0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

A korral csak egyre sármosabb az első V8-as Porsche 

Váltotta volna a 911-est az idén 40. évfordulóját ünneplő 928

·

Valódi luxus túrakupéként mutatkozott be 1977-ben az első V8-as Porsche. A 928-ast egyenesen a 911-es helyére szánták, ám ezzel a közönség nem értett teljesen egyet. Idén 40 éves a 928-as.

%KA%Idén 40 éve mutatkozott be a Porsche 911 leváltására készült 928. Szakítottak a hagyományokkal, és nem csak a léghűtéses boxermotort, de a farmotoros elrendezést is dobták volna%KA%

Idén 40 éve mutatkozott be a Porsche 911 leváltására készült 928. Szakítottak a hagyományokkal, és nem csak a léghűtéses boxermotort, de a farmotoros elrendezést is dobták volna

Formájával mindenképp megelőzte a korát, ám nem sikerült a terv, miszerint a 911-est váltja majd a palettán és az idén 40 éves 928-assal prémium szintekre evez a Porsche. A ’70-es évek közepén jött a felismerés Ferdinand Porsche fejében, hogy a farmotoros 911-es határait lényegében már elérték és nincs tovább. Vagyis érdemi fejlődést már nem érnének el – milyen jó, hogy később erre rácáfoltak. Kezdtek átállni a hagyományos orrmotoros elrendezésre, és először a mezítlábas, négyhengeres 924-est dobták piacra. A paraszt-Porsche igencsak megdobta a bevételeket, amikből futotta a luxusmodellnek szánt 928-asra. Hosszas fejlesztések után az 1977-es Genfi Autószalonon mutatták meg, és valamilyen érthetetlen véletlen folytán az 1978-as Év Autója címet is besöpörte. Sportautó azóta sem nyerte el a címet, és vélhetően ez így is fog maradni.

%KA%A korra még a különálló lökhárítók voltak jellemzők, a 928-as műanyag lökhárítói viszont a formaterv szerves részei lettek − hátul olyan gömbölyítéssel, amit korábban más modellen nem láthattunk. A felugró fényszórók nem csak a kor, de az autógyártás legmenőbb darabjai lettek%KA%

A korra még a különálló lökhárítók voltak jellemzők, a 928-as műanyag lökhárítói viszont a formaterv szerves részei lettek − hátul olyan gömbölyítéssel, amit korábban más modellen nem láthattunk. A felugró fényszórók nem csak a kor, de az autógyártás legmenőbb darabjai lettek

%KA%A 911-essel ellentétben ebben akár el is fért két felnőtt hátul, persze kényelmes az éppen nem volt. Viszont egyedülállóan a hátul ülőknek is jutott kihajtható napellenző, és a történelemben először a kormány állításánál a műszeregység is vele mozgott%KA% %KA%A 911-essel ellentétben ebben akár el is fért két felnőtt hátul, persze kényelmes az éppen nem volt. Viszont egyedülállóan a hátul ülőknek is jutott kihajtható napellenző, és a történelemben először a kormány állításánál a műszeregység is vele mozgott%KA%

A 911-essel ellentétben ebben akár el is fért két felnőtt hátul, persze kényelmes az éppen nem volt. Viszont egyedülállóan a hátul ülőknek is jutott kihajtható napellenző, és a történelemben először a kormány állításánál a műszeregység is vele mozgott

Formaterve jó 20 évvel megelőzte a korát, a gömbölyded folyami kavics fazon a ’90-es évekre volt jellemző. Letisztult formáját a karosszériába simuló lökhárítójának köszönheti, ez elég merész lépés volt abban a korban, amikor még szinte mindenki különálló lökhárítókat tervezett. A hosszú orr, hátratolt kabin és mérhetetlenül gömbölyű far tökéletes arányokat adott a 928-asnak. A front részt ráadásul alapesetben a fényszórók sem törik meg, bár látszanak, azok csak békaszemként kiugrott állapotukban világítanak. Ezeket ráadásul a szerkezet meghibásodásakor is egyszerűen elő lehet csalogatni egy kis gomb nyomkodásával a motortérben. Nem csak arányai tökéletesek, súlyelosztása is tengelyenként szinte azonos, köszönhetően annak, hogy a váltót nem a motor mögé, hanem hátra, a differenciálművel egybe építették.

