10 legmenőbb retro dizájn az autóiparban

Itt egy csokor a legjobban sikerült retro formatervekről. Vitázni ér!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyetlen top 10-es lista talán nem is elég egybegyűjteni a legmenőbb retro formaterveket. Meg hát ugye kinek, mi a menő. Most leginkább a sportos vonal következik.

Mindig is előszeretettel nyúltak vissza a formatervezők azokhoz a vonalakhoz, amik egyszer már sikert arattak. Szóval ez a jelenség végigkíséri az autóipart, ezért is nehéz listát felvázolni a legjobban sikerült retro formatervekről. Ezért most inkább csak a közelebbi múltra fókuszálunk, megpróbálva a 21. századból szemezgetni.
10. Chevrolet Camaro
Természetesen a számozás nem feltétlenül jelenti a tényleges rangsort, inkább csak egy olyan sorrend, ahogy eszembe jutnak a masinák. És hát nem meglepő módon a póniautós/izomautós triumvirátus ugrott be először. Ha időrendben néznénk, akkor a Ford Mustanggal kellene kezdeni, hiszen ők indították el a póniautók másodvirágzását az ötödik generációval, de tudjátok mit? Nézzük fordított sorrendben. A Chevy Camaro érkezett a legkésőbb, de szintén a múltba nyúltak vissza, látva a Ford sikerét. A Camaro ötödik generációjának diadalát nem csak a látványos formaterv, de a Transformersben kapott filmszerep is megalapozta. Bár a vonalait bemutató tanulmányautót már 2006-ban bemutatták, a forgalmazása csak 2009-ben kezdődött meg. Formájával az első és a második generációhoz nyúl vissza
Hirdetés
9. Dodge Challenger
Visszafelé haladva a Dodge Challenger következik. Ők léptek először a Ford után. A Challenger 3. generációja 2008-ban kezdte hadjáratát a vásárlókért, bár az első kémfotók már 2005-ben megjelentek a prototípusáról. Szintén az első generációból merítettek a formatervének megrajzolásakor. Tegyük hozzá, hogy szerencsére. Ha a második generációját még nem láttad, akkor szerintem nem is akarod. Aki már látta, valószínűleg azóta is próbálja elfelejteni. De a harmadik sikerét jól mutatja, hogy 2008 óta piacon van, nem érkezett azóta új generációja, miközben a Camaro és a Ford is váltott egyet azóta.
8. Ford Mustang
El is érkeztünk akkor a Fordhoz. Tényleg óriási sikert aratott az 5. generációs Mustang. Nem mondom, hogy a 4. nem volt sikeres és nem volt szép, de addigra azért eléggé megkopott a Mustang fénye, illetve ami még maradt, azt az első generáció emlékei tartották fenn. Nem véletlen tehát, hogy oda nyúltak vissza a formatervező részlegnél. A 2005-ben bemutatott ötödik generáció után 2015-ben érkezett a hatodik. Amelynek vonalaiban szintén ott a retro hatás, csak kicsit másképp.
7. Ford Bronco
Maradjunk még kicsit a Fordnál, mert miután rájöttek, hogy a retro dizájnnal mekkorát lehet aratni, több típusuknál is megpróbálták ezt. Emlékezetes a Thunderbird, bár sikeresnek nem mondható, viszont úgy tűnik, hogy napjainkban a Broncóval ismét belenyúltak a tutiba. És mindjárt két bőrt is lehúznak róla, hiszen a kőkemény terepjáró mellett Sport utónévvel egy urbánusabb változatot is piacra dobtak. Természetesen a Bronco esetében is az első generációhoz nyúltak vissza a kerek fényszórókkal.
6. Ford GT
Hogy is hagyhatták volna feledésbe merülni a Ferrari-verő GT40-est? Már az eredeti versenyautóból is készültek utcai példányok, de valószínűleg a Mustang sikerén felbuzdulva, 2005-ben a GT40 leszármazottját is újra piacra dobták, simán GT néven. Összesen kicsit több, mint négyezer darab készült belőle, és tényleg nagyon hasonlóra rajzolták az eredetihez. Szóval nem csoda, hogy gyorsan elkapkodták a gyűjtők. Aztán amikor a Ford újra belekóstolt a Le Mans-i 24 órásba és a hosszútávú versenyzésbe, kénytelenek voltak ismét egy utcai GT-t alkotni a homologizációhoz. A formaterv a 2. generációs GT-nél is hű maradt az GT40-hez de a 2005-ösnél jóval extravagánsabb lett. És persze a sikerek sem kerülték el a versenyautót.
Hirdetés

