Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
3 évvel ezelőtt jelentősen átrendeződött az olcsó, új autók piaca, emiatt több típus használtpiaci ára is az újkori összeg fölé emelkedett. Mostanra vajon visszafordult a kocka?
3 évvel ezelőtt öszegyűjtöttük a legolcsóbb új autókat: most itt az idő megnézni, hogy mennyibe kerülnek ugyanezek a járművek használtan!
Amíg 2022-ben 3 millió forint környékén már lehetett új autót vásárolni, a Dacia Logan és Sandero páros generációváltásával végleg 4-5 millió forint környékére emelkedtek a legolcsóbb újautó-árak. A fiatal használt autók piaca azonban nem foglalkozott azzal, hogy a műszaki színvonal emelkedése miatt drágultak az új modellek, az egekbe emelkedett a fapados, de még régebbi generációs típusok ára. Más gyártók akár a műszaki színvonal javítása nélkül is hatalmas áremeléseket vezettek be, illetve az infláció is rekordokat döntött, így rengeteg típus használtpiaci értéke forintban mérve évekig meghaladta azt az összeget, amit a márkakereskedésben hagyott az autóért az első tulajdonos. Mindez azonban 3 évvel ezelőtt történt, így mostanra a legtöbb fiatal használtat is a megemelt áron vásárolták annak idején: mutatjuk, hogy mennyit érnek most 2022 legolcsóbb új autói.
2022 óta a Space Star az olcsó autók bajnoka
Míg 2021 első felében 2,89 millió forintba került a legolcsóbb új autó, amely az előző generációs Dacia Sandero volt, 2022 januárjában már 3,56 milliós vételárral a nála jóval kisebb Mitsubishi Space Star jelentette az újautó-piac belépőjét. A következő fél évben ennek a modellnek az alapára 4,33 millió forintra emelkedett. Ennyi pénzért még légkondi nélkül kínálta az 1,2 literes, 71 lóerős szívó benzinmotorral hajtott, 3,85 méteres, nem egész 900 kilogrammos miniautót a Mitsubishi. Legolcsóbb légkondis verziója 4,76 millió forintba került, de ennyiért már Kiát is választhatott a vásárló, 7 év vagy 150 000 kilométeres garanciával.
Fotó: Használtautó.hu
3 évvel később a használtpiacon a Space Star teljesen reális értékvesztéssel van jelen. Már persze a jelenlegi piachoz mérten, hiszen továbbra sem igaz az, hogy az új járművet kitolod a szalonból és máris elvesztette az értéke felét. A fenti listában található második autó például nagyjából ugyanannyiba kerül, mint amennyit újkorában kiadtak kérte, ezt ugyanis még a típus drágulása előtt vásárolták. Akad persze a földtől elrugaszkodott eladó is, aki 5 millió felett kér a 3 éves autójáért, ám ennyiért még akár az utolsó készleten maradt, új példányt is elcsípheti egy szerencsés vevő.
A Kia Picanto még egy másik arccal lehetett ezüstérmes 2022-ben
A piac második legolcsóbb modellje a 4,549 millió forintos Kia Picanto volt 2022 nyarán. Bár karosszériája csak 3,6 méter hosszú, 255 literes csomagtere mégis érezhetően nagyobb a Space Starhoz mérten. A 67 lóerős, 1,0 literes, szintén szívó, ám csak háromhengeres motorja is versenyben marad vele, de a legnagyobb ütőkártya - a hosszabb garancián és a masszívabb összhatáson túl - az alapáron kínált klímaberendezés volt. Persze, az adott év elején ez is 3,99 millió forintba került még, mi viszont a nyári számokat nézzük.
Fotó: Használtautó.hu
Ilyen Picantót jelenleg újonnan 6,2 millióért kapni a frissítés után, így valahol érthető az egyetlen, évjárat terén is stimmelő példány 4,5 milliós irányára. Ebből akár arra is következtethetnénk, hogy a Picanto alig 50 ezer forintot veszített az értékéből újkora óta az áremelkedés miatt, ám az eladó példány egy bőven nem alapáras Gold felszereltség, ráadásul nem egész 5000 kilométert futott a 3 év alatt. A 2021-es és 2023-as példányok jelenlegi árai alapján egy ilyen Picanto 3,5 és 4 millió forint között érhet reális óraállással és alacsonyabb felszereltséggel jelenleg.
Aranyérmesből bronzérmessé avanzsált a Dacia: ezzel a generációval a Sandero lett a legolcsóbb a kínálatukban
Bár már nem tudott a legolcsóbb maradni a Dacia 2022-ben, a méreteihez viszonyítva még mindig megőrizte a bajnoki címét a Sandero, amely a 4,09 méteres hosszúságával és 328-1108 literes csomagterével már családi autónak is megteszi, legalábbis Magyarországon. A 4,889 millió forintos alapverziót az 1,0 literes, háromhengeres alapmotor 66 lóerővel és 95 newtonméteres nyomatékkal mozgatja, légkondit viszont itt sem kínáltak alapáron, csak 130 ezer forint felárért, amivel viszont még mindig 21 ezer forinttal az 5 millió forintos küszöb alatt maradt. Kis emlékeztető, hogy mindez milyen régen volt: ekkor a fennmaradó 21 ezer forintból még belefért egy hatósági áras teletankolás is.
Fotó: Használtautó.hu
Mostanra azonban már a 3 éves Sandero is kevesebbe kerül az újkori áránál Magyarországon. A fenti listában mindhárom autó klímás, de akad magasabb felszereltséggel és nagyobb motorral szerelt példány is az újkori alapár alatt. Fontos megjegyezni, hogy itt még a legjobban felszerelt, alig futott példányok sem érik el az 5 milliót, ami újkorában a fapados változat klímával megfűszerezett verzióját jelentette.