%KA%A váltó hátra került a jobb súlyelosztás érdekében, 5 fokozatú kézi, valamint három, később négyfokozatú automata is lehetett. Futóműve elöl a hagyományos McPherson elrendezésű, de oldalanként két lengőkarral és persze elöl-hátul tárcsafékkel%KA%

A váltó hátra került a jobb súlyelosztás érdekében, 5 fokozatú kézi, valamint három, később négyfokozatú automata is lehetett. Futóműve elöl a hagyományos McPherson elrendezésű, de oldalanként két lengőkarral és persze elöl-hátul tárcsafékkel

A géptetőt felnyitva csak egészen messze vehetjük észre a márka első V8-as motorját, mivel az csak az első tengely mögött kezdődik. Kezdetben 4,5 literes 240 lóerős, hengerenként kétszelepes V8-assal szerelték. Később hengerenként négyszelepes és nagyobb motorokkal készült. A gyártás végére, 1995-re már 5,4 literes, 350 lóerős motor dolgozott a 928 GTS-ben, ez volt a csúcsváltozat. A tervek felskiccelésekor azonban ennél jóval exkluzívabb modellnek tervezték, V10-es Audi eredetű, tulajdonképpen a quattróból ismert öthengeres megduplázott verziójával. Viszont olyan modell kellett, amit Amerikában is el tudnak majd adni, ezért maradtak a V8-as elrendezésnél. Ötfokozatú kézi, vagy három, illetve négyfokozatú Mercedes eredetű bolygóműves automata váltót párosítottak hozzá.

%KA%Plusz lökhárítót kaptak az amerikai kivitelek, a frissítéssel változtak a hátsó lámpák, de a 928 formája kitartott 1995-ig%KA%

Plusz lökhárítót kaptak az amerikai kivitelek, a frissítéssel változtak a hátsó lámpák, de a 928 formája kitartott 1995-ig

A 928-as kimozogta a formatervezés szempontjából zsákutcának számító ’80-as éveket, csupán apróbb változtatásokat eszközöltek rajta, amik nem rontottak a megjelenésén. A Porschénál amúgy sem hódoltak be a divatnak, a 911-essel is kitartottak a megszokott formáknál. A 928-as többször változott, de a lényeg megmaradt, viszont egyre erősebb és sportosabb lett. A vásárlók viszont furcsán néztek rá már az elejétől kezdve, a berögzött és tehetős Porsche vásárlók pedig nem voltak hajlandóak elfogadni, hogy egy orrmotoros, ráadásul V8-as modell lesz a 911-es utódja, a vízhűtéstől pedig még a szőr is felállt a karjukon. Ellenben a 928-as megjelenésével új vásárlókat is szereztek, de a márka rajongói miatt a vezetőségben történt változás után mégis úgy döntöttek, hogy a két modellt egymás mellett fogják értékesíteni és a 911-es tovább élhet.

%KA%240 lóerővel indított, később 300, a végére pedig 350 lóerőt teljesített, akkor már hengerenként négyszelepes, 5,4 literes V8-asból%KA%

240 lóerővel indított, később 300, a végére pedig 350 lóerőt teljesített, akkor már hengerenként négyszelepes, 5,4 literes V8-asból

%KA%1987-ben készült a Panamera előfutárának is beillő H50 tanulmányautó a 928-as nyújtott alapjain, a Panamerára innen még több mint 20 évet kellett várni%KA% %KA%1987-ben készült a Panamera előfutárának is beillő H50 tanulmányautó a 928-as nyújtott alapjain, a Panamerára innen még több mint 20 évet kellett várni%KA%

1987-ben készült a Panamera előfutárának is beillő H50 tanulmányautó a 928-as nyújtott alapjain, a Panamerára innen még több mint 20 évet kellett várni

