Frissült, de mégis olcsóbb lett a Toyota villanyautója! Akkor hol a trükk?

Bőven akadt mit javítania a Toyotának a bZ4X-en, de vajon sikerült a műtét? Máris mutatjuk!

Jókora frissítést hozott az első alapoktól villanyautónak épülő modelljéhez a Toyota. Átszabott külső, nagyobb teljesítmény, új akkumulátorok és gyorsabb töltés, mégis olcsóbb lett, mint a kifutó verzió. Vajon elég lesz mindez az áttöréshez?

Messze a Toyota számít az egyik legtapasztaltabb autógyártónak a villanyosított modellek terén, hiszen már az ezredforduló előtt is kínáltak hibrid modellt. Ennek ellenére az elektrifikáció korában nem rohantak fejjel a falnak, nem kezdték el módszeresen kiirtani a belső égésű motorokat a kínálatukból, mostanra pedig úgy tűnik nekik lett igazuk. Az óvatos taktikának köszönhető, hogy "csak" 2022-ben jelent meg az első az alapoktól kizárólag villanyautónak épített típusuk, a bZ4X. Bár a frissítés előtti verzió sem lett botrányos (egyes piacokon abszolút piacvezető a villany-SUV), a ráncfelvarrással sikerült kritikus hiányosságokat pótolni, így akár a "nevesebb" vetélytársakkal is felveheti a versenyt a D-szegmensben. De haladjunk szépen sorban!
Honnan ered a bZ4X név?
A bZ a "Beyond Zero" kifejezésből fakad, amely a Toyota karbonsemlegességre törekvő "programjának" neve, a 4-es a méretosztályt jelöli (lényegében a RAV4 villanyos megfelelője a szóban forgó típus), míg az "X" a SUV/crossover karosszériára utal.
Természetesen a frissítéseknél szokásos "házi feladatot" elvégezték a Toyota tervezőmérnökei. A frontrészen némiképp átszabták a bZ4X megjelenését, a két, megújult lámpatestet összekötötték egy LED-csíkkal, így a végeredmény jobban illik a márka aktuális kínálatába. Továbbá visszább vettek a terepjárós vonalból, mivel a kerékjárati ívek mentén a matt műanyagelemeket fényezett alkatrészekre cserélték, ám ezek - legalábbis Európában - továbbra is elütnek a karosszéria alapszínétől. Említést érdemel az új külső visszapillantó tükörház is, illetve az apró hátsó légterelő is, amelyek főként a levegő optimális tereléséről gondoskodnak, de azért némi esztétikai szerepet is szántak nekik. Az utastérben is jó pár módosítást eszközöltek - bár ezek nem mindegyike válik a bZ4X előnyére. Viszont kezdjük a jó hírekkel! A Toyota megtartotta a vadászrepülőgépeket idéző "pilótafülkét". A HUD helyére feltolt digitális műszeregység és az átlagosnál picivel lentebb pozicionált kormánykerék tökéletes összhangba hozható egymással, a felső karima sem takar ki semmilyen információt, amennyiben a sofőr megfelelően magára állítja. Újdonság viszont a most már minden felszereltségi szinten alapáras 14 colos multimédiás érintőképernyő. A frissítéssel együtt a klímapanel is ide költözött, néhány fizikai gombtól eltekintve minden funkció a kijelzőről vezérelhető. A két ülés közötti konzolon maradt a tekerős irányválasztó, körülötte néhány fontosabb funkció gombja. Immár két indukciós telefontöltő is adott, viszont ezek felületét semmilyen csúszásgátló anyaggal nem kezelték le, így a műanyagtokkal védett telefonom több alkalommal is lecsúszott. Ugyanakkor a védőtok nélkül ez a probléma nem áll fenn, illetve a szilikonból készültek is megtapadnak a fényes műanyagon. Anyaghasználat terén jó hír az erre érzékenyek számára, hogy visszább vettek a zongoralakkból, mivel a két ülés közötti konzolról teljesen lepucolták, de az ajtópanelekről is