A Toyota Deutschland ügyfelei most bruttó 399 eurós havidíj ellenében fizethetnek elő a Toyota GR Yaris városi rakétára – rejtett költségek, extra kiadások és apró betűs átverések nélkül.
Napjaink egyik legfontosabb, társadalmi alapértékeket megrengető változása, hogy egyre többen tesznek le a birtoklásról, helyette megelégszenek a használati joggal. Ezt a szemléletet lovagolják meg zenei és video streaming szolgáltatások: ahelyett, hogy DVD- vagy CD-lemezeken megvásárolnánk kedvenc filmeinket, időszakos hozzáférést vásárolunk filmek százaihoz, zeneszámok ezreihez. Az előnyök egyértelműek: nincs nagy egyszeri beruházás, nem kell karbantartani, gondozni, megújítani, fizikailag mozgatni az adathordozókat – a pénzünkért azonnali és színtiszta élményt kapunk, felelősség nélkül. A hátrány pedig ugyanez: nem birtokoljuk a filmet, az albumot, azokat csak addig élvezhetjük, amíg az előfizetést fenntartjuk.
Ugyanezt a megközelítést alkalmazza a Toyota Kinto szolgáltatás, amikor a klasszikus finanszírozási konstrukciók mellett - mint a leasing, vagy a tartós bérlet - innovatív előfizetési formában is elérhetővé tesz egyes típusokat. Mivel a jármű soha nem kerül a nevünkre, nincs önrész, csak havidíj. Ugyanezen okból kifolyólag a biztosítást, az adókat, a karbantartást, az abroncscserét és a többi, elengedhetetlen feladatot sem bízza ránk a szolgáltató, hiszen saját érdeke, hogy a nevén lévő jármű minél jobb állapotban kerüljön vissza hozzá az előfizetés végén. Az ezzel járó költségeket egyszerűen beépítik a havidíjba, ez pedig azt jelenti, hogy a tankoláson (elektromos járműveknél a töltésen) kívül semmi más költség sem terhei a felhasználót. Ez a konstrukció Japánból indult útjára, majd a Kinto európai bevezetésével jó néhány országban itt is elérhetővé vált, és különösen népszerűnek bizonyult a fiatalok körében, akiknek nincs lehetőségük - vagy jobb esetben kedvük - egy autó árát kicsengetni.
Az alapár feltétele a rövid távú bérlés és a minimális használat (Fotó: Toyota.de)
Két évre, magasabb havi futásteljesítmény-korláttal már jóval drágább a móka (Fotó: Toyota.de)
Mindezek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a Kinto a Toyota praktikus, észszerű típusai mellett legújabban sportautót is kínál ügyfeleinek használatra. Nem is akármilyet: azt a 280 lóerős, szabályozható összkerékhajtású GR Yarist, amely kifejezetten versenyautóként született meg, hogy adrenalinnal mossa le a port a világ szürke aszfaltútjairól. A többféle futamidővel, eltérő havi futásteljesítmény-korlátokkal és persze változatos felszereltséggel választható GR Yaris induló havi bruttó előfizetési díja 399 euró. Ez éves szinten 4788 eurót jelent, ami a GR Yaris 51 990 eurós alapárának kevesebb, mint egytizede. Első ránézésre tehát az ajánlat kedvező, hiszen amennyiben az éves díjat elosztjuk 365 napra, úgy a német fiatalok gyakorlatilag napi egy Big Mac (helyi ára 6,09 euró) és egy Whopper (6,69 euró) árából biztosíthatják maguknak az örömautózás zsigeri élményét.
Német származású GR Yaris 4 évesen, ráadásul még nem is a legdrágább eladó példány: te látod már a problémát? (Fotó: Autoscout24.hu)
A problémák akkor kezdődnek, amikor hosszabb távban gondolkozunk: ha megvásárolnánk az autót, az első év értékvesztése még nagyobb lenne a havidíjnál, ám a jelenlegi használtpiaci árakat elnézve mindez nagyjából 4 év után fordul át: 30-35 ezer eurót kérnek el jelenleg a 2021-ben gyártott GR Yarisokért, és még ezek is többet futottak havonta, mint az alapdíjas futásteljesítmény-korlát a bérlés esetén. Persze, a biztosítási díjakkal és egyéb költségekkel ez a határ tovább tolódik, de mindenképp eljön az a pont, amikor a maradványérték ténye már magában előny lesz a havidíjas rendszerhez képest. És akkor egy esetleges károkozás még szóba sem került, ami fiatal sofőr és 280 lóerős autó esetén ismét nem esélytelen. Ugyanígy: mi van akkor, ha a felhasználó számára a lehető legrosszabb pillanatban dönt úgy a szolgáltató, hogy árat emel, vagy rosszabb esetben megszünteti az előfizetés lehetőségét? Egy dolgot nem szabad elfelejteni az ilyen előfizetésekkel: ha ez a gyártónak nem érné meg, akkor nem csinálná. Ennek ellenére valóban adódhatnak olyan élethelyzetek, amikor a bérlés a legjobb megoldás, de a magyar fiatalok szemével nézve az a havi 156 ezer forint is inkább luxuskiadásnak érződik, kevesen engedhetik meg maguknak, hogy ennyit kiadjanak egy élményautóért, ami sohasem lesz az övék. Te bevállalnád a havidíjas élményautót? Várjuk a válaszokat a kommentmezőben!