A Levegő Munkacsoport elnöke szerint több szempontból is kudarcot vallhatott Európa villanyosítási stratégiája
Megjelenésükkor nagy reményeket fűztek az elektromos autókhoz a szakértők, hiszen a klímaválság megoldását látták benne. Mára azonban sokat árnyalódott a kép, hiszen a bőkezű állami támogatások ellenére sem tudott átütő sikert elérni a technológia. Mindez a statisztikák tükrében még szembetűnőbb: 2013-ban az EU útjain 221,694 millió autó közlekedett, ebből csupán 44 ezer volt villanyos. 9 évvel később már 252,605 millió személygépkocsi rendelkezett forgalmi engedéllyel az Unióban, viszont ebből mindössze 3 millió volt elektromos, ami a teljes járműpark 1,2 százaléka. Csak a 2023-as évet nézve valamivel jobb az arány, hiszen a tavaly értékesített 10,5 millió új autóból 1,5 millió volt villanyos, ez pedig 14,6 százalékos részesedést jelent a piacból.
Forrás: Eurostat, Lukács András, Portfolio.hu
Hiába nőtt a villanyautók száma, a belső égésű motorokkal hajtottak száma tovább nőtt
Norvégiát rendszeresen mintaországként emlegetik, ám Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke felhívja rá a figyelmet, hogy hiába nőtt drasztikusan a villanyautók száma, a belső égésű motorosoké nem csökkent, hanem még nőtt is egy picit. A helyiek ugyancsak negatívan állnak a kialakult helyzethez, mert elmondásuk szerint a városok életminőségét rontja a nagy autóforgalom, ideértve a rengeteg helyet elfoglaló parkolókat is. Elmondásuk szerint ma már úgy látják, inkább a tömegközlekedés fejlesztésébe kellett volna fektetni, illetve a kerékpározást és gyaloglást népszerűsíteni. Ám ami ennél is rosszabb, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek is kiéleződtek, mivel a villanyautókat jobbára a tehetősebb polgárok vásárolták meg, sok esetben második járműnek a belső égésű motoros mellé - magyarázza
a Portfolio hasábjain a Levegő Munkacsoport elnöke.
Forrás: Statistisk sentralbyra, Lukács András, Portfolio.hu
Norvégiát példaként szokták emlegetni, de az ottani lakosok sem elégedettek
Magyar viszonylatban sem sokkal jobb a helyzet. 2010-ben mindössze 80 villanyautó rendelkezett magyar rendszámmal, 2023-ra 41 ezerre nőtt a számuk. Ez idő alatt viszont 3 millióról 4,2-re nőtt a hazai járműpark, így százalékarányosan továbbra is elenyésző a számuk. Ugyanezen időszak alatt a belső égésű motorral hajtott autók száma közel egymillióval nőtt, mindez pedig bizonyítja, hogy az állami támogatásokkal sem lehet visszaszorítani a benzines és dízelmotoros autókat.
Forrás: KSH, Lukács András, Portfolio.hu
Lukács András szerint valódi változást a parkolási díjak emelésével, a dugódíjak bevezetésével és a lakosság kompenzációjával lehetne elérni, persze ez (eleinte) biztosan sokak ellenszenvét kiváltaná. Szintén sarkalatos pont a személyautók külső költségeinek kérdése. Ezek alatt az olyan összegek értendőek, amelyeket a közlekedők okoznak, de nem ők fizetnek közvetlenül - ilyen például az egészségi károk megtérítése - ám egyelőre erre sincs valós megoldás a legtöbb európai országban.
Lukács András szerint teljesen más irányból kellett volna megközelíteni az elektromos autók kérdéskörét
A cikket ezúttal látványosan alátámasztja az ACEA legfrissebb jelentése, ami évek óta talán először mutat Európai szinten nominális és relatív (a piac csökkenését meghaladó léptékű) csökkenést az előző évhez képest.
Sok minden bizonytalan még, és persze sokaknak az életmódja miatt a vllanyautó egyszerűen nem alternatíva (a rengeteg előnye mellett pár kizára hátránya miatt).
Ugyanakkor tény RENGETEG dolgot lehetett volna már most is előtérbe helyezni, gyorstöltéstől az uniós szintű épületgépészeti előírásokig.
Mindenki szajkózza az unalomig ismert mondókákat, ebben élen jár a Levegő Munkacsoport, bezzeg amikor mailt írtam nekik, mit szólnak ahhoz, hogy a szlovák kamionok (szíjjártó boldog bejelentése szerint) Miskolctól Győrig Mo.-n át járnak, ide exportálva a szennyezésüket, arra nem reagáltak.
Szóval aki teheti, keresse meg AZ AUTÓ c. szaklap “Mégsem a dízel a bűnös?” c. cikkét, ami arról szólt, hogy a Covid alatt a járműforgalom visszaesett mondjuk 80%-kal, de a levegőszennyezés mondjuk 10%-kal, és erre nem találnak magyarázatot. Hozzáteszem, nincs dízelautóm, sőt nem is fogom a dízel pártját. Az újságírók is félrebeszélnek, amikor azt írják, hogy hétvégén átadják a gyalogos-kerékpáros forgalomnak a rakpartot. Közlöm velük, a gyalogosok és bringások SOHA sem voltak onnan kitiltva, ellentétben az autókkal. Biztosan sokkal előnyösebb a Bajcsy-Zsilinszky úton kipufogni, ugye?