Körkép: új autók turbófeltöltő nélkül, 5 millió forintig

Körbenéztünk a piacon, hogy megtudjuk, mely márkák árulnak még szívó benzinmotort

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyre csak szigorodnak a környezetvédelmi előírások, amelyek nem könnyítik meg az autógyártók életét. A jelenség pedig egyre kisebb, turbófeltöltéssel mégis erős motorokat eredményez. Ám mi a helyzet, ha valaki nem szeretne ilyet? Körülnéztünk a piacon.


Nagyon érdekes megfigyelni, hogy milyen reakciók érkeznek az olvasók és köztük a vásárlók, illetve vásárlásra készülők felől a „turbo boom” kapcsán. Lassan minden márkánál teret nyernek a kisköbcentis, turbófeltöltéses benzinmotorral felszerelt autók, miközben a szívómotorok csillaga leáldozóban. Emögött természetesen az a nemes cél is áll, hogy csökkenjen a környezet terhelése, ami mindannyiunk érdeke, ám az valóban kérdéses, hogy rövid távon nem bosszulja-e meg magát a kényesebb, bonyolultabb technika.

Azonban itt fel kell hívjam a figyelmét a kommentelő társadalomnak, hogy egy-egy újautó-teszt, ahogy a nevében is benne van, az autót újkori állapotában vizsgálja. Egy újautó-tesztnek nem feladata, hogy azon filozofáljon, 10 év múlva, a garancia lejárta után, milyen állapotban lesz az autó.

Ugyanakkor most megpróbálok egy kis támpontot nyújtani, hogy az új autók piacán, milyen lehetőségek adódnak szívó benzinmotoros autó vásárlására, ötmillió forint alatt.

Ha ABC sorrendben haladunk a Citroën az első márka, amelynek a palettáján találunk a keresési feltételeknek megfelelő járművet. A C-Elysée az 1,2 literes PureTech benzinmotorral bőven befér ötmillió forint alá. A háromhengeres, 82 lóerős masina, ha nem is sportosan, de megbírkózik az autó mozgatásával. A C3 szintén ezzel a motorral vásárolható meg, viszont a C4 Cactus már csak turbós motorokkal kapható.

Citroën C3Citroën C-Elysée
Motorok1.2, 80 LE1.2, 80 LE
Alapár3 300 000 Ft3 777 000 Ft

Ha valaki „olcsón” szeretné megúszni az új autó vásárlását, biztos, hogy már nézegette a Dacia brosúráit. A francia fennhatóság alatt működő román autógyár több típusához is kínál szívómotort. A Logan és a Sandero az egyliteres, háromhengeres, 75 lóerős benzinmotorral kérhető, és ezek lényegében a piac legkedvezőbb árfekvésű autói közé tartoznak. A 999 köbcentinek körülbelül egy tonnát kell mozgatnia, plusz az utasokat. A nagyobb családok számára ideális Lodgy és Dokker már 1,6 literes, négyhengeres benzinmotort kap 102 lóerővel. Ugyanúgy 1,6 literes a Duster szívó, benzinmotorja, ám a szabadidő-autóban már 115 lóerővel dolgozik és akár összkerékhajtással is társítható.

Dacia SanderoDacia LoganDacia LodgyDacia DokkerDacia Duster
Motorok1.0, 75 LE1.0, 75 LE1.6, 102 LE1.6, 102 LE1.6, 115 LE
Alapár1 999 000 Ft2 259 000Ft3 049 000 Ft2 949 000 Ft3 099 000 Ft

