Reszkessetek, Imprezák és Lancer EVO-k

Mazda6 MPS, 2007 - használatteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Mazda6 MPS alapból sem gyenge, 260 ló, és mind a négy keréken hajt. Egy némileg módosított, kicsivel több mint 300 lóerős darabot sikerült meghajtanunk.


Épphogy megjelent a Mazda6 - Opel Insignia összehasonlító teszt az oldalon, néhány óra múlva máris egy levelet kaptam egy kedves olvasótól. 2007-es évjáratú Mazda6 MPS-ét ajánlotta fel tesztelésre, elmondása szerint nem sűrűn látott ilyen autóról használttesztet a hazai sajtóban. Igaza volt, én pedig azonnal le is csaptam a lehetőségre. Utólag kiderült, hogy sokkal nagyobb élmény várt rám, mint előzetesen azt gondoltam.
Hirdetés


Miért lett Mazda6 MPS? Erős, összkerekes (amolyan komoly játszós) autó volt a vágy, ami alapján Subaru Imprezák és Mitsubishi Lancer EVO-k jöttek számításba, ugyanakkor fiatalkori emlékekből képbe került a Mazda6 MPS is, végül az lett a befutó. Az autó előéletéről annyit, hogy a jelenlegi tulajdonosa 7 éves korában, azaz tavaly vette 2,7 millió forintért. Egy ilyen tudású és felszereltségű autóért és a 260 lóerős teljesítményéért ez az összeg abszolút barátinak mondható.

Előző és egyben első gazdája nyolc évvel ezelőtt vásárolta Magyarországon, akkor még 9,99 milliót kellett kifizetni érte. A tulajdonos 140 ezer km futás után hirdette meg eladásra. Ez idő alatt egyetlen komolyabbnak mondható hiba történt az autóval: 50 ezer kilométernél megadta magát a turbó, amit garanciában cseréltek. A gyári 22 ezer km-es szervizperiódust soha nem élte meg az autó, 10-15 ezer km-enként friss olajat kapott. Jelenlegi második tulajdonosa is gondosan bánik vele, 7-8 ezer kilométert autózott vele eddig. Ez idő alatt kétszer cserélt olajat, ami már kicsit túlzásnak tűnik, de ezzel rosszat tenni a motornak végül is nem lehet.

Az autón az elmúlt időszakban néhány ponton is kisebb-nagyobb beavatkozás történt. A legnagyobb és leginkább látható módosítás az eredeti ezüst gyöngyház fényezés lefóliázása volt, ami ezúttal már matt szürke színben tündököl. A gyári méretű 18 colos felnik szélesebbre lettek cserélve, a féknyergek és egy-két karosszéria elem sárga színű fényezést kapott. A külső így nem túl hivalkodó, ugyanakkor egyedi megjelenésű, gusztusos lett. A beltérben a gyári navigációs egység le lett cserélve egy 7 colos androidos táblagépre.

Kevésbé látványos, de annál jobban érezhető és élvezhető módosítás is történt, amit a motorvezérlő elektronika átprogramozása jelent. A gyári 260 lóerőből és 380 Nm-ből 302 paripát és 413 Nm forgatónyomatékot sikerült kihozni. A turbó kapott még egy lefújószelepet is, mellyel már-már rallyautós hangulatot idéznek a gázelvételek. Gyárilag hatfokozatú váltó és összkerékhajtás társul ehhez a teljesítményhez, ez már az élményautó kategória kérem.

A kuplungot keményen kell taposni, a váltó pontos, áttétele jól el van találva, a mai Mazdáknál ugyanakkor egy picit hosszabb úton jár. A kormánynak alapesetben is van némi ellenállása, nem olyan könnyű, mint a mai 6-osokban, de ez jól is van így, elvégre egy sportos modellben ülünk. Bizonyos kormányszög után viszont masszívan kell fogni, ugyanis erőteljes visszatérítő nyomaték jelenik meg rajta. Ez bizonyára a szélesebb felninek és guminak köszönhető. A futómű beállítása gyári, némi finomhangolással valószínű ki lehetne küszöbölni ezt a jelenséget. Az úthibák is erőteljesen érződnek, a tulajdonos elmondása szerint a gyári méretű felnivel és gumikkal komfortosabb volt.

Lépjünk hát oda neki. A 2,3 literes sornégyes hangját elnyomja a gyárilag is sportosra hangolt kipufogó, amely megfelelő fordulatszámon való gázelvételnél szépen durran egyet-egyet. Kettesben egy kövér gázt nyomva 2500 1/perc fordulatszám felett elindul a tűzijáték. Vesénk a bőrülésbe szorul, a perifériás látás gyorsan elmosódik és hipp-hopp elérjük a 100 km/h közeli tempót, egy gyors váltás jön, miközben szusszan egyet a lefújószelep és kezdődik az egész elölről. A hanghatás a rally pályák hangulatát idézi, ugyanakkor egy tágas és komfortos családi autóban ülünk. Aranyközépút ez az autó. Akár négy gyerekkel, csomagokkal felpakolva is neki lehet indulni a világnak, ugyanakkor ha egy kicsit vadulni szeretnénk, akkor abban is maximálisan fog támogatni minket.

