Hazai próba: Dacia Jogger – ennél tényleg nem kell több!

Vezettük a magyar nagycsaládosok új kedvencét: Dacia Jogger hazai menetpróba

Decemberben debütált, februárban a francia Riviérán már vezethettük, most viszont a magyar rögvalóságban is kipróbálhattuk a Dacia Joggert. Alap közeli verziójával is élhető.

Decemberben fedte fel a vadonatúj Jogger részleteit és árait a Dacia, már az előrendelés is elindult akkor, a dobpergést pedig azóta is fenntartják. Februárban megvolt a nemzetközi menetpróba, márciusban pedig befutottak hazánkba az első szalonautók, sőt aki az elsők közt rendelt, az már jó eséllyel meg is kapta autóját. Ha kíváncsi vagy arra, hogy miként viszonyul a Jogger elődjéhez, a 2019 júliusában elstartolt nagycsaládos autóvásárlási támogatás slágeréhez, a Lodgyhoz, arról korábbi cikkünkben olvashatsz, de hozzá kell tenni, az árak azóta is változtak, felfelé. Nem csak a Daciánál, az egész piacon. Egy viszont biztos:

a Jogger a piac legolcsóbb hétülésese, egyértelmű bajnok az ár/méret értékével, de összességében nagyjából két generációnyi, vagy minőségi szintnyi lépés a Lodgyhoz mérten.

Mindezt úgy mondom, hogy a tágabb családban is van Lodgy, de a rövid tesztkörön is kikértem egy Lodgy-tulaj véleményét.
Dacia Jogger - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
45471784169128975 üléses: 708-1819; 7 üléses: 160-565-1807
Hirdetés
A Jogger kapcsán csak a legapróbb különbség a Lodgyhoz mérten, hogy közel 5 centivel hosszabb és 3,3-mal szélesebb, még többet dob rajta, hogy tengelytávja 8,7 centivel nőtt, magassága pedig annak ellenére 5,1 centit apadt, hogy hasmagassága 20 centi. Minden változatnál, ahogyan a körbeműanyagozás is jár hozzá, hiszen rádobták az "ez kell a vevőknek csomagot". A vevőknek SUV-kell, de azért jól jön egy kombi helykínálata és egy egyterű variálhatósága is. Ezeket a Jogger mind megadja. Méretnövekedését véletlenül sem úgy kell elképzelni, hogy a Lodgyt faragták tovább, az kifut, legalábbis az európai piacról hamarosan, Afrika számára viszont továbbra is készül Marokkóban, hiszen még mindig egy tágas, tökéletesen funkcionális autó. A funkcionalitást az egyébként már Romániában gyártott Jogger is megtartotta, de mindazzal a divatozással, üdeséggel fejeli meg, amit a tavaly debütált és a Dacia kínálatát igencsak felrázó, egy újabb mérföldkövet jelentő Sandero hozott. Ez persze nem meglepő, hiszen alapvetően ugyanarra a CMF-B építőkészletre épül, jelentős toldással, így a Jogger már bőven kompakt méretű. B-oszlopáig, ami a Lodgy után meglepően vaskos, kapott egy 4 centis emelést, így a második és a harmadik üléssor a kilátást javítandó módon lépcsőzetesen feljebb kerülhetett. A Dacia azt mondja, az utastér kompromisszummentes: mindegyik ülőhely felnőttekre szabott, 190 centis magasságig használható. És nem is hazudnak, a második sor lábtere érezhetően nőtt, ami pedig egyenesen hatalmas, az a két hátsó ajtó: a tető megemeléséhez elképesztő hosszúság is jár, kellően ki is tárhatók, így szokatlanul jó a beszállási kényelem a második sorba és megfelelő a harmadikba is.
Hirdetés
Másodmagammal beültem leghátra is, 180-185 centis magassággal is gond nélkül elvoltunk ott, ráadásul a hét ülés mögött még 160 literes csomagtér is marad. Ez picivel szerényebb ugyan, mint a Lodgyé, de így is korrekt. A harmadik sor ülései kellően kompaktra összehajthatók, de könnyedén ki is emelhetők. Nem csak a sajtóanyag szerint, magam is kipróbáltam, tényleg szokatlanul egyszerű a mindössze 10 kilogrammos leghátsó üléseket ki-be rakosgatni. Azokat kiemelve a középső sor klasszikus módon billenthető előre. Akár 2 méter hosszú rakteret kapunk az első ülések háttámlájáig, ám ha erre hosszra van szükség, akkor a második sornak csak a támlája hajtandó le, ha az ülést előrebuktatjuk, már nem lesz ilyen nagy a csomagtér. Elöl a műszerfal pont olyan, mint a Sanderóé. Az alapverzió rádiókijelző helyett telefontartót kap, a Bluetooth-szal kapcsolt telefon persze a rádiót is megjelenítheti, de talán érdemes kérni a telefontükrözős gyári fejegységet (100 ezer forint az alapverzióhoz, a középső Comfort szinttől viszont alapból jár). A Jogger mindazokat az opciókat megadja, amit a Sanderótól, friss Dustertől megszokhattunk (kulcs nélküli nyitás indítás, tolatókamera, holttérfigyelő), de a 6 légzsák például alapból jár hozzá. A bázisverzió kivételével kormánykereke is 4 irányban állítható, ráadásul alapáron szervós, már nem hidraulikus, hanem elektromechanikus rásegítéssel.
Hirdetés

