Bármilyen hihetetlen, ezt a mutatványt a Supra a sofőr beavatkozása nélkül hajtja végre (Fotók: Toyota Research Institute)
A motorsportról és az autóversenyzőkről a legtöbbeknek a veszély és a féktelen száguldozás jut eszébe. Sokan felejtik viszont el, hogy a száguldás túléléséhez a sofőrnek rendkívül kifinomult érzékszervekkel, kiemelkedő helyzetfelismerő és döntéshozatali képességgel és villámgyors reakcióidővel kell rendelkeznie. Ezen tulajdonságok jelentős része nem csak a velük született tehetség, hanem akár több tízezer óra gyakorlás és tanulás eredménye is.
[BANNER type="1"]
Ha viszont valamihez érzék és tanulás szükséges, arra a mesterséges intelligenciának is alkalmasnak kell lennie. A megfelelő érzékelők és vezérlőprogramok ugyanis reprodukálhatják a génekbe kódolt adottságokat, a gyakorlás terén pedig minden hús-vér élőlénynél gyorsabban fejlődhet az erre programozott számítógép.
Egy biztos, a technológia kikísérletezéséhez igen szemrevaló gépet választottak a kutatók, ezen magam is szívesen dolgoznék (Fotók: Toyota Research Institute)
A Toyota Research Institute (TRI) munkatársai ezen alapvetésekből kiindulva a Stanford Egyetem dinamikus tervezési laboratóriumának kutatóival együttműködve megtanítottak egy Toyota GR Supra versenyautót önállóan driftelni. A Stanford korábbi kutatásain alapuló projektben a kifinomult szoftveres vezérlés a fékek, a kormánymű és a gáz megfelelő szabályozásával képessé vált akár másodperceken át a kontrollált csúszás állapotában tartani az autót, bármilyen emberi beavatkozás nélkül.
[BANNER type="2"]
Habár a demonstrációban teljesen önállóan driftel az autó, a projekt során szerzett tapasztalatok már azelőtt is biztonságosabbá tehetik az autóvezetést, hogy megvalósulna a teljesen önjáró gépkocsi álma (Fotók: Toyota Research Institute)
A Toyota célja az autóversenyzői képességekkel rendelkező önvezető programmal, hogy szériaautókba szerelve a rendszer elkerülhesse azokat a közúti baleseteket, amelyeknél villámgyors reakciókkal a tragédia megelőzhető lenne.
Régen a tapasztaltabb sofőröktől hallhattuk, hogy amikor leesik az első hó, akkor érdemes egy elhagyatott és akadályoktól mentes helyen kipróbálni, hogy milyen érzés, amikor az autó megcsúszik és ellenkormányozni kell. Mára egész vezetéstechnikai tréningpályákat húztak fel arra, hogy az átlag sofőrnek is a kezében legyenek az életmentő mozdulatok. Magam is gyakorlom őket rendszeresen, sőt, nem egyszer tapasztaltam már a hasznát is ennek a tudásnak. Megeshet viszont, hogy a jövőben mindezt már az autó is megoldja majd helyettünk. A projekt során a TRI szakértői ráadásul a világ legtapasztaltabb autóversenyzőivel konzultálva írják meg a vezérlő algoritmusokat, így azok képesek lehetnek a sofőrök friss hóban vagy tesztpályán begyakorolt tudását jelentősen felülmúlva gondoskodni a biztonságról.