Elöl a 2,0 literes, két turbóval megfújt dízel, hátul pedig a plató. Csak ennyi a fontos, vagy az is számít, hogy mi van a kettő között?
Robusztus külleme messziről felismerhetővé teszi, ebben mondjuk a hatalmas felirat is sokat segít
Elöl osztott fényszórókat kapott
Alapáras a LED világítás
A hatalmas homlokfelület jelentős részét a fekete hűtőrács teszi ki
Rengeteg pickuphoz volt szerencsém az elmúlt évek során, így mindenképp kíváncsi voltam a Maxus T60 Max modellre, amely az adatai és a tekintélyt parancsoló külleme alapján minden téren kihívója lehet a nagy nevű platósoknak, ám a felszereltségéhez mérten az ár jóval barátibbnak tűnik. De vajon a való életben is képes megszorongatni a Hiluxot vagy a Rangert a kínai konkurens? Hogy erre választ adhassak, először az alapokkal kell kezdeni.
5,4 méter hosszú, a tengelytávolság pedig 3,16 méter
Szélessége 1,96 méter
Magassága 1,87 méter
Hátul laprugós a futómű, műszakiság terén minden megvan, ami egy pickuptól elvárható
Ez a pickup ugyanis nem egy nyugati modell Kínában gyártott változata, mint mondjuk a Dongfeng Navara-alapú csodája, hanem egy ízig-vérig Kínában fejlesztett haszonjármű. A platform a Maxus saját fejlesztésű, T platform névre keresztelt alváza, amely a Népköztársaságban néhány nagyobb SUV alatt is helyt áll. Méreteit tekintve egy átlagos "egytonnás pickup", ráadásul az arányai is teljes mértékben megfelelnek a hazai elvárásoknak. Dizájn terén modern utat választottak a kínaiak, az osztott lámpatestek és a hatalmas, műanyag hűtőrács robusztus, messziről felismerhető. Hátra már jóval kevesebb fantázia jutott, ám a platós küllem itt erősen behatárolja a kreativitást. Egy valami biztos azonban: ránézésre nem tűnik ki a modern pickupok sorából a Maxus terméke.
A műszerfal jól néz ki, az anyagminőség pedig még a jelenlegi német prémium SUV kategóriában is megállná a helyét
Mindkét képernyő 12,3 colos
Az infotainment rendszer sajnos nem az igazi
A két ülés között vezeték nélküli telefontöltő, az automata kézifék kapcsolója, illetve a hajtás tekerőgombja kapott helyet
Az utastérben is igaz mindez: a duplakabin kellően tágas, modern hatást kelt a két képernyőből álló műszeregység-infotainment kombóval, ráadásul semmi sem csak dísznek került bele. Ha valamiben ránézésre meg lehet kapaszkodni, az tényleg elbír, illetve az anyagminőség is jól egyensúlyozik a prémiumérzet és a funkcionalitás között. Használat közben azonban egyértelművé válik, hogy itt a régimódi luxus került előtérbe, nem pedig a kütyük. Hiába a nagy képernyő, a szoftveres oldala a dolognak kizárólag az alapokat tudja, a rádió hangzása kritikán aluli, illetve a kezelőfelület is nagyjából olyan, mintha egy alapáras Android alapú okos TV, vagy több éves kínai tablet került volna a műszerfal tetejére. Hogyha ezek a részletek zavarnak, akkor ez nem a te játékszered, ám a Maxus nem is erről szól. Akad viszont 360 fokos kamerarendszer, vezeték nélküli telefontöltő, illetve hátsó szellőző is, valamint a kormány és az első két ülés is fűthető.
A váltókart a kormány mögé száműzték
A világítást az érintőképernyős menüben kell kezelni
Talán itt jobb helye lett volna a lámpakapcsolónak
Teljes értékű klímavezérlő nincs, ám az alapokat egy érintősávon lehet állítgatni a főképernyő alatt
Az elektromosan állítható ülések egyébként hosszabb távon is kényelmesek, a bőrözött kormány fogása jó, bár itt is megesik, hogy a kényelmes beállításnál eltakarja a képernyő jelentős részét a karima felső fele. Ezen az sem segít, hogy a kormány csak magasságában állítható, illetve szélvédőre vetített kijelző sincs, hogy kárpótoljon a kitakart információ miatt, ám testalkattól függően az is megeshet, hogy ez a probléma a többséget egyáltalán nem érinti majd. A hátsó sor is kényelmes, bár itt azért érezni, hogy egy platósban ülünk: a fejtér és a lábtér is elégséges, ám a padló eléggé magas az ülések szintjéhez képest.