Hogy a Jogger sikert jósló, azt mutatja, hogy előértékesítése során ezer hazai vevő úgy vásárolta meg, hogy ki sem próbálhatta.

97%-ban magánszemélyek vették, 98%-ban hétülésesként, hiszen így kérhető hozzá a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása, amivel 3 519 000 forinttól hazavihető, ám a vásárlók zöme a csúcs Extreme felszereltséggel kérte. A piac drágulását mutatja, hogy három éve a Dacia Lodgyt rogyásig kellett extrázni, hogy 5 millió forintba kerüljön, ma pedig a legolcsóbb hétüléses Jogger 6,019 millióról indul, az ötüléses alapverzió 5 699 000 forintba kerül. És még hozzá kell tenni: a Daciánál a piacon megszokottnál szerényebb a drágulás, a Jogger pedig ma relatív olcsóbb, mint a Lodgy volt. Motorból ugyanis - egyelőre - csakis háromhengereseket kaphat, lesz majd belőle hibrid is, 1,6-os szívó benzinessel. A kezdeti kínálat kétféle 1,0 literes háromhengerest vonultat fel: a TCe 100 LPG alapverziót (ami hamarosan divatosabb Eco-G nevet kap) és a csakis benzines, 110 lóerős TCe 110 verziót. A váltók egyelőre mindenképp 6 fokozatú kézik, a hibrid logikusan automata lesz. Én az alapverzióra voltam kíváncsi, és azt kell mondjam: nagyot csalódtam, de pozitívan. A 100 lóerős, LPG-s motor a könnyű, 1200 kg saját tömegű karosszériát a váltó rövid alsó fokozataival meglepő élénkséggel mozgatja. Az ötödik és a hatodik hosszú, így az autópályás 130 km/órás tempó még épp 3000/perc fordulat alatt futható. Nem mondom, hogy csendben, de még mindig erőtartalékkal. Nincs persze olyan nyomaték, amilyet a Lodgyban még elérhető 1.5 dCi-től megszokhattunk, ez most egy másik iskola, de meglepően jól viszi a Lodgyt a kis "literes" motor is. Közben mindene teljesen funkcionális, a Jogger is levetkőzte a korábbi Daciák, például a Lodgy még tetten érhető harsány olcsóságát. Ajtajai már minőségi módon záródnak, a sofőrt holttérfigyelő is segítheti, 16 colos, ballonos (205/60 R16) abroncsaival egyszerű (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros) futóművével is kényelmesen rugózik, az alacsonyabb karosszéria pedig jóval szerényebb oldaldőlésű. Bár a kínálatában dízel már nincs, az LPG-s verzió ahhoz hasonlóan kedvező üzemet ígér - főként akkor, ha a benzin ára nem hatóságilag rögzített. Márpedig utóbbira záros időn belül jelentős az esély; mindenképp előny, hogy 40 literes LPG és 50 literes benzintartályával ezer kilométeres hatótávot is ígér. Hogy mennyit tud valójában, azt majd egy hosszabb távú teszt derítheti ki. Egy biztos: a Jogger már nem csak árával, összességében is nagyon vállalható, így a sikere is szinte biztos. Míg a tavalyi megrendelők akár 4 hónap után megkapták autójukat, most ennek közel duplájával kell számolni. Persze még ez is egész jónak számít a piacon!
