Nagycsaládos fellépőfurgon: nem csak DJ-knek tökéletes!

Fizetett hirdetés

Citroën Grand C4 Spacetourer, 2019 használtteszt: nappal lurkókkal, éjjel DJ szettel megpakolva

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kell egy újszerű autó, amibe akár a család, akár egy egész fellépés hangcucca befér? Ennek a C4-nek még a dobszett sem akadály! Íme egy hangtechnikai webshop tulajának autója, ami nappal a családot szolgálja, éjjelente pedig a nagyhangfalakat viszi!

Ezzel az autóval kapcsolatban megértem, ha az olvasóink jelentős részében egy furcsa kettős érzet motoszkál. A Grand C4 Spacetourer ugyanis egy valóban nagy és praktikus, az egész család számára kényelmes négykerekű, ami keveset fogyaszt, kellően erős, és még vezetni is kellemes. Csak az a fránya hang ne lenne, ami a koponyánk egy távoli sarkából visszhangozva ordítja:

"Dehát ebben egy 1,2 literes, háromhengeres motor van!"

Nem fogok hazudni, amikor először találkoztam a Stellantis 1199 köbcentis PureTech csodájával, akkor én is kételkedtem benne. Ám azóta annyi nagyobb és nehezebb autóban csalódtam már pozitívan az erőforrásban, hogy egyetlen dolog maradt, amire nem tudtam mit mondani a kételkedő ismerőseimnek: ha megkérdezték, hogy milyen lesz használtan, 50, 70, vagy akár 100 ezer kilométer után. Jöjjön hát a magát tálcán kínáló lehetőség: döntsétek el Ti, hogy megéri-e az árát ez az igazán multifunkciós gép, ami napi szinten bizonyít a sokoldalúságával és megbízhatóságával. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük inkább az alapokkal. Ha nagyon műszaki szempontból értelmezzük a kijelentést, akkor ezek az alapok az annak idején még PSA, ma viszont már Stellantis jelenleg is használt EMP2 padlólemezét jelentik. Nem véletlen tehát egyes elemek és összességében a vezetési élmény kísérteties hasonlósága a jelenleg is kapható Peugeot 5008-cal (Tesztjét ide kattintva olvashatod). Hogy az a modell miért élhet tovább? Mert SUV-nak álcázták, de ezt szerencsére az egyterűség értékeinek elvesztése nélkül sikerült abszolválni. A C4 Spacetourernek viszont nincs álcája, a 4438 milliméteres hossz és a 2785 milliméteres tengelytáv mindenféle emelés nélkül, hagyományos látvánnyal szolgál. Ennek ellenére nem alacsony a maga 1610 milliméterével, csak az 1826 milliméteres szélessége, no meg persze a már említett hossz és a lehetőségekhez mérten elnyújtott orr rejti jól ezt az adatát.
Hirdetés
Bent viszont rögtön kiderül, hogy mekkora hodállyal van dolgunk, amíg a már említett 5008 i-Cockpitja a sofőrt körbezárva szűkíti a teret, ezzel is rejtve a családi kisbusz fílinget, addig a Spacetourer központi műszeregysége és visszafogott műszerfala még tovább növeli. Ebben természetesen a hatalmas üvegfelületek is jócskán kiveszik a részüket. A központi rendszert sem kell bemutatni senkinek, aki az elmúlt években látott Stellantis terméket, lényegében csak a legújabb modellekben nem ez a szoftver fogad. Sajnos a legnagyobb problémája közös megannyi kortársával, hogy minden funkciót az érintőképernyőre kényszerítettek a gyártók, még a klímához is a mai szemmel már aprócska és viszonylag lassú pixelhalmazt kell bökdösni. Felette a monokróm, korlátozott mennyiségű adat kijelzésére képes LCD kijelző foglal helyet digitális műszeregység gyanánt, ami szerintem egy kimondottan kellemes megoldás, ám a modern képernyőkhöz képest nyilván régimódi hatást kelt. Ami viszont kimondottan mai, az a beltér ergonómiája, az ülések kényelme, a kezelőszervek működése: érezni, hogy ez egy frissen kifutott modell, ráadásul használati érték szempontjából újszerű állapotban. Az autó első belegondolásra nem egy agyonhasznált példány, hiszen valamivel 41 ezer kilométer felett járt a fotózáskor, ám ne feledjük, hogy éves szinten ugyanennyit futott egy 150 ezres óraállású 10, vagy egy 300 ezret mutató 20 éves autó is. Számomra ennek fényében sem meglepő, hogy műszakilag ez a C4 olyan állapotban van, mintha most gurult volna le a gyártósorról.
Hirdetés
Pedig kap használatot bőven, ráadásul kettős életet is él. Éjjel ugyanis teltházas szórakozóhelyeket kiszolgáló talpalávalónak hordja a műszaki alapot az 5 ülés mögött is 630-793 literes csomagtartójában, ha épp nem egy lagziba viszi haknizni a tulajdonos DJ felszerelését és a méretes hangfalakat, ekkor a második sort is döntve, 2181 literes rakterében. Nappal viszont egy mozdulattal felnyílnak a széksorok, merthogy a gyereküléseké, a játékoké és a mindent összemaszatoló fiatalságé a főszerep. Ezért kapott extra védelmet a három teljes értékű, sínen mozgatható hátsó ülés, illetve ezért találni elveszettnek hitt kisautót és ropimaradványokat a rejtett zugokban, a rendszeres és alapos takarítás ellenére is. Míg bent azért találni néhány sérülést, addig kint makulátlan az autó, még a hátsó sarkait sem tarkítják parkoláskor keletkezett horzsolások, meghúzások. Oldalát még egy látványos matricázás is védi, az autó ugyanis a SoundShop.hu tulajdonosát szolgálja, az ide kattintva elérhető webshopjukban sok száz terméket találsz a filléres hangtechnikai kiegészítőktől a DJ felszereléseken át egészen a fesztiválokra szánt komplett mobilszínpadokig, ráadásul nem csak vásárolhatsz, hanem bérelhetsz is: tényleg minden egy helyen, ami a bulihoz kell! Ennyit viszont a reklámról, térjünk vissza az autóhoz.
