Hirdetés

Nincs mellébeszélés, 0,8 l/100 km a tesztfogyasztás

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive teszt

Egyliteres, mármint 1 l/100 km fogyasztású autóként hirdeti a Toyota a Prius Plug-in Hybridet. A gyári érték nem csupán hozható, alul is múlható.

Mindent a vevői igények szerint: a Plug-in tulajok is szerették volna, ha autójuk jobban eltérne a normál Priustól. Megkapták!

Februárban nemzetközi menetpróbáján, májusban már hazánkban is volt módunk próbálni a Prius IV Plug-in Hybrid verzióját, azaz a második Prius Plug-int, hiszen elsőként a harmadik nemzedékből készült ilyen. Hozzá képest is egy űrhajó a mostani verzió. Hiszen emissziómentes hatótávja úgy nőtt közel a háromszorosára, hogy az akkumulátor kapacitása a duplája (8,8 kWh) lett, miközben annak tömege csak másfélszeresére nőtt. Mindezt persze már leírtuk, most a teszt viszont arról szól, hogy kiderítsük, valóban hozza-e az ígérteket, azaz az NEDC ciklus szerint 63, a Toyota katalógusában nagyvonalúan 60 kilométeresnek mondott elektromos hatótávot és az 1,0 literes kombinált fogyasztást.

Hirdetés

Egyszerre ufó, egyszerre kecses, de mindenképp óriási, az egyedi lökhárítókkal szerelt Plug-in már közel 4,65 méter hosszú

A cím és a lead persze már választ is adott, a Prius teljesen normál használatban, na jó, azért hibrid és villanyautó rutinnal is erősen rendelkező sofőrrel, de normál napi használatban is alul tudta múlni gyári fogyasztását. A legjobb kiírt elektromos hatótáv 65 kilométer volt, 60 kilométer pedig valóban gond nélkül hozható vele. Menet közben bármely menetinfó, illetve a hibridrendszer működésének folyamatábrája is megjeleníthető – akár a szélvédő tövébe tett műszerblokknál, akár a 8 colos központi kijelzőn, de még a szélvédőre vetített infók között is. Ám a lényeg talán pont az, hogy ha nem akarjuk, nem is nagyon kell tudnunk arról, hogy éppen mi hajtja az autót, a navigációt ugyanakkor érdemes mindig használni. A számítógép ugyanis az alapján dönti el, hogy tartalékolja-e az elektromos hajtást későbbre, mondjuk a városi üzemre. És mindez a gyakorlatban is elég jól működik.

Csupán néhány gombjával és egy-egy menüpontjával, piktorgramjával különbözik a többi Prous IV-étől a műszerfal. A lényeg, a főként elöl elképesztően tágas beltér itt is megvan, illetve a józan puritánság is: az Executive szint alapból szövetüléses, parkolóradarok nélküli, de minden biztonsági rendszerrel, tolatókamerával és magyarul (szépen) beszélő navigációval szerelt

A Plug-in esetén a második sor is csak kétüléses, a kényelemre viszont ott sem panaszkodhatunk, bőrkárpitot parkolóasszisztenssel együtt vehetünk

Közben pedig nem egy alulmotorizált, vagy túl steril, netán kényelmetlen autóban ülünk. A Prius Plug-inként is kényelmes, 195/65 R15 (nem mellesleg olcsó) abroncsaival és elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművével jól rugózik, döbbenetesen stabil, s a kormányzása is meglepően élénk. Nem lehet panasz a gyorsulásra: 11,1 másodperc a 100-as sprint, lámpától pedig elektromosan sincs sok ellenfél. A tisztán elektromos hajtás egyébként autópályán is élvezhető, 135 km/órás tempóig. A végsebesség erősen, 162 km/órára korlátozott, ugyanis van egy-két kompromisszum a plug-in hajtáslánccal. Nőtt ugyanis a saját tömeg (a Prius IV-hez mérten 180 kilogrammal), így vélhetően a fékek miatt nem engedik a magasabb tempót, a nagyobb tömeg miatt így is kell nekik a fokozott hűtés, ami miatt egy hajszálnyit kevésbé jó a konnektoros verzió alaktényezője. Hogy ez ne érződjön, fokozták a zajszigetelését, ami kellően jó is, bár becsapós, az akár autópályán is motorhang nélkül suhanó autóban feltűnik a gördülési zaj.

