Miért és mivé lett a regisztrációs adó?

A regisztrációs adó története

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A regisztrációs adó bevezetése az Európai Unióhoz való csatlakozáshoz köthető, de azt megelőzve, 2004. februárjától van életben. Vajon miért?

Kényes ügy volt ár 2003 év végén a regisztrációs adó, hiszen december végén olyan változásokat hozott, amire a használtautó kereskedők legzordabb álmaikban sem mertek gondolni. Mivel az Európai Unióból származó árukat vám- és vámjellegű költségvetési befizetések, így a fogyasztási adó sem terhelhette az Európai Unióhoz csatlakozástól, nyilvánvaló volt, hogy a külföldről származó használt autókat addig sújtó fogyasztási adót új sarc fogja felváltani, ez pedig a minden, Magyarországon elsőként forgalomba helyezett autót érintő regisztrációs adó lett. Azt azonban senki nem feltételezte, hogy az adót nem az EU-csatlakozástól, azaz május 1-től hirdették meg, hanem már február 1-től. Mint akkoriban a döntéshozók mondták - költségvetési okokból.
Regisztrációs adó - tervezet 2012. január 1-től
Motorméret 8-nál jobb (Euro4, Euro5, Euro6) 6-8 (Euro3) 4 (Euro2) 4-nél rosszabb (Euro2 alatti)
1. Benzines 1100, dízel 1300 cm3-ig 250 000 372 000 499 000 749 000
2. Benzines 1101-1400, dízel 1301-1500 cm3-ig 361 000 542 000 722 000 1 083 000
3. Benzines 1401-1600, dízel 1501-1700 cm3-ig 478 000 722 000 966 000 1 434 000
4. Benzines 1601-1800, dízel 1701-2000 cm3-ig 743 000 1 104 000 1 476 000 2 230 000
5. Benzines 1801-2000, dízel 2001-2500 cm3-ig 1 020 000 1 529 000 2 039 000 3 059 000
6. Benzines 2001-2500, dízel 2501-3000 cm3-ig 1 466 000 2 198 000 2 931 000 4 397 000
7. Benzines 2501-3000, dízel 3001-3500 cm3-ig 2 230 000 3 345 000 4 460 000 6 691 000
8. Benzines 3000, dízel 3500 cm3 felett 3 207 000 4 821 000 6 425 000 9 622 000