Dacia Jogger - műszaki adatok
TCe 100 LPGTCe 110
Emissziós normaEuro 6d
Hengerűrtartalom [cm3]999
Hengerek/szelepek száma3/12
Váltófajta/-fokozatkézi/6
Üzemanyagbenzin/LPGbenzin
Teljesítmény [LE]90 (4800-5000); LPG: 100 (4600-5000)100 (5000-5250)
Nyomaték [Nm]160 (2100-3750); LPG: 170 (2000-3500)200 (2900-3500)
Gyorsulás 0-100 km/h12,5 (LPG: 12:3)10,5
Végsebesség [km/h]172 (LPG: 175)180
Kombinált fogyasztás - WLTP [l/100 km]6,0 (LPG: 7,6-7,7)5,6-5,7
CO2-kibocsátás [g/km]135-136 (LPG: 119-120)127-129
Saját tömeg [kg]1223-12911176-1261
Mit mond egy Lodgy-tulaj?
Lodgy-tulajt találni ma nem túl nehéz, mintegy 7000 nagycsaládos vásárolt belőle. Józanul nemigen volt vetélytársa, hiszen 3 éve akár nem egész 2,5 millió forintos új autót jelentett a nagycsaládosoknak, ennyiért tágas és jól felszerelt, akár erős és takarékos dízelmotoros verziót is kaphattak. Kőrös András, a Tanpálya vezető instruktora is vásárolt egyet, ami rögtön komoly elismerés a márkának, hiszen András is találkozik nagyjából mindenféle autóval. A Jogger kapcsán őt leginkább finom ajtózáródása, állítható és több visszajelzést adó kormánya nyűgözte le, a beltér finomodását elismerte, de a piac áremelkedése mellett csöppet sem bánta, hogy korábban vett családi autót, már csak azért sem, mert a négyhengeres, 1,5 literes dízelt többre értékeli, mint a Joggert szerinte is meglepően jól mozgató 1,0 literes benzinest, ami még LPG-vel is csak kérdőjelesen takarékosabb a dízelnél, de azért mindenképp gyengébb. Igaz, ez - ahogyan engem sem - őt sem bántja, bőven elég jól lehet autózni a Jogger alapmotorjával is. Igaz, nem teli utastérrel próbáltuk - egyelőre. 18 évvel járunk az első Logan megjelenése után, a Dacia felnőtt, olyan praktikus egyterűt kínál még mindig józan áron, amilyen ügyeset a kivétel nélkül drágább vetélytársak már nem is igen tudnak felmutatni. Ez bizony még akkor is süvegelendő, ha egy Dacia esetén a 7 milliós vételár a csúcsverziónál is nehezen emészthető, ez viszont napjaink velejárója, máshol messze nem kapunk ennyit a pénzünkért.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.04.22. at 17:31
    Permalink

    Olcsó hát olyan is, biztos remek helyváltoztató meg cipelő, bár az 1l motor élettartalma kétségeket ébresztő, és 7 emberrel cuccal, már haldokolhat rendesen. Nekem személy szerint baromi zavaró hogy a két ajtóél nincs egyvonalban, és így valahogy tákolmánynak tünik.
    Nem hiszem hogy ilyet valaha is vennék.

