Szervizkönyv utólag? Pénzért megoldható!
Hogyan pótolható a szervizfüzet?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Többféle oka lehet, ha egy autónak nincs szervizkönyve, de vajon pótolható-e, és ha igen, akkor mennyiért? Ezeknek a kérdéseknek jártunk utána.
Ha nincs szervizkönyv az autóhoz, térítés ellenében megoldható a pótlás, de számítsunk rá, hogy a legtöbb esetben, a csalások lehetőségének kizárása miatt szigorúan szabályozott a procedúra
Az autó előélete szempontjából fontos dokumentum hiányának több oka is lehet. Sokan nem a kocsiban tartják az ilyen papírokat, és megeshet, hogy például költözésnél elkallódik. Ugyancsak pótlásra adhat okot a rongálódás - láttunk már kutya rágta könyvet -, és előfordulhat, hogy a külföldről behozott autóval nem utazott a szervizkönyv. Lehet újat beszerezni? A helyzet szerencsére nem reménytelen. A körkérdéseinkre kapott importőri válaszok alapján nincs különösebb akadálya, ha új szervizkönyvet szeretnénk a kocsinkhoz, de a csalások, a hamisítások lehetőségének kivédése miatt a márkák nem osztogatják „kilóra” a füzeteket, és több, néhol igen szigorú feltételnek is meg kell felelni.
Legegyszerűbb helyzet, ha végig dokumentáltan, márkaszervizben javították az autót. Ha nem, akkor minden javítást számlákkal, munkalapokkal kell igazolni, méghozzá feltüntetett dátummal és kilométer-számláló állással
Ha minden kétséget kizárhatóan igazolható a szervizmúlt, akkor az adatok utólag bevezetésre kerülhetnek. Ennek két módja van, vagy a szerviz adatbázisában való szereplés, vagy a javítások számlával (esetleg a szervizektől kért számlamásolatokkal) történő igazolása. A szervizkönyvek beszerzését az importőrök végzik, de figyelem, a pótlást minden esetben a márkakereskedéseknél, illetve szervizeknél kell kezdeményezni a kért igazolások bemutatásával, lehetőleg annál a cégnél, ahol az autó vásárlása, illetve karbantartása zajlott - ez nem kötelező, de praktikus.
Az adatok bejegyzése is a szervizek dolga, az importőrök (például Peugeot, Mitsubishi) legfeljebb a könyv hitelesítését, az értékesítési adatok bejegyzését végzik el, és legtöbbször feltüntetik, hogy csupán másolatról van szó, nem eredeti kiadványról. Ezt azért jó tudni, mert garanciára vonatkozó esetekben a füzet több márkánál sem egyenértékű az eredeti, a gépkocsi szakszerű, gyári előírások szerint megtörtént üzembe helyezését dokumentáló szervizkönyvvel, így viták esetén nem bizonyító erejű dokumentum, tekintve, hogy annak minden részletében történő egyezése az eredeti füzettel a legszigorúbb eljárások alkalmazása mellett sem garantálható. Ilyen szigorú gyakorlat van érvényben az Audi, a SEAT, a Skoda és a Volkswagen modellek esetén.
