Maradnék inkább a réginél – Kia cee’d GT Line teszt
Kia cee'd 1.0 T-GDI GT Line teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Igazából nem sportos, háromhengeres és két kipufogóval kábít, de nem is ez a baj. A cee'd amúgy jó, de ez a verzió az ára miatt elvérzik.
Vagányul néz ki, emiatt lehet szeretni. Ha így ahogy van tetszik, akkor vegyék meg. Ne hallgassanak az én károgásomra
A Kia cee'd első szériája nem csak a közel leírhatatlan nevével, hanem azzal is emlékezetes maradt, hogy ő volt a koreai márka első olyan modellje, amit igazi konkurensnek tekinthettek az európai gyártók. Meg persze a márka első modellje, amire 7 év, vagy 150 ezer kilométer garanciát adott. Aztán hat év után, 2012-ben jött a második széria, aminek tavaly ősszel írtunk a frissítéséről, nemrég meg kombiként teszteltük az új dízelmotorjával és a szintén új, hétfokozatú duplakuplungos automataváltójával. Most személy szerint mégis egy kicsit nehéz helyzetben vagyok, mert én lennék az, aki a konszerntárs és platformtestvér Hyundai i30 ellenében mindig a cee'd-et hoztam fel, hogy az mennyivel jobb. Legalábbis a külseje és a beltere biztosan európaibb, szerintem szebb is, de a kényelmesebb Hyundai és a feszesebb Kia közti különbség is erősen véleményes.[BANNER type="1"]
Azt nem lehet mondani, hogy ne lenne dögös a kiállása, mert nagyon is az. Fogadjuk el, hogy a GT Line alapvetően egy optikai csomag. Ha a megjelenés fontos, akkor megéri a felárat, másképp nem
Aztán ott van személyes kedvencem a GT változat, ami 6,8 millió forintos árához képest 204 lóerőt és nagyon gazdag felszereltséget ad. Persze nem igazi hot hatch, de a kompaktok között szerintem teljesen jó túraautó. Ezt a képet tovább színesíti, hogy a tavalyi ráncfelvarrással kijött a GT Line kivitel, ami a GT-re hajazó optikával hódít. Hozzá és nélküle is kérhető az új 1,0 literes turbómotor, ami erejével a már ismert 1.4-es és 1.6-os szívó között van. Ennyit az előzményekről. Időközben persze kijött az új Astra, amiből az 1,0 literes kifejezetten jól sikerült, és úgy általában nagyon felpörgött a kompaktok piaca - örülhetnek a vevők. Mindez egyre jobb autókat és mindenféle kedvezményekkel alul licitált árakat is jelent, így a cee'd mára frissítése dacára is egy kicsit öreg és egy kicsit drága is.
Van elég hely, minden átgondolt és kézre esik, de több részlet miatt is kötekedhet a krakéler újságíró. Kicsit régimódi már ez a berendezés
Hely az van bőven, még a második sorban is. Lehet, hogy velem van a gond, de ennél a kocsinál kényelmetlennek éreztem a cee'd vezetőülését - a többi kolléga viszont nem (a szerk.)
Hogy miért? Mert feleslegesen kemény a rugózása, mert a drága extrái sem kiemelkedőek, azaz máshol ugyanabból jobbat adnak, és mert a beltéri anyagai bár nem rosszak, szintén máshol ilyen már öt éve nincs, csak jobb. Erre itt ez a változat, ami legalább annyira elhibázott konfiguráció, mint a nagyon drága, úgymond fullos dízel kombi a legutóbbról. Előre is bocsánatot kell kérjek a kiásoktól, de ahogy én látom, "nagy" motorral és extrákkal kitömve nem a legjobb vétel a cee'd. Bezzeg az 1.4-es alapkivitel a 4,1 milliós akciós belépő árral. Azt a legjobb szívvel ajánlom ma is.
A régi Daewook stílusában kialakított gombok és a kakaóálló számítógépre hajazó fedélzeti rendszer sem a legügyesebb részlet, persze minden használható és megszokható
Teljesen érthetetlen funkciókkal kacsint a Kia Amerikára. A TEMP feliratú egyfunkciós gombbal Fahrenheitre vált a szent ázsiai kvarcóra hőfokjelzője, a menüből beállítva meg mérföldben is kijelzi a főműszer a sebességünket
A beltéri anyagokkal nem lenne gond. Kit érdekel, hogy miből van a műszerpult teteje, vagy a kormány melletti rész? - mondhatnánk, de nem mondjuk, mert tudjuk, hogy a konkurensek ma már jobbat adnak, a Peugeot 308-ban, a Volkswagen Golfban, vagy a már említett Opel Astrában is. A kollégáknak passzolt, nekem kényelmetlen a vezetőülés, hiába a gerinctámasz, nem tudtam elég jól magamra állítani. Pedig a cee'dben alapvetően jó a vezetői helyzet, az ülésmagasságot is tág határok között lehet állítani, ahogy a kormányt is. Bajom van a váltóval, mert karcos, kelletlen a működése, a kezelése igényel némi odafigyelést, pedig ma az a sztenderd, hogy a kéziváltó legyen olyan finom és precíz, hogy az ember szinte észre se vegye, hogy váltott.
