Nem is olyan drága az önvezető autó: a Lexusnál például ingyenes

Önvezető Lexus RX 450h taxik álltak szolgálatba az USA-ban, díjmentesen kipróbálhatók

Kísérleti jelleggel ugyan, de már működnek, és az utca emberei által is kipróbálhatók a Lexus - felügyelővel ellátott - autonóm taxijai Indianapolisban.

A valódi önvezető autók korszakát évek óta ígérgetik már nagy autógyártók és kisebb start-upok egyaránt, de egyértelmű, hogy ez még nagyon messze van - jelenleg örülünk, hogy már nem csak a 30 milliós német luxuslimuzinok tudnak önállóan parkolni vagy a sávban tartani az autót. Tény, hogy senki sem kínál még olyan autót, amiben már tényleg fölösleges lenne a kormány, de azért vannak már igencsak ígéretes próbálkozások. A Lexus útjára indított öt darab RX 450h-t, melyek már tényleg maguktól viszik el utasaikat A pontból B-be.
Hirdetés
Azt persze hozzá kell tenni, hogy az A és B pontot nem mi választjuk, hanem előre meg vannak határozva. Összesen kilenc fix helyszín között közlekednek a Lexusok, és hűséges szolgálórobot módjára utasokat is szállítanak. Sőt, a különleges élményért fizetni sem kell, a szolgáltatás ingyenesen igénybe vehető az Indianapolisban közlekedők által. Az autonóm taxik egymást 10-15 percenként követve, körkörösen közlekednek a kilenc helyszín között, mintha csak egy hatékony tömegközlekedési rendszert alkotnának. És valóban, a helyszíneket is úgy választották meg, hogy olyan pontokat kössenek össze a városban, amik a tömegközlekedéssel nehezen vagy ritkán megközelíthetők. Ráadásul a kialakított útvonal elkerüli a gyakori dugókat is, így gyors célbaérésre számíthatnak az utasok - bár az is igaz, hogy így könnyebb dolga van az önvezető rendszernek. Azt azért ne gondoljuk, hogy már át is vette a taxisofőrök szerepét az öt Lexus, az első ülésen egy felügyelő foglal helyet, tehát a munkaerőigény ugyanannyi. A felügyelő viszont nem szól bele az autó dolgába, csak akkor, ha mégis szükség van erre. A járvány miatt most csak egy háztartásból származó utasok szállhatnak be egyszerre az autóba, kiszállásuk után UV-fénnyel fertőtlenítik az utasteret. Reggel és este 7 óra között köröznek az RX 450h-k, november 19-éig ebben a rendszerben működnek majd, aztán utána sűríthetik a járatokat vagy bővíthetik az útvonalakat, és akár egy másik Indiana állambeli városban is elindíthatják a szolgáltatást, ha minden jól megy. A Lexus által biztosított járműveken kívül a May Mobility és néhány további vállalkozás és kezdeményezés szállt be a projektbe a szükséges önvezető rendszer megalkotásával (ezt ugyanis nem a Lexus csinálta, bár a Toyota Mobility Foundationnek is volt benne szerepe). Sőt, még egy kerekesszékesek által is használható Polaris GEM lassú járművet is szolgálatba állítottak. Összességében ígéretes alternatívája, vagy inkább kiegészítője lehet ez a tömegközlekedésnek, összhangban az ENSZ fenntartható városok létrehozására és a jövő mobilitására vonatkozó célkitűzéseivel. Az igazán nagy dobás persze az lenne, ha tetszőleges pontok között is tudna közlekedni az autó, és persze felügyelő nélkül - egyszer talán ez is megvalósul.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?