| Márka | Pótolható-e a szervizkönyv, és ha igen, akkor mennyibe kerül?* | Kitölthetők utólag az adatok? |
| Alfa Romeo | Igen, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Audi | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 20 000 Ft | Igen, szigorú igazolási feltételekkel |
| BMW | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 25 000 Ft | Igen, ezt a BMW Magyarország végzi |
| Citroën | Igen, garanciaidőn belül, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Chevrolet | Igen, csak tulajdonjogi igazolással, 25 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Dacia | Nem | Nem |
| Fiat | Igen, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Hyundai | Igen, alvázszám alapján egyedileg elbírálva, 4 000 Ft. Ha elfogyott a garanciafüzet, akkor nem pótolható a szervizkönyv | Igen, a márkaszerviz a tárolt adatokat bevezetheti |
| Kia | Igen, km-óra állása alapján, számlákkal, munkalapokkal történő igazolással, 16 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt adatokat bevezetheti. Ha nincs számla vagy munkalap, az a rész áthúzásra kerül a füzetben |
| Lancia | Igen, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Mercedes-Benz | Igen, a gyártásban lévő típusokhoz, 800-5000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Mitsubishi | Igen, 10 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Nissan | Igen, garanciaidőn belül, 2 500 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Opel | Igen, csak tulajdonjogi igazolással, 25 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Peugeot | Igen, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Renault | Nem | Nem |
| SEAT | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 20 000 Ft | Igen, szigorú igazolási feltételekkel |
| Skoda | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 20 000 Ft | Igen, szigorú igazolási feltételekkel |
| Suzuki | Igen, akár külföldi eredetű autónál is, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
| Volkswagen | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 20 000 Ft | Igen, szigorú igazolási feltételekkel |
(*: nettó, ÁFA nélküli árak)
Külföldről behozott használt autónál is megoldható, de nem egyszerű a füzet pótlása, mert segítséget nem kap a tulajdonos – egyetlen kivétel a Suzuki, ahol nem számít a külföldi előélet. Más esetekben csak az adott ország kereskedőjétől, netán importőrétől lehetséges az egyedi úton történő igénylés, és értelemszerűen ott dől el, hogy milyen adatokat vezetnek, vezethetnek be a könyvbe. Egyébként a magyar importőrök elzárkózása érthető, hiszen országonként általában eltérnek a garanciális feltételek, és a külföldi használt autóknál zűrzavar keletkezhetne a hazai másolatok kiállításakor.
A hazai autókról viszont jó tudni, hogy nem tragédia a szervizkönyv elvesztése, hiszen az a legtöbb esetben pótolható, s az „elveszett” szervizkönyves autók a ma még papíralapú karbantartási naplót alkalmazó márkáknál is könnyedén leinformálhatók, ugyanez pedig a már digitális, elektronikus rendszereket alkalmazóknál (például Mazda, Toyota, Mercedes-Benz) szintén magától értetődő.



Amikről írsz, azt alátámasztja a használt autók értékesítési ára, mivel egy 3 éves személyautó az új árának 50%-áért megszerezhető. Ebből a szempontból nem sok jelentőséggel bír, van szervizkönyv, vagy sincs.
Manapság egy szervizkönyvnek sem lehet hinni, ha hivatalos, ha hamisitvány, mert a szervizekben nem feltétlenül a ténylegesen feltüntetett munkát jegyzik fel, vagy nemtörödömségből vagy a szándékos csalást sem zárom ki, akár a tulaj, akár a szerviz oldaláról – ezt most nem részletezném, csak a képzelet szab határt… 😉
Egyetlen üdvözítő megoldás (annak aki megteheti), ha 0 km-es autót vásárolva, majd használva, a szervizperiódusok elteltével a tulaj személyesen kiséri be azt a szervizbe, a feladatok tudatában ellenőrzi, hogy ténylegesen megcsinálnak-e minden szükséges lépést. Én ezt teszem, külön beszereztem a karbantartási dokumentációt, követem a visszahívási és egyéb ‘bulettin’ információkat, stb. Így számomra mindig tiszta lesz az autó igazi előélete!
A másodkézből vásárolt autó tényleges műszaki előéletére mindkét fél legnagyobb jóhiszeműsége ellenére sincs semmilyen garancia (a harmadik fél lenne, a szerviz, melyben csak erős fenntartásokkal szabad megbízni, ha egyáltalán!)
A szervizkönyv ezek miatt csak önámításra való, pont olyan mint a km óra visszatekerve! Mondjuk azt elég sokan ‘szeretik’! 😉
A szervizkönyvek fenti problémáira megoldás lehet egy bármely szervizben bármikor elérhető web-es szervizkönyv vezetése. Ez nem korlátozza a tulajdonost a szakszervizek szolgáltatásainak igénybevételére, de ki sem zárja azt. ..és bármikor publikussá tehető értékesítés esetén, hogy a vevőjelöltek átnézhessék. A km óráról készült fényképek pedig garantálják a bejegyzések valódiságát.