Nem rossz, de nem is igazán olcsó. Peugeot 301 teszt

Peugeot 301 Allure 1.6 HDi 92 LE teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy-két bosszantó hiba fölött szemet hunyva kellemes autó a Peugeot 301, viszont annyira hű, de olcsó szedánnak nem mondanánk. Dízelként és jól felszerelten próbáltuk.


Nem biztos, hogy illik ilyesmivel kezdeni egy tesztet, de a Dacia Logan kulcsát cseréltem az először tavaly novemberben látott 301-esére. Mondjuk legalább friss volt az élmény a piac messze legkedvezőbb árú szedánjáról, s kiderült, mennyiben más, mennyivel több a PSA-páros Peugeot-emblémás és a márka által olcsónak mondott négyajtósa. A 301/C-Elysée duónak persze nyilván nem a román/francia Logan, hanem az „igazán” francia Renault Fluence, no meg a szintén új, amúgy ötajtósan lépcsőshátú SEAT Toledo/Skoda Rapid kettős a vetélytársa, viszont ha az alapkoncepciót nézzük, bizony a nem elég, hogy filléres, de felszereltségével ugyancsak partiképes Dacia is rivális.
Hirdetés
Kezdjük a presztízzsel és a kinézettel: a 301 mindkét versenyszámban közepest érdemel. Közepest, mert mifelénk, de világszerte is komoly értékesítési gondokkal küzd a Peugeot, ez a forma inkább csak az elmegy, mint a vonzó kategória. Nem arról van szó, hogy túlzottan aránytalan lenne a rövid első túlnyúlás, a jelentős tengelytáv és a puttony vonatkozásában, szimplán semmi extra nincs a kiállásában. Tesztautónk a legmagasabb Allure felszereltségi szinten érkezett színre fújt tükörrel és kilinccsel, szolid krómdíszítéssel és a 15 colos helyett 16 hüvelykes könnyűfém kerekekkel. Utóbbin kívül a többit a középső Active szint is megadja.
Némi krómszerű plusz fényes fekete dekor bent is dob a hangulaton, különben szövet alig jutott az ajtókra, míg a műanyagok kemények, de nem bántóan olcsó hatásúak. A dizájn voltaképp tetszetősnek is nevezhető, de hogy a szubjektív részeket ezzel át is ugorjuk: az ergonómia egyáltalán nem az igazi. A legbosszantóbb az, hogy a kormány csak le-fel, s ezen az egy tengelyen sem valami széles skálán állítható. Miért baj ez? Hiszen sok más minimálautóban is így van, vagy így se, nem? De, csakhogy ezáltal 180 centi alatt a 301-ben túl messze van a (lapított aljú) kormány. A pedálokkal együtt. Szóval kényelmetlenül közelre kell húzni az egyébiránt kényelmes ülést, a háttámlát meg extrém meredekre – bevallom, egy héten át nem találtam a helyem az autóban, s ettől nem voltam boldog. Nőttem volna nagyobbra – jöhet a javaslat, amire a hasonlóan értelmetlen válaszom az, hogy a Peugeot-nál tetszett volna nem feltétlen gibbonokra szabni az üléspozíciót…
Azt sem tudom elfogadni, hogy a spórolás miatt lett ilyen béna. A spórolás ott érhető tetten, hogy magasságban nem állítható a biztonsági öv, hogy – a kábelezésen takarékoskodva - az ablakemelők kapcsolói a középkonzolon maradtak (túl mélyen vannak, nyújtózni kell értük), s hogy csupán két hátsó fejtámlára futotta, s azok is csököttek. Legfeljebb 160 centis magasságig érnek bármit is. Ezért aztán taxinak sem ajánlanám a 301-et, hiába majd’ 4,5 méter hosszú, s hiába irdatlan a hátsó lábtere. Az EuroNCAP törésteszt-eredményére is kíváncsi lennék, mert ez a megoldás egyértelműen rossz, s jó eséllyel balesetveszélyes is.
