Optimális választás? Kia Optima teszt
Kia Optima 1.7 VGT DCT teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mire képes a Kia nagyméretű limuzinja a 140 lóerős 1.7-es dízellel és hétgangos duplakuplungos váltóval? Mit kapunk a 10,6 milliós fullextrás változattól? Megnéztük!
A tavalyi év nagy újdonsága a csúcs SUV, a Sorento volt, idén pedig a Sportage mellett a középkategóriás Optima az érdekesség
Az első benyomás. Bizonyára mindenkinek megvan az az érzés, amikor egy új autót próbál ki, és már az első métereken érzi, hogy ez bizony egy jó, neki való autó. A parkolóból kiállva, kettőt-hármat kanyarodva a Kia Optimával engem is ez az élmény ragadott magával. A kormányzás pontos, jó áttételű, nem túl nehéz, de nem is halott, mint például a Suzuki Vitarában volt. A váltó pontos, gyors, a fék jól adagolható, az ülések kényelmesek. Ez jött át nagyjából az első percben, melyek alapján tudtam, hogy egy szerethető autó lesz számomra a Kia Optima. Így is lett, lássuk a részleteket!
Mutatós a belső, igaz a középkonzoli klíma- és rádiópanel erősen emlékeztet a most futó 5-ös BMW-re. A kormány jó fogású, a hétgangos duplakuplungos váltó gyorsan és finoman kapcsolja a fokozatokat
A negyedik. A koreai gyártó közepes méretű limuzinja 2000-ben (Európában Magentis néven) jelent meg, és váltotta le elődjét, a Credost. Azóta negyedik generációját futja, amely tavaly debütált, de a piacra csak idén érkezett meg. Nem aprózza el a Kia, tavaly a csúcs SUV-ja, a Sorento újult meg, idén pedig a csúcs limuzin, az Optima. A hazai piacon egyelőre kétféle motorral érhető el. A 2,0 literes szívó benzines 165 lóerőt és 196 newtonmétert ad, míg a tesztautóban is lévő turbódízel 141 lóerőt és 340 Nm forgatónyomatékot kínál. Amíg nem ültem az autóban, úgy voltam vele, hogy ez a 140 ló ekkora mérethez és tömeghez kevés lesz, de menet közben nagyon nem ezt éreztem.
Elöl-hátul fűtött (előbbi szellőztetett és elektromos állítással ellátott) ülések, kellő méretben és kellő mennyiségű helyen
Hogy megy? Kizárólag a dízelhez rendelhető hétfokozatú duplakuplungos váltó, melyet a tesztautó is megkapott. Ezzel a szerkezettel városi használat során az 50-70 km/órás tempó pillanatok alatt elérhető, ebben a tartományban úgy érződik, hogy legalább 20 lóerővel erősebb a motor, mint a tényleges, katalógus szerinti érték. 70 km/h felett azért már kezd elfogyni a kezdeti gyorsítóképesség, a hosszabb áttételek és a növekvő légellenállás miatt itt már jobban érezzük, hogy ez valóban nem egy erőgép. Jól mutatja ezt a 11,0 másodperces 0-100 km/órás sprint is, valamint a 203 km/órás végsebesség.
A lóerőhajhászoknak persze semmi sem elég, egy normál hétköznapi használatra viszont az a helyzet, hogy ennél több nem kell.
Kellemesen és nagyon kényelmesen lehet vele közlekedni, a DCT váltó hibátlanul teszi a dolgát. Gyorsan és finoman vált, ha nem hallanám, vagy látnám a fordulatszámmérőn, akkor nem tudnám megmondani, hogy mikor történt a következő fokozat kapcsolása. Nagyon rendben van a hajtáslánc, ezt már a Hyundai i30-ban is tapasztaltam a szintén duplakuplungos váltóval, itt viszont egy fokkal sikerült még jobbra hangolni a technikát.Egy szinttel magasabb árfekvésű kamerarendszer beleférhetett volna a költségvetésbe, ugyanis ehhez a kategóriához már egy jobb, kevésbé pixeles felbontású kép dukál
Fullos. Három csomaggal érhető el az Optima, nálunk a legmagasabb szintet képviselő EX Prémium felszereltséggel járt, amelybe további extrák is bekerültek, így lényegében fullos ellátmányt kaptunk. Adaptív tempomat, párhuzamosan és merőlegesen is beállni képes parkolóautomatika, távolsági-fényszóró asszisztens, 360 fokos kameranézet, adaptív Xenon lámpák, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás, hétfokozatú DCT váltó, memóriás ülésállítás, ülésfűtés elöl-hátul, előbbihez szellőztetés funkció is jár, kormányfűtés, vezeték nélküli telefontöltő és minden olyan apróság, ami a tökéletes kényelmes utazáshoz szükséges. Ha a német prémiumgyártókat nézzük, akkor csak a Head Up Display és az éjjellátó az, ami még bekerülhetett volna az Optimába, ezeken kívül valóban nem lehet panasz a felszereltségre.