A Fiat szintén józan árszabásával csábíthat, illetve a Tipóhoz kapható 1,4 literes motorral, amelynek 95 lóereje 1,3 tonnás kasztnit kell mozgasson. De nem szabad megfeledkezni a még mindig népszerű 500-asról sem, amelyhez 1,2 literes, 69 lóerős kis négyhengeres motor is kapható. Azonban a családi használatra is alkalmas 500-as, az X már 1,6 literes szívó benzinmotorral is választható, 110 lóerővel. Bár szintén idősebb konstrukciók, de még mindig a kínálatban szerepelnek a Panda és a Punto modellek is. Pontosabban csak a Panda esetében beszélhetünk különböző modellekről, amelyekhez szintén az 1,2 literes, 69 lóerős benzinmotor kapható. A Punto az 1,2 literes mellett egy 1,4 literes 77 lóerős masinával is kérhető, sőt még földgázüzemű változatban is, ám külön árlista nem szerepel a Puntóról a Fiat oldalán, csak a konfigurátorban lehet ráakadni. És itt még nincs vége a sornak, hiszen a Qubo is belefér az ötmilliós keretbe az 1,4 literes motorral.

Fiat TipoFiat 500Fiat 500 XFiat PuntoFiat PandaFiat Qubo
Motorok1.4, 95 LE1.2, 69 LE1.6, 110 LE1.2, 69 LE, 1.4, 77 LE1.2, 69 LE1.4, 77 LE
Alapár3 755 000 Ft3 570 000 Ft4 950 000 Ft3 720 000 Ft3 055 000 Ft3 735 000 Ft


Habár a Fordnál a turbós EcoBoost motorokat tolják előtérbe, azért kapható még 1,1 literes, háromhengeres, 70 lóerős, szívó benzinmotorral is a Fiesta. A Hondánál szintén a kisautó kategória egyik legjobb gépe, a Jazz vásárolható meg 1,3 literes szívó benzinmotorral, az 1,5 literes változat azonban már az árhatár felett áll. Ám a kisebbik motor is 102 lóerős, ami elegendő az egytonnás autó mozgatásához
Ford FiestaHonda Jazz
Motorok1.1, 85 LE1.3, 102 LE
Alapár4 495 000 Ft4 454 000 Ft

Kisautókra vágyóknak a Hyundai i10 és az i20 is jó választás lehet, egyliteres háromhengeres, illetve 1,25 literes, négyhengeres szívó benzinmotorokkal. Előbbi 67 lóerős, utóbbi pedig létezik 75, valamint 84 lóerővel is. Sőt, az ix20 akár 1,6 literes, 125 lóerős motorral is befér ötmillió forint alá. Társmárkája a Kia is megtartotta ugyanezeket a szívó benzinmotorokat a palettán. A kis Picanto kapható ezekkel a motorokkal, de az egy mérettel nagyobb Rio is választható az 1,25 literes négyhengeres mellett a szintén négyhengeres, 1,4-es 100 lóerős egységgel. A Stonic szintén belefér a keretbe ugyanezekkel a motorokkal. Sőt, még az új, ferdehátú Ceed is a 100 lóerős 1,4 literessel!
Hyundai i10Hyundai i20Hyundai ix20Kia PicantoKia RioKia StonicKia Ceed
Motorok1.0, 66 LE, 1.25, 87 LE1.25, 75 LE, 84 LE1.6, 125 LE1.0, 67 LE, 1.25, 84 LE1.25, 84 LE, 1.4, 100 LE1.25, 84 LE, 1.4, 100 LE1.4, 100 LE
Alapár2 749 000 Ft3 749 000 Ft4 499 000 Ft2 919 000 Ft3 499 000 Ft3 799 000 Ft4 499 000 Ft


A piac egyetlen márkája a Lada, amely kizárólag szívómotorral forgalmazza autóit. A Granta, a Kalina és a Vesta is ugyanazzal az 1,6 literes egységgel vásárolható meg, ám a Granta és a Kalina esetében 8, illetve 16 szelepes között is lehet válogatni. Kevesebb szeleppel persze csak 87 lóerősek az autók, míg a 16 szelepes változatok már 106 lóerőt nyújtanak. A 4x4 néven futó Niva pedig kizárólag az 1,7 literes, 8 szelepes, 83 lóerős benzinmotorral elérhető.