eltüntették a kényes matériát, a helyét pedig fényes műanyag váltotta fel. Az ujjlenyomatokat biztosan nem gyűjti majd olyan szorgosan, de hogy mennyire fog karcolódni, ezt csak az idő fogja megmondani. A leglényegesebb módosítások azonban csak most jönnek. A hajtáslánc(ok) területén szinte minden szempontból javított a bZ4X-en a Toyota. Az eddig használt 71,4 kilowattórás nagyfeszültségű akkumulátort 73,1 kilowattórásra cserélték, illetve egy új, 57,7 kilowattórás alternatívát is kínálnak azoknak, akik a kisebb hatótávval is megelégszenek. Emellett a villanymotorok teljesítményét is megnövelték, így a csúcsmodell már 5,1 másodperc alatt tudja a 0-100 km/órát. Ennél viszont jóval fontosabb, hogy a várható hatótáv is jelentősen megnőtt, hiszen a kizárólag elsőkerék-meghajtású, nagyobb aksis kivitel 18 colos felnikkel 569 kilométert tudhat két töltés között - legalábbis a Toyota ígérete szerint.
FWD/ 57,7 kWh FWD/ 73,1 kWh AWD/ 73,1 kWh
Teljesítmény (LE) 167 224 343
Első villanymotor nyomaték (Nm) 268,6 268,6 268,6
Hátsó villanymotor nyomaték (Nm) - - 169,8
Akkumulátor kapacitása (kWh) 57,7 73,1 73,1
Végsebesség (km/h) 140 160 160
0-100 km/h gyorsulás (mp) 8,6 7,4 5,1
Várható fogyasztás (kWh/100km) 13,9 13,9-15,4 14,5-15,9
Várható hatótáv (km) 444 511-569 468-516
Városi, elővárosi környezetben remekül szuperál az új bZ4X. A kormánymű a D-szegmensű villanyautók között közvetlennek mondható, remekül manőverezhető vele a közel 4,7 méter hosszú autó. Az átdolgozott futómű is előrelépést hozott az elődhöz képest: szebben simítja el az úthibákat, a hangolása továbbra is a lágyabb irányba tendál. Az összképet egyedül a menetzaj árnyalja valamelyest, mivel még mindig bántóan hangos autópályás tempónál, de érzésre valamivel jobb a helyzet, mint a frissítés előtt. A pontos hatótávot sajnos nem volt lehetőségem lemérni, de a fedélzeti számítógép szerint a városi körön 14,5 kWh /100 kilométeres fogyasztást sikerült összehozni, míg az autópályával tarkított meneten 18,8 kWh/100 kilométeren állt meg a számláló. Viszonyításképpen a Toyota szerint a szóban forgó összkerekes változat esetén 14,5 kilowattórás étvággyal kell kalkulálni. Legyen bárhol is az igazság, az vitán felül áll, hogy a frissítéssel életrevalóbb lett a bZ4X. Eddig súlyos hiányossága volt a 22 kilowattos töltés lehetősége, amit végre sikerült orvosolni, viszont fontos, hogy nem minden felszereltséghez jár alapból. A DC töltés 150 kilowatt, így 10-ről 80 százalékra 28 perc alatt lehet felpumpálni az aksit. Az új bZ4X árairól már korábban írtunk, de fussuk át még egyszer. A kifutó széria 17 750 000 forintról indult a Comfort felszereltségi szinttel. Ez a Toyota egy az egyben megszüntette, a helyét pedig az elsőkerék-meghajtású, 57,7 kilowattórás Style felszereltségű verzió veszi át, amelynek kezdőára 17 535 000 forint. A nagyobb, 73,1 kilowattórás aksiért már legalább 19 460 000 forintot kell letenni az asztalra, míg ha az ügyfél igényli az említett 22 kilowattos töltést, akkor a különböző kedvezmények nélkül nem fogja tudni 21 millió forint alatt megúszni. Az összkerékmeghajtású kivitel belépőára ennél egy kicsivel kedvezőbb, mivel 20 460 000 forinttól hazavihető. A frissített bZ4X első példányai várhatóan 2025 decemberében érkezhetnek Magyarországra, a kiszállítások pedig várhatóan 2026 első napjaiban kezdődhetnek meg.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?