Nincs mellébeszélés, 0,8 l/100 km a tesztfogyasztás

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyliteres, mármint 1 l/100 km fogyasztású autóként hirdeti a Toyota a Prius Plug-in Hybridet. A gyári érték nem csupán hozható, alul is múlható.

Mindent a vevői igények szerint: a Plug-in tulajok is szerették volna, ha autójuk jobban eltérne a normál Priustól. Megkapták!

Februárban nemzetközi menetpróbáján, májusban már hazánkban is volt módunk próbálni a Prius IV Plug-in Hybrid verzióját, azaz a második Prius Plug-int, hiszen elsőként a harmadik nemzedékből készült ilyen. Hozzá képest is egy űrhajó a mostani verzió. Hiszen emissziómentes hatótávja úgy nőtt közel a háromszorosára, hogy az akkumulátor kapacitása a duplája (8,8 kWh) lett, miközben annak tömege csak másfélszeresére nőtt. Mindezt persze már leírtuk, most a teszt viszont arról szól, hogy kiderítsük, valóban hozza-e az ígérteket, azaz az NEDC ciklus szerint 63, a Toyota katalógusában nagyvonalúan 60 kilométeresnek mondott elektromos hatótávot és az 1,0 literes kombinált fogyasztást.

Hirdetés

Egyszerre ufó, egyszerre kecses, de mindenképp óriási, az egyedi lökhárítókkal szerelt Plug-in már közel 4,65 méter hosszú

A cím és a lead persze már választ is adott, a Prius teljesen normál használatban, na jó, azért hibrid és villanyautó rutinnal is erősen rendelkező sofőrrel, de normál napi használatban is alul tudta múlni gyári fogyasztását. A legjobb kiírt elektromos hatótáv 65 kilométer volt, 60 kilométer pedig valóban gond nélkül hozható vele. Menet közben bármely menetinfó, illetve a hibridrendszer működésének folyamatábrája is megjeleníthető - akár a szélvédő tövébe tett műszerblokknál, akár a 8 colos központi kijelzőn, de még a szélvédőre vetített infók között is. Ám a lényeg talán pont az, hogy ha nem akarjuk, nem is nagyon kell tudnunk arról, hogy éppen mi hajtja az autót, a navigációt ugyanakkor érdemes mindig használni. A számítógép ugyanis az alapján dönti el, hogy tartalékolja-e az elektromos hajtást későbbre, mondjuk a városi üzemre. És mindez a gyakorlatban is elég jól működik.

Csupán néhány gombjával és egy-egy menüpontjával, piktorgramjával különbözik a többi Prous IV-étől a műszerfal. A lényeg, a főként elöl elképesztően tágas beltér itt is megvan, illetve a józan puritánság is: az Executive szint alapból szövetüléses, parkolóradarok nélküli, de minden biztonsági rendszerrel, tolatókamerával és magyarul (szépen) beszélő navigációval szerelt

A Plug-in esetén a második sor is csak kétüléses, a kényelemre viszont ott sem panaszkodhatunk, bőrkárpitot parkolóasszisztenssel együtt vehetünk

Közben pedig nem egy alulmotorizált, vagy túl steril, netán kényelmetlen autóban ülünk. A Prius Plug-inként is kényelmes, 195/65 R15 (nem mellesleg olcsó) abroncsaival és elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművével jól rugózik, döbbenetesen stabil, s a kormányzása is meglepően élénk. Nem lehet panasz a gyorsulásra: 11,1 másodperc a 100-as sprint, lámpától pedig elektromosan sincs sok ellenfél. A tisztán elektromos hajtás egyébként autópályán is élvezhető, 135 km/órás tempóig. A végsebesség erősen, 162 km/órára korlátozott, ugyanis van egy-két kompromisszum a plug-in hajtáslánccal. Nőtt ugyanis a saját tömeg (a Prius IV-hez mérten 180 kilogrammal), így vélhetően a fékek miatt nem engedik a magasabb tempót, a nagyobb tömeg miatt így is kell nekik a fokozott hűtés, ami miatt egy hajszálnyit kevésbé jó a konnektoros verzió alaktényezője. Hogy ez ne érződjön, fokozták a zajszigetelését, ami kellően jó is, bár becsapós, az akár autópályán is motorhang nélkül suhanó autóban feltűnik a gördülési zaj.

