Miért és mivé lett a regisztrációs adó?

A regisztrációs adó története

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A regisztrációs adó bevezetése az Európai Unióhoz való csatlakozáshoz köthető, de azt megelőzve, 2004. februárjától van életben. Vajon miért?

Kényes ügy volt ár 2003 év végén a regisztrációs adó, hiszen december végén olyan változásokat hozott, amire a használtautó kereskedők legzordabb álmaikban sem mertek gondolni. Mivel az Európai Unióból származó árukat vám- és vámjellegű költségvetési befizetések, így a fogyasztási adó sem terhelhette az Európai Unióhoz csatlakozástól, nyilvánvaló volt, hogy a külföldről származó használt autókat addig sújtó fogyasztási adót új sarc fogja felváltani, ez pedig a minden, Magyarországon elsőként forgalomba helyezett autót érintő regisztrációs adó lett. Azt azonban senki nem feltételezte, hogy az adót nem az EU-csatlakozástól, azaz május 1-től hirdették meg, hanem már február 1-től. Mint akkoriban a döntéshozók mondták - költségvetési okokból.
Regisztrációs adó - tervezet 2012. január 1-től
Motorméret8-nál jobb (Euro4, Euro5, Euro6)6-8 (Euro3)4 (Euro2)4-nél rosszabb (Euro2 alatti)
1.Benzines 1100, dízel 1300 cm3-ig250 000372 000499 000749 000
2.Benzines 1101-1400, dízel 1301-1500 cm3-ig361 000542 000722 0001 083 000
3.Benzines 1401-1600, dízel 1501-1700 cm3-ig478 000722 000966 0001 434 000
4.Benzines 1601-1800, dízel 1701-2000 cm3-ig743 0001 104 0001 476 0002 230 000
5.Benzines 1801-2000, dízel 2001-2500 cm3-ig1 020 0001 529 0002 039 0003 059 000
6.Benzines 2001-2500, dízel 2501-3000 cm3-ig1 466 0002 198 0002 931 0004 397 000
7.Benzines 2501-3000, dízel 3001-3500 cm3-ig2 230 0003 345 0004 460 0006 691 000
8.Benzines 3000, dízel 3500 cm3 felett3 207 0004 821 0006 425 0009 622 000

