A Hyundai is kiszáll az orosz autópiacról?

A koreai gyártó is elbocsátja az alkalmazottait az orosz üzemből

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A legtöbb globális autógyártó már elengedte az orosz piac kezét, kivétel ez alól az egyik legnagyobb jelen lévő óriás, a Hyundai. Most viszont úgy tűnik, hogy még ők is kihátrálnak: elkezdték elbocsátani a március óta álló üzemük alkalmazottjait.

Nemrég még éves szinten 200 ezer autót gyártott a Hyundai 2600 alkalmazottal dolgozó szentpétervári üzeme, miközben 2021-ben Oroszország teljes újautó-piacának 22 százalékát tették ki a Kia és a Hyundai modellek. Aztán jött a háború, és március óta áll az üzem: a legtöbb konkurens gyártó már rég el is adta az orosz részlegét, de a koreaiak még kötötték az ebet a karóhoz, egészen mostanáig. A Hyundai ugyan még nem jelentette be, hogy eladja a gyárat, ám az Auto News értesülései szerint koreai lapokban már ilyen híresztelések is terjednek. Ez azonban magában még nem bizonyíték semmire, sokkal fontosabb, hogy a Hyundai orosz részlege is kiadott egy ehhez köthető közleményt. Alább látható egy videó az üzem fénykoráról, ám a gyártás nem csak 8 évvel ezelőtt pörgött: 2021-ben még a Hyundai Solaris, a Kia Rio, a Hyundai Creta, a Kia Sportage, a Hyundai Palisade és a Hyundai Tucson modellek készültek itt százezer-számra.
Hirdetés
Az említett közlemény szerint megkezdődnek a leépítések, a szentpétervári gyártósor alkalmazottjait fokozatosan elbocsátják. Azt még nem tudni, hogy pontosan hány embert küldenek el, de közleményükben a dolgozói létszám kialakult helyzethez történő optimalizálásáról beszélnek, amit - tekintve hogy háromnegyed éve áll a gyár - nehéz a szinte teljes leépítésen kívül bárhogy értelmezni. Lassan léptek tehát a koreaiak akkor is, amikor mások még csak a gyártást állították le, és most is hezitálnak, amikor a konkurenseik már rég meglépték az elkerülhetetlent és eladták az üzemeket. Fontos viszont megjegyezni, hogy érthető a megfontolt tempó, hiszen a kialakult helyzet nem fekete és fehér. Autókra ugyanis továbbra is szükségük van az oroszoknak, és ha nem adnak a globális gyártók, akkor ad majd más, jelen esetben Kína. A nyugati márkák eltűnésével ugyanis a tavalyi 9,6 százalékról novemberre már 31,3 százalékra ugrott a kínai márkák részesedése az orosz újautó-piacból. Ráadásul nem csak saját néven forgalmazott típusokkal, hanem az orosz gyártók logóival, esetenként épp az eladott nyugati gyárakban is készülnek már a kínai modellek, remek példa erre többek közt a Moszkvics is.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.12.23. at 23:11
    Permalink

    Nem értem a cikk hangvételét.
    A Hyundai márciusban leállította a gyártást, ahogy az összes japán (és koreai) márka is azonnal bevezette a szankciókat.
    Az orosz autóipar teljes mértékben földbe állt pár hét alatt, ami nem is meglepő annyira, mert maguktól nem is nagyon képesek semmit.

    De ez most már a végleges felszámolásról szól.

    Nem értem a kínai piacrészesedéses megjegyzést. Az orosz autópiac 60%-ával zuhant. Ha a kínaiak javítottak a piaci részesedésükön pár százalékot még akkor is jelentősen csökkentek az eladásaik.
    Az pedig hogy az oroszok bemutatnak valamit korántsem jelenti, hogy abból bármi is lesz, ennek nagy hagyománya van náluk.

  • 2022.12.24. at 12:33
    Permalink

    Európa, Japán, Korea és Amerika nélkül is egy svédasztal lehetne az orosz vevőknek: képzeljük el, ha odamenne az összes kínai gyártó(több száz!), ott lenne Irán(Iran Khodro), Vietnam(VinFast), Malajzia(Proton + Perodua), India(nem értem, miért nincs ott a Tata és a Mahindra?), a Luxgen Tajvanból + a Lada, a Moszkvics, az UAZ és a GAZ. Nem hinném, hogy nagyon panaszkodnának. A kispénzű átlag orosz is kedvére válogathatna, amit mondjuk nem tehetne meg a VW-csoport márkái esetében(német felfogás: mindent bőrbe varrunk > bazi drágán adjuk)…

    • 2022.12.25. at 00:32
      Permalink

      Az orosz piac a fénykorában sem volt hatalmas (a darabszám még úgy ahogy, de a piac értéke azt is relativizálja). Most a gazdaságuk úgy áll földbe mint 1990-ben.

      Itt nem csak arról van szó, hogy egy megnyomorított, kurrupt de piacképes országgal kell üzletelnie a kínaiaknak. Az embereknek aligha marad bármi pénze autót venni. És pont egy félév után széteső noname kínai autóba akarják majd temetni a pénzük? (Shuanhuang CEO megvan még? )

      És te komolyan elhiszed hogy hogy bárki jól jár azokkal a kínaiakkal akik évekig képesek voltak a xart is díszdobozba csomagolni?

Vélemény, hozzászólás?