A nagyobb és Ni-MH helyett lítium-ion akkumulátor miatt a csomagtér nagyon alacsony, a kalaptartóig csupán 26 centi magas, 191, a plafonig már 359 literes

Bár a Prius tömege nőtt a konnektorossá alakítással, azért így is könnyebb, mint egy hasonló méretű dízelmotoros vetélytárs. A csomagtérajtó karbonszálas plasztik, a poggyásztér pereméhez töltőtároló, a hátsó ülések közé rekeszes könyöklő és pohártartó is került

Ami viszont még egy picit fájóbb kompromisszum, az a helykínálat. A Plug-in Prius (mármint a mostani) csak négyüléses – gyermekeim mondjuk a lehető legjobb autónak tartották a hátsó sor könyöklőjéért és dupla pohártartójáért, továbbá 12 V-os csatlakozó is van hátul is. A lábtér szokás szerint bőven elegendő, ahogyan négy felnőtt számára az utastér helykínálata minden irányban az. Ami a konnektoros Prius legnagyobb csorbája, az a csomagtér. Az itt lítium-ion rendszerű akkumulátor miatt emelt padló és a kalaptartó között mindössze 26 centi magas, 191 literes a tér, tetőig pakolva már 359, ülésdöntéssel 1204 liter tölthető meg. Ha ezzel és a nem szerény külméretekkel, a közel 4,65 méteres hosszal meg tudunk barátkozni, a Plug-in Prius a barátunk lesz.

Amennyire egyedi a hangsúlyosan LED diódás fényszóró, olyannyira az a hátsó homorú üveg és az arra rímelő légterelő

Kikapcsolt klímával 65,5 kilométeres e-hatótáv is adódott, bekapcsolttal is simán hozható 60 kilométer két töltés között, ha pedig nagyobb távra van szükségünk, a Prius Plug-in akkor is a legtakarékosabb

A gyakorlatban is hozott bő 60 kilométeres emissziómentes hatótáv ugyanis tényleg a legtöbb esetben kiszolgálja a napi ingázást, autópályán a csökkentett végsebességgel is jó utazóautó van alattunk, ami több mint ezer kilométeres hatótávot ad. Ha lemerült a lítium-ion akku, a Prius IV-hez hasonlóan képes 4, de autópályán is gond nélkül 5 liter alatt fogyasztani. Beszédes, hogy a teszthét alatt még úgy is csupán városon kívül, zömében autópályán kellett beinduljon a benzinmotort, hogy az akkutöltésért egyetlen plusz kanyart sem tettem. Padlógázt nyomva azért beindul az 1,8-as, Atkinson ciklusú benzines, de mivel a Plug-in elektromos üzemben az áramot termelő generátorával is tud hajtani, tisztán árammal is elég jól megy. A motor bekapcsolódása még úgy sem feltűnő, hogy rögtön elég magas fordulaton dolgoztatja az e-CVT nyomatékosztó. A zajszigetelés elsőrangú, abban pedig ha valakinek, hát a Toyotának van tapasztalata, hogy a motor mit bír a hibrides hidegindítás után. Az akkumulátor (teljesen lemerülve) Type 2 töltő esetén 1 óra 50 perc, az autóhoz adott 10 A-s töltővel 3 óra 40 perces töltési időt írt, s ezt hozta is. Egyik sem rossz, Type 2-ről tehát egy hosszabb ebéd ideje alatt telíthetjük az akkut, villámtöltési lehetőség (ahogyan általában a konnektoros hibrideknél) nincs. Van viszont rekesz a csomagtérben a töltőkábeleknek, s jó hír, hogy nem csak a hálózati töltő, a Type 2 kábel is alapáron jár a Plug-in esetén.