  • 2022.04.22. at 20:04
    Permalink

    Nem… ezres motor köré nem lehet 7 személyes kasztnit építeni.
    Ebből csak szenvedés és fájdalom származhat. Na meg rövid élettartam.

    Ez egy romaputtony.
    Köszönöm, de meghagyom a románoknak.

    • 2022.04.22. at 20:36
      Permalink

      HAli tisztelt Aurelius!
      Az előd Mcv 1.6-os benzinmotorral azt tudja mint a mostani 1.0Tce.
      Szétpörgi magát a kis turbós: nem nem pörgi szét magát, 5. be 100 nál pörög 2500-at, a Thalia 1.5Dci 65Le is ennyit pörög.
      Szóval sztem csak savanyú a szölő egyeseknek.
      Nekem telik Új autóra, mégha az csak egy Dacia is (bár minden alkatrésze renault), immár 20 éve szolgálnak Renaultok-Daciák megbizhatóan engem-családomat, én nem csalódtam bennük.
      Ha akarod kipróbálhatod, vagy megnézheted, Totalcar-erőmérő-dacia, keress rá, és az én autómat láthatod.
      Üdv Nagya

      • 2022.04.22. at 21:53
        Permalink

        Én vezettem mindkettőt, kellemesebb motor ez az 1,0 literes, mint a szívó 1.6. Az élettartamot nehéz megjósolni, az biztos, hogy ez egy kényesebb motor, egy rossz olaj és jön a csuklyás ember.

        • 2022.04.23. at 23:06
          Permalink

          Màtyàs! Koràbban ìrtàl arròl, hogy talàn ùjra felveheti a nagycsalàdos tàmogatàst, akinek lejàr a 3 èv. Erről van valami hìred? Köszönöm.

          • 2022.04.24. at 08:22
            Permalink

            Kérelem 18. pontja:

            A személygépkocsi-szerzési támogatás a kérelmező, és házastárs/élettárs, tekintetében csak egyszer igényelhető (a házasságvagy élettársi kapcsolat megszűnése esetét kivéve).

          • 2022.04.25. at 06:52
            Permalink

            Igen, elképesztően ritka esetben van rá mód. Amire viszont van: ma a nagycsaládos támogatással vett autók nagyjából új árukért, vagy felette adhatók el. Ebből az összegből pedig vehető új Jogger.

      • 2022.04.23. at 11:12
        Permalink

        Az Mcv-be is gyenge lenne ez a motor, de ott még szódával elmegy, ha jósok kompromisszumot köt az ember.

        De ezt nagy családosoknak szánja a gyártó… 7 személy + csomag.

        Lelkiszemeim előtt látom a román vendégmunkásokkal teli tömött dzsoggert, ahogy döglődik az M3-as autópálya külső sávjában 80al egy kamion mögött, hátsótengellyel az aszfaltot verve.

        Ez egy igazi Balkán-zsák.
        Kalányos Rómeóék védjegye lesz ez az autó.

          • 2022.04.23. at 16:38
            Permalink

            5-6 személy + csomaggal?
            A turbómotornak itt semmi előnye nem fog megmutatkozni, ellenben jóval hamarabb kihal majd, mint az igénytelen 1.6.

            3 henger, ezres motor,balkáni zsákosbilbó feeling.

            Amúgy tökéletesen illik hozzád ez az autó, zöldike. Utólag majd belekell rakni a sebességszabályzót, de jó lesz ez neked.

  • 2022.04.23. at 21:16
    Permalink

    200nm egy kétlityis motor nyomatéka. MI a francot nem vagy képes felfogni hogy ez a motor olyan erős mintha egy nem túl pörgős kétlityis motor hajtaná (pl a régi 110LE VW 2.0 motorok).

