A nagy Passat-körkép: melyik generáció a legjobb vétel?

A veterántól a szinte új autókig: íme az összes Volkswagen Passat generáció árai és értékei!

Több mint 50 éve lépett a piacra a Passat, az első és az utolsó generációt egymás mellé téve aligha lehet ráismerni a hasonlóságokra. Megnéztük, hogy melyik Passat mit tud adni 2024-ben, illetve azt is, hogy mennyiért: neked melyik éri meg a legjobban?

Sokak kedvence a Volkswagen Passsat. Ez a tavalyi év külföldről behozott használt autóinak listájából is egyértelműen kiolvasható, hiszen ez volt a harmadik legkeresettebb modell 2022-ben. Külföldről a hatodik generációt vesszük a leginkább, ám a közvélemény nem hirdet ilyen egyértelműen győztest. Mindenki arra esküszik, amelyik éppen van, vagy volt neki, legyen az egy 30 éves emlék, vagy épp egy frissen kihozott szalonautó. A '70-es évek óta azonban rengeteg idő telt el, amelyhez a németek családi autója is generációról generációra alkalmazkodott.

A Passat esetében azonban gyakrabban szólt bele a tervekbe a költségcsökkentés, ráadásul részben a spórolás miatt készültek a valaha volt legjobb Passatok.

Éppen ezért nem csak azt járjuk végig ebben a cikkben, hogy mennyiért kaphatunk a különböző generációkból jelenleg, hanem arra is rápillantunk, hogy melyik változat mit nyújt, mire kell figyelni vásárláskor, illetve kinek ajánlható. Itt az ideje hát vitorlát bontani, hadd repítsen vissza a térítőktől az Egyenlítő felé haladó, felszínközeli légáram egészen 1973-ig, amikor is az első generációt bemutatták.
Hirdetés
Passat B1 (1973-1981)
Az első Passat az aktuális Audi 80 műszaki alapjait ötvözte egy új, "fastback"-nek nevezett karosszériaváltozattal. Még olasz dizájnnal, de vérbeli német technikával és megbízhatósággal készült, lényegében bármelyik motorral ajánlható, ha az elpusztíthatatlanság a cél. Az Audi rokonság végett hosszmotoros, ám az első kerekeket tekeri, a motorválasztéka pedig az 1,3 literes, 54 lóerős alapváltozattól a 75 lóerős, 1,6 literes, karburátoros egységen át egészen a korai Golf GTI-k 110 lovas, injektoros 1,6 literes erőforrásáig terjedt, ám ez utóbbi szinte fellelhetetlenül ritka. Dízelfronton a Passatban még csak az 1,5 literes, négyhengeres, 50 lóerős szívódízel volt elérhető, ennek a legendás, 1,6 literesre növelt, szívóként és turbósként is kapható változata csak a második generációval érkezett meg a kínálatba. A Használtautó.hu keresőjét felcsapva gyorsan ki is derül a csapda: sokan azt sem tudják, hogy ez a Passat-generáció létezik. Ez valahol érthető is, hiszen jelenleg mindösszesen egy példányt hirdetnek az oldalon. Azt is restaurált állapotban, az 1,5 literes dízelmotorral, nem kevesebb, mint 2,3 millió forintért. Ezzel szemben második generációs Passatot most is gond nélkül hirdetnek egyes eladók az első generáció találati listájában, így amennyiben a korai Passat-változatok után kutatnál, továbbra is érdemes évjárat szerint keresni, és nem a beépített csoportosítás szerint. Ha azonban mégis felbukkanna egy-egy olcsóbb az eredeti Passatból, akkor fontos megjegyezni, hogy ezek legtöbbször erősen korrodált autók, amelyeknek a javítása több millió forintot is felemészthet.

