A projektet temetni egyelőre nem kell, ám a sorozatgyártáshoz vezető út jóval rögösebb, mint ahogy azt eredetileg ígérték a Mazda mérnökei.
A Mazda Iconic SP koncepcióautó 2023-as bemutatkozása óta a Mazda rajongói töretlenül várják a napot, amikor végre megint lesz Wankel-motoros sportautó az újautó-piacon. 2024 végén Masashi Nakayama, a Mazda dizájnfőnöke kijelentette, hogy az Iconic SP-t „valóban sorozatgyártási szándékkal tervezték”. Ezt a célt Masahiro Moro vezérigazgató is megerősítette: „Továbbra is kitartunk a projekt megvalósítása mellett.” Ryuichi Umeshita műszaki igazgató később „az RX-7 méltó utódjának” nevezte, bár elismerte, hogy a projekthez még meg kell győzni a befektetőket, ehhez pedig szilárd üzleti és piaci indokok kellenek.
A legfrissebb információk azonban arra utalnak, hogy a koncepciótól a valóságig vezető út mégsem lesz olyan zökkenőmentes, mint ahogy azt a rajongók szeretnék. Ryuichi Umeshita, a Mazda műszaki igazgatója az Autocar magazinnak így fogalmazott: „Hadd válaszoljak személyesen – ez az álomautóm. Valóra akarom váltani. Technológiai szempontból hiszem, hogy lehetséges. Az egyetlen fennálló probléma az anyagi háttér.” Az év elején a Mazda 1,12 milliárd forintnak megfelelő jennel csökkentette a villanyautó-fejlesztésre szánt költségvetését. A vállalat kitart a „több megoldást kínáló” stratégia mellett, amely a teljes mértékben elektromos autókra való áttérés helyett egyszerre fejleszti az akkumulátoros elektromos, a hibrid és a belső égésű motoros hajtásláncokat. Így viszont az elektromos járművekre optimalizált platform, az új hibrid hajtásláncok és a hamarosan megjelenő SkyActiv-Z motor fejlesztése miatt a Mazdának meg kell húznia a nadrágszíjat. Ennek fényében érthető, hogy egy kis példányszámú, különleges sportautó fejlesztése miért nem a prioritási lista élén kapott helyet.
Ennek ellenére az ötletet nem tették félre teljesen. A 2025-ös Japán Mobilitási Kiállításon bemutatott Vision X Coupe koncepcióautó is bizonyítja, hogy a Mazda nem fordított hátat a Wankel-álomnak. Sőt, inkább azt erősíti meg, hogy a vállalat továbbra is befektet abba a technológiába, amely a leghíresebb sportautóinak jelentős részét hajtotta, hiszen ezt az új tanulmányt egy turbófeltöltős Wankel-motorral ellátott hibrid egység hajtja. Umeshita hangsúlyozta ezt a folytonosságot: „Nem véletlenül támasztottuk fel a Wankel-motor fejlesztőcsapatot, illetve azzal is tisztában vagyunk, hogy a Mazda DNS a sportautókban gyökeredzik, ezért sem adjuk fel ezt a projektet.”
Ugyan nem RX-7 utód a legújabb tanulmány, de legalább a bolygódugattyús erőforrást megtartották a japánok
Kicsit olyan a Mazda kínlódása, mint a brit autógyártás végnapjai a ’80-as években. Vagy az olaszok az elmúlt évtizedeben. Következő generációs sportautókról álmodoznak, közben a seggük kilóg a gatyából. Az MX-5 is egy 10+ éves roadster már és nem számít senki generációváltásra. Az új modellek már átcímkézett kínai autók – dobnak egy e-mailt Csunkingba, hogy kell egy utód valamelyik típushoz pár hónap alatt kész lesz.
Kicsit olyan a Mazda kínlódása, mint a brit autógyártás végnapjai a ’80-as években. Vagy az olaszok az elmúlt évtizedeben. Következő generációs sportautókról álmodoznak, közben a seggük kilóg a gatyából. Az MX-5 is egy 10+ éves roadster már és nem számít senki generációváltásra. Az új modellek már átcímkézett kínai autók – dobnak egy e-mailt Csunkingba, hogy kell egy utód valamelyik típushoz pár hónap alatt kész lesz.