A Fiat Panda a közelmúltban kapta meg a jelentős áremelkedéssel járó generációváltását, 3 éve még a legolcsóbbak között lehetett
Alig több, mint 5 millió forintba, egészen pontosan 5,02 millióba került a Fiat Panda alapverziója 2022 nyarán. 3,65 méteres hosszával és 225 literes csomagtartójával ismét egy miniautóról van szó, ami ráadásul őskorinak mondható alapokkal rendelkezett, akár csak a Space Star. A motorja 1,0 literes, 70 lóerős, szívó háromhengeres, mindezt olaszosan bohém formával, légkondicionálóval, de például hátsó fejtámaszok és audiorendszer nélkül kínálták ennyiért.
Fotó: Használtautó.hu
Fotó: Kocsi.hu
Jelenleg sajnos egyetlen 2022-ben gyártott Pandát sem találtunk a nagyobb használtautós oldalak kínálatában, ám 2021-es és 2023-as példány is akadt helyette, így nagyjából be lehet lőni a típus jelentős értékvesztését. Alig 1 évvel öregebb Pandát ugyanis mindösszesen 23 ezer kilométeres futásteljesítménnyel is kínálnak eladásra 3,5 millió alatt, ami 30 százalék feletti értékvesztést jelent. Mindezt úgy, hogy a legolcsóbb ajánlat akár dízel is lehet: ugyanazt az autót két különböző erőforrással hirdeti egy kereskedés két különböző felületen. Hogyha az említett Panda tényleg dízel, akkor még rosszabb a helyzet, ám az eladási árat tekintve semmiképp sem jártak jól azok, akik újonnan 5 millió forint felett hagytak ott egy ilyen Fiatért.
Az egykori kompakt crossover végül négyszemélyes miniautóként búcsúzott: ma már nem is kínál Ignist a Suzuki
5,39 millió forintról indult 3 évvel ezelőtt az ötödik helyen álló Suzuki Ignis, igaz, már egy korrektebb, 1,2 literes, négyhengeres, a Pandához hasonlóan lágy hibrid, de erősebb motorral és jobb alapellátmánnyal. Ebbe a körbe tartozik például a bluetooth kapcsolatos hifi és a LED fényszórók. Ellenben az Ignis ekkori generációja is aprócska, akárcsak a korábbi miniautók a listán: 3,7 méteres, 267 literes csomagtartóval rendelkezik.
Fotó: Használtautó.hu
Jelenleg nincs elég Ignis a használtautó-piacon ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket vonhassunk le: egyetlen, kissé túlárazottnak tűnő példányt találtunk, ami megfelel a keresési feltételeknek. Az összkerékhajtást és a magasabb felszereltségi szintet figyelembe véve még így is az újkori ára alatt kínálják eladásra az aprócska crossovert, ráadásul jelenlegi viszonyítási alapunk sincs, hiszen már nem forgalmazza a Suzuki a típust. Természetesen megeshet, hogy beesik majd egy vevő, aki kimondottan ilyet szeretne, ebben az esetben pedig még jót is tehet a fiatal használtak értékének, hogyha nincsen új alternatíva.
Az is segít az árak magasan tartásában, hogy viszonylag kevesen szeretnének megválni a fiatal autójuktól, és ez így van jól
Összességében elmondható, hogy már nem kérhetnek el többet a 3 éves használt autók eladói a portékáért, mint amennyit annak idején fizettek a szalonban. A legtöbb típus nagyjából 10-15 százalékkal olcsóbban értékesíthető az újkori áránál, ám fontos megjegyezni, hogy a jelenlegi újautó-piachoz képest inkább 20-30 százalék az eltérés. Alig 30 százalékos ráfizetéssel egy új autóba átülni persze továbbra sem rossz ajánlat, főleg a 20-30 évvel ezelőtti helyzethez képest, ám hosszútávon továbbra sem éri meg. A leginkább költség- és környezettudatos megoldás, hogyha minél tovább megtartod az újonnan, vagy fiatal használtként vásárolt járművedet, amit precízen és az előírásoknak megfelelően szervizelsz, főleg ebben az olcsó kategóriában, ahol alig tudnak többet adni az újabb modellek már évtizedek óta.
Fotó: Használtautó.hu
Fotó: Használtautó.hu
Érdekességképp meg kell jegyezni, hogy a nagy áremelkedés hatása még mindig látszik: a 2021 előtti olcsó modellek akár 5-6 évesen is annyiba kerülnek, mint amennyit újonnan hagytak ott értük. Ennek ékes példái a fent látható Dacia hirdetések még az előző generációból. Itt a sokat futott, alacsonyan felszerelt példányok is megközelítik a típus 2,5 milliós egykori alapárát, de a szebb autók még a 3 milliót is átléphetik, tehát továbbra is annyiba, vagy többe kerülnek, mint újonnan. Ebben az esetben sem szabad azonban elfelejteni, hogy nagyobb köbcentis motorkerékpárt is nehéz 3 millió forintból újonnan vásárolni ma Magyarországon, nemhogy egy teljes értékű, a lecserélni kívánt Daciához hasonló méretű, illetve megbízhatóság és fenntartási költségek terén azt megközelítő négykerekűt. A tanulság tehát továbbra is egyszerű: ne nyerészkedni akarj az autódon, hanem minél tovább megtartani azt, hogyha pedig most vágnál bele az autóvásárlásba, akkor is inkább az állapotra hajts, és olyan járművet vegyél, amivel akár évtizedekre tudsz tervezni.
Hiába tűnhet úgy, hogy sokat ér az újkori árához képest: ha rendszeresen karbantartottad, akkor nem éri meg lecserélni a fiatal használt autódat