Mutatósabb a Sport, jobb az alapmodell – Ford Edge menetpróba
Ford Edge - nemzetközi bemutató és menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A mind népszerűbb SUV/crossover szegmensbe a Ford csúcsmodelljeként, Amerikából érkezett az Edge. München környékén vezettük.
Kétféle motorral, kétféle felszereltséggel és hozzájuk passzoló lökhárítókkal, Észak-Amerikából, egészen konkrétan Kanadából érkezik Európába (is) az Edge, amit a Ford a "crossover SUV" kategóriába sorol. Megjelenésére nem lehet panasz
Csaknem két éve már, hogy először láthattuk a Ford Edge szabadidő-autót, amit a Ford nem is SUV-nak nevez, Amerikában szerintük (még 2007-ben) ez a sorozat teremtette meg a „crossover SUV-k szegmensét”. Hívjuk akárhogy is, az Edge mutatós, igazi Ford, ha nem is az Európában megszokott Aston-orral. A magas, a Ford amerikai modelljeire jellemző homlok mögött a Ford európai kínálatának egyik leghosszabb személyautója nyújtózik. A Galaxy mondjuk hosszabb (és persze jóval praktikusabb), az Edge viszont magasabbra pozicionált.
Hosszúság [mm] | 4808 |
Szélesség [mm] | 1928 |
Magasság [mm] | 1692 (1707*) |
Tengelytáv [mm] | 2849 |
Hasmagasság [mm] | 152-203 |
Csomagtér [l] | 602-1847 |
Terepszög elöl | 18,8° |
Terepszög hátul | 22,4° |
Rámpaszög | 17,1° |
Hatalmas, több mint 4,8 méter hosszú, 2,85 méteres tengelytávon nyújtózó. Hátsó lámpái alapból, az elsők felárért LED-esek. A két hátsó lámpatestet amerikai stílusban LED csík köti össze. A Sport "diffúzoros", kamu kipufogóvéges lökhárítót kap
Frontja, meg persze hátsó lökhárítója amúgy kétféle is lehet, a Sport változat ugyanis eltérő kialakítást kap. Kettősség jellemzi az Edge kínálatát. Kétféle dízelmotorral, kétféle váltóval és ugyancsak kétféle, Titanium és Sport felszereltségekkel kapható. Benzines nincs, legalábbis Európában. Állítólag olyannyira szerény felénk a benzines SUV-k iránti kereslet, hogy annak ellenére bukó lett volna behozni a specifikációt, hogy Amerikában létezik úgy is. Felénk kétféle dízel közül választhatunk. Mindkettő 2,0 literes, a „bázis” 180 lóerős, változó geometriájú turbós, míg az „erősebbik” kivitel biturbó, 210 lóerős. Ismerősek a Ford C/D szegmensű autóiból, azaz a padlólemezével is rokon Mondeo/S-MAX/Galaxy sorból.
Alapesetben halogén, hagyományos izzós menetfényes a fényszóró, sokkalta látványosabb a LED-es. A Titanium terepszögei jobbak, mint az ültetett Sporté
Bár mindkét motor társítható mindkét felszereltséggel, az megkötés, hogy a 180 lóerős dízelhez kézi, a 210 lóerőshöz duplakuplungos (egyaránt 6 fokozatú) váltó jár. Módosíthatta a menetpróba tapasztalatait, hogy a szerényebb teljesítményű verziót Titanium, míg az erősebbiket az egyebek mellett 19 helyett 20 colos alufelniket is adó Sport felszereltséggel vezethettük. Talán a méretesebb, nehezebb kerekek tették, talán az automata váltó (nem egész 50 kilogrammos) pluszsúlyán túl a nyitható panorámatetővel is növelt saját tömeg, de legnagyobb valószínűség szerint maga a váltó, hogy
a biturbó 210 lóerős dízel lomhábbnak tűnt, mint a belépő 180 lóerős.
A turpisság amúgy a műszaki adattáblából ki is derül: a 180 lóerős csúcsteljesítménye alacsonyabb fordulaton érkezik, 400 Nm nyomatékcsúcsa szélesebb tartományban élvezhető, ezért érződik jobbnak.Őszintébben, lelkesebben megy a csúcsteljesítményét és nyomatékát egyaránt már alacsonyabban hozó 180 lóerős, egyetlen változó geometriájú turbós alapverzió
Az „alap” Edge így egészen jó képet festett magáról. Korrektül mozgatta az 1,9 tonnás SUV-t is, pedig papíron a biturbó a fürgébb. A gyakorlatban viszont utóbbi jobban küzdött, több taposást igényelt, fogyasztása is bő 1 literrel magasabbnak (~9,5 l/100 km) adódott a tesztkörön. A Sport felszereltséghez változó áttételű és hangolható rásegítésű kormányzás jár. Utóbbi extrán közvetlen, de az alapé is kellően direkt: végállásai között kb. 2,6 fordulatot ír a kormánykereke.