Passat B2 (1980-1988)
Komoly előrelépés volt praktikum terén a második Passat, a Golf megjelenésével és az Audi 80 kis prémiumautóvá pozicionálásával lényegében egy méretosztállyal magasabbra, a valódi családi autók közé léptették elő a Passatot a németek. A B2 kódnevű generáció műszakilag az első Passat felpumpált, ám nagyon hasonló technikai megoldásokkal dolgozó, továbbfejlesztett változata. A leggyakoribb motorok közé az 1,3 literes benzines és az 1,6 literes dízelek sorolhatók. Élmény terén jóval nagyobbnak is érződik az elődjénél, ám a fapados változatok nagyon puritán járművek, vérbeli munkásautók. Éppen ezért főleg a frissítés utáni, magasan extrázott B2 Passatoknál ütközik ki, hogy kifinomultabb, modernebb gép az elődjénél, gyűjtői szemmel ezeket érdemes keresni. A csúcsváltozat ráadásul itt már 2,2 literes, öthengeres, 136 lóerős. Ez a motor is az Audi rokonságnak köszönhető, valamint a híres Quattro összkerékhajtás is elérhető volt hozzá, Syncro névre átkeresztelve. Árak terén jön a kellemes meglepetés: a második generáció még csak most kezdi kinőni értékvesztése csúcsát. Ezekből ugyanis - bár egyre kevesebben - de még köztünk járnak a katasztrofális állapotú, lelakott példányok, ráadásul árulják is őket, ezek pedig a jobb állapotú kettesek árát is a földön tartják.

Az olcsó, melós autót keresőknek ennek ellenére meg se forduljon a fejében ilyet venni.

Hiába golyóálló a technika, itt is komoly probléma a rozsda, és ha nem tartották karban, akkor bizony a motor is csak komolyabb pénzinjekció után lesz megbízható. Összességében elmondható: ha olcsóbban megkapod, mint egy jó állapotú hármas-négyes Passatot, akkor komoly problémák vannak az autóval. A láthatóan rozsdás, gondozatlan, akár műszaki nélküli, vagy netán félbehagyott példányok ugyan már 200 ezer forint környékén elkezdődnek, de a valóban használható B2 Passatok 400 ezer forint felett kezdenek megjelenni. Valóban szépnek tűnő, megmentésre érdemes autókat, illetve restaurált veteránokat jelenleg ebből a generációból nem találtunk a Használtautó.hu kínálatában.
Passat B3 (1988-1993)
Teljesen új műszaki megoldásokkal érkezett a harmadik Passat generáció, ám sajnos nem feltétlenül jó értelemben. A B3 ugyanis saját alapokra épült, hátrahagyta az Audi rokonságot. Ezzel azonban műszakilag egy keresztmotoros, nagyra pumpált Golf II lett belőle. Méretek terén azonban ismét nagyot nőtt, illetve a korszellemhez alkalmazkodva ötajtós ferdehátú helyett immáron szedánként kínálták a kombi változat mellett. Motorok terén a nagyobb tömeg és az új platform radikális változásokat hozott, az alapmotor 1,6 literesre és 72 lóerősre változott, gyakori az 1,8 és 2,0 literes benzines is, ám az igazi legenda a 90 lóerős, 1,9 literes TDI erőforrás. Ha a hétköznapi négyhengeresek nem hoznak lázba, akkor sem kell csüggedni, az öthengeres Audi motort a Golf összenyomott V6-osa, a 2,8 literes VR6 váltotta 174 lóerővel. A Syncro jelölés azonban senkit se tévesszen meg, ezek az autók nem az Audi híres összkerékhajtását kapták, hanem egy Haldex alapú rendszert, akárcsak a korabeli Golfok. Amit műszaki téren vesztett a prémium mivoltából a Passat, azt anyagminőséggel, hosszú extralistával és a kor elvárásaihoz képest modern formákkal kompenzálták a beltérben, így szervokormányos, digitális klímás, elektromos ablakokkal kínált példányok is akadnak. A Használtautó.hu kínálatát böngészve egyértelművé válik, hogy miért űztem el az előző generációtól a filléres autót keresőket, 300 ezer forint környékéről indul a malacorrú Passat, ráadásul itt már választék is akad. Mindemellett még a nosztalgiafaktor sem jelent meg a korrekt állapotú példányok árazásában:

benzinmotorral már 300 ezer forint környékén találhatunk tartósan, akár éveken át megbízható autót.

