Beállt a sorba a Taycan is: vajon mit takarnak a friss lemezek?

678 kilométeres hatótávval vagy 1034 lóerővel érkezett meg az erősebb és okosabb Porsche Taycan

Prágában jártunk, ahol személyesen is találkozhattunk a Porsche újdonságával: ráncfelvarráson esett át a Taycan. Az új külső mellé azonban rengeteg technikai módosítás is érkezett a villanyautó fedélzetére.

A Taycan a Porsche első tisztán elektromos modellje, amelyet háromféle különböző karosszériaváltozatban vihetnek haza a vásárlók. A sportlimuzin mellett egy crossover és egy sportkombi változat is elérhető. A Taycan most ráncfelvarrást kapott, amellyel egy hagyományosabb Porsche-küllemet vett fel. Ennek fő oka szerintem, hogy az első fényszórók alatt található légbeömlő már nem ér össze a fényszóróval az alapmodellen, ám ennél jóval több az apró változás. Szögletesebb, merészebb lett a forma, több az apró ív, illetve a hátsó fényhíd külleme is teljesen megváltozott. A különböző karosszériaváltozatok méretei szinte teljesen változatlanok maradtak. Érdemes viszont szót ejteni a Turbo névre keresztelt - ám érthető okokból valódi turbóval nem rendelkező - erősebb verziókról, amelyeket jobban el kívántak különíteni a dizájnerek az alapmodelltől, ezért ott megmaradtak a fényszórók alatt a függőleges, sötét csíkok. Így lényegében két, különböző frissített külsőt jelent a ráncfelvarrás.
Hirdetés
A külső módosítások jelentős része azonban nem csak esztétikai újítás, minden részletében az autó optimalizálására törekedett a mérnökbrigád. Tipikus példa ez a modell arra, hogy nem csak az autó akkucsomagjának növelésével lehet jelentősen nagyobb hatótávot elérni. A Taycan Turbo ugyanis 467 kilométerről 630 kilométerre növelte az egy töltéssel megtehető távolságot, ami 34 százalékos növekedés, ebből pedig mindösszesen 14 százalékot köszönhet a 93,5 kilowattórásról 105 kilowattórásra növelt, egyben hatékonyabb akkucsomagjának. A maradék 20 százalékot a hatékonyabb hajtásláncnak, az átprogramozott vezetési módoknak és erősebb rekuperációnak, illetve a karosszéria optimalizálásának köszönheti az újdonság, ez utóbbi alatt a gördülési ellenállást, az aerodinamikát és a tömegcsökkentést kell érteni. A legnagyobb hatótávra képes Taycan változat azonban még ennél is jelentősebb, a WLTP szabvány szerint 678 kilométeres hatótávra képes. Ráadásul a fogyókúra a mérnökök állítása szerint nem is ment a vezetési élmény és a komfortérzet rovására, sőt! Az új akkucsomagtól, az új hátsó villanymotortól, illetve a karosszéria módosításaitól annyival könnyebb lett a Taycan, hogy még extra kényelmi funkcióknak is szánhattak értékes kilókat a tervezők. A végeredmény a Taycan Turbo esetében 29,5 kilónyi csökkenés és 14,5 kilónyi növekedés, ami együttvéve 15 kilogrammos optimalizálást jelent. Az újdonságok része az alapáras légrugózás, amely egyszerre szolgálja a kényelmet és a sportos vezetési élményt: ahelyett, hogy a mérnökök egyensúlyoznának a két felhasználási mód határán az acélrugók beállításával, innentől a helyzetnek megfelelő beállítással a sofőr döntheti el, hogy éppen milyen visszajelzésre és kényelemre van szüksége. Feláras extraként aktív felfüggesztés is kérhető, ez a megoldás menet közben, automatikusan reagál az útviszonyokra, a kanyarokra, a gyorsításokra és lassításokra, ezáltal mindig a helyzethez tökéletes futómű-beállítást, tehát a lehető legjobb tapadást biztosítja. Ez a funkció az autó dőlését is korrigálja a