Az évszázad versenye
Új-Zéland Rali
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Loeb szombaton piszkosul elvert mindenit, Ogier majdnem nyert, Latvala pedig élete leghiggadtabb autózásával győzött.
A rutinos rókává érett Jari-Matti Latvala
Loeb szombaton több mint kiugró eredményt produkált
Loeb elsőnek rajtolt, és mivel ráhárult a murvasöprés feladata, az első körben kapogatta a másodperceket, a negyedik gyorsaságin pedig egy hídkorlátnak csapta autóját, ami félig leszakított a C4 WRC ajtaját. Mivel az ajtó kinyílt, Loebnek meg kellett állnia, de nem tudta becsukni, végül végig az ajtót fogva ért le a pályáról. Ekkor 1 perc 40 másodperces hátránnyal a nyolcadik helyen állt. Ebből a pénteki nap végére húsz másodpercet faragott. A szombati napot a hetedik helyen kezdte, ami ideális rajtpozíció volt, miután az előtte induló hat kocsi igen jól tapadó nyomot fektetett le neki. Loeb bele is adott mindent, és például csak a harminc kilométeres Te Akau Coast gyorsaságin 22 másodperccel verte az egész mezőnyt. A verseny végén az első és az ötödik helyezett között volt 25,8 másodperc a különbség.
Ogier volt a verseny egyik hőse
A versenyzőtársak nem győztek levegőt kapkodni, amikor meglátták Loeb idejét, és hogy ha idézni akarnám a szavaikat, akkor a következő bekezdés csupa csillagból állna. Loeb ennek a tempójának köszönhetően a szombati nap végére, a nyolcvan másodperces hátrányát öt másodpercre csökkentette és feljött a második helyre. „Loeb kilométerenként nyolctized másodperccel volt gyorsabb Sébastien Ogier-nél, ami olyan mintha plusz nyolcvan lóereje lenne” – mondta róla a konkurens Ford, csapatvezetője, Malcolm Wilson. „Ez egyszerűen hihetetlen. Láttam már pár nagyszerű versenyzőt, az én időmben, de még soha nem láttam ehhez foghatót. Kiváltság őt nézni, és látni, hogy mit tesz, biztos, hogy ez a teljesítménye bevonul a történelemkönyvekbe. Nem érdekel, bárki bármit is mond, csak csodálni lehet őt.”
Latvala az utolsó gyorsaságin nyerte meg a versenyt
Na egy ilyen, a többiekre nézve teljesen demoralizáló szombat után folytatódott a verseny vasárnap, négy gyorsaságival. A versenyt ugyan Ogier vezette, de mivel az utolsó napon ő indult elsőnek, ezúttal őt hátráltatta a pályatakarítás. Loeb azonnal az első gyorsaságin meg is előzte őt, és mindenki azt várta, hogy simán megnyerje a versenyt. Csakhogy a következő gyorsaságin hibázott. Az egyik kanyarban több volt a murva, mint amire számított, kicsúszott és 48 másodpercet veszítve visszaesett a negyedik helyre.
Solberg megpróbálta, de nem sikerült
Két szakasszal a vége előtt tehát újra Ogier vezetett 5,6 másodperccel Latvala, 16,7-tel Solberg és 21,7-tel Loeb előtt. Az utolsó előtt gyorsaságin egy kicsit növelni tudta Ogier az előnyét, majd következett az utolsó gyors, a harminc kilométeres Whaanga Coast, amin reggel Loeb megforgott. A mezőnyön hatalmas nyomás volt, hiszen Ogier, Latvala, Solberg, de még Loeb is megpróbálták ezen a gyorsaságin megnyerni a versenyt. Ogier rendben le is szaladt, ám három kanyarral a cél előtt megforgott. Petter Solberg a harmadik helyről akart kettőt előre ugrani, de végül lecsúszott az útról és egy villanyoszlop állította meg a C4-esét és kiesett. Latvala, viszont higgadtan, de nagyon gyorsan hajtott és az utolsó gyorsaságin az élre állva, 2,4 másodperc előnnyel megnyerte a versenyt. „Egy évvel ezelőtt még biztosan bestresszelt volna Latvala” – mondta csapatvezetője Wilson. „Most azonban nagyon higgadt volt, úgy tűnik, kezd beérni az a munka, amit az elmúlt években végeztünk vele. Egészen más versenyző lett, mint 12 hónapja volt.”