A nagyobb és Ni-MH helyett lítium-ion akkumulátor miatt a csomagtér nagyon alacsony, a kalaptartóig csupán 26 centi magas, 191, a plafonig már 359 literes

Bár a Prius tömege nőtt a konnektorossá alakítással, azért így is könnyebb, mint egy hasonló méretű dízelmotoros vetélytárs. A csomagtérajtó karbonszálas plasztik, a poggyásztér pereméhez töltőtároló, a hátsó ülések közé rekeszes könyöklő és pohártartó is került

Ami viszont még egy picit fájóbb kompromisszum, az a helykínálat. A Plug-in Prius (mármint a mostani) csak négyüléses - gyermekeim mondjuk a lehető legjobb autónak tartották a hátsó sor könyöklőjéért és dupla pohártartójáért, továbbá 12 V-os csatlakozó is van hátul is. A lábtér szokás szerint bőven elegendő, ahogyan négy felnőtt számára az utastér helykínálata minden irányban az. Ami a konnektoros Prius legnagyobb csorbája, az a csomagtér. Az itt lítium-ion rendszerű akkumulátor miatt emelt padló és a kalaptartó között mindössze 26 centi magas, 191 literes a tér, tetőig pakolva már 359, ülésdöntéssel 1204 liter tölthető meg. Ha ezzel és a nem szerény külméretekkel, a közel 4,65 méteres hosszal meg tudunk barátkozni, a Plug-in Prius a barátunk lesz.

Amennyire egyedi a hangsúlyosan LED diódás fényszóró, olyannyira az a hátsó homorú üveg és az arra rímelő légterelő

Kikapcsolt klímával 65,5 kilométeres e-hatótáv is adódott, bekapcsolttal is simán hozható 60 kilométer két töltés között, ha pedig nagyobb távra van szükségünk, a Prius Plug-in akkor is a legtakarékosabb

A gyakorlatban is hozott bő 60 kilométeres emissziómentes hatótáv ugyanis tényleg a legtöbb esetben kiszolgálja a napi ingázást, autópályán a csökkentett végsebességgel is jó utazóautó van alattunk, ami több mint ezer kilométeres hatótávot ad. Ha lemerült a lítium-ion akku, a Prius IV-hez hasonlóan képes 4, de autópályán is gond nélkül 5 liter alatt fogyasztani. Beszédes, hogy a teszthét alatt még úgy is csupán városon kívül, zömében autópályán kellett beinduljon a benzinmotort, hogy az akkutöltésért egyetlen plusz kanyart sem tettem. Padlógázt nyomva azért beindul az 1,8-as, Atkinson ciklusú benzines, de mivel a Plug-in elektromos üzemben az áramot termelő generátorával is tud hajtani, tisztán árammal is elég jól megy. A motor bekapcsolódása még úgy sem feltűnő, hogy rögtön elég magas fordulaton dolgoztatja az e-CVT nyomatékosztó. A zajszigetelés elsőrangú, abban pedig ha valakinek, hát a Toyotának van tapasztalata, hogy a motor mit bír a hibrides hidegindítás után. Az akkumulátor (teljesen lemerülve) Type 2 töltő esetén 1 óra 50 perc, az autóhoz adott 10 A-s töltővel 3 óra 40 perces töltési időt írt, s ezt hozta is. Egyik sem rossz, Type 2-ről tehát egy hosszabb ebéd ideje alatt telíthetjük az akkut, villámtöltési lehetőség (ahogyan általában a konnektoros hibrideknél) nincs. Van viszont rekesz a csomagtérben a töltőkábeleknek, s jó hír, hogy nem csak a hálózati töltő, a Type 2 kábel is alapáron jár a Plug-in esetén.

Míg a Prius III esetén még 3 millió forint volt a Plug-in felár, itt már csak 1,375 millió, hogy megéri, az nem kérdés. Az sem, hogy nálunk majd inkább használtan, importból terjedhet igazán, ahogyan teszi most az említett Prius III

A Plug-in Prius minden egyéb tekintetben is jól felszerelt, csakis Executive, azaz csúcs felszereltséggel kapható, egyebek mellett távolságtartós tempomattal, holttérfigyelővel, táblafelismerővel és sávelhagyásra figyelmeztetéssel, adaptív LED fényszóróval. Utóbbi, valamint a ráfutásvédelem a két legértékesebb biztonsági elem, ami tényleg nagyon jól tud jönni, de a többi is szépen teszi a dolgát. Elismerésre méltó, hogy a hőszivattyús klíma valóban alig apasztja a hatótávot és kellően hatékony is. Ha már hatékonyság: 900 ezer forintért kapható (és a tesztautón szerepelt is) a napelemes tető, ami elvileg napi 5 kilométert tud visszatölteni az akkuba. Nos, utóbbiért én bőszen aszaltattam a tesztautót a napon, de fikarcnyit sem ment feljebb a hatótávja. Ami viszont jó bolt lehet, az a 700 ezer forintos Tech csomag, sötét vagy világos bőr kárpittal, első-hátsó parkolóradarral és parkolóautomatikával, ám ez a 13,5 milliós tesztautó ellátmányában nem szerepelt.