A rozsdamentesnek hirdetett, korrekt állapotú 1,6 literes alap-dízel példányok is megjelennek már nagyjából 400 ezer forint környékén, de még 1,9 literes dízelt is bőséggel találni egymillió forint alatt. A különlegesebb, netán gyűjtőknek szánt állapotú példányok azonban már itt sem olcsók, akár 1,5 milliót is elkérhetnek az ínyenc falatokért.
Passat B4 (1993-1997)
Nehéz mit írni a Passat negyedik generációjáról, főleg mert műszaki értelemben egyáltalán nem is létezett ilyen. Amikor ugyanis a rendhagyó orr-részéről hírhedté vált 3. generáció hagyományosabb látványt nyújtó frissítése készült, akkor született meg a döntés, hogy a Passat visszatér a prémium gyökerekhez és a hosszmotorokhoz, az 1994-ben bemutatkozó, első Audi A4 alapjain. A wolfsburgi mérnökök tehát átugrották a négyes számot, a marketingesek pedig eladták a malacorrú Passat frissítését egy meglepően rövid életű, különálló generációnak álcázva. Az akkori vásárlási adatok szerint a hagyományosabb küllem hatalmas siker volt, ám manapság egyre gyakrabban futok bele a hűtőrács nélküli orrot előnyben részesítő rajongókba. Éppen ezért a negyedik generáció a Passatok között mostohagyermek, főleg azóta, hogy az utódja is lecsúszott az olcsó autók közé. A Használtautó.hu kínálatában a B4 modellek még olcsóbbról indulnak tehát, mint az elődeik, már 200-250 ezer forintért kínálnak műszakis példányokat. 400 ezerért már meglepően szépeket is találni, a gyűjtőknek szánt réteg pedig egyetlen VR6 kombiból áll, kereken 2 millió forintért. Ha tehát csak egy olcsó és nagy autó kell, akkor a B4 nem rossz ötlet, ám a rozsdára nagyon kell figyelni, hiszen a Golf II alapjaival és a Golf III rozsdavédelmével készült ez a modell is.
Passat B5 (1996-2005)
Gyakran hallani, hogy a Passat-történelem mélypontja a negyedik generáció, ám abban még többen értenek egyet, hogy az ötödik viszont a legjobb Volkswagen, ami valaha készült. Ennek a legfőbb oka, hogy ismét osztozott a fejlesztési költségeken az Audi az anyacégével. A B5 generáció az első Audi A4 platformjára épült, amelyet nem csak egy új elnevezéssel különböztettek meg az elődjeitől az ingolstadtiak. Az említett A4 a '90-es évek legmodernebb technikájával, korát messze meghaladó megoldásokkal és a hagyományos Audi értékek végletekig tökéletesítésével készült, elöl mindenképp, hátul pedig opcionálisan többlengőkaros futóművel. Ez a megoldás a hagyományos lehetőségekkel ellentétben páratlan stabilitást képes biztosítani kényelmesre hangolt rugózás és lengéscsillapítás mellett is, így a Passat végre nem egy nagy hajónak érződött, helyette egy pontos, precíz, modern autóvá változott. Visszatértek természetesen a hosszában beépített Audi motorok és a Quattro alapú összkerékhajtás is, ráadásul a kezdetek 1,5 literes, 50 lóerős dízelének egyenes ági leszármazottja, a legendás 1.9 TDI is itt érte el a fejlesztési ciklusa végét: akár 131 lóerővel és 350 newtonméterrel is kérhető volt az ekkor már nagyjából 30 éve folyamatosan tökéletesített motorcsalád utolsó nemzedéke. A biztonság terén is legalább ekkorát lépett előre a Passat: jóval merevebb, egyes más gyártóknál csak az ezredforduló után elterjedő technológiával készült a karosszéria, megjelentek az oldal- és függönylégzsákok, az ISOFIX rögzítési pontok, illetve sokkal komolyabb rozsdavédelmet is kapott a B5 az elődökhöz képest, ám ettől még a frissítés előtti példányokat mindenképp ellenőrizni kell korrózió terén is vásárlás előtt. Az ötödik generáció ráncfelvarrása egyébként jóval több módosítással járt, mint a harmadik és negyedik generáció közötti váltás, éppen ezért a frissített modelleket B5.5-ként emlegetik. A ráncfelvarrás még modernebb rozsdavédelmet, jobb belső anyagminőséget és egy látványosan frissebb formát hozott, több ezer ponton változtattak a karosszérián a dizájnerek. Az egyetlen hátrány, amit nem tudott - vagy inkább nem akart - kiküszöbölni a mérnökcsapat, hogy a kisebb A4 platformja a két tengely között megnyújtva a kelleténél keskenyebb utasteret eredményez. Ám ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy amennyiben a Passat nem csak hosszában, hanem széltében is nagyobb lett volna, mint az alapjául szolgáló A4, úgy műszakilag már fenyegette volna a korabeli, C5 generációs Audi A6 modellt. Mindezek fényében meglepőnek tűnhet, hogy az ötödik generációs Passatok már 200 ezer forint környékén feltűnnek a Használtautó.hu kínálatában, ám fontos megjegyezni, hogy ezek általában az 1,6 literes alapmotorral szerelt változatok, és/vagy nem a legszebb, ráadásul általában emészthetetlenül sokat futott példányok. Persze, nagyjából egymillió forint környékén már egyértelművé válik, hogy ezeknél az autóknál alig találni összefüggést a futott kilométer és az állapot között: akadnak millió kilométert közelítő, ám közel újszerű állapotú autók és valós 250 ezerrel az órájukban lelakott, elhanyagolt példányok is a hazai utakon.

