Közepes, fehér, hittérítő – a Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az e-Golf jó villanyautónak, de még jobb demonstrációs eszköznek. Ha a villanyautózás ősellenzőit kéne letaglóznom, akkor őt mutogatnám.


Mi is ez a VW? Az jutott az autóról rögtön eszembe, hogy második villanyautójával a Volkswagen azoknak csinált tökéletes kocsit, akik eddig bármi miatt ódzkodtak a villanyautóktól. Kicsi az up! elektromos változata? Sebaj, itt az e-Golf, ami a műfaj már-már klasszikusnak mondható versenyzőjéhez, a Nissan Leafhez hasonlítva teljesen más koncepció szerint készült. Európa első nagy tömegben eladott villanyautójával szemben ezt nem egy "antiautónak" álmodták meg. Nem csináltak az addigiaktól eltérő kasztnit, hanem a legemblematikusabb tömegmodelljüket villamosították. Igaz az is, hogy a Volkswagen a technika mai fejlettségi szintjén nem kellett tartson attól, hogy az alternatív hajtású autói veszélyeztetik majd a "normális" kocsikat. Tudták, hogy jó lesz, meg már nem is számítanak úttörőnek, így mire kihozták a rendszert, minden adott volt.
Hirdetés


Van áramszedője? Kulcskérdés lehet a sikerében, hogy maga az alap autó eleve jó. Az MQB platformra épített Golf, sőt a vele megkezdett autókínálat darabjai sorra érik el a sikereket. Ő volt 2013 Év Autója, amit az eggyel nagyobb Passat idei győzelme követett. Persze, nem a cím számít, hanem például a felhasznált nagy- és ultra nagy szilárdságú acélok a vázban, amitől könnyű marad a kasztni, de kellően merev is lesz. Erre a fajta alapra építhetünk; lesz egy a sima benzinesénél alig 40 literrel kisebb csomagtartónk, egy a megegyező erejű automata benzinesnél alig 300 kilogrammal nehezebb bódéban. Az érem másik oldala a majd kétszeres alapár és a korlátozott, a gyár által 130-190 kilométer közé ígért hatótáv. Egyedi e-Golf részlet ez a rendelhető, kék fényű hangulatvilágítás. Az eleje nagyjából ugyanaz, mint a Golf GTE-nek, azaz hagyományos ködlámpája ennek sincs, viszont ott a ledes karéj, amitől az orra fényárban úszik. A legszebb az egészben mégis az, hogy ha a spéci kerekeket nem számítjuk, alig lehet megkülönböztetni a normál, robbanómotoros Golfoktól.

Sok okosság van benne. Az autó átgondoltsága olyan fokon van, amire nem túlzás azt mondani, hogy mérce a kategóriában. Ha nincs head up display, én mindig a sebességet jeleníttetem meg a modern autók kormány mögötti okos műszerén. Az e-Golfnál, mint villanyautónál értelemszerűen a range, avagy a még megtehető táv érdemes arra, hogy mindig szem előtt legyen. Ebből aztán két dolog származhat: Eco+ módban, lehelt gázpedállal én többször elfeledkeztem magamról és negyvennel cammogtam, normál üzemben meg alig bírtam visszafogni magam, olyan nagyot tud ugrani városi tempóról országútira. De maradjunk a hatótávnál, miként a többi villanyautónál, itt sem kell betojni, ha kiírja, hogy már csak mondjuk 40 kilométer van hátra. Ilyenkor jön több mint jól a hagyományos Golfok üzemanyag szintjelzője helyén lévő mutatós akkutöltöttség jelző. Volt aki leszólta a Golf analóg műszereit, de bennem az otthonosság érzetét keltették. Jóleső megnyugvást ad ez a kis műszer, amin láthatjuk, hogy bár a range kevés, de félig töltött még az aksink. Ilyenkor nincs más teendő, mint visszafogni a lovakat, benyomni az ekót az autón, meg magunkon is. Ha kell, így a kocsi korábbi tippjénél többet mehetünk.

Villanyüzem a gyakorlatban. Az Eco+ üzemmód visszavett teljesítménnyel és gyakorlatilag kioltott légkondicionálóval nem igazán lett a kedvencem. A sima Normál viszont már sok, direkt oda kellett figyelnem, hogy ne pörgő kerékkel startoljak, hiszen a 270 Nm ott van már az első centin is. Az Eco lett a barátom, meg a hagyományos automataváltók előválasztó karját idéző menetkapcsoló. Ő neki van egy B állása, mint a hibrideknek, ami erős motorféküzemet jelent. Erősségét jelzi, hogy az E-Golf ehhez már felgyújtja a féklámpáját. Nem úgy, ha engedjük D állásban vitorlázni, azaz kigurulni az autót. Ez elsősorban autópályán és országúton jön jól. Városi használathoz ideális a kapcsolható motorfék, ezt a váltó, azaz üzemmód-váltó kart D állásából jobbra, illetve balra pöccintve lehet kapcsolni. Nekem a gyakorlatban az egyes fokozat vált be, így elengedett gázpedállal is tudtam finoman lassulni és áramot visszatermelni. Ha meg erősebb fékezés kellett, jó kedvvel kapcsolgattam a B állást is. A teszthét elején voltak gondok az elektromos kézifékkel, konkrétan nemigen akart kioldani, de aztán minden szépen a helyére került. Nem csinált ilyet, a kapcsolható auto hold funkcióval ezután jól működött.