Míg a Prius III esetén még 3 millió forint volt a Plug-in felár, itt már csak 1,375 millió, hogy megéri, az nem kérdés. Az sem, hogy nálunk majd inkább használtan, importból terjedhet igazán, ahogyan teszi most az említett Prius III

A Plug-in Prius minden egyéb tekintetben is jól felszerelt, csakis Executive, azaz csúcs felszereltséggel kapható, egyebek mellett távolságtartós tempomattal, holttérfigyelővel, táblafelismerővel és sávelhagyásra figyelmeztetéssel, adaptív LED fényszóróval. Utóbbi, valamint a ráfutásvédelem a két legértékesebb biztonsági elem, ami tényleg nagyon jól tud jönni, de a többi is szépen teszi a dolgát. Elismerésre méltó, hogy a hőszivattyús klíma valóban alig apasztja a hatótávot és kellően hatékony is. Ha már hatékonyság: 900 ezer forintért kapható (és a tesztautón szerepelt is) a napelemes tető, ami elvileg napi 5 kilométert tud visszatölteni az akkuba. Nos, utóbbiért én bőszen aszaltattam a tesztautót a napon, de fikarcnyit sem ment feljebb a hatótávja. Ami viszont jó bolt lehet, az a 700 ezer forintos Tech csomag, sötét vagy világos bőr kárpittal, első-hátsó parkolóradarral és parkolóautomatikával, ám ez a 13,5 milliós tesztautó ellátmányában nem szerepelt.

Jöjjön a végső kérdés: vajon megéri?

Ha egyetlen autóval szeretnénk emissziómentes városi közlekedést és hosszútávfutót, a Prius Plug-in a legjobb választás, de árából kijön egy alig használt Prius IV és egy 4-5 éves elektromos miniautó

Míg az emissziómentes hatótáv több mint a duplájára nőtt az elődhöz mérten, a normál Priushoz mért felár kevesebb, mint a fele annak, ami a réginél volt, 1,375 millió forint. A megtérülési idő tehát sokkalta rövidebb, ha azt veszem, hogy a valamivel több mint 400 kilométeres teszthétre 1500 forintért tankoltam benzint, otthoni hálózatból háromszor töltöttem fel az autót (és ugyanennyiszer ingyenes helyen), akkor a 100 kilométerre jutó üzemanyagköltség 442 forint. Ez alig több mint a harmada annak, mint amennyi a szintén nagyon takarékos, de azért (saját tesztünkön) négyszer ennyi benzint kérő, de az áramot csak maga termelő normál Prius IV költsége, így aztán 165 ezer kilométer alatt megtérül a plug-in verzió felára. Bónusz a zöld rendszám adta ingyen parkolás, hogy nincs cégautó és gépjárműadó, hogy rövid távokon nem kell a belső égésű motort gyilkolni. Nem olcsó a Prius Plug-in, de a hibridek terén 20 éves tapasztalattal rendelkező Toyota most mégis nagyon úgy tűnik, hogy a konnektoros hibridek terén is a legjobb ajánlatot adja. Nem mellesleg talán ezért globális best seller a modell.

A célfotó, egy hét és 408 kilométer alatt, zömében klímával, normál, de persze józan használatban 0,8 l/100 km átlagfogyasztást hozott a Prius Plug-in Hybrid

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Köszönjük, de 12,5m Ft-ból kijön egy 5 éves Leaf (3,5-4m Ft) és még mindig marad 8,5-9m Ft-om egy tisztes (kompromisszummentes) autóra. Mert 4,65m hosszból 191l csomagtartó a vicc kategória. Az Ampera is tud ~300 litert, 20 cm kevesebből.

    • 2017.11.12. at 20:24
      Permalink

      …és az a 20 cm, a hátsó ülések lábteréből hiányzik. Az Ampera/Volt egy 2+2 személyes autó sajnos. Legfeljebb 4, 160 cm-es embernek jó, így nem alternatíva a Prius helyett.

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Hát így hogy a napelemes tető nem tölt semennyit nem nagy kunszt olyan navi szoftvert fejleszteni ami figyelembe veszi hogy melyik úton hogy süt a nap (pedig volt hír hogy a Toyota ezen dolgozik)

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    A fogyasztás és a co2 limit miatt állnak át más gyártók, a prius ebben már most is a legjobb a benzinesek között, nem hiszem, hogy át fognak állni közvetlen befecskendezésre, de majd meglátjuk. A koncentráció különbséget nem gondoltam volna ekkorának…

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Az amerikai piacot se tarolta le éppenséggel…
    [url]http://carsalesbase.com/us-sales-2017-first-half-plug-hybrids/[/url]

    Annyi a trükk hogy a Toyota egy autót állított hadrendbe mindenhol, így az eladásai globálisak. De alapjában véve a Prius egyik nagy piacon sem vezető modell,persze ott van a dobogón.