kanyarokban a légrugók különálló, egymástól független állításával, ugyanígy a gyorsításokkor és a fékezésekkor is kompenzálja a karosszéria előre-hátra billenését. A karosszériával kapcsolatos kényelmi újítások sorát bővíti, hogy innentől az összes ajtó soft-close funkciót kap, a beszállást pedig a légrugós rendszer a Taycan megemelésével segíti, hogy ne kelljen annyira alacsonyra ülni. Kényelmi funkciónak számít továbbá a jóval komolyabb töltés is, az új Taycan már akár 320 kilowattos villámtöltésre is képes, amellyel akár 18 perc alatt képes 10 százalékról 80 százalékra töltődni.
Hirdetés
A töltést, illetve az akkucsomag állapotát a beltérben innentől még könnyebb követni, megújul ugyanis a digitális műszeregységen az információk elrendezése, illetve a grafikák is. A kárpitopciók közt új bőrborítás, illetve a mikroszálas, részben újrahasznosított, Race-Tex szövet is elérhetővé válik. A Taycan rendszere továbbá Apple Carplay+ szolgáltatással is kiegészül, illetve az autó fedélzeti rendszere streaming opciókkal is bővül, hogy az utasok akár menet közben is tudjanak filmezni. A moziélményt hátul két, a fejtámlák mögött elhelyezett képernyő biztosítja, az anyósülésen ülve pedig a műszerfalon található, harmadik kijelző szolgáltatja a műsort. Ez a képernyő azonban csak bizonyos betekintési szögekből látható, a sofőr hiába néz oda, nem látja a műsort, hogy az ne terelhesse el a figyelmét.
Hirdetés
A helykínálat értelemszerűen nem változott, ahogy az autó kényelmi színvonala is leginkább a már említett légrugózás, soft-close és beszállást segítő rendszer miatt javult. Éppen ezért, hiába a kiváló anyagminőség és a szórakoztatórendszer a második sorban, a Taycan hátul továbbra sem kínál fejedelmi térérzetet. Mondjuk nem is erre való. Ennek ellenére a tárolóhelyekre aligha lehet panasz, hátul változattól függően 366 és 446 liter közötti csomagtartót kapunk, elöl pedig további akár 80 literes frunk lapul. Újdonság továbbá a kormányon található módválasztó közepén egy érdekes gomb, már persze a Sport Chrono csomaggal rendelt autókon. A Push To Pass névre keresztelt, motorsportból eredő funkció pontosan az, amit a neve is sugall. A gomb megnyomása után extra teljesítmény érhető el, pontosan 10 másodpercig, amelyet a műszerfalon visszaszámlálás formájában jelez ki az autó, amíg trt a móka. Érthető okokból ez a funkció nem mindig elérhető, ezt is a digitális műszeregységen ellenőrizhetjük az aktiválás előtt. Azt sajnos nem tapasztalhattuk meg a hajón amelyen az autót leleplezték, hogy mennyire érezhető az erőtöbblet a valóságban. Ellenben megtudtuk, hogy milyen teljesítményszinteken érhető el a frissített Taycan. Egyedül a 408 lóerős alapmodell nem rendelkezik összkerékhajtással, ám ezt a hajtásláncot a crossover változat nem kapja meg, helyette egy 435 lóerős, mind a négy keréken tekerő verzióval indul a kínálat. A sportlimuzin esetében a 4S változat 544 lóerős teljesítményt jelent, míg a rövidebb 4S változatok 598 lőerőt kínálnak. Mindhárom karosszériaváltozat esetén elérhető a 884, illetve a 952 lóerős Turbo és Turbo S, ám az 1034 lóerős Turbo GT csúcsváltozat ismét a sportlimuzin kiváltsága. A hazai árak még nem nyilvánosak, azt viszont már megtudtuk, hogy a fotókon is látható, a bemutatón kiállított, 598 lóerős 4S Cross Turismo változat 126 400 eurótól indul majd Németországban, ami nagyjából 50 millió forintnak felel meg.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?