    Akárhogy pampogsz itt a 3hengerről, ha lassan elér a te körödbe pár év késéssel a Toyota is kihozta a saját 3 hengeresét igaz az 1.2.esből nem sikerült ekkora nyomatékot kihozni…

  • 2022.04.24. at 16:16
    Permalink

    Uraim!
    Arról beszéltek, amiről semmi személyes tapasztalatotok nincs!
    Igen ,szerintem is savanyú a szőlő!
    Skoda KAroq 1.0-as tulajdonos vagyok 4 éve- Fantasztikusan jó motor!
    Amikor kell ugrik, amikor kell visszakapcsolás nélkül előz 130-ról is . És nem egy örökké valóság mire lehagy valamit, mit az 1.6-os szívók! A fogyasztása pedig köszönő viszonyban sincs az említett 4 hengeressel! Erdélyi utakon, hegyekben 4 személlyel megpakolva, klímával- repül fölfelé. A barátok szívós 1,4-es, 1.6-osait meg kell várni Szentegyházán./ Hargita legmagasabb pontja/.
    Kérjetek tesztvezetésre egy három hengeres autót és visszafogtok venni az arcotokból!

  • 2022.04.25. at 08:23
    Permalink

    Elhiszem, hogy valakiknek elég a három henger. De a négy henger nekem a minimum.
    A Duster kapható 4 hengerrel, azt a motort a Jogger is megkaphatná . Ki beszél szívó motorról?

  • 2022.04.25. at 10:50
    Permalink

    Ezzel a motorral 7 személlyel (75Kg x 7 =525Kg) plusz csomagok … fürge és tartós biztos nem lesz.
    Miért nem az 1.3TCe került bele? ( 131Le & 240Nm)

  • 2022.04.26. at 18:41
    Permalink

    Egy 3 hengeres is lehet tartós csak egyik sem lesz az mert ma már nem sokkal nagyobb a túlméretezése egy motornak, hanem az ideális körülmények szerint tervezik meg.
    Csakhogy az ideális körülmény köszönő viszonyban sincs a normál használattal, pláne nem egy ká európai ridegtartott kitudjamilyenminőségű benzinnel etetett járműnél. Ezres szívómotorok is tudnak szériában 200 Le körül már a japán, német, Yamaha, Kawasaki, BMW motoroknál is.
    Amikor a megfelelő minőségű mororolaj vagy épp szűrő nem bírja a túlzott vagy túlfutott km-t , mikor a levegőszűrő nincs kicserélve a turbo-s motoroknál, mikor a közvetlen befecskendezésű motornak a szívócsöve lekokszólódik és nincs kitisztítva, pláne ha a dugattyú teteje, vagy épp a közvetlen befecskendezési (porlasztási kép) valamiért (pl rossz üzemanyag, kopás) megváltozik.
    Egy jó régivágású kiforrott szívómotornál ilyen nincs. Pláne egy 2500Le-re felhúzható GM Chevy LS7-es motor nem az alap párszáz lóerőtől fog szétmenni.
    A 3 hengeres VW Tsi motor is lehet jó ha viszonylag kiforottá vállt, amellett hogy állandóan figyelemmel van kísérve a motorolaj megfelelősége, szintje, szaga (nem-e benzinesedik, a fogyás a állandó-e km-re vetítve újkorától, hidegen (mororolaj is) nincs e gyorsulási versenyezve, emelkedőn is pl a Hargitára ahogy a kolléga hajtja, túlterhelve az autó, mert párszor még elmegy da nem biztos hogy később is fog stb. A benzinszűrő ezzel a benzinnel sem hinném hogy örök életű lesz, vagyis az, de kérdés hogy mit enged át ha nincs rendszeresen cserélve amit egy szívó benzines motor ridegtartásos éllettartamára szólt. Arról meg végképp hogy járunk-e vele check engine avagy motorkontroll lámpával amit egy jó szívó benzines lehet hogy meg sem érez.

Vélemény, hozzászólás?