Családosok álma: Renault Grand Scénic 2.0 dCi Aut. használtteszt
Renault Grand Scénic 2.0 dCi Automata, 2006 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
DÃzel, automata, hétüléses - ez mind igaz a próbált Renault Grand Scénicre, Ãgy joggal mondható a családosok álomautójának. Valóban az?
Nem egész 4,5 méteren hétüléses autó, ez a Renault Grand Scénic, jelen esetben 150 lóerÅ‘s 2,0 literes, 6 fokozatú automata váltóval társÃtott dÃzellel
Kissé kacsafenekű, mint az alapjait adó Mégane II, ám a csomagtér Ãgy is óriási, alapból 630 literes. Ahogyan arra a kép is utal, remek családi autó
Miért választottam még egy Scénicet, és kinek? Egy ismerÅ‘snek, aki az én ScénicemrÅ‘l megjelent cikkek láttán Ãrt, hogy neki is ilyen autó kellene. Ilyen nagy csomagterű, mert ikrei születtek. Ha már nagy a csomagtér, a hétülésesség is elÅ‘ny, hiszen családos emberként már akkor látta, hogy az hasznos tud lenni, ugyanakkor automata váltósra is vágyott, ugyanis azt kényelmesebben és könnyebben vezethetÅ‘nek tartja. Milyen igaza van, én is teljes mértékben egyetértek vele, s ha tehettem volna, én is automatát vettem volna, ám a kitűzött értékhatárig én nem találtam autókeresésemkor elfogadható eladó automata Grand Scénicet, Ãgy maradtam a manuális váltósnál. Akkor viszont, amikor már nekik böngésztem, gyakorlatilag az elsÅ‘ kereséskor ráakadtam erre, a már a 2006-os frissÃtés utáni 2.0 dCi motoros, 6 fokozatú automata váltós példányra. 2006-ban épp ilyet teszteltem, tudtam, hogy jó autó.
Több mint 2,7 méter a tengelytáv, az ablakfelületek óriásiak, kell a légkondi, amit mondjuk a vásárlás után javÃttatni kellett, szét volt rozsdásodva a klÃmahűtÅ‘
Az eladó, ráadásul nagyon jó áron kÃnált példány az enyémhez hasonlóan nem itthon volt, hanem Amszterdam mellett. Viszont szervizelten, lekérdezhetÅ‘ előélettel, 160 000 kilométerrel, 2013 januárjában alig több mint hatévesen, ugyanis 2006. november 1-jén helyezték forgalomba. Az ára pedig olyan volt, hogy azóta sincs ennyire jó ajánlat egész Európában a hirdetési oldalak szerint: 5047 eurót, azaz az akkori, még alig 290 forint feletti euróárfolyammal nem egész 1,5 millió forintot kértek érte. A 2,0 literes motorra persze az én autómra adódott regisztrációs adó több mint dupláját kellett az államkasszába csengetni, vagyonszerzési illeték viszont akkor legalább még nem sújtotta a külföldi vásárlást, a többi járulékos költség pedig egyezÅ‘ volt.
BÅ‘rkormány, gyári navigáció, mesés tételek az amúgy is elÅ‘kelÅ‘, automata Scénicben. A klÃma is automata, ahogyan a rögzÃtÅ‘fék is, a motor gombnyomásra indul
LeszámÃtva mondjuk a behozatali költséget, amit azért némileg megdobott a 6,3 helyett inkább 8,3-as fogyasztás. Ez az automata váltós dÃzel vegyes és autópályás üzemben is kér legalább 8 litert. Országúton persze el lehet vele karistolni 6 liter tájékán is, ám 2006-os tesztem szerint nálam - köztudottan "nehéz" talpam alatt - is 8,2 litert evett az akkor még szinte új tesztautó, ez a példány pedig mostani gazdájánál - zömében városban - 9,5-ös nagyátlagot produkál. Viszont váltója tényleg remek, finoman kapcsolgat, lejtÅ‘n is magától visszaváltogat, szerintem ezen Scénic gazdája nem is tudja, hogy lehet kézzel is kapcsolni. Én is egyszer próbáltam csak benne, a próbakörön. Akkor megnéztem, hogy szépen végig lehet kapcsolni az összes fokozatot, és kész.