Milyen benne utazni? Tárolórekeszek mindenfelé vannak, méretesek a flokkolt, palacktartós ajtózsebek, van egy használható hűtött kesztyűtartó is és a kormány alatt, baloldalt ott a szokásos kis lenyitható fach is. Állítható a középső kartámasz magassága, az is egy nagy lyukat rejt, előtte húzós rekesz két pohártartóval, vagy a dohányzó csomagos tesztautóhoz járó kis kukaféle hamvvederrel. A vezetőülés kellemes, nem a Highline felszereltséghez járó hurkás, hanem az alap szék egyedi kárpittal, de se nem kicsi, se nem kényelmetlen, meg a gerinctámasz is állítható. Minden rendben van, hiszen olyan a hangulat, mint a megszokott Golfban.


Hogy megy? Normál módban bitangul gyorsul, pedig a 0-100 sprintre adott gyári szám csak 10,4 másodperc. Na de a 0-60-hoz ebből elég alig 4,2 másodperc, a 0-80 meg 6,9. Utóbbi az a tartomány ahol nagyon érezni az azonnal, késlekedés nélkül rendelkezésre álló nyomatékot. Ehhez társul még egy olyan kormány és futómű páros, ami nem inspirál a csapatásra, mint például az ebben etalon Ford Focusé, viszont ha kell gond nélkül képes ugyanarra a precizitásra és kanyarsebességre. A kormányunk könnyű, már talán túlzottan is, de a sebességgel megfelelően elnehezedik és közben remek a visszatérítő erő, a hosszabb íveket sem rossz ám fűzni vele. A csöndes, szinte motorhang nélküli bódéban furcsán hat a futómű dübögése, de ha jobban figyelünk, akkor ezt csak nagy sebességgel vett úthibákon adja. Nem puha, mégis megfelelő csillapítású, okos az összetett rendszer. A fék adagolhatóságára és hatásfokára sem lehet panasz, pedig a pedálút elején kizárólag motorféket hasznosítunk. A tárcsák és a motor lassítóképességének összepárosítása elég jól eltalált.

Benzinkútra maximum csak mosatni vidd! Sajnos az e-Golfot és a többi vele egy szabványt hasznosító elektromos autót bekorlátozza az, hogy itthon villámtöltési lehetőség csak a CHAdeMO csatlakozással érhető el. Az európai gyártók a Mennekes Type 2-esét favorizálják, itthon meg abból nincs villámtöltő. A Golf akkucsomagja 318 kilogramm súlyú, névleges kapacitása 24,2 kWh. 27 modulból és összesen 264 cellából áll. Töltési ideje 2,3 kW teljesítményű hálózaton 13 óra, 3,6 kW-oson csak 8. Az egyenáramú gyorstöltéssel 80 százalékig lehet csak a lítium-ion aksit pumpálni, ehhez elég lenne fél óra. Az e-Golf gyárilag megadott vegyes fogyasztása 12,7 kWh száz kilométerre. Puha talppal nekem 15,1, ólom lábbal 20,1 jött ki, az átlagom 17,8 volt végül több lendületes autózással. Teljesen feltöltött akkumulátorral 193 km volt a leghosszabb hatótáv, amit a fedélzeti számítógép ígért. Számomra vállalható önmegtartóztatással, Eco módban a 150 kilométer hozható, legalábbis az 5 és 15 fok közötti enyhe, tavaszias időben.