Lada GrantaLada KalinaLada VestaLada 4x4
Motorok1.6, 87 LE, 106 LE1.6, 87 LE, 106 LE1.6, 106 LE1.7, 83 LE
Alapár1 999 000 Ft2 299 000 Ft3 699 000 Ft3 199 000 Ft

A Mazda híres arról, hogy kitart a szívómotorok fejlesztése mellett. Ötmillió forint alatt a Mazda 2 jöhet szóba, ám csak az 1,5 literes, 75 lovas benzinmotorral, hiszen a 90 lóerős változat már jóval drágább. Nem sok szaladgál ugyanakkor az utakon a Mitsubishi Space Starból. Valószínűnek tartom, hogy sokan nem is tudnak a létezéséről, pedig egyliteres, 70 lóerős és 1,2 literes, 80 lóerős benzinmotorral is kérhető a kisautó, mindkét esetben ötmillió forint alatt. A Nissan a Micrához kínál egyliteres, háromhengeres szívó benzinmotort 73 lóerővel, és még a Juke alapváltozata is éppen belefér a keretbe az 1,6 literes, 112 lóerős szívó benzinessel.

Mazda2Mitsubishi Space StarNissan MicraNissan Juke
Motorok1.5, 75 LE1.0, 71 LE, 1.2, 80 LE1.0, 73 LE1.6, 112 LE
Alapár4 229 900 Ft3 790 000 Ft3 260 000 Ft4 915 000 Ft

Opel Adamből sem látni sokat az utakon. Motorpalettáján szerepel 1,2 literes és 1,4 literes szívó, benzinmotor is 70, 84, illetve 100 lóerővel. Jobban használható és olcsóbb autó a Corsa, amely szintén kapható az 1,2 literes motorral, de az 1,4-es változatából 75 lóerős változat is létezik a 90 pacis mellett. Az oroszlános márka palettáján a 208-as és a 301-es típus is kérhető a háromhengeres 1,2 literes PureTech benzinmotorral. Előbbi 68, utóbbi 82 lóerővel, sőt, még a 2008-as is belefér az utóbbi motorral az ötmillió forint alatti keretbe.
Opel AdamOpel CorsaPeugeot 208Peugeot 301Peugeot 2008
Motorok1.2, 70 LE, 1.4, 87 LE, 100 LE1.2, 70 LE, 1.4, 75 LE, 90 LE1.2, 68 LE1.2, 82 LE1.2, 82 LE
Alapár4 110 000 Ft3 910 000 Ft4 000 000 Ft3 977 000 Ft4 870 000 Ft
Hirdetés
Még a SEAT háza táján is akad kisautó szívó benzinmotorral. Méghozzá az Ibiza, az egyliteres, MPi motorral, amely 80 lóerőt nyújt. A Volkswagen csoport cseh márkája, a Skoda is kínál még hasonlót. Az új Fabia palettáján, ahol jelenleg csak egyliteres motorok sorakoznak. Ám az egyikük megfelel a követelményeknek, hiszen szívó benzines 75 lóerővel és ötmillió forint alatt.

SEAT IbizaSkoda Fabia
Motorok1.0, 80 LE1.0, 75 LE
Alapár4 727 490 Ft3 711 490 Ft

A Suzuki az Ignis, a Baleno és a Swift motorpalettáján is tart még szívó benzinmotorokat. Az 1,2 literes motor 90 lóerővel mozgatja mindhárom típust. Szerencsére egyik sem nyom túl sokat a mérlegen, így megfelelő a kényelmes autózáshoz az erőforrás.