Ebből már ki lehet következtetni az olcsóság okát: az árakat leginkább a fenntartási költségek nyomják le.

A B5 Passat kiemelkedő futóműve ugyanis a magyar utakon gyakran válik csereéretté, az alumínium lengőkarszettnek pedig megkérik az árát az alkatrészboltokban. Ennél a generációnál a legtöbb motor már kettőstömegű lendkereket is kapott, ami ismételten potenciális komoly kiadást jelent. A harmadik-negyedik generációhoz képest ráadásul jóval több elektronikával, így összességében több meghibásodási lehetőséggel rendelkezik az utód, már ami a perifériákat és kényelmi berendezéseket illeti. De azt sem szabad elfelejteni, hogy minden elpusztíthatatlannak bélyegzett modell kínálatában csokorszámra akadnak olyan példányok, amelyeket a korábbi tulajdonosok már megpróbáltak elpusztítani. Éppen ezért 25-30 éves korukra már a B5 Passatok is kezdenek eljutni arra a szintre, hogy nagyon meg kelljen válogatni az autókat, mielőtt pénzt adnál valamelyikért. A kínálat teteje 1,5 millió forintnál kezdődik, ám fontos megjegyezni, hogy az utóbbi hónapban több, kérdéses állapotú, ismeretlen előéletű, ám gyanúsan keveset futott, mellé szépre felpolírozott ötödik generációs Passattal is találkoztam a legdrágább eladó példányok között: a magas ár itt semmiképp sem jelent garanciát arra, hogy jó autót veszel.
Passat B6 és Passat B7(2005-2015)
Az ötödik generációt követően a történelem megismételte önmagát: a Volkswagen mérnökei egy az egyben újrapróbálták a saját, közel 20 évvel korábbi forgatókönyvüket. A B6 ugyanis ismét szakított az Audi rokonsággal, helyette a Golf V műszaki alapjaira építkezett. Ezúttal a Passat megkapta az A6 belső méreteit a szélessége tekintetében is, ám a futómű, a kormányzás, a hajtásláncok, illetve a vezetési élmény nem tudott felérni az elődhöz. Ezt a németek megint egy jóval modernebb és kényelmesebb beltérrel, illetve még több tech-kütyüvel kompenzálták. A harmadik generációval ellentétben azonban a hatodik Passat áttörő sikert aratott új autóként, elsősorban a méretei miatt, ezzel az előd egyszerűen nem tudott versenybe szállni. Végül 5 évvel a megjelenése után, az életciklusa felénél a B6 is komoly frissítést kapott, ám a B6.5 jelölés helyett ismét generációt váltottak a ráncfelvarrással a németek, az átdolgozott modell B7-ként futott tovább. A frissítéssel azonban egy még kényelmesebb, még modernebb autó lett, ráadásul rengeteg műszaki részletén hajtottak végre finomhangolást, így jóval kevésbé érződött a prémium-alapok hiánya. Motorok terén az FSI és TSI erőforrások megjelenése nehezíti a választást. Ezek már jóval bonyolultabb motorok a korábbi generáció benzineseinél, ráadásul a kiforrott, évtizedekig tökéletesített technika helyett gyerekbetegségek sorával küzdő, teljesen új megközelítésről van szó, amelyeket csak a B7 generáció idején sikerült teljesen kijavítani. Ugyanez igaz dízelfronton is, a dicső múltra tekintő 1.9 PD TDI kizárólag alapdízelként maradt a kínálatban, a helyét pedig a teljesen újonnan fejlesztett 2.0 PD TDI vette át, ami szintén nem örvend a legjobb hírnévnek, később a 2.0 CR TDI erőforrások jelentették a megoldást. Mindezt annak fényében kell értelmezni, hogy a B6 jelenleg a legnépszerűbb Passat a hazai használtautó-piacon, akár az importot, akár a már itthon lévő példányok értékesítését nézzük. Árak terén a legolcsóbb, járóképes, műszakis példányok is alulról súrolják az egymillió forintot, ám ezeknek a többsége kerülendő. A B6 ugyanis ismét hajlamos idő előtti korrózióra, ráadásul gyakran előfordul, hogy az autó alját borító műanyagelemek miatt ezt a végletekig titkolja egy-egy autó. Ebben az árkategóriában általában arra kell számítani állapot terén, amit a néhány százezer forintért hirdetett B5-ök képviselnek. Érthető okokból az olcsóbb példányok közt sok az FSI és TSI, illetve a 2,0 literes PD dízel. A korábban említett gyerekbetegségek miatt a korai 2,0 literes dízelek átlagára ugyanis jóval alacsonyabb, mint az 1,9 literes motorral szerelt kortársaiké: valóban szép, 1,9 literes dízellel szerelt B6 példányokat 1,5 és 2 millió forint között hirdetnek. 2,2 millió forintnál kezdenek el megjelenni a kínálatban a B7 találatok, ám ezek már 15 év alatti autók, így kevesebb köztük a korrodált, élő műszaki hibával rendelkező példány. Itt már főként a futásteljesítmény, a felszereltség és az esztétikai állapot határozza meg az árat. A kínálat teteje egészen 4,7 millióig ér, ennyiért 122 ezer kilométert futott, újszerű állapotú dízel B7 példányokat hirdetnek.
