A Toyota 1992-ben kezdte meg a Prius fejlesztését, amivel az volt a célja, hogy utat mutasson a 21. század autóiparának. Nagyon helyesen úgy vélték, hogy a globális felmelegedés és a környezet terhelése miatt felére kell csökkenteni az akkori autók átlagos fogyasztását. A munka öt évig tartott, a Prius hazájában 1997 decemberében mutatkozott be – nem véletlenül éppen akkor, amikor Kyotóban tartották az 1997-es Klímacsúcsot. Európába 2000 őszén érkezett meg a modell, s az akkoriban ritkaságnak számító, ötéves garancia járt hozzá.
A Prius műszaki újdonságai forradalmiak voltak. A Toyota hibrid rendszerében 1,5 literes Atkinson ciklusú benzinmotor és két villanymotor dolgozott, az áramot nikkel fémhidrid akku tárolta, és mindez elfért egy kompakt karosszériában. A remek légellenállási együttható (0,29) is hozzájárult a csekély fogyasztáshoz. Ráadásul ezt úgy érték el a Toyota mérnökei, hogy közben a belső tér és a csomagtartó is tágas és praktikus maradt.
A Prius evolúciója folyamatos, hiszen az egyes generációk fejlődésével párhuzamosan a fogyasztás, a teljesítmény és a vezethetőség is sokat javult. A második generáció 2004-től volt elérhető. A hibrid rendszer neve ekkortól Hybrid Synergy Drive (HSD) lett, miközben a fogyasztás a sokkal jobb menetteljesítmények és nagyobb karosszéria ellenére változatlan maradt, a légellenállási együttható pedig 0,26-ra javult.
A harmadik generáció érkezése alapvető változásokat hozott. Megjelent az 1,8 literes négyhengeres, amely – természetesen folyamatosan továbbfejlesztve – ma is sok Toyota hibridben megtalálható. A nagyobb motor ellenére a teljes hajtáslánc kisebb és könnyebb volt, ami szintén hozzájárult a gazdaságossághoz. A negyedik generáció már a Toyota modern, TNGA padlólemezére épült és 2016-tól volt elérhető Európában.
Amellett, hogy a Priusban alkalmazott hibrid hajtás továbbfejlesztett változatai ma már szinte valamennyi Toyotában és Lexusban elérhetők, maga a modell is átütő sikereket ért el. A full hibrid Priusok összesített értékesítése hétmillió fölött jár (ebben benne vannak az akár hétüléses Prius Plus számai is). A Toyota kompakt műszaki remekműve ugyanakkor nemcsak üzleti sikert ért el, hanem komoly szemléletformáló tényezővé is vált. Olyan A-listás hírességek vállalták nyíltan, hogy környezetbarát Priusszal járnak, mint
Leonardo di Caprio,
Brad Pitt,
Tom Hanks,
Natalie Portman vagy
Cameron Diaz. A hibrid rendszer sikerét látva a Toyota sem tétlenkedett, sorra vezette be a full hibrid modelleket valamennyi kategóriában és a Lexusokban is, s ma ott tartunk, hogy a japán cég nagyjából 30 millió full hibridet adott el szerte a világban.
Forrás: Smarter Média