Kéz kezet mos: autós szponzorok a sport világában

Fizetett hirdetés

Autógyártók a sportban – szponzorként

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az utóbbi pár évtizedben a sport hatalmas üzletté vált, az autógyártók pedig mindent megtesznek, hogy eladják termékeiket.

Az utóbbi pár évtizedben a sport hatalmas üzletté vált, az autógyártók pedig mindent megtesznek, hogy eladják termékeiket. Ez tiszta sor, két mindenki számára nyilvánvaló megállapítás. De miért jó az autógyártóknak, ha labdarúgók viselik mezükön márkanevüket, vagy egy világversenyen ők biztosítják a résztvevők közlekedését?

Amatőr szinten a sport sokkal inkább szól a ráfordításról, a fizikai, időbeli és anyagi terhek egy közelebbről nem meghatározott cél érdekében történő viseléséről, mint a pénzbeli gyarapodásról. Pénzügyileg a sport nem kifizetődő: drágák a felszerelések, fizetni kell a különféle pályák használatáért, és vannak helyhez kötött ágak – például téli sportok, hegymászás, hullámszörf, autóversenyzés – melyek űzése egyszerűen nem lehetséges a világ bármely pontján, így az utazási költségek miatt lesznek nehezen vállalhatók. Ugyanakkor bizonyos szint felett akár meg is lehet élni a sportból, csak legtöbben – elszántság, kitartás, más célok, anyagi nehézségek miatt – nem jutunk el odáig. A támogatók nagyban megkönnyíthetik a sportolók és sportágak életét, különösen, ha nem csak apróságokkal, hanem valóban komoly hozzájárulással tudják előmozdítani a fejlődést.

Az autógyártók tevékenysége és késztermékeik, elvitathatatlan előnyeik mellett, nem feltétlenül az egészség és az egészséges életmód letéteményesei. Tudjuk, mennyivel egészségesebb gyalogolni vagy kerékpározni, mint mindenhova autóval menni, mennyi károsanyagot bocsátanak ki az autók menet közben, a kipufogógázok és a gyárak milyen mértékben járulnak hozzá az ózonréteg vékonyodásán keresztül a Föld klimatikus viszonyainak felborításához. Ahelyett azonban, hogy emiatt globális megvetés sújtaná őket, rohanunk, ha új modellt mutatnak be, egy új autó megvásárlásával pedig elönt minket az élet császára vagyok életérzés. Valamennyire persze ők is érzik a helyzet fonákságát, így igyekeznek őszintén szerethető, megbecsülésre érdemes tevékenységek mellé odabiggyeszteni logóikat: lám-lám, nem is vagyunk olyan rossz srácok, hiszen hasznos, egészséges dolgot, tevékenységet támogatunk.


Természetesen a profi sport sem mindig a csúcsteljesítményről szól, gondoljunk csak a 2002-es focivébé utolsó küzdelmeire, vagy a különféle sportágakban rendszeresen felbukkanó doppingeseményekre, de az is biztos, hogy emberek százmillióit, milliárdjait szórakoztatják adott időben az élsportolók, akik tényleg életüket tették fel azért, hogy saját számukban legjobbak lehessenek. Hosszú éveken át mindenről lemondtak, ami nem szolgálta a sikereket, ezért aztán nem lepődhetünk meg azon, hogy idővel elvárják az eredményeikkel összhangban álló kompenzációt. És ezen a ponton találkoznak a nézők, a sportolók és a bőkezű szponzorok érdekei, ráadásul ez már egy kialakult körforgás: az apait-anyait beleadó sportolót szívesen nézik, ő pedig a szórakoztatásért cserébe szívesen elteszi a szponzorpénzt, amiért cserébe viszont bevállal ruháján egy-két ártalmatlan feliratot. Amik láttán aztán a néző úgy érezheti, hogy ha kedvenc sportolójának bejött az adott termék, akkor biztosan neki is megteszi. Mint egy folyamatosan megújuló tápláléklánc, melyben a kiesők helyére mindig akad új jelentkező.
Úgy gondoltuk, egy-egy márka imidzsét illetően érdekes lehet, ha megnézzük, milyen sportágakat, eseményeket, sportolókat támogat, a lehetőségek szinte végtelen száma miatt most főleg az első két területre koncentrálva megpróbáltuk összeszedni, melyik autógyár hol talált helyet magának a sport világában. Nézőszám tekintetében a legtöbb embert megmozgató sportesemények - a hírneves Super Bowlt leszámítva - az olimpiák és a nagy labdarúgó tornák, legfőképp persze a FIFA által rendezett, négyévente ismétlődő világbajnokságok.
Hirdetés

