Kína már lejárt lemez? Vietnamban készülő, teljesen önvezető autó érkezhet Európába 2026-ban

Te rábíznád az életed egy kormánykerék nélküli, Vietnamban gyártott autóra?

A kormánykerék helyén is képernyő, a sofőr helyett pedig szenzorok és mesterséges intelligencia: ezt ígéri a Tensor új, sorozatgyártásra érett luxusautója.

Miközben a legtöbb önvezetéssel foglalkozó cég a robottaxi szolgáltatásokra összpontosít, a Tensor bemutatta az első „teljesen önvezető autót, amelyet meg is vehetsz magadnak.” A jármű valójában egy luxus crossover SUV, amelynek az orra érzékelőktől és képernyőktől zsúfolt. A külső kijelzőket arra használja a jármű, hogy közérthető jelek segítségével kommunikáljon más közlekedőkkel. Méretét tekintve a Tensor 5,525 méter hosszú, 2,261 méter széles és 1,989 méter magas, a tengelytávja pedig 3,15 méter. Ez azt jelenti, hogy a modell jelentősen nagyobb más elektromos crossovereknél, többek között a Tesla Model X-nél is, ami Európában komoly logisztikai problémát jelenthet. A típus dupla üvegezéssel és fordítva nyíló hátsó ajtókkal is rendelkezik a könnyű be- és kiszállás érdekében. Az ajtók felismerik a felhasználók tenyerét, így kulcsok vagy telefon nélkül is használható a jármű.
A belső tér egyszerű és letisztult, elrejthető pedálokkal és kormánnyal rendelkezik. Rejtett állapotban egy kijelző takarja a kormánykerék helyét. Az anyósülés elé is jutott kijelző, valamint hátra is kettő, a kényelemről fűtött, szellőztetett és masszázsfunkciós ülések gondoskodnak. A prémium kategóriába pozicionálja továbbá a velúr kárpit, a 128 színű hangulatvilágítás, illetve a két darab, vezeték nélküli telefontöltő is. A gyártó állítása szerint a Tensor nem csak egy autó, hanem egy "AI alapú sofőrszolgálat és asszisztens", amely „messze túlmutat egy alapvető hangvezérlésen.” A színfalak mögött egy „AI asszisztens a kabinban található kamerákból, mikrofonokból és más érzékelőkből folyamatosan feldolgozza az adatokat”, így olyan parancsokat is teljesít az autó, mint például „Menj el anyámért a házához és hozd ide!” vagy „Tegyél le a repülőtéren, majd vezess haza!”
A hajtásról csak annyit árultak el, hogy villanymotor hajtja, 112 kilowattórás akkucsomaggal, ami 10 perc alatt tölt 20%-ról 80%-ra. Mindez négykerék-kormányzással és légrugózással egészül ki. A legfontosabb részlet azonban a 4. szintű önvezető technológia, amely lehetővé teszi a jármű számára, hogy „a vezető beavatkozása és felügyelete nélkül működjön meghatározott körülmények között.” Ezt több mint 100 érzékelő, köztük 37 kamera, 5 lidar, 11 radar, 22 mikrofon, 10 ultrahangos érzékelő, 16 ütközésérzékelő, 8 vízszint-érzékelő, 4 gumiabroncsnyomás-érzékelő és 1 füstérzékelő teszi lehetővé. Az érzékelők adatokat küldenek egy fedélzeti szuperszámítógépnek, amely 8 trillió (vagyis 8 milliárd millió) műveletet képes elvégezni egy másodperc alatt. A közlekedési helyzetek felméréséért két különálló mesterséges intelligencia felel, az első rendszer gyors, reflexszerű válaszokat ad az élő vezetőktől tanultak alapján, míg a második rendszer egy vizuális nyelvi modell segítségével az összetett helyzeteket oldja meg és a ritka, szélsőséges esetekben hoz döntéseket.” A végeredmény állítólag magabiztos közlekedés még esőben vagy ködben is. Amennyiben viszont inkább magad szeretnél vezetni, akkor előkerülhet a műszerfal mögül a kormány, és átveheted az irányítást. További érdekesség, hogy a Tensor a VinFast autógyártóval szerződött le a járművek gyártására, így a termék a vietnami Haiphong városában készül majd. Ha minden a tervek szerint alakul, az első szállítmányok 2026 második felében fognak megérkezni, az önvezető járművet pedig Európában, az Egyesült Államokban és az Egyesült Arab Emírségekben forgalmazzák majd. A cég állítólag a törvényhozókat is segíti a szabályozás megalkotásában és tesztelésében, illetve biztosítókkal is dolgoznak a kötelező felelősségbiztosítás kérdéskörén. Bár a prototípusok valóban működőképesnek tűnnek, a technológia is adott, illetve az egyéb részletek is valósnak látszanak, ettől még közel sem lehetünk biztosak abban, hogy tényleg meg is indul a gyártás 2026-ban. Ha ez mégis így lesz, akkor a robottaxikkal és robotfutárokkal teli Egyesült Államokban biztosan piacra kerül a modell, ám még Európa modernebb országai sem állnak készen az autonóm járművekre, nemhogy Magyarország. És akkor még szó sem volt az árakról: bár semmi konkrétumot nem árult el a cég, de jó eséllyel nem a Daciával és a Suzukival versenyez majd az önvezető luxusautó. Ha esetleg mégis megjelenne egy ilyen négykerekű a hazai piacon, te rábíznád az életed a vietnami luxusautóra?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?