5. Fiat 124 Spider
Jó, igaz, hogy ez valójában egy Mazda MX-5, avagy Miata, de ettől függetlenül a Fiat szépen nyúlt vissza az 1966-ban debütált Sport Spiderhez. És itt fontos az utónév, mert ha csak a 124-esre kerestek rá, akkor a „Zsiguli” fog a szemetek elé kerülni. Szóval a 124 Sport Spider vonalait eleveníti fel a Mazda alapú, 2016-ban debütált új változat. Az „eredetiből” kevesebb, mint 200 000 ezer darab készült, úgyhogy nagyon ritka darab, ám a újat is inkább Mazdaként vették az emberek, így a Fiat emblémás és motoros MX-5 is kuriózum.
4. Porsche 911
Hiába a városi terepjáróik a legkelendőbbek, a Porsche neve akkor is a 911-essel nőtt össze. Igazából itt nem is feltétlenül lehet azt mondani, hogy egy bizonyos generációval visszanyúltak az elsőhöz. Hiszen az első generáció óta folyamatos a forma evolúciója oly módon, hogy mindig megőriznek valamennyit az elsőből. Ezért is annyira különleges a 911-es, és ezért is van itt a listán a helye. Ja, egyébként már a 8. generációnál jár a sportautó ikon.
Hirdetés
3. Jaguar S-Type
Bár nem sportautó, de itt a helye, hiszen a Jaguar is gyönyörűen oldotta meg a leckét. Az 1960-as évekbeli S-Type-ot hozták vissza az ezredfordulón. Egészen pontosan 1998-ban mutatták meg hivatalosan a nagyközönségnek luxuslimuzinjukat. A kerek fényszórók, a klasszikus Jaguar hűtőmaszk, az övvonal egyszerűen fantasztikus leképezése volt elődjének.
2. BMW Z8
Igazi felüdülés volt a BMW Z8, amit 2000 és 2003 között gyártottak. A Chris Bangle vezérlete alatt dolgozó formatervező csapatban Henrik Fisker rajzolta az autó külsejét, a belsőért pedig Scott Lempert felelt. A BMW eleve egyfajta „stílusgyakorlatnak” szánta, presztízsmodellnek, amelyet az 1956 és 1959 között készült 507-es ihletett. Az autó egyértelmű sikert aratott, filmszerepet is kapott az 1999-es James Bond moziban.
1. Plymouth Prowler
Minden tiszteletet megérdemel a Chrysler azért a bátor lépésért, ami a Plymouth Prowlert eredményezte. Bár a Plymouth akkoriban már rohamtempóban közeledett az elmúlás felé, a Chrysler mérnökei szabad kezet kaptak az autó megalkotásakor. Thomas C. Gale, a vállalat akkori dizájnvezére csupán annyit szabott meg, hogy egy újkori hot rod legyen a végeredmény. A végső formát pedig Chip Foose-nak köszönhetjük, aki eredetileg egy kupét rajzolt, de a Chrsyler kérésére „leszedte a tetőt”. Az autóból csupán 11 702 darab készült, szerencsére itthon is felbukkan néha egy példány.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.07.25. at 11:27
    Permalink

    Túltengenek az amerikai autók, ki gondolta volna? 😀

    Jó, hogy feljött a téma, mert pont mostanság jön újra divatba a retró. Az Opel többek között ettől várja újbóli fellendülését(régi Manta-orr megidézése), a Suzuki is retrózik(új Ignis – Suzuki Cervo, vagy az új Jimny), a közelgő Nissan 400Z is retró, a Honda e is(ős-Civic), és mi sem mutatja jobban az idő szélsebes múlását, mint hogy már a Hyundai is retrózik(Ioniq 5)… Nagyon kétélű fegyver, bődületes sikert is hozhat(pl. Fiat 500, Mini, PT Cruiser), de nagy zakózást is(VW New Beetle). Sok ilyen próbálkozás pedig sajnos megreked látványterv- vagy koncepcióautó-stádiumban 🙁

    A kedvenceim pedig a retró formákkal hódítani kívánó elektromos start-upok: az amerikai Alpha, a szintén amerikai Bollinger vagy az észt Nobe…

Vélemény, hozzászólás?