A váltó mögötti gombokkal állíthatjuk az ülésfűtést és szellőzést, a vezetési módokat, innen kapcsolhatjuk a parkolókamerát. Tőlük jobbra pedig egy elhúzható rolós dupla pohártartó is helyet kapott
Kétszínű. Legalábbis ami a karakterét illeti. A módválasztóval eco, normál és sport beállítások közül választhatunk. Ezekből az első kettő lényegében egynek vehető, én legalábbis nem éreztem semmi eltérést a két mód között, kivéve, hogy zölden világított az eco felirat a műszerfalon. A sportban már igenis van különbség. A kormány nehezebbé, a váltó gyorsabbá válik, az elektronikus felfüggesztés pedig érezhető módon keményebb rugózást ad. Alapesetben egyébként hihetetlen jól kezeli az úthibákat a futómű, már-már az új 7-es BMW-ben megtapasztalt légrugós komfortot hozza. Mindezt 18 colos kerekekkel. Zseniális!
Óriási lábterük van a hátul utazóknak, akár keresztbe rakott lábbal is kényelmesen el lehet férni. Mindezt úgy, hogy a vezető is kényelmesen ül, továbbá a csomagoknak is van 510 liternyi raktér
Tényleg ennyire jó? Tényleg! Nem igazán lehet belekötni. Tökéletes hajtáslánc, csendes beltér, hibátlan futómű, megfelelő kényelem, hátul óriási lábtér, méretes csomagtartó. Tényleg nem lehet panasz az új Optimára, az egyhetes tesztidőszak alatt azért sikerült felfedezni egy-két apróságot és hiányosságot. Igaz, hogy alkattól függ, de számomra a vezetőülés kissé magasan volt még a legalacsonyabb beállítás mellett is. A fejem és a tető között így csupán egy ujjnyi hely maradt. Ez talán betudható a napfénytetőnek is, lehetséges, hogy elhagyva ezt az extrát nyerünk további centiket a fejtérben. Ha már itt járunk, akkor adódott egy újabb kellemetlen jelenség, mégpedig az, hogy rossz úton némi zörej hallatszódott a tető felől. Emellett pedig egy apró szépséghiba az, amit meg lehet említeni: a csomagtartó kalaptartó alatti részén kimaradt a kárpitozás. Emiatt a részben színrefújt lemezek és bowdenek, továbbá a hangfalak mágnesei virítanak, ha kicsit alacsonyabb nézetből szemléljük a csomagteret. Még nagyobb baj, hogy a fedél zsanérjai a hasznos térbe fordulnak.
140 lóerőt és 340 Nm forgatónyomatékot ad az 1,7 literes blokk, amely teljesítményéhez és a karosszéria méretéhez képest jól mozgatja az Optimát
Összegzés. Nagy kedvenccé vált az Optima az egyhetes és közel 600 kilométeres teszt során. Az apró hiányosságok ellenére is el tudnám képzelni vele a mindennapi életet. 7,4 literes vegyes fogyasztása igaz kissé soknak tűnik az 1700 köbcentihez képest, ugyanakkor a közel 1,6 tonnás tömeg miatt ez az érték voltaképp nem annyira rossz. A Kia egy olyan autót kínál az Optima személyében, amely lényegesen többeknek elérhető, mint a német prémiumkategóriás márkák hasonló méretű modelljei. Azt a szintet természetesen nem éri el, de már nagyon közel van hozzájuk, így szem előtt tartva az ár/érték arányt, igencsak elgondolkodtató, hogy melyiket válasszuk. Az Optima dízel változata alapáron, az importőr által kínált akciót is figyelembe véve 7,599 milliótól érhető el, benzines társa pedig 400 ezer forinttal kedvezőbb árért vihető. A tesztautó ára minden földi jóval felszerelve sem magasabb mint 10,84 millió forint, ami egy ilyen csomagért abszolút nem mondható soknak. A 7 év garancia pedig csak azt erősíti meg bennünk, hogy az új Optima egy tökéletes választás lesz a mindennapi autózásra.
Nem csak szemből, hátulról is jól fest az Optima. Várhatóan hamarosan tovább bővül a motorpaletta, jelenleg ugyanis csak egy benzines és egy dízel érhető el. Ami pedig még fontosabb, végre a kombi, azaz a Sportswagon
Ebben van valami…
Sok helyen van úgy, hogy a szomszédos – vagy ugye Japán esetében a közeli – ország neve szitokszónak számít. Náluk pl. sok vicc szól a románokról. Egyik kollégámnak Svédországban vannak rokonai, sokat van kint, azt mondja, hogy ott sok viccben az a poén, hogy a norvégok hülyék. A világ már csak ilyen 🙂
A Dacia 600 kg-al könnyebb. Az össztömege pont annyi, mint az Optima saját önsúlya.