A helykínálat hátul is korrekt
Az első ülésekben fejedelmi a térérzet
Az ülések kényelmesek, bár a fekete bőr végett egy szellőztetés jól jönne a nyári napokra
Jutott szellőző is a második sorba
A pohártartós könyöklőt sem felejtették el
A plató teljesen korrekt, lényegében szabvány méretű, 1485 milliméter hosszú és 1510 milliméter széles a rakodóterület, az oldalfalak magassága 530 milliméter. Akad hátul elegendő rögzítési pont is, illetve az ajtó is masszív, strapabírónak tűnt. A típus maximális vontatási kapacitása fékezetten 3,5 tonna, a teljes teherbírása 1050 kilogramm, tengelyterhelés terén előre 1365 kilogramm, hátra pedig 1885 kilogramm juthat. A doboz egyébként külön rendelhető kiegészítő, a típushoz 1,1 millió, illetve 1,3 millió forint közötti összegért kínálnak felépítményeket, de kapni rolót, platóbélést, illetve tárolórendszereket is a Maxushoz. A képeken látható felépítmény 1,1 millió forintba kerül.
A plató eléggé alap, de a feladatát ellátja
A felépítmény külön rendelhető kiegészítő
A T60 Max orrában egy szintén saját fejlesztésű, 2,0 literes, duplaturbós erőforrás található 216 lóerővel és 500 newtonméter forgatónyomatékkal, ami bőségesen elegendő még egy ekkora járműnek is. Túl sok élményt nem kell tőle várni, a nyolcfokozatú automataváltó rengeteget kapcsolgat, hogy mindig ideális fordulatszám-tartományban tartsa a négyhengerest, ám legalább gyorsan és zökkenőmentesen vált a fokozatok között. A motorblokk egyébként a forgalmazó állítása szerint teljesen azonos a gyártó furgonjaiban találhatóval, a különbség a második turbó, ezzel csak a pickup rendelkezik, a dobozosok beérik egyetlen csigával.
Az első sárvédőkön is büszkén hirdeti a két turbóját
A hajtás a kategóriában szokásos módon kapcsolható: alapesetben hátsókerekesként üzemel, de akad összkerekes, illetve felező mód is. A differenciálzár automatikus, ám gyakorlatilag azonnal reagál: a száraz, alföldi homokon esélyünk sem volt elkapartatni, ebben könnyű szerrel veszi fel a versenyt a legendás konkurensekkel is. Természetesen hátul laprugós, elöl 21,7, hátul pedig 23 centi a hasmagassága a tengelyeknél, a gyártó szerint akár 55 centi mély vízen is át tud gázolni. Sajnos igazán brutális sarazásra nem adott lehetőséget az időjárás, ám az így is egyértelművé vált, hogy ahová munkaügyben Magyarországon el kellhet menni egy ilyen platóssal, oda el fog tudni jutni ezzel is egy gyakorlott sofőr.
Terepen sokkal kellemesebb, mint közúton
Közel sem teljesített azonban ennyire fényesen az aszfaltozott utakon: még a kategóriatársainál is pattogósabb, valóban teherautós a rugózás, illetve a gázreakciótól, valamint a váltótól is messze áll a személyautós finomság. Félreértés ne essék, együtt lehet élni vele, ám egyértelmű, hogy nem az adót visszaigénylő cégvezetők luxus-haszonjárművének, illetve nem is játékszernek tervezték. A korai példányok ráadásul a kínai haszonjármú-szabályozáshoz igazított, 120 km/órára korlátozott távolságtartó tempomattal érkeztek, ám ezt a gyártó egy szoftverfrissítéssel orvosolni fogja a jövőben. A végsebesség egyébként 170 km/óra, így kényelmesen tud előzni is autópályatempónál. Fogyasztás terén is meglepetést okozott: bár főként üres platóval jártam vele, de 300 kilométernyi autópályán, nagyjából 100 kilométernyi városi forgalomban, illetve további 100 kilométernyi terepen is próbára tettük, így lett kereken 10 liter a fogyasztás a visszatankolás szerint.
A képernyő szerint 9,9 liter, a visszatankolás szerint 10 liter lett az átlagfogyasztás
Egyértelmű tehát, hogy a döntő tényező az ár. Amíg elfogadjuk, hogy a T60 Max a magasan extrázott konkurensekkel száll versenybe, addig kimondottan baráti az akár nettó 13,99 milliós vételár, igaz, ez csak a bevezető készlet erejéig tart a vállalkozásokra szabott kedvezménnyel, és nem is minden kereskedés ad kedvezményt. Magánszemélyeknek, illetve a kedvezményt nem hirdető kereskedéseknél 14,99 millió a nettó, vállalkozás híján viszont bruttóban kell számolni, úgy 19 037 300 forintért vihető haza a T60 Max.
Hétvégi szórakozásra is kiváló eszköz lehet, ha felfedeznéd vele a környező vidéket
Összegezve tehát a Maxus platósa egy munkaeszköz, és bár a külső elemeken látszik a "kínaisága", az utastér anyagminősége és kialakítása felveszi a versenyt a magasra extrázott, másfélszeres, vagy akár dupla áron kínált nyugati és japán konkurensekkel. Inkább csak mutatóba kapott viszont kényelmi tech-funkciókat, viszont a sávtartóra, a távolságtartóra, a biztonsági technkiára, valamint az anyagminőségre egy rossz szavam sem lehet. Hogyha viszont valakinek a személyautós kényelemre és a felvágós extrákra is szüksége volna, az továbbra sem ebben az árkategóriában fogja megtalálni, amit keres. Ám valahol felüdülés is számomra, hogy végre nem egy dísz-pickuppal, vagánykodásra felcsinosított terepjáróval van dolgom, hanem egy valódi haszonjárművel.