Hirdetés
A Spacetourer motorja is gond nélkül üzemel, hiszen minden szükséges karbantartást megkapott, ez nem a "Megvettem újonnan, innentől egy forintot se költök rá" tipikus esete. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy eddig még soha, semmi probléma nem volt az autóval, így valós szerviztapasztalatról sem a tulaj, sem pedig én nem tudok beszámolni. Az autó orrában a legfeljebb 131 lóerőt leadó, ám már 1750-től dízeles, 230 newtonméter nyomatékkal húzó PureTech erőforrás nem eszi az olajat, a hangja szép olyan amilyennek lennie kell, és menetdinamikában sem produkál semmi furcsát. A félreértések elkerülése végett jelzem: ez azt jelenti, hogy ez az autó a hazai viszonylatban konkrétan erős. A PSA univerzális platformjának köszönhetően ugyanis ehhez a teljesítményhez mindösszesen 1,3 tonnás tömeg társul üresen. Éppen ezért a fogyasztás és a vezetési élmény is igen kellemes tud maradni, nem csak egyenesben lehet vele sietni. Igazából még a 2,2 tonnás maximális terhelésével is elevickél: néhány hónappal ezelőtt az 55-ös főúton megpakolva követett engem hazafelé ez a Spacetourer, és viszonylag sok cuccal sem jelentett problémát a kis erőforrásnak lepipálni a nagyjából a mai magyar átlagos súly/lóerő arányt képviselő, 101 lóerős és üresen 1250 kilós A4 kombimat. A kormány mögött 40 ezer kilométer után is ugyanazt lehet róla elmondani, amit újkorában (korabeli tesztünket egy magasabban extrázott, dízel példányról ide kattintva éred el). A rugózása még mindig kellemes, a kormányzása még most is pontos, a motorválasztéka pedig néhány évvel később is gond nélkül kiszolgálja az igényeket. Összességében tehát használtan is azoknak ajánlható, akik egy tágas, kényelmes családi autóra vágynak. Ebben a mezőnyben a Grand C4 Spacetourer legnagyobb előnye két részből tevődik össze. Az egyik fele a történetnek, hogy a lemezek alatt nemcsak egyszerűen mai, hanem abból is egy igen népszerű technikával dolgozik, ezért egy modern, új autó érzetét kelti. Másfelől közelítve viszont annyira kiment a divatból az amúgy korrektül megrajzolt, mutatós részletekkel operáló egyterű formája, hogy új autóként már nem is árulják a franciák, használtként emiatt is jóval olcsóbb a testvérmodell 5008-nál. Hogy pontosan mennyivel? Azonos felszereltséget, motort és futásteljesítményt keresve legalább egy, legfeljebb másfél millió forinttal. A Használtautó.hu kínálatát felcsapva kiderül, hogy dízel Grand C4 Spacetourerből jóval többet árulnak, mint benzinesből, ehhez valószínűleg az is hozzájárul, hogy információink szerint jóval többet adtak el a gázolaj-hajtotta erőforrásokból a típusban. Az 1,5 és 2,0 literes HDi-k esetében azonban főként magas, 150 és 200 ezer kilométer közötti óraállásokkal találkozhatunk a fiatal kor ellenére, ám a legolcsóbbakat már 6 millió forint alatt hazavihetjük. Ezen felül érdekes tényező, hogy még jelen vannak a találatok közt a nemrég kifutott modell utolsó szalon- és tesztautó példányai is, amelyek 9 és 12 millió forint közt mozognak felszereltség és motorizáltság függvényében. Egy hasonlóan felszerelt, valamivel többet futott és egy évvel öregebb benzines példányt azonban hirdetnek épp. Ennek a 6,7 milliós vételárát is figyelembe véve már tényleg behatárolható a képeken látható autó értéke is: én 7 és 8 millió között hirdetném meg, ha el akarnám adni. Keveset futott, fiatal autóként nem rossz vétel annyiért, főleg, hogy egy új, teljesen alap 5008 jelenleg ugyanezzel a motorral a 12,6 milliót közelíti, és még várni is kell rá.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.10.18. at 11:59
    Permalink

    Most tényleg annak kell örülni, hogy egy pár éves autó, átlagos évi futásteljesítménnyel, általános karbantartások mellett még nem fosta össze magát? C4 Picasso-ból szálltam ki kb. ilyen használat mellett 95.000-nél és az sem ette az olajat, meg nem volt semmi baja, pedig “csak” a kötelező karbantartást kapta, mint flottás autó. Ráadásul az elátkozott 1.6 benzines Prince motor volt benne, és én toltam neki.. Szóval tényleg érdekes lenne ez az 1.2 turbo 100-120e után.

Vélemény, hozzászólás?