Jöjjön a végső kérdés: vajon megéri?

Ha egyetlen autóval szeretnénk emissziómentes városi közlekedést és hosszútávfutót, a Prius Plug-in a legjobb választás, de árából kijön egy alig használt Prius IV és egy 4-5 éves elektromos miniautó

Míg az emissziómentes hatótáv több mint a duplájára nőtt az elődhöz mérten, a normál Priushoz mért felár kevesebb, mint a fele annak, ami a réginél volt, 1,375 millió forint. A megtérülési idő tehát sokkalta rövidebb, ha azt veszem, hogy a valamivel több mint 400 kilométeres teszthétre 1500 forintért tankoltam benzint, otthoni hálózatból háromszor töltöttem fel az autót (és ugyanennyiszer ingyenes helyen), akkor a 100 kilométerre jutó üzemanyagköltség 442 forint. Ez alig több mint a harmada annak, mint amennyi a szintén nagyon takarékos, de azért (saját tesztünkön) négyszer ennyi benzint kérő, de az áramot csak maga termelő normál Prius IV költsége, így aztán 165 ezer kilométer alatt megtérül a plug-in verzió felára. Bónusz a zöld rendszám adta ingyen parkolás, hogy nincs cégautó és gépjárműadó, hogy rövid távokon nem kell a belső égésű motort gyilkolni. Nem olcsó a Prius Plug-in, de a hibridek terén 20 éves tapasztalattal rendelkező Toyota most mégis nagyon úgy tűnik, hogy a konnektoros hibridek terén is a legjobb ajánlatot adja. Nem mellesleg talán ezért globális best seller a modell.

A célfotó, egy hét és 408 kilométer alatt, zömében klímával, normál, de persze józan használatban 0,8 l/100 km átlagfogyasztást hozott a Prius Plug-in Hybrid

Értékelés
Pozitív
Korrekt elektromos hatótáv, benzinesen is takarékos, Type 2 kábel is jár hozzá, gazdag felszereltség
Negatív
Erősen korlátozott csomagtér, parkolóradar csak bőrkárpittal együtt kérhető
Árak
Tesztmodell alapára
12 600 000 Ft (2017.09.18.)
Tesztautó ára
13 500 000 Ft (2017.09.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Teljesítmény:
72 kW (98 LE) 5200 1/min-nél
Nyomaték:
142 Nm 3600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,1 s
Végsebesség:
162 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
1,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4645 mm
Szélesség:
1760 mm
Magasság:
1470 mm
Saját tömeg:
1530 kg
Össztömeg:
1855 kg
Tengelytáv:
2700 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
191-1204 l
Belső szélesség elöl:
1480 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
940-1010 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1450 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
960 mm
Csomagtér magassága:
260-530 mm
Csomagtér hossza:
880 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1750 mm
Raktérnyílás szélessége:
1030 mm
Raktérnyílás magassága:
910 mm
Motor és váltó
Motor:
Hibrid (Benzin)
Motorosztály:
Euro 6W
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
e-CVT
Nyomaték:
142 Nm 3600 1/min-nél
Teljesítmény:
72 kW (98 LE) 5200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
162 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,1 s
CO2-kibocsátás:
22 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
1,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Köszönjük, de 12,5m Ft-ból kijön egy 5 éves Leaf (3,5-4m Ft) és még mindig marad 8,5-9m Ft-om egy tisztes (kompromisszummentes) autóra. Mert 4,65m hosszból 191l csomagtartó a vicc kategória. Az Ampera is tud ~300 litert, 20 cm kevesebből.

    • 2017.11.12. at 20:24
      Permalink

      …és az a 20 cm, a hátsó ülések lábteréből hiányzik. Az Ampera/Volt egy 2+2 személyes autó sajnos. Legfeljebb 4, 160 cm-es embernek jó, így nem alternatíva a Prius helyett.

