Tisztán is divatosan – Fiat 500 Hybrid

Fizetett hirdetés

Hibrid rásegítéses új motorjával próbáltuk ki a csinos Fiat 500-at!

Új hajtáslánccal bővült a Fiat legnépszerűbb modelljének kínálata. Az apró 500-as egyszerű hibrid rásegítést kapott, új motorjával és váltójával próbálhattuk.

Velünk élő történelem az, amit a Fiat ír az 500-assal. A lényegében második generációs modell 2007 óta van a piacon, vagyis idén 13 éves a konstrukció. A modell életciklusa igencsak különleges, apró frissítésekkel tartják életben a divatos kisautót és a nagy volumenű ritka feljavítások és újabbnál újabb szériák helyett sűrűbben dobnak piacra kisebb különkiadásokat egyedi fényezéssel és belső színkombinációkkal. A legújabb frissítés viszont egy olyan változást hozott, ami újra kihúzhatja a modell életciklusát még pár évvel.

Ez egy teljesen új hajtáslánc, ami ráadásul könnyű-hibrid rendszerrel egészül ki.

Ezzel már az egyszerű motorral is képes hozni az Euro 6d károsanyag-kibocsátási normákat. Az apró háromajtós orrában már igencsak régi motorok szerepeltek, a 0,9 literes kéthengeres turbómotor kezét el is engedték az új hajtás érkezésével. Az 1,2-es szívó négyhengeres még népszerű, így maradt a kínálatban, vélhetően nem sokáig, az új motor pedig egyliteres. A Fiat új FireFly motorcsaládjának háromhengereséből készült, igaz, a többi modellben turbósként érhető el, az 500-asban viszont más hengerfejet kap, amivel szívómotorként üzemel. A Fiat Schillertől tesztkörre kapott új 500-as motorja ezzel 70 lóerőt és 92 Nm nyomatékot teljesít, és most először hatfokozatú kézi váltóval párosították. A hajtáslánc érdekessége a könnyű-hibrid kiegészítés, mellyel könnyedén vihették lejjebb a motor károsanyag-kibocsátását, ezzel pedig alkalmassá téve a legfrissebb normáknak. NEDC ciklus szerint mért 109 g/km-es károsanyag-kibocsátását 88-ra sikerült csökkenteni. Fogyasztása vegyes használatban állítólag 3,9 liter/100 km, ami kissé hihetetlen a tesztkörön tapasztalt 7 liter feletti (kijelző szerinti) átlag láttán. Igaz, az autót gyakorlatilag nullkilométeresen hoztuk el.

A könnyű-hibrid rendszer végtelenül egyszerű és egy pillanatig se gondoljuk azt, hogy űrtechnológia.

A lelke egy, az átlagosnál picit nagyobb és indítani is képes generátor, mely a hagyományos helyére kerül és a főtengelyre teljesen mezei módon, szíjjal csatlakozik. Ez indítja újra a motort stop-startos leállításoknál, hozzáteszem, meglehetősen finoman teszi ezt, az egyszerű szívómotoron sem érezni rántást ilyenkor. Képes 30 km/h alatt is leállítani a motort, hogy így vitorlázzon, majd a kuplung kinyomásra újra berántja. A 3,6 kW-os indítógenerátor motorféküzemben vissza is tölt némi energiát a saját 11 Ah-s apró akkumulátorába, mely 12 Volttal üzemel, így ez a rendszer a legegyszerűbb hibridek közé tartozik. Az akkumulátor beépítésére a legjobb helynek a vezetőülés alatti padlórészt látták, amivel egészen alacsonyan tartják a súlypontját, ami nyilván pozitív, ám a hátul ülő látja ennek kárát azzal, hogy nem tudja behelyezni a lábát a sofőr ülése alá. Nem mintha túlzottan kihasználható lenne a hátsó üléssor, de ez így esetleges megoldásnak tűnhet.
Hirdetés
Az új motort sikerült annyira kiegyensúlyozni, hogy elsőre, de valójában még másodikre sem feltűnő, hogy háromhengeres. Nem szól rosszabbul és nem jár egyenetlenebbül, mint az 1,2-es négyhengeres. A kis villanymotor épp csak annyit segít, hogy indulásnál ne ugráljon annyira az alapjárat, kicsit könnyebb legyen elindulni vele és ne érezzük túl gyengének. Így is van benne némi darabosság, de hosszú távon könnyen össze lehet szokni vele, és a megfelelő kuplung technikával ügyesen kiküszöbölhető minden kényelmetlenség. Az új váltó kapcsolási érzete szintén kissé akadozós, de higgadt, hétköznapi váltásokkal semmilyen negatív élmény nem érhet. Városi kisautóként a tempója is egész ügyes, az új motor úgy 70-ig egészen fürgén mozgatja a kis karosszériát, de ahogy a legtöbb szívómotorra, erre is igaz, hogy forgatni kell, 6000-nél teljesíti a maximális 70 lóerőt. Városon kívül érezni az erő hiányát, a 130-as autópályatempót kínosan nehezen éri el, 110, legfeljebb 120, amivel kényelmesen és biztosan utazhatunk.