Suzuki IgnisSuzuki SwiftSuzuki Baleno
Motorok1.2, 90 LE1.2, 90 LE1.2, 90 LE
Alapár3 935 000 Ft3 920 000 Ft3 690 000 Ft

A Toyota sem dobta még ki a szívó benzinmotorjait, sőt a hibridekhez ugye őket passzítja, viszont ötmillió forint alatt nem kínálnak ilyet. A vásárlóknak ötmillió forint alatt meg kell elégedniük az Aygo egyliteres, háromhengeres, 72 lóerős motorjával, ami a Yarishoz is kérhető, ám utóbbi az 1,5 literes, négyhengeres 111 lóerős benzinmotorral is megvásárolható.

Toyota AygoToyota Yaris
Motorok1.0, 72LE1.0, 72 LE, 1.5, 111 LE
Alapár2 690 000 Ft2 995 000 Ft

Bár a Volkswagent sokan túl drágának tartják, náluk is akad ötmillió forint alatti szívó benzines modell. Például az up!, ami valljuk be, tényleg drága a méretéhez képest, de aki nem sajnálja rá a pénzt, egyliteres, háromhengeres, 75 lóerős benzinmotorral viheti haza. A Polo palettáján szintén szerepel még egy háromhengeres, 80 lóerős, egyliteres egység, bár ez sem olcsó mulatság.

Volkswagen up!Volkswagen Polo
Motorok1.0, 75 LE1.0, 80 LE
Alapár3 604 810 Ft4 402 370 Ft

Ezzel pedig a végére is értünk a szívó benzinmotorok kínálatának, legalábbis az ötmillió forintos határ alatt. A trendek alapján lassacskán ezek is kikopnak majd, szóval aki szeretne még beruházni egy ilyen „régivágású” benzinmotorra, most rohamozza meg a kereskedéseket.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2019.01.29. at 09:44
      Permalink

      Igen, de sajnos a Subaru XV alapára magasan ötmillió forint felett van. A Tivoli listaára pedig egy picivel ötmillió forint felett. Bár az igaz, hogy kedvezménnyel bemennek alá, de a listaárakat vettem figyelembe.

  • 2019.01.29. at 13:09
    Permalink

    “Azonban itt fel kell hívjam a figyelmét a kommentelő társadalomnak, hogy egy-egy újautó-teszt, ahogy a nevében is benne van, az autót újkori állapotában vizsgálja. Egy újautó-tesztnek nem feladata, hogy azon filozofáljon, 10 év múlva, a garancia lejárta után, milyen állapotban lesz az autó. ”

    Ez logikailag kifogástalan elhatárolódás a turbó/nem turbó témától, de egy autós újságíró műszaki emberként azért mégis csak hivatása részeként kéne hogy kezelje a népi tévhitekkel szembeni myth-bustingot, nem? Vagy ha már komolyan beleássuk magunkat a technikától való rettegésbe, akkor jöjjön a klíma nélküli, szívócső-befecskendezéses és infotainment-nélküli autók körképe is.

  • 2019.01.29. at 15:00
    Permalink

    “Azonban itt fel kell hívjam a figyelmét a kommentelő társadalomnak, hogy egy-egy újautó-teszt, ahogy a nevében is benne van, az autót újkori állapotában vizsgálja. Egy újautó-tesztnek nem feladata, hogy azon filozofáljon, 10 év múlva, a garancia lejárta után, milyen állapotban lesz az autó.”

    Pedig nagyon is, hogy ez lenne az egyik fő feladata.

    Ha én most elköltök 5 milliót egy új autóra és azt 10 évig szeretném használni, akkor nagyon nem mindegy, hogy használtan mennyit kell költenem az autó szervizére, fenntartására, illetve bármennyire is a jövőbe vész, azért a maradványérték is számít valamelyest (hiszen az, hogy mekkora az autó értéktartása nem egy használt, de még újautós cikknél is elő-előfordul)

    Illetve az is számít, hogy egy sima szívóbenzinest ha az élet úgy hozza és gázosítani kell (mert hirtelen napi 60-100km ingázást dob az élet), akkor azt nagyobb gond és baj nélkül megtehetem.