A vezethetőség olyan, amilyet egy Fordtól elvárunk: élvezetes.
Oda kell figyelni a konfiguráláskor, a világos kárpit sokkalta jobb hangulatot ad - nem is elsősorban az ülések, hanem a műszerfal kapcsán. A kormánykerék végállásai között alapból 2,6, a változó áttételű kormányműves Sport esetén csak 2 fordulatos
Elöl-hátul méretesek és kényelmesek az ülések. Az elsők alapból fűtöttek, opcióként a hátsók is, előre pedig ülésszellőztetés is kérhető
Alapból is óriási, 602, ülésdöntéssel 1847 literes a csomagtér, komoly hiány ugyanakkor, hogy nincs síalagút
Alapáron jár a távirányítós ülésdöntés és a szükségpótkerék is
Az Edge bizony divatautó. Józan érvek helyett inkább az érzelmi húrok fogják a vásárlókat vezérelni. Az alapból 20, teljes terheléssel viszont már (becsületesen bevallva) csupán 15,2 centis hasmagasságával annak ellenére sem mondható igazi terepjárónak, hogy alapáras hozzá az összkerékhajtás. A rendszer pontosan az, ami a Mondeo vagy az S-MAX/Galaxy esetén is elérhető: számítógépes vezérlésű elektronikus kuplungcsomag juttathatja az alapból hajtott első kereken túl hátra is a nyomatékot. 25 szenzor alapján 0,2 másodperces reakcióidővel dolgozik, ami nem rossz, de a 19/20 colos kerekekkel, 235/55-R19, illetve 255/45-R20 abroncsokkal szerelt Edge legfeljebb arra jó, hogy aszfaltozatlan úton is feljuthassunk a hétvégi házhoz, illetve a sípályához. Igaz, ezekre jó téli gumival a legtöbb „hagyományos” autó is képes. Itt viszont emelt pozíciójú ülésben, az átlagautókhoz mérten 5 centivel magasabban ülünk, továbbá egészen divatos megjelenést kapunk.
Hengerűrtartalom [cm3] | 1997 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | automata/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 180 (3500) | 210 (3750) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 400 (2000-2500) | 450 (2000-2250) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 9,9 | 9,4 |
Végsebesség [km/h] | 200 | 211 |
Fogyasztás - vegyes | 5,8 | 5,8 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 149 | 149 |
Saját tömeg [kg] | 1913 | 1949 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2505 | 2555 |
Mennyiért?
Az Edge abszolút értékben nem olcsó, hiszen alapára (lista szerint) 13,12 millió forint. Ellenben már az „alapverzió” is az egyéb modelleknél csúcsnak számító Titanium. Sok más mellett kulcs nélküli nyitással és indítással, láblendítéssel is vezérelhető elektromos csomagtérajtóval, automata reflektorral, kétzónás digitklímával, fűtőszálas szélvédővel, sötétített hátsó ablakokkal, intelligens (táblafelismerős) tempomattal, navigációval, sávtartó asszisztenssel és éberségfigyelővel, tolatókamerával és első-hátsó parkolóradarral. De még a fűthető kormánykerék és a 230 V-oos konnektor és a 9 hangszórós hifi is benne van az "alapcsomagban". Így már, pláne a prémium vetélytársakhoz mérten nem is olyan drága az Edge. Az erősebbik motor és az automata váltó közös felára 845 ezer forint, a Sport felszereltségé 380 ezer Ft. Utóbbival a már említett 20 colos felnin túl ültetett és keményített futóművet, adaptív kormányzást, módosított lökhárítókat, fekete ablakkereteket, fém pedáltaposókat és egyel jobb, 12 hangszórós hifit kapunk.