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Ha igaz lenne a cím, akkor akár több mint 5300Km lehetne menni egy tanknyi üzemanyaggal??????!!!!!
    De ez csak rész igazság, vagy ahogyan Gyurcsány mondaná, nem fejtették ki az igazság összes fonalát!!!
    Gratulálok!!!!!

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Zöld, nem elég, hogy egy igazi tökfej vagy, még a föciórákat is ellógtad. Az európai piactól teszed függővé – már nem először – egy távol-keleti gyártó szereplését? Nooormális? :)))

    [url]http://www.autoszektor.hu/hu/content/toyota-prius-plug-vilag-legnepszerubb-elektromos-jarmuve[/url]

    Megvolt az a “letarolás”, csak az egész világot tekitnve. Javaslom, hogy néha forgasd azt a nyomorult atlaszt:)

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Ez csak a sima közvetlen befecskendezés hatása, az új Toyota motorok is már megkapják, a 2.5-ös alapján a hybrid-ek is majd és ott is ugyanezt fogod majd látni. Nem véletlenül kell majd részecskeszűrő az új benzinesekre is.

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Hát ja, ezért van az hogy valósággal letarolták a plugin hibridpiacot 2016-ban 🙂
    [url]http://carsalesbase.com/european-sales-2016-ev-phev-segments/[/url]

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    Basssszkii ez a belső tér …:D:D:D:D:D most ez tényleg komoly hogy ez így került gyártásba ???? 😀 Hát mi ez a műszerfal ????? És melyik agyhalott gondolja úgy hogy kényelmes vezetés közben a fejet elfordítani jobbra aztán lenézni megkukkantani mégis mennyivel suhanunk mint magunk elé lenézni ? Komolyan mondom a tervezők végbelébe kellene erőltetni pár tengeri uborkát .

    És melyik balfasz PR-os gondolja úgy hogy a plugin hibridesek ilyen förmedvénnyel szeretnének járni 1X millióért? Mert hogy a BMW i3 úgy néz ki ahogy az erősen rétegmodell tekintve hogy csak elektromos 150 km es hatótávja van ennek viszont van benzines rásegítése is …

    Egyébként ha jól olvastam bő 2.5 millióval drágább mint a nem zöld rendszámos sima hibrid ami meg alapból jó 2 millióval drágább mint egy hasonló tudású sima benzinmotor … akkor a végeredmény matekjában kinek is éri majd meg ez ? Igen jól gondoljátok az eladónak de nem a vevőnek 😀 😀

    Akkor fogyaszt 1 litert ha 100 km nél nem mész többet 1 nap tekintve hogy kifogy az aksi akkor már benzinnel mész … azért vigyázzunk az ilyen 1 liter/100km-es maszlag hazugság kijelentésekkel nehogy belekeveredjünk egy fogyasztóvédelmis magyarázkodásba … 😀

    Tekintve hogy ha én elmegyek veszek egy ilyen ocsmányságot és nem eszik 100 km en 1 litert és azt mondom ennek az oldalnak a hatására vásároltam ezt az autót simán perelhetőek vagytok …. mert hát ha mondjuk folyamatos ” egyhuzamban vezetett” 500 km re vetítjük a fogyasztást már nem ennyire rózsás a kép .

  • 2017.10.27. at 14:49
    Permalink

    “a Plug-in tulajok is szerették volna, ha autójuk jobban eltérne a normál Priustól”
    – ezt vajon melyik idióta gondolta így?
    “csomagtér nagyon alacsony, a kalaptartóig csupán 26 centi magas, 191 literes”
    – ezt vajon melyik idióta gondolta jónak így?
    “a hátsó ülések közé rekeszes könyöklő és pohártartó is került”
    – ezt vajon melyik idióta gondolta jónak így 5. ülés helyett?
    “parkolóradar csak bőrkárpittal együtt kérhető”
    – ezt vajon melyik idióta gondolta jónak így?

    “165 ezer kilométer alatt megtérül a plug-in verzió felára”
    – aha egy normál autóhoz képes a hybrid felár meg további 300e km alatt jön vissza, tényleg megéri…
    Majd használtan a harmadáért…

Vélemény, hozzászólás?