    • 2019.01.29. at 16:21
      Permalink

      Egy új termék tesztjének nem ez a feladata és ez nem csak az autókra érvényes. A jóslás az egy másik műfaj.
      A használt termékek tesztjéből tudsz tájékozódni arról, mire lehet számítani (és az sem szentírás).
      Egy autó értéktartása szintén nem egy pontosan előre látható tényező. Ha összetöröd a második napon, máris teljesen más a helyzet vele és akkor még hosszan sorolhatnám tovább azokat a dolgokat, amitől egy autó értéktartása függ. Azt, hogy milyen lesz a szervizigénye 10 év múlva, szintén nem tudhatod, mert nagyban függ többek között a használattól és a karbantartás milyenségétől.
      Természetesen teljes mértékben megértem, hogy igény van ezekre az információkra. De ismétlem: az új autók tesztje nem a jóslásról szól.

      • 2019.01.30. at 01:09
        Permalink

        Nem akarok kötekedőnek tűnni, de a nagy számú statisztikai információnak hála igenis viszonylag nagy pontosságú becslést lehet adni arra vonatkozóan, hogy mennyit fog érni az autó eladáskor, mennyit fog rákölteni a tulajdonos és hogy mennyi jelenleg az egész autóvásárlásnak a jelenértéke különböző típusok esetén. Ez nem jóslás, hanem jelentős irodalommal jelentkező tudomány ami statisztikára és közgazdaságtanra alapoz – a magyar weben is találni magyar nyelvű TCO kalkulátorokat, a flottavásárlók is mind ilyenekre építik a nagy volumenű beszerzéseiket, de pl. az olyan cégek, mint az EUROTAX is ebből élnek. Tökéletes pontosságú becslés persze soha nem lesz, mert tényleg nem tudja senki kiszűrni, hogy fog-e a jövőben mondjuk egy márka nimbusza a VW-hez hasonló presztízsveszteséget szenvedni vagy mondjuk hogy épp felkapottabb lesz-e mint a Hyundai, de az ilyesmik ritkán előforduló események és pont az olyan tök átlagos tucatautókra húzható legjobban rá a modell, mint amik a cikkben is szerepelnek. Ha 10 éves időtávra nem is, de 5-re bátran lehet ezeket a költségterveket alkalmazni, 1000 autóból minimális mennyiségű pozitív vagy negatív kiugró érték lesz.

      • 2019.01.30. at 14:59
        Permalink

        Egy autó értéktartása még attól is függ, hogy miket lehet olvasni róla a sajtóban. Ha a Totalcaros Becsületesnepper azt szajkózza, hogy a Honda Jazz a világ legjobb használtautója, amit be lehet hozni Németországból, akkor az átlag számára a Honda Jazz lesz a világ legjobb használtautója, persze a 316 bömbike után.

        Vagy ha azt írjátok, hogy a diesel halott, akkor több millió dieseltulajdonos azonnal veszít az autó értékéből 20%-t.

        Mint írtam, az értéktartást Ti is fel szoktátok hozni a cikkek alatt, sőt, nem is olyan régen arról cikkeztetek, hogy megéri-e kis pénzzel olcsóbban használt Suzukit venni.
        Magyarországon egy új autó vásárlására fejét adó emberben ez kifejezetten erős érv lehet (mondjuk az itt felsorolt autók közül nem akart Yarist venni, de a Totoya-nimbusz miatt azt fog, mert könnyebben és/vagy több pénzért tudja majd eladni használtan, ellenben lehet olcsóbban lehetne nagyobb autója ha Tipo-t vesz, de az meg “szarolasz” és értéktelen lesz 10 évesen)

  • 2019.01.30. at 21:41
    Permalink

    Vacak ez mind. De 30 millióig is nyújthatjuk, akkor is ugyanez a helyzet.
    Sok felesleges elektronika és extra. Silány anyagokból és kínai alkatrészekből összerakott műszaki katasztrófák. Fejüket csóváló márkaszervízek. Méregdrága olajcserék.

