Összefoghatnak Európa nagyjai a kínaiak és a Tesla ellen

A Volkswagen, a Stellantis és a Renault egyesítheti erőit a kínai villanyautók és a Tesla ellen

Az ma már talán nem vitás, hogy a villanyautók terén az európai gyártók jelentős lemaradásban vannak a Tesla és a kínai autók ellenében, ezért kényszermegoldásként közösen vonulhat hadba a Stellantis, a Volkswagen és a Renault Csoport.

Több aspektusból sem áll jól a hagyományos értelemben vett európai gyártók szénája az elektromos autók piacán, hiszen egyfelől az Európai Unió évről évre szigorúbb emissziós normákat állít eléjük, másfelől a Tesla és a kínai gyártók egyre nagyobb térnyerésével sem tudtak érdemben eddig mit kezdeni. A Renault még idén leleplez egy olcsóbb árkategóriába eső villanyautót, a közeljövőben érkezik egy 20 ezer euró (7,8 millió forint) környékére pozicionált elektromos Twingo, a Stellantis pedig már tavaly bemutatta a 23 300 euróra (9 millió forintra) beárazott ë-C3-at, addig a Volkswagen nemrég jelentette be, hogy a megfizethetőbb árkategóriába szánt ID.1 és ID.2 sem az eredeti terveknek megfelelően fog megjelenni, hanem csak jóval később.
Hirdetés
Ezzel szemben Kínából már most érkeznek olcsóbb villanyautók az európai piacra, és a Tesla is immár hivatalosan megerősítette, hogy dolgoznak egy 9-10 millió forintos árcédulával ellátott modellen. Utóbbinak hiába van jelenleg a modellpalettáján csak drágább villanyautó, toronymagasan vezeti az elektromos járművek eladási számát, az utóbbi években pedig felzárkózott mögé a BYD, az öreg kontinens gyártói pedig olyan rosszul állnak, hogy az összes elektromos modelljük összeadása után együttesen sem tudják felülmúlni a Teslát.
Hirdetés
Gyártó Eladott darabszám
1. Tesla 1,8 millió
2. BYD 1,6 millió
3. Volkswagen 739,7 ezer
4. BMW 376,2 ezer
5. Stellantis 350 ezer
6. Mercedes-Benz 222,6 ezer
7. Renault 146,7 ezer
Forrás: Bloomberg
Hirdetés

A német sajtó tavaly decemberben már megszellőztette, hogy a Renault és a Volkswagen összefoghat a kínaiak és a Tesla ellen, ám akkor még arról írtak, hogy a tárgyalások nagyon korai fázisban vannak, de már ekkor azt írták, hogy a közös platformnak köszönhetően évi 200-250 ezer autót építenének az együttműködés keretében a felek - természetesen olcsóbb villanyautókat. A Renault vezérigazgatója, Luca de Meo továbbra is szorgalmazza egy ilyen szövetség létrehozását, amely mint mondta az "autók Airbusa" lehetne (az európai repülőgépgyártók anno összefogtak, hogy az amerikai Boeing ellen közösen tudjanak fellépni). Ezzel a modellel elmondása szerint az olcsóbb villanyautók előállítási költségeit szét lehetne osztani, azt nem kellene egyetlen konszernnek viselnie, így a járműveket is olcsóbban adhatnák. Autós példával élve a japán kei carok is ezen az elven működnek: több gyártó építi őket, ráadásul különleges elbánásban részesülnek a törvény színe előtt. Carlos Tavares, a Stellantis elnöke is jelezte, hogy nyitott az együttműködésre, sőt, korábban úgy fogalmazott, valóságos "vérfürdő" vár az európai vállatokra, ha nem reagálnak időben a kínai fenyegetésre. Egy biztos, az európai gyártók nincsenek egyszerű helyzetben. Viszont még mindig nincs veszve minden, hiszen az utolsó pillanatban a Volkswagen, a Stellantis és a Renault egyesíthetik erőiket, hiszen jelenleg mindegyikük külön-külön dolgozik a 10 millió forint alá pozicionált villanyautóján. A másik megoldás az Európai Unió segítsége lehet, hiszen az Európában jelentősen növekvő kínai gyártók mögött is rengeteg állami pénz áll, ráadásul az ázsiai országba törvényileg szabályozzák azt is, hogy milyen autók érkezhetnek, ez a modell pedig egy ideje az EU asztalán is ott van. A kínai autókra kivetett extra import adók jelentősen megnövelhetik az onnan érkező járművek vételárát, de az is könnyebbséget jelenthetne az európai márkáknak, ha a belsőégésű motorokra vonatkozó előírásokat lassabb tempóban szigorítanák. Más kérdés, hogy hosszabb távon az extra vám is problémás lehet, hiszen például a BYD magyarországi gyára minden bizonnyal nem fog beleesni ebbe a kategóriába, pedig egyértelműen kínai gyártóról van szó.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?