Nincs komoly kopás a kormányon, az elöl nyitható panorámatetÅ‘ a szélfogóval sokáig huzatmentes - arra mondjuk ráférne már egy takarÃtás. Hátul az utólagos ülésmagasÃtókhoz jól jön a kihajtható, nyakfogós fejtámasz
A magasabb regisztrációs adót kárpótolta rögtön a vásárláskor, hogy mÃg az enyémbe utólagos tételként kellett beletenni az elsÅ‘-hátsó parkolóradart (mert az praktikus), ebben benne volt gyárilag, és el kell ismerjem, finomabban, megbÃzhatóbban is működik. Viszont az azért nem volt véletlen (ahogyan jellemzÅ‘en sosem véletlen), hogy az ár messze a piaci átlag alatt volt: a klÃma nem működött, hiányzott a csomagtérszÅ‘nyeg, s a karbantartás is épp aktuális volt. A felszereltségnév itt amúgy Techline. Navigációval, bÅ‘rkormánnyal, nyitható panorámatetÅ‘vel és 16 helyett 17 colos alufelnikkel. Na, utóbbi az, ami nagyon nem kéne. A tetÅ‘ viszont kellemes, fÅ‘ként amikor a tavaszi napsütésben ki lehet nyitni. Akkor viszont nem, amikor autópályán már 130-140 környékén neszel.
Csak a hátsó két sorban öten utazhatnak, függönylégzsák teljes hosszban véd, elöl pedig természetesen van front- és oldallufi is
És utóbbi, valamint a 17 colos, nem csak az úthibákat közelebb hozó, hanem a gördülési zajt is kevésbé szűrÅ‘ abroncsok miatt - lehet velem nem egyetérteni, de - szerintem jobb utazóautó az én 1.5 dCi-m. Persze leginkább más, az enyémben a többet forgó motor hangja a meghatározó 130-nál, ebben pedig a gördülés és a szél zaja - a 17 colos gyári kerekeken. A fotókon szereplÅ‘, az elsÅ‘ tél elÅ‘tt lelkiismeretesen, külön felnivel beszerzett 16 colos téli gumikkal pedig csak azon lehet morfondÃrozni, hogy a tetÅ‘ szigetelését kellene talán megigazÃtani. Az viszont biztos, hogy motorként a 2.0 dCi sokkalta tartósabb, pontosabban kevesebb figyelmet igénylÅ‘, mint az 1.5-ös. A 2,0 literes már láncos vezérlésű, gyakorlatilag széthajthatatlan, mÃg ez az 1.5-ösrÅ‘l jóindulattal sem mondható el. Nem is igazán a 150 lóerÅ‘s csúcsteljesÃtmény, hanem a 2000 1/perctÅ‘l rendelkezésre álló 340 newtonméteres nyomaték az, ami meggyÅ‘zÅ‘ tud lenni. Mondjuk a 10,1 másodperces 100 km/órára gyorsulás nagyon irreálisnak tűnik az álló helyzetbÅ‘l azért messze nem dinamikusan moccanó, 1,75 tonna önsúlyú autóval. Az én szolid 1,5 tonnásom mintha városban dinamikusabb lenne, talán csak azért, mert abban el vagyok foglalva a kapcsolgatással. Autópályán és országúton viszont nem kérdés, hogy ez tud jóval nagyobbat lépni.
Nagyok, palacktartósak az ajtózsebek, elöl fedeles rekesz is van. A zsebben hordható kártyával nyitható ajtók kilépőfényt is adnak
Elhasználtság szempontjából elmondható, hogy a nagyobb motor + automata váltó adta bÅ‘ negyedtonnás súlytöbblet a futómű kopottságán érezhetÅ‘. Ebben már kellett toronycsapágyakat cserélni; viszont a motort nem kellett még megbontatni, mint az enyémnél az 1.5 dCi tÃpushibájának számÃtó hajtókarcsapágy miatt. Az én hátsó lengéscsillapÃtóimnak cseréje pedig lazán betudható annak, hogy autómon van vonóhorog, sanszosan húztak vele akár lakókocsit is; és talán ez érzÅ‘dik annak öregedÅ‘ kuplungján is. Itt viszont ugyebár nincs kuplung, nincs kettÅ‘s tömegű lendkerék, csak az automata váltó, azaz ezen autó nem nevezhetÅ‘ rizikósabbnak, mint egy kisebb motoros, kézi váltós dÃzel Scénic. Váltótól független, hogy ebben szét volt rohadva a klÃmahűtÅ‘ (mÃg az enyémben csak egy tömÃtés miatt nem ment a légkondi). Fogyasztás szempontjából sem mondható rossznak az ennél városban adódó 9,5 liter, mert a 2,0 literes - nem is ilyen erÅ‘s - benzinessel lazán 12-13 liter lenne. Az pedig már bÅ‘ven tűréshatár fölötti. Karbantartási igényben viszont készülni kell, mÃg az enyémbe csak 20 ezer kilométerenként kell új olajat tölteni, ehhez 15 ezres az elÅ‘Ãrás. Mondjuk nem is ez a baj, hiszen józan ember amúgy is 10 ezer kilométer/1 év után cserél, hanem az, hogy mÃg az 1.5 dCi-be 4, ebbe (automata váltóval) 8 liter kell a nem olcsó (részecskeszűrÅ‘s motorhoz való RN720-as) 5W-30-as olajból.
