A stílusért szenvedni kell – Hyundai i30 Fastback

Kompakt kupé Koreából - Hyundai i30 Fastback Premium 1.4 T-GDi 7 DCT teszt

Messze elhagyták már a biztonsági lépéseket a koreaiak, és azt sem lehet mondani, hogy a Hyundai lett az unalmasabbik a konszernen belül. Az i30 Fastbackkel meglepőt húztak, felpattantak a divatvonatra.

Városba, országútra, autópályára, szinte bárhová passzol egy kompakt, a Hyundai Fastbackjéből csak kilátni nehéz

Miért szerethető és ésszerű választás egy koreai autó? Megfizethető áron nyújt elég jó kényelmet, felszereltségük sem rossz, na meg ott a hét év garancia a Kiánál. Csupa olyan pont, amiktől az ár-érték arány versenyben a legjobbak között végez. Nem volt ez máshogy korábban sem, egy Daewoo sem volt rossz választás, csak nem valami hosszútávú, de egy Kalostól is megkaptuk azt, amiért fizettünk, új autóban ültünk, légkondi is volt, meg egész komoly csomagtartó a szedánnál. Most mi az elvárás? Legyen stílusos, nézzen ki jól, bele lehessen szeretni, és mindezt egészen addig nem tudták a koreaiak, hogyan kell, amíg nem vásárolták fel az európai formatervezőket, akik

most megmutatják, hogy egy megfizethető árú autóból is lehet érdekeset faragni.

A Mustang után szabadon, mondjuk egész jó ötlet volt középre tenni

Nem mondom, hogy számítottunk egy olyan lépésre, mint az i30 Fastback, de megtörtént. Kupét faragtak népszerű kompaktjukból, mégpedig azért, hogy a feltűnésre vágyó vásárlóknak is kínálni tudjanak valamit. A Hyundai-nál már amúgy is kicsit elgurult a gyógyszer, ám most mindenki az SUV-ket cifrázza, így a Kona talán kevésbé meglepő húzás volt, mint a kupé i30. Egy alapvetően praktikus autón csak rontani lehet azzal, ha sportosítják, és ezt ők is pontosan jól észben tartották, ezért bántak óvatosan a formával. Nem bántották a padlólemezt és a tengelytávot, utóbbi így is épp elég tisztességes, ám a karosszérián elég erőset csavartak. Hogy ne essenek abba a hibába, mint a Mercedes a CLA-val, nem csapták le annyira a tetővonalat. Egészen a hátsó ajtók végénél kezd el csak látványosan lejteni, aminek jóvoltából

megmaradt a beszállási komfort, cserébe mégsem adta ki teljesen a forma.

Csinos a kacsafarok és hátulról egészen más, mint a többi i30

Premium szinten már alap a teljesen LED-es főfényszóró, a szintén diódás nappali menetfény és a hátsó lámpa is

Kicsit csótányos a megjelenés, öt ajtóval nagyon nehéz kompakt méretben szép kupéformát összehozni, itt mégiscsak a praktikum volt az úr. Szép kacsafeneket kapott, már-már izgalmas és csinos, jól néznek ki a hátsó ledes lápák is, a Fastback felirat pedig hangsúlyos, az mindenképp izgalmas, hogy középre került. Jókora hátsó ajtót kapott, az ablak is jó hosszú rajta, ám magasságban sajnos csúnyán elvérzik. A kilátást elgáncsolták vele, a középső tükörben hátrapillantva épp csak egy csíkban látunk ki, ha mögöttünk egy autós betartja a követési távolságot országúton, akkor már nem látjuk, ami meglepő szituációkat eredményezhet. Csöppet más az első lökhárító, valamint a nappali menetfények is, utóbbi ívelt, és azok fészkeit vízszintesen összekötötték a lökhárító alján. Apró részletek, nem feltétlen vennénk észre, mégis ettől már szemből is látható, hogy nem egy kompakttal, vagy kombival találkoztunk.

Mutatós a Merlot kárpitozás, a félig bőr, félig szövet pedig praktikus, ha bőrözve kérjük az üléseket, lehet szellőztetett is (A fotón termékmegjelenítés látható)

Hirdetés

Praktikus a csomagtérpadló megoldása, alatta pótkerék is lehet, de a helytakarékos is 25 000 forint felár

Hangyányit keményítettek a futóművén, amit érezni is, veszített egy keveset a komfortból, de kényelmetlennek azért így sem mondanám. Határozottan ott van az úton, egy-egy kanyart még élvezni is lehet vele, úthibákon azért nagyokat tud szólni. A kormányzás rendkívül szintetikus, visszajelzés egyáltalán nincs, cserébe jó fogású, az ergonómiával amúgy sincs probléma egy i30-ban. Németes a rend, elég logikus, átlátható és letisztult, a formák otthonosak, a vegyes szürke-fekete összeállítás pedig nagyon jól áll neki. A 8 colos érintőkijelzős fejegység gyors, ellenben kicsit sokat kell olvasgatni indulásnál, kezelése szokható, bár különös, hogy csak a telefon menüpont nem kapott dedikált külső gombot, azt a „Minden menü” pont alatt találjuk meg. A műszerek egyszerűek, nem néznek ki rosszul, csak este ne akarjuk éévezni a látványt, mert az erős kék fénnyel világító ledes piktogramoktól kiég a szemünk.

Tisztességes a helykínálat, hátra is könnyű beszállni, túlzottan itt még nem lejt a tető

Kétzónás az automata klíma, érintős a 8 colos fejegység és automata, tartó funkciós a kézifék, csak a LED-ek fényereje tud zavaró lenni

Az összeszerelés minőségére nem panaszkodhatunk, egy pisszenés sem jött a kárpitelemektől, valamint az anyaghasználat is kellemes, de azért érezni bent a Sárkány Center aromáját.