Passat B8 (2014-2024)
Az utolsó, használt autóként elérhető Passat jelenleg a nyolcadik generáció, amely tágasabb, modernebb és a Volkswagen csoport MQB moduláris platformjára épül. A motorkínálat főként turbós benzinesekből és közös nyomócsöves dízelekből áll, a korai példányok alapmotorja még a frissített, de még 1,4 literes TSI volt, a későbbiekben ezt az 1,5 literes TSI váltotta. Dízelfronton az 1.6 CR TDI és a 2,0 CR TDI volt elérhető a kínálatban, mindkettő erősebb lett a B7-ből ismerős, azonos lökettérfogatú variánsaiknál. Érdekes újdonság még a konnektoros hibrid GTE, amely 50 kilométeres tisztán elektromos hatótávot és 218 lóerőt ígér. A Passat hetedik és nyolcadik generációjával használtként nagyon hasonlóak a tapasztalataim: árak terén a meghatározó tényezők még nem a műszaki állapot körül keringenek. Fontosabb a motorváltozat, hogy ehhez melyik váltót társították, illetve az extralista, az esztétikai állapot, a gyártási év és a futásteljesítmény. Hosszútávon, fenntartási költségek terén az összes B8 Passat tartogathat meglepetéseket, ugyanis mindegyik közvetlen befecskendezéses turbómotorral készült, illetve drágán javítható kényelmi, biztonsági és környezetvédelmi berendezések egész sorát kapta, tipikus fiatal használtautó. A legolcsóbbak már 2,8 millió forinttól elérhetők, ám ekkor még alacsony felszereltséggel, kisebb motorokkal és akár 300-400 ezer kilométeres futásteljesítménnyel kínálják őket. A határ pedig a csillagos ég, a kínálat teteje egy közel 27 millióért kínált szalonautó, a legdrágább, valóban használt Passatért pedig kereken 20 milliót kérnek jelenleg. Hosszú utat járt tehát be a Passat is az elmúlt 50 évben, a fentiek láttán ez nem is kérdés. Egy teljesen más témakör viszont, hogy a használt autók piacán miként állja meg a helyét egy modell. Összességében elmondható, hogy az első generáció ma már klasszikusnak, ritkaságnak számít, így az ára is az egekbe szökött. Ezért azoknak ajánlható, akik hobbicélra, vagy gyűjteménybe szánják. Már a Passat B2 is kihalófélben van, fillérekért elhozhatóak persze a katasztrofális bontószökevények, a maradék viszont megmentésre vagy további megóvásra vár, én már ezeket sem választanám teljes értékű közlekedési eszköznek. A harmadik és negyedik generáció azoknak ajánlható, akik nagyon kevés pénzből keresnek használható autót, ám a legolcsóbb példányokat itt is el kell felejteni, főként a korrózió miatt. Ha valaki mégis egy B3 vagy B4 Passat mellett dönt, akkor is inkább a középmezőny árkategóriájában keressen, a legolcsóbbak tipikusan a "túl olcsó ahhoz, hogy igaz legyen" kategóriába tartoznak. A B5 Passatot azoknak ajánlom, akik olcsón keresnek egy modern hatású, az egész család számára elég tágas autót, akár újabb modellek alternatívájaként. Egy szép állapotú, magasan extrázott B5.5 ugyanis mindent tud, amire egy átlagos családnak szüksége lehet Magyarországon. Ráadásul a fenntartási költségei is csak a fapados elődökhöz képest húzósabbak, egy alig néhány évvel modernebb autó mellé állítva már gombokért életben tartható egy ötödik generációs Passat. A B6 és a B7 modellek esetén mindenképpen ajánlott vásárlás előtt átvizsgáltatni, majd vásárlás után teljes körűen gatyába rázni a kiszemeltet a problémásabb motorok miatt, illetve a rejtőzködő korrózió elkerülése érdekében. A B8 pedig a tipikus, használtként kapható, szinte új autó, amelynek még viszonylag kevesen ismerik a sajátosságait a használtpiacon, ám a B9 megjelenésével és az elődmodell öregedésével mindez hamarosan megváltozik. Lényegében ezzel végig is értünk a piacon 1973-tól 2024-ig, 200 ezer forinttól 27 millióig.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.03.02. at 11:00
    Permalink