Hibridek esetén egységesen 180 000 forint a regisztrációs adó
Tisztán gázüzemű autók esetén 380 000 forint a regisztrációs adó
Igen ám, de az adó szerepe nem csupán a kieső adóbevételek pótlása volt, hanem a piac szabályzása is. Míg ugyanis korábban a behozható autókat környezetvédelmi szintjük alapján meghatározhatták a hatóságok, az EU-csatlakozás utáni időponttól ez a lehetőség megszűnt - mondván, hogy minden EU-polgár az EU bármely országában ugyanúgy vásárolhat. E lehetőség hiányában pedig a regisztrációs adó lett a szabályozó eszköz: a nemkívánatos, kevéssé modern autókra kivetett regisztrációs adó egyértelműen kirajzolta, hogy Euro3-asnál szerényebb emissziós besorolású autót már 2004-ben nem volt érdemes behozni. A kereskedők így december legvégén döbbentek rá, hogy a korábbi, érték alapján fizetendő fogyasztási adóval még rentábilisnak számító Euro2-es autókból hiába vásároltak be - mondván, hogy májusig elsózzák azokat, a februári regadó bevezetéssel hideg zuhanyként érte őket a hír, ha január végéig nem helyezik őket forgalomba - kvázi nem találnak rájuk vevőt, akkor bizony súlyos regadót fizethetnek. Volt is felháborodás, tüntetés a parlamentnél, az alapok azonban egészen 2007-ig maradtak, az autó értékétől teljesen függetlenül, csupán a motorméret és az emissziós besorolás alapján differenciált regisztrációs adót kellett fizetni a hazai forgalombahelyezéssel.
Hirdetés
2006 nyarán komoly koppintás érkezett az Európai Uniótól, felhívták a figyelmet arra, hogy a használt autók regisztrációs adója nem lehet nagyobb mértékű, mint az újakra kivetett - ezek alapján a korábban befizetett adók egy része (összességében mintegy 8 milliárd forint vissza is járt, 2007-től pedig avultatási táblázat is társul a regisztrációs adóhoz, így azóta már nem csak az új, vagy újszerű használt autókat érdemes külföldről behozni. Miként arra azonban már korábban rámutattunk, hiába olcsóbbak nyugaton a használt autók, a hazai sarcokkal - hiába avultatják a regisztrációs adót - hazai rendszámmal jóval drágábbak lesznek a magyar vevőknek. Noha ez gyökeresen továbbra sem fog változni, 2012-től végre enyhülés várható, ugyanis az országgyűlés a június végén ismertetett regisztrációs adó módosítást nem fogadta el, az avultatási táblázat azonban változik, már az autó 4 éves korától csak fele mértékű regadót kell majd fizetni, s míg korábban a szabályzás szerint az autó 20. életévéig apadt 10 százaléknyira az adó mértéke, jövő évtől már a 15. évtől csak tizednyit kell fizetni.
A regisztrációs adó avultatási táblázata 2011. szeptember 1-től
A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok számaAdótétel szorzója
1.2-ig0,06
2.3-40,10
3.5-60,14
4.7-120,20
5.13-240,31
6.25-360,41
7.37-480,49
8.49-600,56
9.61-720,62
10.73-780,68
11.85-960,72
12.97-1080,76
13.109-1200,79
14.121-1320,82
15.133-1440,85
16.145-1560,87
17.157-1680,89
18.169-től0,90
Utóbbi némi enyhülést jelent, ahogyan az is, hogy az idén június 15. előtt külföldön forgalomba helyezett autókat birtokló magyar állampolgárok év végéig 50 százalékos regisztrációs adó-kedvezménnyel helyezhetik forgalomba autójukat. Még üdvözítőbb lenne azonban, ha a hazai autóvásárlási és üzemben tartási költségek a jobb kereseteket adó Nyugat-Európában megszokottakkal lennének arányban - úgy senki nem akarná autóinak közterheit máshová fizetni, s nem lenne szükség fölöslegesnek tűnő, drasztikus szabályozásokra és azok betartására.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 13:08
    Permalink

    Magyar állampolgár nevére bejegyezett autó esetén igényelhető a kedvezmény, amennyiben az autó tulajdonosa szeretné itthon regisztráltatni az autót. Tehát a műszaki nem akadály, de az igen, ha egy külföldön vett autót a magyar vásárló nem íratott nevére az idén júniusi határidőig.

  • 2017.10.31. at 13:08
    Permalink

    A jobb oldali oszlop (Adótétel csökkenés mértéke (%-ban)) valóban százalékban értendő, vagy csak a szokásos, alapvető értelmezési hiba esetével állunk újra szemben?
    Ugyanis, ha tényleg %-ban értendőek az értékek, akkor még a 169 hónapnál régebbi autók esetében sem éri el a csökkenés mértéke az 1, azaz egy százalékot (0,9 %).

  • 2017.10.31. at 13:08
    Permalink

    Akkor is igénybe vehető a regadó kedvezmény,ha német piros szélű ideiglenes rendszám van és lejárt a műszaki?És nem az én nevemre van kiállítva a német forgalmi?Mert én már itthon vettem az autót attól aki behozta.

  • 2017.10.31. at 13:09
    Permalink

    Végre valami pozitív előrelépés az ügyben. Mi a helyzet a külföldi lejárt okmányokkal rendelkező autók itthoni forgalomba helyezésével?Azoknak is csökken a regisztrációs adója?Forgalomba lehet egyáltalán helyezni?

Vélemény, hozzászólás?