Ha már a kilátáson ront a csomagtérajtó, legalább maga a raktér jó pont.

Meglepően sok a jó megoldás, kezdve a padlólaptól, aminek a két széle felhajtható, alattuk egy-egy apró rekeszt találunk, de ez nem is csak azért van, hanem hogy fel tudjuk nyitni a padlót, amit így a behajló két oldala meg is tart. Kiváló ötlet, hisz így nem kell tartani, ha szükség lenne a mankókerékre, amit 25 ezer forintért megrendeltünk. Vannak akasztók, 12 Voltos csatlakozó, meg 450 liter, amibe aztán pakolhatunk bőven.

Kézi váltóval ajánlanám, a koreai duplakuplungos nincs a helyzet magaslatán, a sávtartó viszont ügyes és akár távolságtartós tempomat is kérhető

A hátsó szélvédő a gyenge pont, csak egy kis résen lehet kilátni rajta, nem épp praktikus, de a forma egész izgalmas

Háromféle motorral érhető csak el, 1,6-os dízellel, a háromhengeres csörömpölő benzinessel és az 1,4-es, szintén turbós benzinessel, akár automata váltóval. Utóbbi kombinációval próbáltuk, és a motor továbbra sem okozott csalódást. Annyira csöndes, hogy alapjáraton nem is hallani a hangját, forgatva sem rossz, ráadásul izmos, mégsem torkos. 140 lóerejével vígan mozgatja a nem túl nehéz karosszériát, ám ha egy valamit ajánlhatok, mindenképp kézi váltóval kérjék. Korábban is okozott kellemetlenséget a hétfokozatú duplakuplungos automata, ám most volt a legkiábrándítóbb. Hosszan csúsztatja a kuplungot indulásnál, lejtőn fölfelé hajlamos terhelésen visszaváltani, amivel csak még rosszabb helyzetbe hozza magát.

Mondhatjuk, hogy szokást igényel, ám még így is azt mondanám, hogy ez a gyenge pontja a hajtásláncnak.

Állítólag az új Ceedben már ügyesebben hangolták, kíváncsian várom. A Fastback a legdrágább az i30 kínálatában, 470 000 forint a felára a kombihoz képest. A Fastback ötlete nem rossz, tetszik, hogy visznek egy kis izgalmat a kompakt kategóriába, ám nehezen tudnék érvelni mellette, ha a kombi is szóba jöhet.

A Fastback nappali menetfénye és lökhárítója is egyedi, ára a legmagasabb, a tesztautó 8 millió fölötti árcédulát visel

Értékelés
Pozitív
Gazdag helykínálat, praktikus csomagtér, jó megjelenés, erős benzinmotor, határozott futómű
Negatív
Nehézkes kilátás hátrafelé, bizonytalanul működő automata váltó, helyenként túl kemény futómű
Árak
Tesztmodell alapára
5 399 000 Ft (2018.08.13.)
Tesztautó ára
8 039 000 Ft (2018.08.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1353 cm3
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
242 Nm 1500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.50 s
Végsebesség:
203 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4455 mm
Szélesség:
1795 mm
Magasság:
1425 mm
Saját tömeg:
1362 kg
Össztömeg:
1860 kg
Terhelhetőség:
498 kg
Tengelytáv:
2650 mm
Karosszéria-kivitel:
coupe
Csomagtér:
450 l
Belső szélesség elöl:
1480 mm
Belső szélesség hátul:
1460 mm
Belmagasság elöl:
970-1040 mm
Belmagasság hátul:
970 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1400 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
420 mm
Csomagtér hossza:
1040 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800 mm
Raktérnyílás szélessége:
1020 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1353 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
242 Nm 1500 1/min-nél
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
203 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.50 s
CO2-kibocsátás:
134 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
61 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.08.13. at 17:47
    Permalink

    Ócseny dóraga…nagyon drága ennyiért, régen a koreaiak ár előnnyel dicsekedhettek, ma már néha drágább egy japán gyártmánynál is…pedig csak itt gyártják nem messze tőlünk…akkor pedig miért ilyen drága? A műszaki tartalma sem különb az átlagnál.

    • 2018.08.14. at 16:40
      Permalink

      Minden annyiba kerül amennyit a vevő hajlandó érte kifizetni … emeddig lesz olyan aki megveszi ilyen áron ez nem fog változni . Semmivel nem rosszabb mint egy Japán gyártmány csak csúnyább picit …

  • 2018.08.14. at 16:43
    Permalink

    Nem tudom vajon a jó ízlését hol hagyhatta az a tervező aki azt a frenetikusan átgondolt és szép dizájnos ocsmányságot odatette középre . Most komolyan mi franc ez ? Kint felejtett Kínai nyomógombos tablet ? Azért annak is van némi gond a szépérzékével aki jóváhagyta , hogy ez így gyártásba mehet …

  • 2018.08.17. at 17:02
    Permalink

    hopp egy ervévz reklám, srácok ti nem vicceltek ! a 12,14-es képnél lemaradt ! 😀 😀 😀 😀

    amúgy jopofa kocsi, persze nem kéne, de egyébként az ötlet nem rossz, de érződik némi értetlenkedés az egész modellben. tehát, hogy nem akar már hatch lenni, de még nem is liftback szedán meg végképp nem 😀 szóval olyan vicces, de jó pofa lehetne, ha az oldalablak kicsit karakteresebb lenne, bár számomra oldalról nézve már nagyon púpos, de érdekes, mindenképp.

Vélemény, hozzászólás?