    Furcsa látni hogy a nagy rendezvényeken ezrével látok Porsche 911-eseket minden korból és rangból (igen, a lenézett transaxle Porschéknak van külön klubjuk is), de ilyen tömegesen eladott autókból szinte alig akad. És persze nem kell mondjárt kaviár, használható SLK I-es 1-2000 euróért, MX-5ösök (B generáció) 2-4000, aki pedig nem akar passzentos kisautót, újabb nagyobb CLK-k és 3as kupék is kaphatók bagóért.

    Persze nyugaton kicsit más jelent az oldtimer, nem “veterán” hanem klasszikus élményautó. Így manapság könnyebb egy ur-911-est életben tartani mint egy korai Passatot, mert a gyár is támogatja és rengeteg specialista van rá.
    Pont azért végzik ezek a Passatok, (Golfok, Kadettek, Corollák) mind a bontóban, és nem is hibáztatok senkit miatt. Egy ilyen modell nosztalgiáját a gyárnak kell életben tartani és amennyire látom a VW technikusai meg i teszik. Tavaly a Techno Classicára visszatért a VW gyári standja és pont egy 50 éves Passat tematikus kiállításra: https://egzostive.com/volkswagen-mercedes-and-ferrari-returned-to-techno-classica-with-a-big-show/

    És egyébként nagyon is jó hogy az emléküket megőrizzuk.

Vélemény, hozzászólás?