Hogy sokkal komfortosabbak az ülések, mint a Daciában? Azok, de ezeket a hibákat a Peugeot-nak nem szabadott volna felvállalnia. Az már szinte említésre sem méltó, hogy a villanyablakok kapcsolói hátul sem az ajtókon figyelnek, hanem messze középen, s az is bagatell, hogy a csomagtérajtó viccesen lengedezik a nyitás után. Ja, és nincs is rajta kilincs – az 506 literes, szűk szájú és mély, osztott támlahajtással könnyen bővíthető poggyásztérhez a műszerfalon és a kulcson elhelyezett gombbal juthatunk. Öröm az ürömben, hogy gombnyomásra kvázi félautomatán jó 30 centire feltárul az ajtaja, és zárásánál a bal és a jobb oldalon is akad egy-egy műanyag lehúzó. A Logannál csak a pőre lemez van. A zsanérok sajnos itt is, ott is csúnyán belógnak, ez viszont az olcsó szedánság „kötelező” eleme. Cserébe van dugirekesz és csomagrendezős, kivehető gumitálca. És ha már pakolunk: utastéri tárolórekeszek frontján remekül áll a 301. Az ajtózsebben például lazán elfér egy 1,5 literes palack, s a könyöklő is fiókos.
Milyen vezetni? Igyekeztem elfeledkezni a borzasztó üléspozícióról, s meglepődtem, hogy bár semmiképp sem igényes (rossz utakra hangolt elöl MacPherson rugóstagos, hátul csatolt lengőkaros) a futómű, de egész semlegesen és gyorsan lehet vele kanyarodni. A hétköznapok forgatagában nem ráz, nem üt feltűnően, jó. A kormányzás is tűrhető, értsd nagyságrendekkel igényesebb, mint a Logané. Az egyenesfutás csöppet bizonytalan, az 5 fokozatú váltó nem hagy nyomot az emberben (lehet, hogy ez pozitív kritika). A jó öreg 1.6 HDi dízelmotor (92 LE, 230 Nm) bezzeg a 301-es emlékeket is szebbé varázsolja. Finoman jár, alacsony fordulatról húz (mondjuk hamar el is fogy, de mindegy), a könnyű kasztniban erős, csak hidegen csörög, s nem fogyaszt sokat. A tesztátlagunk 5,5 l-es étvágyról tanúskodott, a gyári érték mesés 4,1 /100 km. Sztrádatempónál zajos, de a Loganénál jobban szigetelt a 301 utastere, a motor 130-nál 2700-et forog.
A karosszéria átláthatósága jó, az extra tolatóradarra (50 ezer Ft) azért nem árt beruházni. A sebességhatárolós tempomat (60 ezer Ft) is ez a kategória. Az ülésfűtésért és az alsó felén fűthető első szélvédőért 105 ezret kér a Peugeot. Az ESP széria, légzsákból 4 van, bőrkormányért, digitális kijelzős manuális klímáért, USB-csatlakozós és Bluetooth-kihangosítós, a volán mögül vezérelhető hifiért az Allure-t kell választani. Ennek közel félmillió forint a felára a belépő Accesshez képest. Navigáció? Nincs.
A fapados és alap (1.2 VTi 72 LE) 301 ára 2 800 000, a dízelé 3 570 000. Utóbbi Allure-ként már 4 050 000, tesztautónk pedig kis híján 4,5 milliós kóstált. Olcsó? Nem. Olcsóbb, mint sok egyéb autó, de ez minden. Tessék orvosolni a hibákat, s akkor nyugodt szívvel süthetjük rá, hogy megéri az árát.
Értékelés
Pozitív
Kívül-belül tetszetős, óriási a hátsó lábtér, tágas a csomagtartó, erős, takarékos a dízelmotor, kellemes a futómű hangolása
Negatív
Messze nem ideális az üléspozíció, nem állítható magasságban a biztonsági öv, hátul csak kettő és csökevényes fejtámla van, nem olcsó
Árak
Tesztmodell alapára
3 570 000 Ft (2013.04.14.)
Tesztautó ára
4 470 000 Ft (2013.04.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Teljesítmény:
68 kW (92 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
230 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
Végsebesség:
180 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4442 mm
Szélesség:
1748 mm
Magasság:
1466 mm
Saját tömeg:
1090 kg
Össztömeg:
1548 kg
Tengelytáv:
2652 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
506-1038 l
Belső szélesség elöl:
1360 mm
Belső szélesség hátul:
1310 mm
Belmagasság elöl:
910-1000 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1040 mm
Csomagtér magassága:
550 mm
Csomagtér hossza:
1020 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1840 mm
Raktérnyílás szélessége:
920 mm
Raktérnyílás magassága:
420 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
230 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
68 kW (92 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
180 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
CO2-kibocsátás:
108 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 04:52
    Permalink