További terveik is voltak a 928-assal, korábban már eljátszottak a négyajtós 911-es gondolatával, de abból egyetlen autón túl nem lett semmi, később azonban leporolták a terveket. 1987-ben a márkaalapító 75. születésnapjára készült el a H50, nyújtott tengelytávval és két plusz ajtóval, amik szembe nyíltak az elsőkkel, Mazda RX-8 stílusban. Az orrmotoros elrendezéshez jobban illett volna az ötajtós karosszéria, ám ezt is elvetették, és bár később készült még egy tanulmány, az szintén a 911-es alapjaira, így az első Panamera előfutárának a 928 H50-et tekinthetjük. 1995-ös leköszönésével a 928-asnak egyelőre nincs utódja, pedig láthattunk már néhány remek ötletet az újraélesztéséhez. A Porsche azonban amennyire nem látott lehetőséget a 911-esben az elején, most annyira bízik a modellben, nem is hiába. Persze az eladásokat továbbra is a hétköznapi autónak is tökéletes Cayenne viszi előre, de már ott a kisebb Macan is. Hogy mennyi esély van egy újabb orrmotoros Porsche sportkocsira, azt nehéz lenne megjósolni. Viszont egy a 911-eshez hasonlóan finoman, aprólékosan és elegánsan újjáélesztett dizájnnal mindannyian szívesen látnánk újra a 928-ast.

%KA%A Porsche vevőknek és a márka rajongóinak továbbra is a 911 kellett, így nem utód lett a 928-asból, hanem egy különálló, egyszériás modell%KA%

A Porsche vevőknek és a márka rajongóinak továbbra is a 911 kellett, így nem utód lett a 928-asból, hanem egy különálló, egyszériás modell

Ez is érdekes lehet:
 

Grafikákon a puritán, a háromajtós, a GT és a pickup Duster

X-Tomi mindig megcsinálja azokat a modelleket, amiknek mindenki örülne, de még nincsenek piacon...

Szlovénia csak 2030-ig engedélyezné a hagyományos meghajtású járművek eladását

A szlovén kormány elfogadta az alternatív üzemanyagokról szóló stratégiáját, amely szerint 2030...

Skoda Karoq 1.5 TSI és 2.0 TDI menetpróba

Borzalmas szóviccből el lehet még sütni párat, de a neve az egyetlen, ami mókás. Digitális műszeregység...

Opel Insignia Sports Tourer Dynamic 2.0 CDTI AWD teszt

Kombiként kezdeti csúcsdízelével és összkerékhajtással is meggyőző volt az új Insignia, de eláruljuk...

Citroën Xantia 1.6i, 1995 - használtteszt

Mennyire időtálló egy Citroën Xantia, alapmotorjával, hidropneumatikus futóművel és mindössze...

Autóalkatrészből a legjobb ár és minőség - nemzetközi díjat nyert el a Bárdi Autó

Neves elismerést kapott a Bárdi Autó: az Icertias független svájci minősítő intézet piackutatása...

Elvette a rekorder, első helyet a Koenigsegg a Bugattitól

Alig pár hétig birtokolhatta a 0-400-0 km/órás rekordot a Bugatti Chiron. A svéd Koenigsegg Agera...

BMW 120i, 2004 - használtteszt

Nem is túl rég játszik szerepet a BMW az ötajtós kompakt kategóriában, de várjunk csak! Az első...

Renault Captur 1.2 TCe 118 EDC Intens teszt

Éllovasként frissítették a Renault Capturt, ami dögösebb és karakteresebb, mint valaha. Turbós...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb3JzY2hl
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Schibsted Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (5 db)

zold írta: 4 hete
Tökmindegy írta: 4 hete

"A 928-as kimozogta a formatervezés szempontjából zsákutcának számító ’80-as éveket"



AZT A BETYÁR MINDENIT! Nem semmi ez azért. Ilyen kapitális baromságokat egy autós újságírónak látszló lénynek leírni.......... Kultikussá, klasszikussá ért, már a korukban is legendásnak számító típusok egész garmadája született a '80-as években, amelyek a wedge (szögletes) design szempontjából is fokozhatatlanul szépek. Olyan autók, mint az Audi Quattro, Lancia Delta, VW Scirocco majd a Corrado a '80-as évek végén, Maseratik, Toyoták, Hondák, Alfák... Nem folytatom. Egyszerre szánalmas és nevetséges a fenti képtelen állítás, de bizonyos dolgok nem változnak Magyarországon, így például a magabiztosan előadott tényszerűen cáfolható hülye állítások sem.