Nem kérdez, hanem bárhová eljut: legyen szó ártérről vagy az Alföld homokjáról, egy jó pickupnak a hazai táj ritkán jelenthet kihívást
Hogyha az ár-érték arányt is belevesszük a képletbe, akkor a magasan extrázott konkurensek között tényleg jól fest az összkép, ám akad egy bökkenő is az apró betűs résznél. Sok más kínai modellhez hasonlóan ugyanis itt sem lehet fapados változatot kérni, emiatt pedig duplakabinnal, de extrák nélkül az Isuzu D-Max jelentősen, de valamennyivel még Ford Ranger is alá tud ígérni. Hogyha pedig kimondottan haszonjárműnek vennéd, akkor érdemes átgondolni, hogy megérheti-e a magasabb felszereltség az ismeretlen névvel párosítva, még akkor is elgondolkodtató, ha a kínaiak 5 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállalnak a termékükre.
Kívülről tekintélyt parancsoló, az utastér is kényelmesebb a fapados konkurenseknél, ám valódi luxizásra alkalmatlan a Maxus T60 Max
Értékelés
Pozitív
Kiváló terepképességek, jó anyagminőség, erős, nyomatékos motor, terepen kényelmes futómű
Negatív
Aszfalton pattogós futómű, lassú és bonyolult szoftver, képernyőről kezelhető fényszórók
Ez bizony pont a „luxizás”-ról szól: csillog villog, bőrszerkó stb.. 14 millió nettóért. Aki valóban nem „luxiz”-ni akar, annak meg ott van a Ranger nettó 11.5 millióért…
Már bocsánat, de milyen árlistát nézel? A legfrissebb Ranger árlista szerint a szimplakabinos (értsd, második üléssor nélküli) változat is 13,14 millió nettóról indul. Duplakabinnal 13,85 a fapad Ranger. Tehát 13,85 millióért fapad, vagy 13,99 millióért a fenti felszereltséglista, az nem valami nagy felár, és hidd el, hogy ezzel élőben nem tudsz luxizni, mert nem elég vagány hozzá. Biztosan van, aki beveszi, hogy ez valami drága cucc, de pont azok nem, akik előtt az ilyen nagy dögökkel luxizni szokás.
Akciós árat vetettem össze az akciós árral. Szerintem korrektebb voltam, mert pl. a cikkben bruttóként sejttetve volt feltüntetve a nettó ár a tesztalanyra..
Okosabbat nyilván csak akkor lehet majd mondani, ha flottákban eltöltöttek pár évet, de az ausztrál piacon is árulják – s ha ott eladható az pozitív jel. A kenguruzabálóknál épp fordított volt a verdikt – vagyis szerintük kemény off-roadra nagyon nem való, máskülönben meg amúgy oké. Valószínűleg kellett volna a platóra legalább 100-200 kg rakomány a pattogás megszüntetéséhez.
Viszont a képernyőről kapcsolható fényszóróból következtetve nem tervezhették túl átépítés-barátra a villamos hálózatát. Szóval tűzoltó- vagy rendőrségi autó lehet, hogy nem lesz belőle.
Ez bizony pont a „luxizás”-ról szól: csillog villog, bőrszerkó stb.. 14 millió nettóért. Aki valóban nem „luxiz”-ni akar, annak meg ott van a Ranger nettó 11.5 millióért…
Már bocsánat, de milyen árlistát nézel? A legfrissebb Ranger árlista szerint a szimplakabinos (értsd, második üléssor nélküli) változat is 13,14 millió nettóról indul. Duplakabinnal 13,85 a fapad Ranger. Tehát 13,85 millióért fapad, vagy 13,99 millióért a fenti felszereltséglista, az nem valami nagy felár, és hidd el, hogy ezzel élőben nem tudsz luxizni, mert nem elég vagány hozzá. Biztosan van, aki beveszi, hogy ez valami drága cucc, de pont azok nem, akik előtt az ilyen nagy dögökkel luxizni szokás.
Akciós árat vetettem össze az akciós árral. Szerintem korrektebb voltam, mert pl. a cikkben bruttóként sejttetve volt feltüntetve a nettó ár a tesztalanyra..
Az a biztos, hogy LölöBrigida nem ezzel fog luxizni.
Okosabbat nyilván csak akkor lehet majd mondani, ha flottákban eltöltöttek pár évet, de az ausztrál piacon is árulják – s ha ott eladható az pozitív jel. A kenguruzabálóknál épp fordított volt a verdikt – vagyis szerintük kemény off-roadra nagyon nem való, máskülönben meg amúgy oké. Valószínűleg kellett volna a platóra legalább 100-200 kg rakomány a pattogás megszüntetéséhez.
Viszont a képernyőről kapcsolható fényszóróból következtetve nem tervezhették túl átépítés-barátra a villamos hálózatát. Szóval tűzoltó- vagy rendőrségi autó lehet, hogy nem lesz belőle.