    4,5 listaár vagy alku után 5,2 nem egészen ugyanaz, mint ahogy a két autó sem.
    Kb: megnéztem az A1-es Audit, nagyon szép, meg nagyon jó, de mivel nincs kombi, így rendeltem egy 3-as Bmw kombit.

    Viccet félretéve, ezért az árért csak a Dacia jobb vétel. Persze az értékvesztése lényegesen nagyobb lesz még a 301-nél is, pedig az sem lesz semmi.

  • 2017.10.30. at 04:52
    Permalink

    Egyik barátom kérésére éppen az elmúlt hetekben jártuk körbe a különböző szalonokat. A cél az lenne hogy 3,2 millió alatt találjunk számára olyan autót, ami munkaeszközként és családi autónként egyaránt megfelel. Megnéztük az új Logant, a Skoda Rapidot és a Seat Toledot. A Skoda és a Seat sajnos 500-600 ezerrel lenne drágább, a belseje nagyon puritán és a rugózása sem volt meggyőző, főleg rossz úton dobolt és elugrált, egyetlen jó pontot csak a csomagtér ajtó miatt kapott. A TSi motor is jó de a megbízhatóságáról nem vagyunk meggyőződve a dízel pedig nagyon drága. A Dacia elsőre tetszett de beülve és vezetve lerí róla az olcsóság, imbolyog a futómű, érzéketlen a kormány. Az alap 1.2-es motorja nagyon-nagyon gyenge, a 900 köbcentis turbós sem érződött erősebbnek mint a z 1.2 VTi a Peugeotnál, viszont itt megint előjön a tartósság kérdése ráadásul ezzel a motorral már 400 ezerre csökkent a különbség a 301-hez képest. Ami úgy tűnik eldönti a kérdést, hogy most 3 millióért kaptunk ajánlatot jól felszerelt 1.2 VTi motoros 301-re, ebben már minden benne van ami kell(ESP, mp3 rádió, elektromos ablak,klíma, ködlámpa) és külsőleg-belsőleg is elfogadhatóan néz ki. Az üléspozícióval nekünk nem volt gondunk én 172, a barátom 180 centi körül van. A hátsó fejtámlák valóban kicsik, de szerintem meg tudják támasztani a fejet, nekünk ez élőben nem tűnt olyan vészesnek. Összességében úgy tűnik az egyik legjobb ár-érték arányú autó a piacon, néhány apró hibával, de engem pl. a középkonzolon lévő ablakemelő gomb vagy a műanyag ajtókárpit abszolút nem zavar, semmiben nem rontják az autó használati értékét.

  • 2017.10.30. at 04:52
    Permalink

    Én majdnem rendeltem egyet .Az autó pakolhatósága és a normális fejtámla hiánya és a nehezen és gagyin szóló hifi zavart.Ezen kívül a dízel motor nagyon jól húz nincs fulladási hajlam amit már tapasztaltam az újfajta modern dízelmotoroknál.A futómű nagyon jó komfortos.Ezt gyártanák kombiban már meg is lenne rendelve.így győzött helyette az octavia 3 kombi.

Vélemény, hozzászólás?