Én azt hiszem meg tudom érteni a szerző véleményét. A 80-as évek a szögletességről és a modernségről szólt, de egy olyan jövőt vetített ki ami végül nem jött létre.

Nem véletlen hogy nem annyira merítenek vissza ebbe a korba ötletekért.

A 928-as simán elment volna a 90-es évek formatervének gömbölydedségével.

Amiket írsz abból a Quattro az egyetlen amit retróztak (volt egy remek tanulmánya az audinak, kis híján ültem is benne 4 éve).

Nézem hogy ilyen autókat hoznak neves oldiimer kiállításokra és amit felsoroltál, csak a Quattróból látok példányokat.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tökmindegy írta: 4 hete
berki írta: 4 hete

néhány info az elmúlt évekből:horganyzott karosszéria. Annyira kényelmes,biztonságos,gyors,elegáns és szuper minőségű,hogy zenész ismerős Norvégiából elég nagy átlagsebességgel talán egy biologiai pihenővel kipihenten szállt ki a gépből Bp-en..Láttam másik ismerősnél 2 db-t felújítás közben,minden alkatrész többszörösen túlméretezve...mint a tank.Mindenféle része aluminium,a futómű,a V8 motortömb is.Persely nincs benne,a dugók a Nickasil bevonatú motortömbbe fúrt hengerekben dolgoznak.A manuális váltója finoma szólva akadós.Úgy gyorsul.hogy a fejedet leviszi,miközben állati hangja is van a V8-nak. A legszebb,legsexibb az utolso GTS széria,az a végén kb. 180.000 DEM-be került, manapság még egy elhanyagolt példány is megfizethetetlen.Egy igen komoly gép.


Ez nem olyan meglepő, de egyáltalán nem Porsche specialitás. Általában is jellemző volt a korra, hogy a minőséget a tartósságban mérték, az számított jobbnak, ami drágább, mert az tartósabb is volt. Mercedesek, BMW-k, Volvok, de még egyes francia autókra is jellemző volt a túlméretes gyártástechnológia (értve itt elsősorban a hajtásláncot, de pl. a PSA a galvanizált karosszériákat elég korán bevezette a piacra). Sajnos nagyjából a '90-es évek második felétől vált el egy autó anyagi értéke a minőségétől/tartósságától, köszönhetően egyfelől az istenverte marketingnek, másfelől a vevők ostobaságának, a konzumidiotizmusnak.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tökmindegy írta: 4 hete

"A 928-as kimozogta a formatervezés szempontjából zsákutcának számító ’80-as éveket"

AZT A BETYÁR MINDENIT! Nem semmi ez azért. Ilyen kapitális baromságokat egy autós újságírónak látszló lénynek leírni.......... Kultikussá, klasszikussá ért, már a korukban is legendásnak számító típusok egész garmadája született a '80-as években, amelyek a wedge (szögletes) design szempontjából is fokozhatatlanul szépek. Olyan autók, mint az Audi Quattro, Lancia Delta, VW Scirocco majd a Corrado a '80-as évek végén, Maseratik, Toyoták, Hondák, Alfák... Nem folytatom. Egyszerre szánalmas és nevetséges a fenti képtelen állítás, de bizonyos dolgok nem változnak Magyarországon, így például a magabiztosan előadott tényszerűen cáfolható hülye állítások sem.

A válaszoláshoz belépés szükséges
berki írta: 4 hete

néhány info az elmúlt évekből:horganyzott karosszéria. Annyira kényelmes,biztonságos,gyors,elegáns és szuper minőségű,hogy zenész ismerős Norvégiából elég nagy átlagsebességgel talán egy biologiai pihenővel kipihenten szállt ki a gépből Bp-en..Láttam másik ismerősnél 2 db-t felújítás közben,minden alkatrész többszörösen túlméretezve...mint a tank.Mindenféle része aluminium,a futómű,a V8 motortömb is.Persely nincs benne,a dugók a Nickasil bevonatú motortömbbe fúrt hengerekben dolgoznak.A manuális váltója finoma szólva akadós.Úgy gyorsul.hogy a fejedet leviszi,miközben állati hangja is van a V8-nak. A legszebb,legsexibb az utolso GTS széria,az a végén kb. 180.000 DEM-be került, manapság még egy elhanyagolt példány is megfizethetetlen.Egy igen komoly gép.