Titanium | 2.0 TDCi (180 LE) M6 AWD | 13 120 000 Ft |
2.0 TDCi (210 LE) PowerShift automata AWD | 13 965 000 Ft | |
Sport | 2.0 TDCi (180 LE) M6 AWD | 13 600 000 Ft |
2.0 TDCi (210 LE) PowerShift automata AWD | 14 445 000 Ft |
Egészen meglepően gazdag az alapellátmány: a 230 V-os konnektor is belefért, 12 V-os csatlakozókkal is bőségesen ellátták az utasteret
Ugyancsak alapáras az elektromos, láblendítéssel is indítható csomagtérajtó-mozgatás. A karosszéria merevségét nagyszilárdságú acélok jelentős arányú használata, valamint az ajtók több ponton karosszériába csatolása is erősíti
Bár az automata reflektor mindenképp jár, felárért adaptív LED fényszóró, holttérfigyelő, légzsákos hátsó (szélső) biztonsági öv, nyitható panorámatető, programozható állófűtés, parkolóasszisztens, távolságtartós (8-180 km/óra között működő) tempomat és frontkamera is kérhető, meg persze három különféle (fekete, világos bézs és mogyoróbarna) bőrkárpit. Felniből négy, színből 13 különféle választható. Az Edge így bizony tetszetős és nem is rossz ajánlat. Amit viszont hiányolok belőle, az a Mondeóban elérhető hibrid hajtáslánc. Azzal különösen finom autó lehetne, ám a jelenlegi generációt nem várhatjuk vele. Később persze nem csak hibrid, akár elektromos SUV-t is ígér a Ford. Addig pedig van (itt alapáron) aktív zajkioltó-rendszer, ami persze most sem volt sokkoló hatású, bár az tény, hogy az Edge viszonylag halk. Ellenben jellegzetesen dízeles orgánumú, ami a piacnak állítólag kell.
Nagyobb, mint egy Audi Q5 vagy egy BMW X3, azonos felszereltséggel mégis olcsóbb náluk, a magánvásárlóknál ezzel, a piacot uraló flottavásárlóknál pedig csupán azzal is sikeres lehet, hogy ez a Ford nagyméretű SUV-ja/crossovere; és összességében egy kellemes autó is az Edge. A Sportot viszont elfelejteném, a bázisverzióra voksolnék
Nyilván a Fordnál komoly csapat dolgozik azon, hogy mi lehet rentábilis számukra. Biztosan alaposan felmérték, hogy Európában a benzinesből annyira keveset adnának el, hogy egyszerűen nem érné meg. Új Mondeoból még nem nagyon láttam benzinest, régiből is csak néha-néha, S-Maxból, meg Galaxyból talán még soha. Egy 4,8 m-es autót közel 2 tonnás súllyal mindenki dízellel veszi.
A kocsi amúgy tetszik, remélhetőleg belül megfelelően átalakították, hogy elérjék az – amerikainál sokkal igényesebb – európai színvonalat.
Teljesen egyetértek, a Honda CRV-ből is a 2-vel ezelőtti még tetszett.
Most már minden elQaskay-osodik. Mondjuk ez a Ford egy nagyra nőtt Vitarának látszi előlről is, meg hátulról is.
Nagyon jó, de évi 15ekm alatt, rövidtávú használatra teljesen értelmetlen a dízel. És bármilyen meglepő vannak akik ennyit használják….
Egy igazi bajom van a SUV-okkal is ,hogy már tizenkettő egy tucat, ami a fazonjukat illeti. Az utolsó egyéniség ebben az osztályban a Nissan Trail volt a klasszikus terepjárós formájával. Rá nézésre nehéz igazi egyéniséget találni köztük.
Rég nem mondtam egy fordra az, hogy tetszik de ez határozottan bejön és az ára is teljesen rendben van. Európa tőlünk szerencsésebb gazdasági helyzetben lévő országaiban szép karriert jósolok neki. Vajon később sem fogja megkapni valamelyik ecoboost erőforrást? Elég nagy blama lenne ha az eu-ban csak dízel erőforrásokkal árulnák.
1.9 es traktorom van 140 ló és 5 öt eszik annyira rossz hogy beletapadok az ülésbe és annyit fogyaszt mint némely 2016 os hybridek és elnyűhetetlen a motorja. 🙁
Emiatt nálam is kiesett.
“Benzines nincs”. Ép ésszel felfoghatatlan számomra. Éljenek a traktorok.
ezt a design vonalat eltudnám képzelni 4,3m-ben focusként is. legalábbis egy fokkal jobban bejön mint az idióta harcsaszáj.
Szerintem ez most egy sikeresebb próbálkozásnak ígérkezik, mint amivel a ’90-es években akarta a Ford amerikai részlege megvetni a lábát Európában: Explorer, Windstar, Probe. Király gépek voltak, de nem ide valók. Most jónak tűnik az időzítés. Lehet, hogy ha befut, újabb típusokkal is próbálkoznak majd? Netán az Explorerrel is nekifutnak újra?
Pont én is ezen gondolkoztam hogy mintha már láttam volna valahol ezt a formát.☺
Jó sokáig nézegethették a formatervezők a Hyundai Santa Fét…