Hirvonennek két verseny óta nem megy
Ogier lett a második, akitől ez hihetetlenül nagy teljesítmény. Sokkal nagyobb, mint Latvala győzelme vagy Loeb szombati napja. A fiatalabb Sébastien most járt először az Új-Zéland Ralin, semmi tapasztalata nem volt a versenyen, ráadásul ez mindössze a második szezonja WRC-vel. A franciáknak van erre egy nagyon találó kifejezésük: Oh là là. Solberg kiesése után Loeb jött fel a harmadik helyre. Az utolsó napon tért csak kicsit magához Mikko Hirvonen, aki zsinórban a második indiszponált versenyét futja. A negyedik hely pedig nem éppen az az eredmény, amivel Loeb ellen fel lehet venni a versenyt a világbajnoki címért. Az első ötből talán Dani Sordo volt a legszerencsétlenebb, aki többször is ott forgolódott az élen, ám végül csak ötödik lett 25 másodperces hátránnyal. Neki sem akar valahogy összejönni az a kis plusz, amivel meggyőzhetné a Citroënt, hogy jövőre is tartsák meg Loeb csapattársának és ne Ogier-t vigyék a nagy csapatba. Az ötödik hely után következett egy nagy szakadék és Sordótól is három perccel lemaradva lett hatodik Matthew Wilson, hetedik pedig Henning Solberg. Az első Szuper–2000-es győzelmét arató Jari Ketoma szerezte meg az abszolút nyolcadik helyet, míg az S2000-es vb-t továbbra is vezető Xevi Pons a kategóriában a második, abszolútban pedig a tízedik lett. Kettőjük közé ékelődött be Federico Villagra a Munchi’s–Ford WRC-jével.
Latvala győzelmével a világbajnokság második helyére lépett előre
Loeb a hibái ellenére, 108 pontjával toronymagasan vezeti a vb-t. A 72 pontos Latvala győzelmével feljött a második helyre, és az a kellemetlen helyzet állt elő, hogy megelőzte a csapat elsőszámú versenyzőjét, Hirvonent, aki 64 ponttal a harmadik. Ogier 63 pontjával szép lassan felkapaszkodott a negyedik helyre, de ha Jordániában a Citroën nem dobálja úgy, még előrébb is állhatna a pontversenyben. A gyártók között a Citroën 156 ponttal, egy hajszálnyi előnnyel vezet, a 151 pontos Ford előtt. A rali világbajnokság következő futamát május 28-30-a között rendezik Portugáliában, a Turán–Zsiros páros jóvoltából magyar résztvevőkkel!
Új-Zéland Rali végeredménye:
- Latvala–Anttila, Ford Focus WRC09, 4:04:09,8
- Ogier–Ingrassia, Citroën C4 WRC, +2,4
- Loeb–Elena, Citroën C4 WRC, +15,2
- Hirvonen–Lehtinen, Ford Focus WRC09, +21,3
- Sordo–Marti, Citroën C4 WRC, +25,8
- Wilson–Martin, Ford Focus WRC08, +3:26,0
- H. Solberg–Minor, Ford Focus WRC08, +6:15,3
- Ketoma–Stenberg, Ford Fiesta S2000, +10:19,3
- Villagra–Perez-Companc, Ford Focus WRC08, +10:49,8
- Pons–Haro, Ford Fiesta S2000, +11:13,4
A világbajnokság állása:
- Loeb 108
- Latvala 72
- Hirvonen 64
- Ogier 63
- P. Solberg 53
- Sordo 34
- Wilson 30
- H. Solberg 24
- Villagra 22
- Räikkönen 14
Gyártók:
- Citroën 156
- Ford 151
- Citroën Junior 75
- Stobart–Ford 74
- Munchi’s–Ford 32