A válaszoláshoz belépés szükséges
zold írta: 1 hónapja

Nagy kedvenc, pár éve filléretkért elehett ilyeneket szerezni. Azóta a Porsche is minden lehetőséget megragad hogy javítson a transaxle sorozat renoméján (pl amikor a gyári múzeumban jártam dedikált ransaxle különtárlatot hoztak össze http://autossagok.blog.hu/2016/08/29/egy_kiallitas_amely_melto_a_legendas_porsche_markahoz és a Techno Classicán is nagyon erősen szerepeltetik(múlt vében mint transaxle, most meg pűr izgalmas 928-sat hozta el, mint pl a kombiváltozatot http://autossagok.blog.hu/2017/04/14/a_techno_classica_2017_nagyagyui#gallery-1492190788_1) ) , és ez látszik az árakon is.

Porsche szakértő ismerősöm mondta még a 90-es években hogy a 928 fényévekkel veri a korabeli 911-eseket, igazából a 996 széria volt amely beérte sok mindenben.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb3JzY2hl
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb3JzY2hl

Friss tesztek

Opel Insignia Sports Tourer Dynamic 2.0 CDTI AWD teszt

Az utolsó igazi Opel? Insignia Sports Tourer Videó

Kombiként kezdeti csúcsdízelével és összkerékhajtással is meggyőző volt az új Insignia, de eláruljuk, van ennél jobb konfiguráció.


Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Feszült pillanatok - Mercedes-Benz GLA teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel és a beltéri világítással, tökéletes a színház, aztán felhörren a Sprinter.


Mini Countryman John Cooper Works teszt

Hívj csak hot hatchnek! - Mini Countryman JCW teszt

Terepralis gyökerekkel a háta mögött nagyot domborít szegmensében a Countryman JCW, utóbbi betűtrió pedig garancia a valódi tudásra.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb3JzY2hl
Hirdetés

PORSCHE tesztek

Porsche Macan GTS menetpróba

A Porsche crossover, ami igazából sportautó

A Porsche Macan S és a Turbo között ott van a GTS, ami a tökéletes középút a városi és a teljesítmény crossoverek között. Élmény volt vezetni.


Porsche 718 Boxster S menetpróba

Mennyire Porsche a Boxster új négyhengerese?

A Porsche középmotoros, turbós négyhengeressel felvértezett 718-asát próbáltuk, abból is az erősebb, 350 lóerős Boxster S-t hajtottuk.

Még több PORSCHE teszt

Címlapon


Friss cikkek

Alig futott, patika Lancer Evo III, 8,3 millióért

Eladó a Mitsubishi dicső múltjának egy fontosabb szelete

19 órája – Sztori

Hong Kongban bukkant fel egy érintetlen Lancer Evolution III, kevés kilométerrel az órában, gyönyörű sárga fényezéssel, borsos árcédulával.


Skoda Karoq 1.5 TSI és 2.0 TDI menetpróba

Erre mondod majd, hogy ilyet aKaroq!

22 órája – Újdonság

Borzalmas szóviccből el lehet még sütni párat, de a neve az egyetlen, ami mókás. Digitális műszeregység? Átalakítható hátsó üléssor? Prémium hangszigetelés? Több, mint Simply Clever.


Alig futott, ultraritka Alpina B7S Turbo Coupé eladó

Mindössze 30 darab készült ebből az Alpinából, most egy eladó

2 napja – Sztori

326 lóerőt tudott 1982-ben és mindössze 30 darabos széria volt ez az Alpina B7S Turbo. Most egy olyan eladó, amiből csak kettő készült.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

PORSCHE 928 S4 V8 320 LE

PORSCHE 928 S4 V8 320 LE

Ár: 5.000.000 Ft

Évjárat: 1988 / 5

Kivitel: Sport

Üzemanyag: Benzin

PORSCHE 928 GTS

PORSCHE 928 GTS

Ár: 21.900.000 Ft

Évjárat: 1993 / 11

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

PORSCHE 928 S 4 (Automata) 5.0 V8 Vez.sz.könyv!Full-extra

PORSCHE 928 S 4 (Autom...

Ár: 3.999.999 Ft

Évjárat: 1991 / 1

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!