Idén Londonban rendezik a nyári Olimpiai és Paralimpiai Játékokat, az esemény autós partnere és ezáltal egyik főszponzora a német BMW lett. Több mint 4000 autót szállítottak máris a helyszínre, főleg dízelek alkotják a flottát (320d, 520d, X3 xDrive 20d, X5 xDrive 30d, Mini Countryman Cooper D), de visznek kíméletesebb Mini E-ket, 1-es ActivE és 5-ös Active Hybrid modelleket is. A négykerekűek mellett 25 darab R1200 RT motorkerékpárt és 400 darab BMW Streetcruiser bringát is rendszerbe állítanak. A kétéves váltásban rendezett téli olimpiákat jóval kevesebben követik figyelemmel, mint a nyári játékokat, de azért itt is jelentős reklámértékkel bír egy jól kitalált szponzori megállapodás. A soron következő 2014-es Szocsi játékokon a Gaz és a Scania is a támogatók közé tartozik, de a fő autós partner a Volkswagen lesz.

Európában egyértelműen a fociközvetítések vonzzák a legtöbb tekintetet, rendezvényből is van bőven, így aztán több gyártó osztozik ezen a tortán. Az egyik legrégebbi kapcsolat a Ford és a Bajnokok Ligája között áll fenn, a kék ovál 1992 óta partnere és fő támogatója a sorozatnak, jelenlegi szerződésük 2015-ig szól, úgyhogy nem kizárt, hogy e dátum után is együtt tolják majd a legjobb európai klubcsapatok szekerét. A Hyundai a fent említett 2002-es japán-koreai rendezésű vb előtt pár évvel paktált le a FIFA-val a legnagyobb futballesemények fő autós szponzoraként, és azóta is ott láthatók minden nagyobb tornán, függetlenül attól, hogy stadionban, tengerparton vagy teremben rendezik, illetve, hogy férfiak, nők, felnőttek vagy ifjoncok vesznek részt rajta. Miután kiszorult a legnagyobb itteni ligákból, a Volkswagen a tengerentúli Major League Soccer támogatására kötött megállapodást, a konszern spanyol márkájának pedig a korábban KEK- és UEFA-kupa, jelenleg Európa Liga néven futó sorozat jutott. A brit Vauxhall az Egyesült Királyság négy vezető szervezetét, az angol, a skót, a walesi és az észak-ír szövetségeket támogatja.

Természetesen akadnak gyártók, akik a csapatszponzorációt is elegendőnek tartják, a Citroën a brit Arsenal, a Fiat-Jeep a Juventus mezén tűnik fel, míg az Audi egész pontosan egy tucatnyi focicsapatot lát el autókkal: Real Madrid, FC Barcelona, Manchester United, AC Milan, FC Bayern München, Zenit Szentpétervár, Hamburger SV, 1. FC Nürnberg, TSG 1899 Hoffenheim, Borussia Mönchengladbach, Hertha BSC, FC Ingolstadt 04.

Megfigyelhető, hogy a szövetségeket, sportágakat nagyban támogató gyártók általában megpróbálnak olyan partnert választani, ami passzol márkájuk imidzséhez. Így aztán nem meglepő, hogy a Land Rover például a sárdagasztással és kemény, férfias küzdelemmel szorosan köthető brit rögbibajnokság, valamint a rögbivébék fő támogatója, autós partnere. Ugyanilyen érthető a quattrót nyomó Audi választása, aki a sí világkupa és az alpesi sívilágbajnokság futamain szerezte meg magának az összes, kamerák által belátott hirdetési felületet, míg az északi számoknak rendezett összecsapásokon egyre több helyen láthatók BMW xDrive feliratok, molinók - a bajorok a sífutásra és a biatlonra vetették ki hálójukat. A téli csúszkáláson kívül az Audi több golfversenynek is szponzora, és 2005-ben hozták létre az ötfordulós Audi Med Cup elnevezésű, nagy presztízsnek örvendő tengeri vitorlásverseny-sorozatot.