A felszereltség az első generációs 6-os csúcsát képzi, az MPS jó japán szokás szerint kizárólag egyféle ellátmánnyal volt rendelhető, amelybe mindent belepakoltak, amit akkoriban lehetett. Elektromos állítású bőrülések, navigáció, Xenon fényszóró, tempomat, ülésfűtés, BOSE hifi, a ma divatos vezetéstámogató rendszerek szerencsére kimaradtak. Nincs is rájuk szükség, hiszen aki egy ilyen autót vesz, az tudjon is vezetni, és ne hagyatkozzon semmiféle sávtartó, távolságtartó, automatikusan parkoló és egyéb elektronikára. A Mazda6 MPS úgy jó ahogy van. Autópályán 140 km/h-nál 8,6 litert eszik, városban akár 12 l/100 km is adódhat. Ha pedig télen leesik a hó, akkor lehet menni csapatni, az összkerékhajtással lehet szépen keresztbe autózni, igaz ilyenkor 25 l/100 km fogyasztás is adódhat. Nem sok hó van már nálunk, évente egy-két alkalommal meg kit érdekel, hogy ennyit eszik? Ha kedvet kaptál egy ilyen családi és egyben játszós kocsihoz, akkor találsz még néhány darabot 2,3-2,9 millió között a hazai kereskedésekben, illetve a Használtautó.hu hirdetései között.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Köszönöm ! 🙂
    Kombiban főleg sleeper, de mivel fiatalként nincs családom, így a limot is kompromisszumnak tartom, főleg két kupé után… Cserébe kárpótolnak a műszakiak ( benzinturbó, 6 henger, rendes torsen 4×4 és a felszereltségi lista hossza ) 🙂

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    A fék teljesen megfelelő utcára, pályázni meg nem járok az autóval. Svájc oda-vissza távon mértem rátankolásos módszerrel (nem a fedélzeti szerint), tempomat 140-nel 8,6-os fogyasztást. 7,2-t sajnos semmilyen körülmények között nem tud enni. De ez ilyen, nem egy fogyasztásbajnok. Hóban 24-25 fölé még nem ment, pedig akkor nem volt finomkodás. A széles kerekekkel valóban jobban kell figyelni vele nyomvályús úton.

    • 2019.02.16. at 10:02
      Permalink

      Szervusz AlbertoGrande!
      Fogalmam sincs látni fogod e a levelemet, csupán azért jelentkeztem be, hogy veled felvehessem a kapcsolatot. Ugyanilyen autóm van nagyon sok átalakítással, viszont felni kérdésben fontos kérdéseim lennének hozzád, nagyon kéne a segítséged. Kérlek tedd meg, hogy rám csörögsz; Bíró Barnabás 06 20 9 542-868
      Előre is Köszi, Hello!

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Kedves TAZ:-)
    Az jó, ha valaki fiatal, csak az a megmosolyogtató, ha olyat is ír.
    Ha érdekel amiről beszélek szívesen elmondom privátban.
    Talán sok pénzt, időt, kellemetlenséget takaríthatok meg neked 🙂
    Egy vicces mondással elköszönök: a fiúk járnak 200-l, a férfiak 250 felett élnek:-)

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Egy -nem is annyira- kicsit magamra ismertem a cikkben 🙂
    Az alapelképzelésem egy erős, leginkább hátsó/talán összkerekes modell volt, nálam ez az Impreza STi-t jelentette -a Lancer EVO nem tetszik annyira sem külsőleg, sem karakterre, na meg jóval drágább is-. Egyedül az zavart, hogy én erősen német párti vagyok, de egyik barátom féltucat Honda Civic után ült át BMW-be és nem értette miért nem lépte meg korábban ezt… 🙂 Így hát én is elkezdtem túrni a netet a kívánt műszaki kritériumokkal, nézelődés stb…
    Végül aztán nem bánom, hogy a jelenlegi autómnál “kötöttem ki”. Ez talán az MPS Mazdánál is “jellegtelenebb”, hogy úgy mondjam kívülről semmit sem mutat. Az Impreza hivalkodó külseje amellett, hogy tetszik benne az agresszió, zavart is volna, hogy a friss jogsis kisgyerekek a szülői járgánnyal jó eséllyel betaláltak volna; én a külsőséget tekintve inkább a kevesebb néha több elvet vallom.
    A fogyasztási adatokat én is meg tudom erősíteni egy kategóriatárs autóból, volt, hogy én sem hittem a szememnek, hogy mennyit fogyasztott CSAK… 🙂 Egy nagy teljesítményű autó akkor is az, ha nem talpalod neki 0-24. Hosszútávon országúton volt már 7.8, autópályán horvátba telecsomagok-4 személy-klíma-tempomat 110 9.0 l, város 11-13, télen 14-16-18 csapadékmennyiségtől függően.
    Végül a tulajnak egy pacsi, nagyon szépek a Tomason felnik, tetszik ez a fóliázott szín is, a sárga részletek vidámak, bár nem feltétlen látom őket indokoltnak.
    Janika részére : Egy ilyen kategóriájú autón gyárilag is van ám fék ! 😉 Csak a sajátomból kiindulva, gyárilag 321 mm és 2 dugattyús fékek vannak elöl, ezzel 200-ról is meg lehet állni, egymás után többször is, ez tapasztalat. A 370-es 4 dugattyús fékeken csak azért gondolkozok, mert a 19″ felnijeim alatt butának, kicsinek tűnnek a gyári fékek. Csak optikai tuning lenne, bár nem kérdés, hogy az még hatékonyabb, azért a jelenlegi fékekkel is biztonságban meg tudok állni erősebb tempónál is -pedig 1.5T+ az autó.

