Itthon terepeztünk a SEAT Atecával
SEAT Ateca hazai menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megérkezett hazánkba a spanyolok első igazi SUV-ja, az Atecát a Balaton-felvidéken nyúztuk. Meggyőző a SEAT szabadidő-autója, lesz egy-két szava a versenytársakhoz.
Magyar rendszámossal is találkoztunk, a tesztflotta viszont még spanyol volt. Neki való vidék, hétvégi házhoz, telekjáráshoz tökéletes az Ateca
Elég audis, kicsit visszafogva, sokaknak vonzó lehet, hogy nem kelti a feltűnést
A LED-es fényszóró csak a legmagasabb, Xcellence szinten alapfelszereltség, a jellegzetes ívek villognak indexként is. 19 colos felnikkel próbáltuk, jól mutatnak, rossz úton viszont nagyon ráznak, terepezéshez meg végképp kisebb az ideális
Sosem keltett bennem különösebb érzelmet egy SEAT, az Ateca sem mozgatott meg, ez az új formairányzat annyira semmilyen. Ugyanakkor rengeteg részletre mondhatjuk, hogy audis, vagy volkswagenes, kimért, egyszerű dizájn. Éppen ezért lehet a vásárlók egyik kedvence, nem kelti a feltűnést és nem visz túlzásba semmit, viszont épp ugyanazt a minőségi technikát nyújtja, mint akár egy Tiguan. Nem is csodálom, hogy még a forgalmazás megkezdése előtt közel ötven előrendelést kapott a modellre a SEAT. A megszokott MQB platformra épül, bevált, közönség-kedvenc motorválasztéka van, DSG automataváltó és összkerék is választható hozzá, persze a bőséges alapfelszereltség mellett.
Tihany felé tart az Ateca-flotta, később sok különleges helyre is eljutottunk, főleg rossz minőségű utakon kavarogtunk az Atecával, de a Somlóhegyen, közel járhatatlan utakon is gond nélkül vitt át minket
Innen bármelyik SEAT lehetne, csak a magasság lehet gyanús. 2,0 literes, 150 lovas dízelekkel próbálhattuk, DSG automataváltóval, van 190 lóerős is
A motorok 115 és 190 lóerős teljesítmény közözött válogathatók, benzines fronton egy kicsit érthetetlen a háromhengeres belépőmodell, ahhoz elég nagy az Ateca, viszont ezzel valóban 5 millió alatt kezdődik az ára. Természetesen csak elsőkerék-hajtással és kéziváltóval, meg mindenféle díszítőelem nélkül, ami viszont nettó spórolás, hogy lemezfelnis Atecával kezdődik a kínálat. Ugyanakkor már a legalsó, Reference szinten is alapfelszereltég a hét légzsák, a légkondicionáló, a fáradságérzékelő-szenzor és Front Assist, ráfutás és gyalogosfelismerő rendszer. A tesztflotta a második legerősebb felszereltségű Xcellence modellekből állt kétliteres dízelmotorokkal, hatfokozatú kéziváltóval és SEAT nyelven 4Drive, Haldex rendszerű elektronikusan vezérelt összkerékhajtással szerelve.
Kényelmes a beltér, kategóriájának egyik legtágasabb utasterét adja, az ülések itt már alapáron Alcantara borításúak, több helyen hozzá passzoló barnára fényezett elemek láthatók a műszerfalon
Egyszerűbb anyagok, visszafogottabb dizájn jellemzik, legalábbis a konszernen belüli gyártók modelljeihez hasonlítva, ugyanakkor szinte kifogásolhatatlan a beltér
Ahogy az már a spanyolországi teszten is kiderült, rendkívül kényelmes az Ateca. Utastere tágas, felsőbb szinten alapáron Alcantara borítású ülései nagyon jól tartanak, minden irányból kellően támasztanak, és hátul sem lehet panasz. Csomagtere alapesetben 510 literes, de az összkerekes modelleké is tisztességes 485 literes. A belső dizájntól sem fogja senki sem hanyatt vágni magát, ahogy az anyagoktól sem, minden egy fokkal egyszerűbben néz ki és olcsóbb is, mint mondjuk egy közel azonos méretű Tiguanban. Ennek ellenére találni egyező anyagokat is, ráadásul kézközelben, ami nem az Atecát minősíti. Egyébként minden elfogadható, a 8 colos érintőkijelző egyszerű grafikája is, az már kicsit kevésbé, hogy a navigáció többször késve tudta csak követni az autó mozgását, valamint ami lehet, hogy csak nekem fáj, hogy az akciógombok itt is egészen a kijelző szélére kerültek, maga a közelségérzékelővel ellátott egység pedig mélyen van. Miért nem lehet a kijelzőket teljesen síkba beépíteni?