A pillanatnyilag az olimpiával elfoglalt BMW a PGA Tour (golf) egyes állomásain és a Berlin Maratonon helyezi ki a legtöbb hirdetést, és szponzorálják a sportág legmagasabb, ProTour kategóriájában versenyző Team Saxo Bank Sungard országúti kerékpárcsapatot is. Nem tették rossz helyre a pénzt, hiszen az alakulat vezetője a versenyzőként is és csapatfőnökként is Tour de France győztes Bjarne Riis, soraikban pedig ott teker – dopping miatti eltiltását követően a nyár második felétől – a világ egyik legjobb kerékpárosának tartott, már korábban mindhárom háromhetes körversenyt megnyerő Alberto Contador.
Kerékpározásban mások is érdekeltek, ami nem csoda, hiszen nem csak a mezeket lehet jól feliratozni, hanem a tv-s közvetítésekben is gyakran láthatók a versenyzők mögött élelmet, italt, orvosi segítséget, edzői jótanácsokat és időnként némi lendületet biztosító kísérőkocsik. A Nissan mountain bike-os oldalról lett a kerékpársport támogatója, de tavaly óta a csapategyesítéssel létrehozott Radioshack Nissan Trek alakulat névadója és autós partnere. Ha már a kétkerekűeknél tartunk, akkor érdemes kitérni a Skodára, mely zseniálisan választott magának sportágakat. Egyfelől a legnagyobb körversenyeket és a világbajnokságot szervező és a sokféle kategóriában induló kerekeseket összefogó UCI (Union Cycliste Internationale) egyik főszponzora és autós támogatója (további 8 ProTour csapat is Skodákkal kíséri versenyzőit), másrészt a Nemzetközi Jégkorong Szövetség, az IIHF főtámogatója, a világversenyeken, mint például a most zajló A-csoportos világbajnokságon sosem hiányozhat két Skoda a pálya két sarkából, és nagy zöld logójuk a kezdőkörből.
Ilyen lenne a Tour de France Skoda nélkül:

Az olaszok által imádott motorversenyzés világában magától értetődő együttműködésnek tűnik a Superbike világbajnokság és a Giulietta felvezetőautót szállító Alfa Romeo közötti együttműködés, akárcsak az, hogy a Chevrolet az egyik legfontosabb amerikai nemzeti sport, a baseball, pontosabban a csúcs csapatokat tömörítő Major League Baseball autós szponzora. A Chevy egyben a WTCC top márkája is, így szép számmal helyez ki hirdetéseket a versenypályák szélére, támogatja az IndyCar sorozatot, valamint a korábban ott, idén NASCAR-ban versenyző Danica Patrick kisasszonyt. Szintén IndyCar-támogató a Honda, amely ezen felül még az Észak-Amerikai Jégkorong Liga, az NHL szponzora is.
Érdemes még megemlíteni a Mercedest, amely úri imidzsének megfelelően úrinak gondolt sportokhoz adja nevét: golfban a PGA-sorozat, a 2012-es Ryder Kupa és a The Open Championship nevű rendezvények első számú autós szponzora, míg a kemény pályán évente bonyolított US Open teniszversenyen évente 2 850 000 dollárral járulnak hozzá a pénzdíjakhoz. A Volvóról valószínűleg mindenkinek beugrik a háromévente megrendezett földkörüli Volvo Ocean Race, és a golfosoknak kiírt Australian Open finanszírozását is a svédek vállalták magukra. Meglepő lehet, de az összes autógyár közül talán a legtöbb profitot termelő Porsche kizárólag a Német Teniszezők Szövetségére hajlandó költeni, míg a Ford az európai BL-hozzájárulás mellett az USA-ban két marginális, de pickupos sportág, a Lacrosse és a Bikarodeó fő szponzora is.
Az Infiniti is óvatosan bánik a pénzekkel, a Red Bull Racinggel kötött megállapodás mellett csak a tuti sikert jelentő, sportnak viszont csak apró bakugrással nevezhető Cirque du Soleil előadásaihoz adja nevét. Látható, hogy a különféle márkák igencsak megfontolják, hogy milyen eseményeket, sportágakat támogatnak, és az is, hogy a mindkét fél kölcsönös elégedettségével zajló kooperációk akár hosszú évtizedeken át is működőképesek lehetnek. Úgy tűnik, a szponzoráció terén is igaz, amit a sportokkal kapcsolatban szoktak emlegetni: bevált csapaton ne változtass!
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?