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Miért nem a fékkel kezdik a tuningot? Nem szeretnek gyorsan menni és megállni?
    Ez mindig elgondolkodtat. Van benne ültető rugó, és amint nézem a képet a felni szélesség miatt hirtelen (szlalom jellegű) irányváltásokkor a gumi beleér a dobbetétbe.
    A turbó, ha mindig vársz “szórakozás” után 2 percet alapjáraton, 150ekm-t kibír.
    Milyen hülyeség a 140km/h-nál a 8,6l? 10,1-10,5!! Miért hóban 25l??? Szárazon is benyeli a 28-30l-t:-)
    El lehet menni vele 7,2l-el is, de akkor 90km/h a max és tojás a láb alatt:-)
    A kormányon érezhető változás a szélesebb felninek azaz az ET számnak köszönhető. Ebben az esetben megváltozik a lengőkarok gyári szöge ( képzeld el a vízszinteshez képest) ezáltal széttartás keletkezik, így a nyomvályús ( vagy nem sima ) utakon egyből érezhető a változás. Kerékösszetartás állítással kiküszöbölhető, de hátul is kell. 🙂
    BYE!

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Jaj mezőző Manónk! Miért vagy így fennakadva, elvégre a turbó is csak egy kopó alkatrész mint a többi. Igaz kicsit drágább, de akkor is! Az a dolga, hogy idővel szétessen, neked meg az a dolgod, hogy kiélvezd a turbó nyújtotta előnyöket. Akarom mondani,hogy neked nem hiszen tudjuk, hogy neked az aggódás a specialitásod! A turbós verdákat meg majd hajtjuk mi helyetted, aggódás nélkül kalkulálva a költségekkel….:-)

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    A motorháztető gyári, az összes MPS így készült, mert csak így fért el az intercooler a motoron.
    A csomagtartó burkolatot sajnos nem volt mód visszarakni a fotózásra.
    A megtett km-ek száma ~155.000 az eredeti óra szerint.

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Üdv mindenkinek!

    Válaszok sorban: egy “remek” szerelőműhelyben, emeléskor megsértették a jobbos küszöböt. Sajnos nem csak a fólia szakadt fel, a borítás is sérült (javítás alatt).
    Az autó Magyarországon vásárolt, a gyári műszeregység egy szintén szerelési hiba miatt javítás alatt van.
    A műhelytől kaptam csereórát, hogy addig is lássak valamit.

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Az csak nekem tűnt fel, hogy a fordulatszámmérő 5000-től már piros? Egészen véletlenül ez nem egy dízel 6-os mazda műszeregysége? És ahogy mások is írták, miért mérföld-et mutat? Miért cserélték ki?

    Most akkor mennyi a valós futás?

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Turbós. Szétesik mind. menőmanó pedig csak aggódik, aggódik és aggódik…..még jó, hogy van, ki aggódjon e honban. menőmanó az emberek, ő, ki a turbós motorokért aggódik napkeltétől napnyugtáig. Hallelúja!

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Jó gép, rendbentartott stb. ott a jobb küszöbnél elől csak a fólia csesződött el? egyébként szerintem kár volt a fóliáért 😀 meg a szép TN1-eket is befeketíteni (ha már mindenképp sötét, akkor vmi gyöngyház fegyverszűrke).

  • 2017.10.28. at 15:25
    Permalink

    Érdekes ez a turbó hiba.
    Egy 3-as MPS-nél ugyanerre panaszkodott a tulaj. Vannak márkák, ahol ez nem különösebben meglepő, de a Mazdánál nem feltétlenül erre számít az ember.

Vélemény, hozzászólás?