Tényleg hibátlan lenne? A Golfnak csak pár pici hibája van. Nem jár hozzá sem ülés-, sem szélvédőfűtés szériában, sőt hátsó ülésfűtés és kormányfűtés nem is rendelhető hozzá. Bár nem szűk, de a Nissan Leaf tágasabb nála és jóval olcsóbb is. Mégis annyival autószerűbb, hogy villanyelleneseknek az e-Golf a legjobb eszköz a meggyőződésük letöréséhez. Mellettük a németautó-mániásoknak is végre itt van valami nulla helyi emisszióval, amiben minden annyira elvágólagos, hogy azért tényleg lehet is rajongani. Hogy ez a felár kinek éri meg? Csak annak, akinek ez is fontos. Az e-Golf nem annyira kiemelkedő egy területen sem, de minden része megüt egy jó szintet és az összkép azt mondatja velem, hogy így ahogy van nagyon erős ez a csomag. Élmény volt az e-Golffal közlekedni, remélhetőleg valami átalakító szettel villámtöltő-kompatibilis lehet itthon is. Jó lenne, ha az ára és a hatótávja nem lenne szűk keresztmetszet és akár a család egyetlen autója is lehetne egy ilyen. Van még hova fejleszteni tehát.
Értékelés
Pozitív
Csöndes futás, remek futómű, tágas utastér, meggyőző összerszerelési minőség
Negatív
Hiányos felszerelteség, magas ár, itthon nincs gyorstöltséi lehetőség
Árak
Tesztmodell alapára
11 314 430 Ft (2015.03.21.)
Tesztautó ára
12 151 360 Ft (2015.03.21.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3000-12000 1/min-nél
Nyomaték:
270 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,4 s
Végsebesség:
140 km/h
Méretek
Hosszúság:
4270 mm
Szélesség:
1799 mm
Magasság:
1450 mm
Saját tömeg:
1585 kg
Össztömeg:
1960 kg
Terhelhetőség:
450 kg
Tengelytáv:
2631 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
341 l
Belső szélesség elöl:
1510 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
890-965 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1270 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
440-700 mm
Csomagtér hossza:
730 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1480 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Motor:
villanymotor
Sebességváltó:
egyfokozatú hajtómű
Nyomaték:
270 Nm
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3000-12000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
140 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,4 s
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
54 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
64 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Csak véleményt mond. Mondjuk kb a semmiből ők lettek elektróban a világelsők….kb. Így mondhatjuk a 450km-es hatótáv mellett, hogy a 130-150 az egy nevetségesen szar 🙂 max akkor nem, ha harmad annyiba kerül a kocsi…de azt hiszem, a 85kw-s model s 80.000 dollár körül már van…arra még ha rászámolok 20%-ot akkor sincs 3x-osa..ráadásul az erősebb model s 3.8-at megy 100-ra… 🙂 de még a “gyengébbik” is 4.4-et..de az meg kevesebb már mint 80.000 dollár….

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    VW elektromos e-Golf megvalósítása az ős autókra emlékezetet. Azok ugye álltak egy lovaskocsiból és egy beleépített motorból. Itt pedig fogtak egy golfot és belepattintattak egy elektromotort.
    A hátsó futóművőn átvezetett kábel pedig igazi “remekmű”.

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    “Ha a villanyautózás ősellenzőit kéne letaglóznom, akkor őt mutogatnám.”
    Kedves Barátom! Te még nem vezetted a Tesla Modell S-t. Az A Villanyautó. Ez egy szánalmas fos.

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Ez az autó még meg is érné azt a 12 milliót, ha legalább 700-800 kilométert el lehetne menni egy “tankolással”. A gyorstöltő hálózat hiánya se fájna annyira, ingázni ígyis tökéletes lenne.

    Vagy ha jobb lenne a lefedettség töltőpontok tekintetében.

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Természetesen igazad van, de nagyon nehéz megálni hogy ezt a félkegyelműt ne vágja nyakon az ember, hiszen olyan szépen bepörög tőle amit nagyon szórakoztató nézni. Táncolj bohóc! 😉

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Olvasás, szövegértelmezés ismét elégtelen, esztelen kempelen tökfej kisfiam.

    Ja és mondtam már, hogy mennyire fos ez a vágen kérdőjel. LOL! 🙂

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Kérdőjel a mondat végén, ha az kérdő mondat, tökfej.
    Tagmondatok közé vessző, tökfej!
    Hogy elé mindig vessző, tökfej!

    Ezt egy mondatban hoztad össze. :-DDD

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Elvtárs kempelen farkas ronáldó a mi kis iagzi trollunk 😀
    De így szeretjük, ő nem véleményt mond, ő oszt…igazi bátor ifjú kocka titán.

    Mi ne menjünk át troll-ba…. hagyjuk meg neki ezt az élvezetet, minden forum/komment oldalon van egy-két hasonló IQ betyár… ő a mienk 🙂

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Mondj már egy fosvágent ami nem az! 😉

    Szegény esztelen kempelen pörög mint a mérgezett egér mert megint kapott egy nyaklevest és azt hiszi hogy anyatigrisként védenie kell a védhetetlenül fos vágent. LOL! 🙂

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Rengeteg pénze van a Németeknek, mindent megtehetnek, amit csak jónak látnak, ezt tudomásul kell venni. Ez egy ilyen autó, semmi bajom vele, nem kötelező megvenni.

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Miért ne? Ha van miből? Biztosan van, akinek nem drága.
    Megjegyzem, nem hiszem, hogy ebből akarnának volumen modellt. Minél nagyobb, erősebb egy gyártó, annál többet költhet demonstrációra. A VW ezt is megengedheti magának, akárcsak a Phaetont. Nem vagy a vevőjük. Van helyetted pár millió másik.

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Nem kétséges, hiszen te kijelentetted. 😀
    Szerintem most nagy aggodalom van Wolfsburgban. s3000 a magyar autós honlapok főtrollja mondott valamit. Fejek hullanak, bónuszok ugranak….
    Komoly fekély vagy te.
    :-DDD

  • 2017.10.28. at 20:19
    Permalink

    Ez tetszik:[b]“A Golfnak csak pár pici hibája van. Nem jár hozzá sem ülés-, sem szélvédőfűtés szériában, sőt hátsó ülésfűtés és kormányfűtés nem is rendelhető hozzá.”[/b].Nekem konkrétan a vételár jelent(ene) “visszatartó” erőt.

Vélemény, hozzászólás?