Alapesetben 630, hét üléssel is több mint 200 literes a csomagtér, igaz, abból sokat elvesz, de oda rakható a fedőroló
Aki ezzel kalkulál, s zömében városban megy, az Ãgy is bÅ‘ven szeretheti a Scénicet, hiszen az automata váltóval abban lesz még egy jelentÅ‘s adaggal jobb, amiben amúgy is nagy: a teljes család kiszolgálásában. A vezetÅ‘i pozÃció - próbáltam - ebben is tökéletes 10-15 órás utazás során is, mondjuk az megszokást igényel, hogy hiába van csak két pedál, itt a gázhoz elképesztÅ‘en közel került a széles taposójú fék, elÅ‘bbirÅ‘l lelépve könnyedén megakadhat cipÅ‘nk, Ãgy pedig késÅ‘bb tudjuk megkezdeni a fékezést. Egyéb ergonómiai baki azonban nem emlÃthetÅ‘.
Hiába kétpedálos, vészesen közel került egymáshoz a fék és a gáz, megakadhat az utóbbiról lelépő láb. Az utasülés alatt fiók helyett a navigáció DVD-olvasója utazik
Isofixes gyerekülés (babahordozó, menetiránnyal szemben) az elsÅ‘ utasülésre is tehetÅ‘, annak támlája is sÃkba hajtható, ahogyan az összes, egyenként tologatható, elÅ‘re is buktatható, ki is vehetÅ‘ második sori széké is. A második sorban a két szélsÅ‘ hely isofixes, a középsÅ‘ pedig a szélsÅ‘knél valamivel keskenyebb. A csomagtér padlójából elÅ‘rehajtható ülések természetesen még kisebbek, ellenben hasznosak.
Tipikus Renault-hiba 165 ezer kilométerrel: a sofőrülés oldalkárpitja már kikopott
Ha már hasznosság: az például szerintem nem az, hogy az elsÅ‘ utasülés alatti fiókban a GPS DVD-olvasója csücsül, hiszen ma már egy okostelefonos navigáció jobb, mint a gyári. A CD-táras Cabasse hifit sem tartom jobb hangzásúnak, mint amit ad az alap CD-s egység 6 hangszóróval. Viszont legalább olvas MP3 fájlokat. Ez jó. Jó, hogy van gyári kihangosÃtó is, ám valójában nagyjából mindegy a felszereltség, a Scénic alapból komoly tudásán ez már csak nüánsznyit dob, s igazából az automata váltó által adott komfort sem biztos, hogy megéri a többletfogyasztást, valamint a nagyobb és erÅ‘sebb motor miatti nagyobb adókat. Legalábbis nekem nem, én viszont garasoskodó vagyok, s elvagyok a kuplung kezelésével. Aki viszont utóbbit kihagyná, annak tökéletes családi autó a Scénic II Grand változata, azaz az elsÅ‘ olyan Scénic, amibÅ‘l Grand is készült. Nekik ezt a verziót, a 2006-os frissÃtés utáni 2.0 dCi-t tartom továbbra is a legjobb választásnak. Akkor is, ha az elmúlt bÅ‘ év alapján végre sikerült belátnom: nem baj, hogy lemaradtam errÅ‘l, fedÅ‘nevem továbbra is Olcsó János, s számomra azért az nagy élmény, hogy a 60 literes tank megtöltése után nem 600, hanem csaknem 1000 kilométert tudok megtenni. Mentem is 1,5 év alatt 15 ezer kilométert az enyémmel, ez pedig 1,2 év alatt csak ötezret futott. Ha csak ennyit autóznék, talán engem sem zavarna a nagyobb fogyasztás. Kimondható tehát: az automata Grand Scénic a nem túlzottan sokat, de kényelmesen, sok cuccal utazók számára remek választás, mondhatjuk álomautónak is. Már csak azért is, mert ezzel a példánnyal semmi hiba nem adódott az elsÅ‘ szervizelés óta, s persze azért is, mert az átlagos magyar családnak már ez a 1,5-2 millió forintos kategória is sokszor álom, de sokszor szerencsére elérhetÅ‘ álom.
PS: azért egy jó bőrkormánnyal lehet, hogy tuningolom majd a saját autómat.
“Mentem is 1,5 év alatt 15 ezer kilométert az enyémmel”
itt aztan tenyleg nagy szukseg van a dizelre evi 10.000 kmhez
Ezért “szeretem” a moderálást.Tudni illik sem a válaszodra,sem Reád nem tettem sértÅ‘,vagy nem ideillÅ‘ választ!!!Pont az volt a baj,hogy a válaszomban példának állÃtottalak mondván:”lehet,hogy nem értünk mindenben egyet,de Veled legalább normálisan lehet vitázni nem úgy mint x……..x-rel akinek alpári a stÃlusa”És ha megint kimoderálnak…..:(((
Pedig nem hogy 150.000-et, de 250.000-et is kibÃrnak. naponta látok magam körül ilyeneket.