    5 millióért már hét nyelven beszélő W124, 740 vagy E23 is kapható

    • 2019.01.31. at 17:36
      Permalink

      Azokkal (W124, 740,E23) meg az a baj, hogy kiöregedett, lerugott, agyohasznált, 1000éves vackok. Mindennapi használatra már teljesen használhatatlanok, életbentarásuk sokba kerül…

    • 2019.01.31. at 20:56
      Permalink

      Meg szerintem nem mindenki akar veteránozni.
      De mondjuk az alkatrész kérdés sem egyszerű.Mert ezekhez 10-15 év múlva is leveszik a polcról a boltban,addig te meg azokhoz bújod a netet,járod a börzéket. Aztán ha majd valami komolyabb alkatrész kell,azt megveheted “aranyáron”,ha találsz.
      Na ja! 740! Aha. Biztos olcsón lehet fenntartani Magyarországon a lassan 400ft-os benzinből. De gondolom az is megáll 6.5 literből!🙄 Városban!🙂

  • 2019.02.01. at 12:03
    Permalink

    Hello, jó írás,
    érdemes lenne folytatni olyan “apróságokkal”, hogy ne legyen (kettőstömegű) lendkerék sem!
    Szerintem még mindig vannak olyanok, akik a szögegyszerű tehnikát szeretik.
    Szívó, 4 (oké, elfajzottabbaknak 5, 6, 8) henger, könnyen szerelhető, kevés hibaforrással rendelkező gépsárkányok. Hosszú élettartamra és km-re tervezett darabok, amiket nem 3 évre vesz az ember.
    Nem mindenki akarja pár évente cserélgetni a verdát, csak mert a kis szirszar másfél hengeres mini varrógépmotor szétesik a használattól, akkor is, ha a tulaj minden gyártói előírást betart.

  • 2019.02.01. at 12:31
    Permalink

    Nem a turbónál húznám meg a határt a problémás és a megbízható között. Az eredeti svéd tervezésű Saab 9000 a 2.3-as turbómotorral még utólag 300 lóerőre felhúzva is derekasan helyt állt. Előbb rohadt szét a kasztnija, mintsem a motor megálljon. Aztán ugyanennek a Saab-nak a GM érában olyan gyenge lett a megbízhatósága, hogy hamar elpártoltak tőle a vásárlók. Vagy ott van néhány japán turbómotor, ami ugyan lehet, hogy az olajsejkek kedvence volt, de nem kellett a széthulló motortól parázni.

    Inkább a gyártó és beszállítói azok, amik a megbízhatóságot erősen befolyásolják. Divat szidni pl. a Fordokat, de barátnőm Fusion 1.4-es benzinese 260 ezernél kérte az első kuplungszettet, és mindaddig csak a minden más típusnál is előforduló kopó alkatrészeket kellett cserélni. Főnököm Insigniája viszont nem érte meg a 200 ezret, mert sok apró probléma mellett a kettőstömegű lendkerék és nagynyomású befecskendező rendszer cseréje után 7 éves korára gyakorlatilag gazdasági totálkáros lett úgy, hogy nem is karambolozott vele.

  • 2019.02.02. at 13:58
    Permalink

    Egyébként ha már az 5M Ft alattiak megvannak, a többiből rövidebb cikk születne:
    Kifutó Ford Focus
    Honda HR-V
    Hyundai i30, Tucson, Kia Sportage, Optima, kifutó Carens
    Mazda 3, 6, CX-3, CX-5
    Mitsubishi ASX, Outlander
    Opel Crossland X
    Ssangyong Tivoli, XLV
    Subaru XV, Impreza, Forester, Outback
    Toyota Corolla, Auris, RAV4, Avensis

    Az érdekességek a végére:
    Mazda MX-5
    Toyota GT86/Subaru BR-Z
    Nissan 370Z

    Mi maradt ki?

Vélemény, hozzászólás?