A csomagtér jó formájú, a kategóriában nagynak számít és ha kell tovább bővíthető
A cee'den kívül szinte csak drága luxussportkocsikban lehet a kormányról egy gombbal megváltoztatni a szervó paraméterezését. Fölösleges funkció. Sajnos a tolatókamera képe csak frissen mosott autónál ilyen éles, mert az optika védtelen a kosz ellen
A c’eednek elég nehézkes a start/stop rendszere. Elinduláshoz kikuplungolva, már az egyest is szúrva többször nem történt semmi, csak lehetett bosszankodni. Ez nagyon idegesítő, ilyenkor nincs más hátra, mint megismételni a műveletet. Az egyliteres TGDI turbómotor meg csak papíron jobb a régebbi szívó változatoknál. Kollégám a menetpróbán és én a Pesti rögvalóban is jóval több benzint ledugtam a torkán, mint a katalógusérték. Cserébe viszont nem autóztam elég jót. Van valami kis nyomaték, elvileg széles tartományban, de az érzés nem az igazi. Főleg ahhoz képest, hogy egy magát valamennyire sportosnak mutató kivitelben ülünk. (Ha viszont kifejezetten "gyógyegér módban" hajtjuk, az 1,0 literes valóban dízeleket megszégyenítő étvágyra képes - a tesztautócsere minimálkörén takarékosabb volt a benzines cee'd, mint az automata dízel - a szerk.) Elöl a jégkocka menetfények, hátul is LED-es lámpák, meg dupla kipufogó, oldalt meg nagy küszöbtoldat és csinos 17 colos felnik járnak a GT Line kivitelhez. A legtöbbeknek bejön, nekem is, csak a küszöbtoldat hat kisiparinak.
Jó a váltó áttételezése, vele csak 2800-as fordulaton pörög a kis egyliteres 130-nál. Mégsem fogyaszt keveset és összességében nem vagyunk tőle elájulva
Kellemetlen, de be kell látni, hogy mindez így csomagban nem éri meg az árát. Az alapár 5,9 millió forint, hozzá még a navigáció tolatóradarral, tolatókamerával és DAB funkcióval 350 ezer, azaz a végösszeg 6,26 millió forint, ami sok. Pláne, hogy a navi régies, a hifi dobozhangú, a tolatókamera lencséje meg pár téli méter után elkoszolódik. És leszek annyira galád, hogy le sem írom, hogy milyen új Astrát, vagy Golfot kapni ennyiért, hanem megmaradok a cee'd árlistájánál. Mert van ott egy jó kis szívó 1.6-os, ami jobban gyorsul, nagyobb a végsebessége és 135 lovas. Emellett szolidabban néz ki, csak 16-os kerékkel szerelt, ezért kevésbé ráz.
Le kell írjam ismét, hogy a cee'd egy alapvetően jó kocsi, de én magamnak biztos nem ebben a kiszerelésben választanám. Ettől persze másnak, más szempontok szerint ez a darab is lehet az igazi
Az EX Prémium kivitellel csak 5,4 millió forintba kerül az 1.6 GDI motoros cee'd. Ha ezzel a kiszereléssel nézzük az egyliteres kisturbós árát, akkor az kerek 300 ezer forinttal drágább, mint az erősebb szívó. És sajnos a gyakorlatban nem sokkal takarékosabb. Lebeszélni senkit nem szeretnék, sem a motorról, sem a felszereltségről, de mindezek miatt én úgy látom, cee'dből ma is az egyszerűbb a jobb vétel.
Kicsit olyan ez mint a Renaultnál az 1,2Tce jó jó de nem az igazi, ahogy a 0,9-es Tce sem. A régi motorok is tudták ezt a fogyasztást, és pláne ha a régi 1,6 itt még jobban is megy.
Én igazából azt gondolom hogy akik régen jó vagy a legjobb szívómotorokat csinálták, pont azok vannak meglőve kicsit a turbós technikával pl az imént említett Renault, lehet hogy a Hyundai Kia is, A Toyota és a Honda sem gurít elég nagyot a konkurens turbósokhoz képest. hiába a részben atkinson ciklus, legalábbis erőben mindenképp elmarad.
A VW konszern motorjai megbízhatóságban egy más kategória, de pl fogyasztásban elég jók.
A Mercedes szárnyal a turbóval, a Ford is, a BMW meg talán mindkettőt igazán érezte, a legkomolyabb szinten kivéve a megbízhatóságot, a Mazda különútja meg alapban nem turbós most sem ha a dízelt nem nézzük, de ott szerintem már nem olyan nagyágyú mint benzinben.
A Hyundai mintha jobban érezné a bugit mostanában, ami persze nem baj, sőt. A konkurens oldal is kritizálta a 1.0-ás Cee’d járáskultúráját. Viszont – kiindulva abból, milyen óriási változáson ment keresztül a 2. Soul az elsőhöz képest – nincs kétségem afelől, hogy a sajtóban megjelenő és felhasználói kritikák meghallgatásra találnak a gyár főhadiszállásán, és az új Cee’d majd bombaként fog robbanni. Kérdés, hogy mikor érkezik…az új Rio 2018-ban, ahogy olvashattuk.(Legalább arról is hallunk néhanapján, de mi van a Vengával és a Picantóval?)
Az az érzésem, hogy csak ímmel-ámmal, vonakodva álltak neki ennek a kisköbcentis turbós világnak – nem adnak bele apait-anyait, csak csináltak ilyet is, mert muszáj volt. Az európai gyártók pedig ezt régebben elkezdték űzni, nekik jobban megy. Lehet, hogy a Kia most még hátrányban van ezzel – bár a megbízhatóságról még nem lehetnek információink(talán pont ott fog tarolni).
A design csillagos ötös, nagyon jó alap egy igazi hot hatch-hez. A „régi Daewoo-k stílusában kialakított gombok” engem nem zavarnának, a „szent kvarcórával” sem volt gondom soha, mint megoldással. De összességében a szerző meglátása jó – itt az új Astra, küszöbön az új Mégane, a Golf VIII, halljuk, hogy megújult erővel térhet vissza a Fiat, új Civicről is beszélnek…lassacskán érik a modellváltás.