Úttartása remek, a sarkokba kitolt kerekek kiváló stabilitást adnak neki.

A lendületből autózásban nagyon ügyes az 500-as, nem is érdemes fékezni, ha tartani akarjuk a tempót. A magas üléspozíció remek partnere az átlagos sofőröknek, nekik pedig az 500-as azzal is kedvez, hogy lényegében nincs kiterjedése. Nagyon rövid az orra, akárcsak a feneke, fordulókőre egészen szűk, a városi manőverezés könnyed ujjgyakorlat, pláne a gombnyomásra túlszervózottá váló kormányzással.

Összeszereltségére nem lehet panasz, egészen merev, jó érzés ilyen kisautót vezetni.

A tetőablak és a tükrök felől érkező szélzaj azonban jelentős, a komfort ezen a téren csorbát szenved, és a frissítéssel talán érezhettek volna minőségibb műanyagok az utastérbe. Az új motorhoz egyedi, limitált felszereltség is tartozik (a fotókon szereplő autó nem az a verzió), melyben az ülések kárpitját az óceánokból kihalászott műanyag palackok újrahasznosításával állították elő. A csinos és klasszikus vonalakat öltő külső mellett az utastér is legalább annyira aranyos és ízléses. Ezen a téren az egyetlen változás a digitális műszeregységben keresendő, megjelenítheti a hibrid rendszer energiaáramlását, így figyelhetjük, mikor tölt vissza és mikor használja az indítógenerátort. A Fiat 500 most egészen kedvező áron, 3 990 000 forinttól érhető el, az új 1,0 literes motorral és a könnyű-hibrid rásegítéssel, valamint a továbbra is mindenképp nagyon stílusos külsővel.
A cikkhez a Fiat Schiller tesztparkjából kaptuk kölcsön az új 500-ast. Köszönjük!
Értékelés
Pozitív
Könnyed vezethetőség, alacsony fogyasztás, csinos megjelenés, stabilitás, személyre szabhatóság
Negatív
Anyaghasználat, magas tempónál erőtlen motor, szélzaj
Árak
Tesztmodell alapára
3 990 000 Ft (2020.03.06.)
Tesztautó ára
4 550 000 Ft (2020.03.06.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
51 kW (69 LE)
Nyomaték:
102 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,9 s
Végsebesség:
160 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3571 mm
Szélesség:
1627 mm
Magasság:
1488 mm
Saját tömeg:
900 kg
Össztömeg:
1340 kg
Terhelhetőség:
440 kg
Tengelytáv:
2300 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
185 l
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro6d
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
102 Nm
Teljesítmény:
51 kW (69 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
160 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,9 s
CO2-kibocsátás:
88 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,5 l/100km
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.03.07. at 13:41
    Permalink

    Ahogy olvastam az új motorról, mintha csak a régi 1,2-es FIRE erőforrás jellemzői köszönnének vissza. Jómagam egy 1,2-es motorral szerelt Punto-t hajtok idestova 13 éve és betűről-betűre azokat a menetteljesítményeket tapasztalom amit Te is leírsz a cikkben Tamás a kis 1.0-ról. Városban fürge, szeret pörögni, viszont autópályán hamar kifogy a szuszból. Gondolom ennek azon egyszerű oka az lehet hogy fő “vadászterületének” továbbra is a városi forgatagot szánják. Aki pedig száguldozni szeretne annak ott vannak a felpaprikázott Abarth-ok.

Vélemény, hozzászólás?