Tehát meg kell rakni 600 kg-al a Daciát, és úgy megmérni a gyorsulását. Valamint ez automata váltóval ennyi.
Daciaból nincs is automata.
A 140 LE-s 1.4 Octavia pedig 8,5 alatt van 100-on.
Nemrég olvastam, hogy Japánban szitokszónak számít az, hogy koreai, ott a lusta embereket jellemzik így, és lenézik őket. Én nem úgy látom, hogy igazuk lenne a Japánoknak, lassan felköthetik a gatyájukat, mert Korea beelőz.
A gyorsulas 0-100- ra, 11 masodperc ? A 110 Le, DCI Logan gyorsulasa 12 masodperc. Nincs itt valami elirva ? Bocsi, de egy 140 Le, 7 fokozatu duplakuplungos valtoval, ez nem keves ?
Nekem a mostani Optimám van, 2012-es, most 60.000 van benne. A fullos változat, mindne benen van-bár ez még jóval olcsóbb, 9,2 millió volt “csak”. Nekem nem világos a 70-nél elfogy az erő, de ebben a régi, 6 sebességes automata váltó van. Az tény, hogy városba a mérete alapján nem való, majdnem 5 méter, és a súlya miatt ott többet fogyaszt. én nem használom városban. Két hete voltam Hollandiában, 3500 km-t tettem meg oda-vissza, itt 6,1 l volt az átlagfogyasztás,
és nagy tempót is nagyon szépen vitte. Könnyedén megy fel 180-190 környékére is, bár érdekes, hogy érzésre 140-170 között jobban megy, mint 100-130 között, ami itthon nem annyira jó. Vagy csak vissza kellene váltanom.
Én a 7 év garancia, és a 2 év szervízperiódus miatt vettem, hogy a költségeim pontosan tervezhetőek legyenek.
Egyébként nagyon sokan jönnek oda, megnézik, megkérdezik, milyen autó.
Itthon nyilván nem fog labdába rúgni, ha 2 millió lenne, akkor is a VW menne jobban:)
Én eddig a koreaiakkal mindig úgy jártam, hogy papíron szépek voltak, de az árajánlatok gyanúsan közel voltak a listaárhoz, ami nem reális a 20-25%-os akcióknál, és a szabad konfigurálhatóságnál.
Ha a BMW meg tudja oldani egy amerikában gyártott autónál, akkor a Kiának egy szlovák gyártással is meg kellene tudni oldania.
Vagy olyan árat kell belőnie ami alákínál a többieknek bármilyen konfigurációnál, nem csak amit ekvivalnesneg gondol egy marketinges.
Ahhoz hogy betörjenek kellene egy több mint vesenyképes ár,
Szép autó, és jónak is tűnik, a cikk erre még rá is erősít. Két ismerősömnek is van Optimája, mindkettő céges, de mindkettő saját választás. Elégedettek vele. Amikor kijött az első Optima, én azt hittem, hogy többet eladnak belőle itthon is. De aztán annyira sokat mégsem látok az utcákon, mint ahogy a Hyundai I40-ből is több eladásra gondoltam. Ebből is látszik, hogy nehéz új típussal jó számokat produkálni ebben a szegmensben (lejjebb talán könnyebb). Az emberek – vagy inkább a cégek – többségében maradnak a Passatnak, Mondeonal.
Szép autó, kéne. Benzines hibridben. Ezért az árért már lehetne burkolt a csomagtérbelső teteje. Olvastam volna arról a pár képről a szerző véleményét, amit belecsempészett a galériába, és némileg kiábrándítónak tűnnek. Mit keres az a ragasztószalag a kesztyűtartó alján pl.
Hibrid benzines motorral jó lenne.Céges autónak akartuk,de mire a cég döntött addigra már nem forgalmazták itthon.Most összel jön az új,de júniusban cserélik a cx mazdánkat…A jó édes §'”!+%=()(=>& életbe.
Hm, kategriája és motorja alapján ez egy utazóató – és 70 km/h felett elfogy a szusz? Ezt nem túl jól lőtték be a Kiánál…
Ezt az autót ennyiért már nem szabad megvenni….de szerintem nem is igen fognak eladni a fullos változatból!
A 7-7,5 milliós kivitelei muataják meg ennek a nagyautónak a kivételes ár/érték arányát….10 misin felül ez “nem jön már át”.
Körbenéztem már egy ilyen tesztautó Szegeden és minőségi-kiválóan összerakott,hatalmas belterű és jól felszerelt,igazi nagyautó….egy Passat vagy egy Mondeo eggyel kisebb kategóriájúnak látszik mellette.
.
“A koreai gyártó közepes méretű limuzinja 2000-ben (Európában Magentis néven) jelent meg, és váltotta le elődjét, a Credost.”
Egy apró megjegyzés: a Credos név a magyaroknak nem mond semmit – ezen a néven Koreában árulták az autót, Európában [b]Clarus[/b] néven futott, és kombi is volt belőle.