A Levegő Munkacsoport ellenzi a Mexikói úti P+R parkolóházakat

Fizetett hirdetés

Mutatjuk, mit javasol a Levegő Munkacsoport a Mexikói úti P+R parkolóházak építése helyett

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A számok szerint az 1700 autót befogadni képes P+R parkolóházak nem enyhítenék a dugókat, hanem rontanának a helyzeten. Íme a Levegő Munkacsoport érvei az építkezés ellen.

A fővárosba kívülről naponta körülbelül 330 000 személygépkocsi lép be, és mintegy százezer indul befelé a külső kerületekből. Ezzel szemben Budapesten mintegy 5700 P+R parkolóhely van. Ennek a 75-szörös különbségnek még a töredékét sem lehet áthidalni új P+R parkolóhelyek építésével. Ráadásul Budapesten és Pest megyében évről évre mintegy 30 ezerrel növekszik az autók száma. A tervezett új P+R parkolók építése ezeknek a számoknak a fényében nemhogy enyhítené Budapest közlekedési és környezeti problémáit, hanem még súlyosbítja azokat a Levegő Munkacsoport szerint. Ennek ellenére a Nemzeti Közlekedési Központ a napokban benyújtotta az engedélyezési kérelmet a Mexikói úti két, összesen 1700 autó befogadására alkalmas P+R parkolóház környezetvédelmi engedélyezési eljárásának megkezdésére. Új P+R parkolóhelyeket csak zöldfelület helyén vagy helyett lehet kialakítani, ami ütközne azzal az alapvető és mindenképp betartandó elvvel, hogy Budapest és környéke zöldfelületeit nem szabad tovább csökkenteni.
Hirdetés
A gazdasági kérdések sem egyszerűek: a tervezett Mexikói úti P+R parkolóban egyetlen parkolóhely kialakítása mintegy 10 millió forintba kerül, ezen felül üzemeltetése, fenntartása is drága. Ha ezt fedeznék a parkolódíjak, akkor nem érné meg használni, üresen állna a parkolóház.

Ingyenessé téve viszont lényegében 1700 autós kapna személyenként egy 10 millió forintos ajándékot az adófizetők pénzéből, hiszen feltehetően minden nap nagyjából ugyanazok a személyek vennék igénybe a parkolóhelyeket.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke kijelentette: „A csak újabb kudarcokat eredményező P+R-létesítési program helyett az erre előirányzott sok milliárd forintból számos olyan beruházást lehetne megvalósítani, amelyek valóban javítanák Budapest közlekedési helyzetét és környezeti állapotát. Ilyen például az elavult buszok lecserélése vagy kerékpáros infrastruktúra javítása. Ez utóbbi keretében fontos lenne B+R (Kerékpározz és utazz tömegközlekedéssel!) parkolók kialakítása – ez annál is inkább sokkal hatékonyabb lenne, mert egy autós P+R parkoló helyén 15-30 kerékpár elhelyezésére alkalmas B+R parkolóhelyet lehet kialakítani.” Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési felelőse hozzátette: „Már ma is nagyon sokan járnak be autóval az agglomerációból úgy, hogy valahol a külvárosban leteszik azt, és tömegközlekedésre váltanak. Nem P+R parkolót keresnek, hanem lakótelepet, mellékutcát, ahol ingyen lehet parkolni és ahonnan van jó tömegközlekedési kapcsolat oda, ahova a városban igyekeznek. Ezen területek fizetőssé tételével (például a tervezett parkolóházak közelében is) a város azt üzeni az autósoknak, hogy ne lépjék át a közigazgatási határt, de legalább maradjanak minél kijjebb. A P+R parkoló üzenete viszont az, hogy tárt karokkal várunk, gyere csak, itt fizetned sem kell, és a tömegközlekedési kapcsolat is kiváló.” A Levegő Munkacsoport már korábban jelezte aggályait a Miniszterelnökségnek a tervezett P+R parkolóval kapcsolatban, amire válaszokat is kapott, ez utóbbiakból azonban nem derült ki, hogy csökkenne a Budapest belső kerületeibe áramló gépkocsik száma a szóban forgó parkolóhelyek megépítése esetén.
Hirdetés
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?