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Hát így hogy a napelemes tető nem tölt semennyit nem nagy kunszt olyan navi szoftvert fejleszteni ami figyelembe veszi hogy melyik úton hogy süt a nap (pedig volt hír hogy a Toyota ezen dolgozik)

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    A fogyasztás és a co2 limit miatt állnak át más gyártók, a prius ebben már most is a legjobb a benzinesek között, nem hiszem, hogy át fognak állni közvetlen befecskendezésre, de majd meglátjuk. A koncentráció különbséget nem gondoltam volna ekkorának…

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Az amerikai piacot se tarolta le éppenséggel…
    [url]http://carsalesbase.com/us-sales-2017-first-half-plug-hybrids/[/url]

    Annyi a trükk hogy a Toyota egy autót állított hadrendbe mindenhol, így az eladásai globálisak. De alapjában véve a Prius egyik nagy piacon sem vezető modell,persze ott van a dobogón.

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Ha igaz lenne a cím, akkor akár több mint 5300Km lehetne menni egy tanknyi üzemanyaggal??????!!!!!
    De ez csak rész igazság, vagy ahogyan Gyurcsány mondaná, nem fejtették ki az igazság összes fonalát!!!
    Gratulálok!!!!!

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Zöld, nem elég, hogy egy igazi tökfej vagy, még a föciórákat is ellógtad. Az európai piactól teszed függővé – már nem először – egy távol-keleti gyártó szereplését? Nooormális? :)))

    [url]http://www.autoszektor.hu/hu/content/toyota-prius-plug-vilag-legnepszerubb-elektromos-jarmuve[/url]

    Megvolt az a “letarolás”, csak az egész világot tekitnve. Javaslom, hogy néha forgasd azt a nyomorult atlaszt:)

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Ez csak a sima közvetlen befecskendezés hatása, az új Toyota motorok is már megkapják, a 2.5-ös alapján a hybrid-ek is majd és ott is ugyanezt fogod majd látni. Nem véletlenül kell majd részecskeszűrő az új benzinesekre is.

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Hát ja, ezért van az hogy valósággal letarolták a plugin hibridpiacot 2016-ban 🙂
    [url]http://carsalesbase.com/european-sales-2016-ev-phev-segments/[/url]

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Basssszkii ez a belső tér …:D:D:D:D:D most ez tényleg komoly hogy ez így került gyártásba ???? 😀 Hát mi ez a műszerfal ????? És melyik agyhalott gondolja úgy hogy kényelmes vezetés közben a fejet elfordítani jobbra aztán lenézni megkukkantani mégis mennyivel suhanunk mint magunk elé lenézni ? Komolyan mondom a tervezők végbelébe kellene erőltetni pár tengeri uborkát .

    És melyik balfasz PR-os gondolja úgy hogy a plugin hibridesek ilyen förmedvénnyel szeretnének járni 1X millióért? Mert hogy a BMW i3 úgy néz ki ahogy az erősen rétegmodell tekintve hogy csak elektromos 150 km es hatótávja van ennek viszont van benzines rásegítése is …

    Egyébként ha jól olvastam bő 2.5 millióval drágább mint a nem zöld rendszámos sima hibrid ami meg alapból jó 2 millióval drágább mint egy hasonló tudású sima benzinmotor … akkor a végeredmény matekjában kinek is éri majd meg ez ? Igen jól gondoljátok az eladónak de nem a vevőnek 😀 😀

    Akkor fogyaszt 1 litert ha 100 km nél nem mész többet 1 nap tekintve hogy kifogy az aksi akkor már benzinnel mész … azért vigyázzunk az ilyen 1 liter/100km-es maszlag hazugság kijelentésekkel nehogy belekeveredjünk egy fogyasztóvédelmis magyarázkodásba … 😀

    Tekintve hogy ha én elmegyek veszek egy ilyen ocsmányságot és nem eszik 100 km en 1 litert és azt mondom ennek az oldalnak a hatására vásároltam ezt az autót simán perelhetőek vagytok …. mert hát ha mondjuk folyamatos ” egyhuzamban vezetett” 500 km re vetítjük a fogyasztást már nem ennyire rózsás a kép .

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    “a Plug-in tulajok is szerették volna, ha autójuk jobban eltérne a normál Priustól”
    – ezt vajon melyik idióta gondolta így?
    “csomagtér nagyon alacsony, a kalaptartóig csupán 26 centi magas, 191 literes”
    – ezt vajon melyik idióta gondolta jónak így?
    “a hátsó ülések közé rekeszes könyöklő és pohártartó is került”
    – ezt vajon melyik idióta gondolta jónak így 5. ülés helyett?
    “parkolóradar csak bőrkárpittal együtt kérhető”
    – ezt vajon melyik idióta gondolta jónak így?

    “165 ezer kilométer alatt megtérül a plug-in verzió felára”
    – aha egy normál autóhoz képes a hybrid felár meg további 300e km alatt jön vissza, tényleg megéri…
    Majd használtan a harmadáért…

Vélemény, hozzászólás?