Egy motocross pályán láthattuk először, mire képes, végül igazán a borospincék felkutatása közben mutatta meg
Volt lépcsőzés és meredek falra felfutás, előbbinél a bőséges hasmagasság, utóbbinál a Haldex rendszerű összkerékhajtás jött jól
Nem is a kényelmi szempontok, inkább az Ateca terepezőképessége volt a bemutató fő célja. Bár divat SUV-nak tűnik, egész jól használható rosszabb utakon is, csak a feláras 19 colos felnik nem éppen arra valók. Esetleg a felsőbb szinteken alap 17-esek, de kíváncsi lettem volna milyen a Reference 16-os lemezfelnijeivel hegyet mászni. Nem is a programba tűzött motocross pályán láthattuk igazán, mire képes az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás, hanem a rákövetkező, feladatok során, ahol lényegében körbejártuk az egész Somlóhegyet, többször téves koordinációk miatt nagyon rossz, nagy sziklákkal tűzdelt utakon. Még a hatalmas kerekekkel és utcai gumikkal is töretlenül haladt előre, a kétliteres, 150 lovas TDI 340 Nm nyomatéka rendkívül szépen vitte felfelé az Atecát, minimum 4 emberrel a gyomrában. Lefelé pedig az Off-road módban használható lejtmenetvezérlő segített, aminek érdekessége, hogy üresbe téve a váltót is ugyanúgy működik, ráadásul a gázpedállal ilyenkor szabályozni lehet, milyen sebességgel engedje lefelé.
Négy emberrel kényelmesen nyargalt fel a szűk, sziklás földes utakon, néhány somlóhegyi pincéhez kellett feljutnunk
A navigáció egyszerű, bár néha kicsit lassú volt, lefelé jól jött az üzemmódválasztó Off-road fokozatában elérhető lejtmenetvezérlő
Már említettem, hogy 5 millió alatt indul, igaz csak néhány ezer forinttal, háromhengeres turbós benzinessel és acélkerekekkel. A következő Style felszereltségnél már a vélhetően legnépszerűbb 1.4-es TSI benzines is kérhető, igaz, már 7,5 millió feletti összegtől, de itt már 17-es könnyűfém kerekek, LED-es hátsó lámpák és színre fújt, illetve ezüst kiegészítőkkel, bőrkormánnyal és hátsó parkolóradarral, de már a duplakuplungos DSG automataváltó is elérhető. A legmagasabb Xcellence-hez már LED-es első fényszórók, tolatókamera, 18-as felnik, krómozott tetősín is jár, és már a 4Drive összkerék-hajtás is elérhető, 8,5 millió forint fölött.
Vidéki kiruccanásokhoz tökéletes, 5 millió alatt kezdődik az Ateca, az 1.4-es TSI-vel viszont már 7,5, ami még mindig elfogadható egy ilyen, kiforrott és jól bevállt technikát felsorakoztató, praktikus szabadidő-autóért
A tesztautók már a 11 millió forintot kergették, mert a feláras 360 fokos kamerarendszer, adaptív tempomat és holttérfigyelő-rendszer is volt bennük. Árával éppen csak a Volkswagen Tiguan alá lőtték, tudásával viszont maradéktalanul hozza az elvártat. Az Ateca mindent megkapott, amivel sikeres lehet, a márka saját bevallása szerint is az egyik fő modelljüknek számít, nem lennénk meglepve, ha mindegyik modelljüket felülmúlnák az Ateca eladási adatai.
Még ilyen föld utak, mind le voltak gyalulva a seat előtt…akkor minek vitték terepre? Igazi nyerő lehet 5 MFt alatt! Kár hogy ez is egy audi-klón.
Kicsit utánanéztem a Seat oldalán, az 1.4 TSI Style felszereltséggel 7 millió 25 ezer forintért kapható, továbbá érvényesíthető 500 ezer Ft kedvezmény (amit “Használtautó beszámításai akció”-nak hívnak). Így az 1.4 TSI Style felszereltséggel kihozható 6,5 millióból, igaz ebben további extrák, mint pl. a 17-es kerekek, metálfény, stb. nem szerepelnek.
Amúgy a kocsi nagyon tetszik, Ausztriában láttam élőben is, igaz csak az autópályán menet közben, de szép kocsinak tűnt.