Mi a baj? Ha itt nem tudod normálisan megcáfolni vagy véleményt Ãrni úgy ahogy én is neked, miért adnám meg az e-mailem? Az én hozzászólásomat is dobták már ki mert dühbÅ‘l Ãrtam, nem kell. Elfogadom a véleményedet ha valós tapasztalatokon alapulnak bármit is Ãrsz.
Encore:ccekker67@gmail.com
:).Egy biztos,még ha nem is értünk mindenben egyet legalább nem vagy olyan alpári mint s3000.
Van amiben igazat adok neked, de a downsizing a károsanyag csökkentése miatt van, ez az elsÅ‘ cél. Az új 1.5DCI is kevesebbet eszik mint az elÅ‘zÅ‘, én ebbÅ‘l indulok ki. Meg abból hogy euro6-ra áttálni úgy is lehet hogy a 2,0-ás DCI-re regenerálós Adblue rendszerű külön folyadékos befecskendezÅ‘s tartályt ráakaszthatsz hogy tisztább legyen és megnÅ‘ a fogyasztása is, meg úgy is hogy kisebb fejlettebb motorból többet hozol ki Adblue nélkül 2 turbo erÅ‘sebb fÅ‘tengely, drágábban jobb anyagokból előállÃtott motor, stb… Az 1.0 Ecoboost focus kombiba kötelezÅ‘ szervizbe jöttek be úgy vele 2-vel is hogy a fogyasztásmutató 4,7-en állt a másiké 4,9-en. Ha nem tiprod tud az keveset is enni hidd el. (Pedig nem vagyok Ford fun úgy mondom ezt)
Lehet hogy elmennek ezek a motorok 4-500 ezret is megfelelÅ‘ karbantartással és használattal hiba nélkül is, de utána sokkal többe kerül egy ilyen javÃtása az biztos ezt elismerem. Én nem hiszek az autógyáraknak, csak a saját szememnek, az ecoboost az nem tsi úgyhogy én azért bÃzom benne hogy jobb technika.
Nagy súlyú, légellenállású autóval a 170NM-es kocsi pláne tiporva lehet hogy 7-8 alá alig vagy sehogy sem lehet majd vinni, azt is elismerem, de minden emberfüggÅ‘ tud lenni egy ilyen használatánál. A renault Tce meg fogyasztásba nincs még ott hogy jó legyen, de a Dci az fejlÅ‘dÅ‘képes volt szerintem. Ha azt veszem hogy a BMW dÃzelen már 3 turbo is van, a VW-n 2 turbo, benzineseken meg turbo és kompresszor is.
A pénztárcával vállalod a kockázatot mindig. A változó vezérlés is egy kockázat az autókon, a részecskeszűrő is, ahogy a befecskendező rendszer is az, lassan már mindnél. Mi nem az?
Az hogy mennyit eszik az meg majd kiderül.
Nem akarok ünneprontó lenni de a két turbós nem fog kevesebbet fogyasztani (lásd.1.0-s ford ecoboost),sÅ‘t kétszer annyi gond lesz vele,könnyÃtett blokk,hajtókar,fÅ‘tengely…minden “karcsúbb” méretekben.Egyszóval ezek már korántsem biztos,hogy 150.000 km-nél többet kibÃrnak.A downsizing motorépÃtésnek igenis ára LESZ,de még annyira új ez az egész,hogy mindenki csak a sÅ‘tétben tapogatozik az élettartam tekintetében.Mert amit az autógyárak hirdetnek az csak pr duma.
Amúgy nem rossz autó ez, csak a forma kezd már öregedni, már az új Scenic is itt van lassan, ami 2 generációval újabb lesz.
Szerintem ez a motor egy Espace méretű súlyu autóba való, ebbe túl nagy ahogy a fogyasztása is elég sok, automata nélkül is ennek a motornak. Olyan igazán “lépÅ‘s” autóba való ez a motor 178/173 Le-vel.
Biztos megbÃzhatóbbnak tűnik ez a motor a másiknál, német pályára jó lenne, de nem hiába jön a 2 turbós 1.6-os helyette, talán kicsit kevesebb fogyasztással.
Nekem,még az utolsó szériából volt egy láncos dci-s 150 lovas,navi és aut.váltó nélküli.Nagyon szerettem,kényelmes,dinamikus.Pályán 115-120 -nál 6,4-gyel elment.És a panorámatető az király volt..;)