Hibridek esetén egységesen 180 000 forint a regisztrációs adó
Tisztán gázüzemű autók esetén 380 000 forint a regisztrációs adó
Igen ám, de az adó szerepe nem csupán a kieső adóbevételek pótlása volt, hanem a piac szabályzása is. Míg ugyanis korábban a behozható autókat környezetvédelmi szintjük alapján meghatározhatták a hatóságok, az EU-csatlakozás utáni időponttól ez a lehetőség megszűnt - mondván, hogy minden EU-polgár az EU bármely országában ugyanúgy vásárolhat. E lehetőség hiányában pedig a regisztrációs adó lett a szabályozó eszköz: a nemkívánatos, kevéssé modern autókra kivetett regisztrációs adó egyértelműen kirajzolta, hogy Euro3-asnál szerényebb emissziós besorolású autót már 2004-ben nem volt érdemes behozni. A kereskedők így december legvégén döbbentek rá, hogy a korábbi, érték alapján fizetendő fogyasztási adóval még rentábilisnak számító Euro2-es autókból hiába vásároltak be - mondván, hogy májusig elsózzák azokat, a februári regadó bevezetéssel hideg zuhanyként érte őket a hír, ha január végéig nem helyezik őket forgalomba - kvázi nem találnak rájuk vevőt, akkor bizony súlyos regadót fizethetnek. Volt is felháborodás, tüntetés a parlamentnél, az alapok azonban egészen 2007-ig maradtak, az autó értékétől teljesen függetlenül, csupán a motorméret és az emissziós besorolás alapján differenciált regisztrációs adót kellett fizetni a hazai forgalombahelyezéssel.
Hirdetés
2006 nyarán komoly koppintás érkezett az Európai Uniótól, felhívták a figyelmet arra, hogy a használt autók regisztrációs adója nem lehet nagyobb mértékű, mint az újakra kivetett - ezek alapján a korábban befizetett adók egy része (összességében mintegy 8 milliárd forint vissza is járt, 2007-től pedig avultatási táblázat is társul a regisztrációs adóhoz, így azóta már nem csak az új, vagy újszerű használt autókat érdemes külföldről behozni. Miként arra azonban már korábban rámutattunk, hiába olcsóbbak nyugaton a használt autók, a hazai sarcokkal - hiába avultatják a regisztrációs adót - hazai rendszámmal jóval drágábbak lesznek a magyar vevőknek. Noha ez gyökeresen továbbra sem fog változni, 2012-től végre enyhülés várható, ugyanis az országgyűlés a június végén ismertetett regisztrációs adó módosítást nem fogadta el, az avultatási táblázat azonban változik, már az autó 4 éves korától csak fele mértékű regadót kell majd fizetni, s míg korábban a szabályzás szerint az autó 20. életévéig apadt 10 százaléknyira az adó mértéke, jövő évtől már a 15. évtől csak tizednyit kell fizetni.
A regisztrációs adó avultatási táblázata 2011. szeptember 1-től
A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma Adótétel szorzója
1. 2-ig 0,06
2. 3-4 0,10
3. 5-6 0,14
4. 7-12 0,20
5. 13-24 0,31
6. 25-36 0,41
7. 37-48 0,49
8. 49-60 0,56
9. 61-72 0,62
10. 73-78 0,68
11. 85-96 0,72
12. 97-108 0,76
13. 109-120 0,79
14. 121-132 0,82
15. 133-144 0,85
16. 145-156 0,87
17. 157-168 0,89
18. 169-től 0,90
Utóbbi némi enyhülést jelent, ahogyan az is, hogy az idén június 15. előtt külföldön forgalomba helyezett autókat birtokló magyar állampolgárok év végéig 50 százalékos regisztrációs adó-kedvezménnyel helyezhetik forgalomba autójukat. Még üdvözítőbb lenne azonban, ha a hazai autóvásárlási és üzemben tartási költségek a jobb kereseteket adó Nyugat-Európában megszokottakkal lennének arányban - úgy senki nem akarná autóinak közterheit máshová fizetni, s nem lenne szükség fölöslegesnek tűnő, drasztikus szabályozásokra és azok betartására.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 13:08
    Permalink

    Magyar állampolgár nevére bejegyezett autó esetén igényelhető a kedvezmény, amennyiben az autó tulajdonosa szeretné itthon regisztráltatni az autót. Tehát a műszaki nem akadály, de az igen, ha egy külföldön vett autót a magyar vásárló nem íratott nevére az idén júniusi határidőig.

  • 2017.10.31. at 13:08
    Permalink

    A jobb oldali oszlop (Adótétel csökkenés mértéke (%-ban)) valóban százalékban értendő, vagy csak a szokásos, alapvető értelmezési hiba esetével állunk újra szemben?
    Ugyanis, ha tényleg %-ban értendőek az értékek, akkor még a 169 hónapnál régebbi autók esetében sem éri el a csökkenés mértéke az 1, azaz egy százalékot (0,9 %).

  • 2017.10.31. at 13:08
    Permalink

    Akkor is igénybe vehető a regadó kedvezmény,ha német piros szélű ideiglenes rendszám van és lejárt a műszaki?És nem az én nevemre van kiállítva a német forgalmi?Mert én már itthon vettem az autót attól aki behozta.

  • 2017.10.31. at 13:09
    Permalink

    Végre valami pozitív előrelépés az ügyben. Mi a helyzet a külföldi lejárt okmányokkal rendelkező autók itthoni forgalomba helyezésével?Azoknak is csökken a regisztrációs adója?Forgalomba lehet egyáltalán helyezni?

Vélemény, hozzászólás?