Fiatalos öregúr – Veterán a BMW E36!
Eljárt felette az idő, de nem érdekli – 30 éves a BMW 3-as E36
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A veteránozás jelentése alaposan megváltozik a következő pár évben. Nemhogy a műanyag lökhárítós, de az egészen modern autók is elérik az oldtimer kort. Az E36-ra másként nézünk ezután?
A szedán 2020-tól veteránkorú, az E36-os 3-as 30 éve mutatkozott be
Eljárt felette az idő, a harmadik generációs 3-as éppen idén tölti a 30. évét.
Legalábbis a széria legelső példányai, így egyelőre csak a szedánok lehetnek jogosultak OT rendszámra. De mennyire nehéz is elképzelni rajta! Az E36 már egészen modern külsőt kapott elődjéhez képest, minden pontján megváltozott, a filozófia maradt, de nagyon új és jóval modernebb autó mutatkozott be 1990-ben.Többlengőkaros hátsó futóműve kiváló vezethetőséget adott az E30-nál jelentősen nehezebb E36-nak
GT versenyautó és több érdekes koncepció is készült belőle, hibrid és elektromos hajtású is
Csak fényszórói és lökhárítói egyeznek a többi modellel, ablakai keret nélküliek, gépteteje hosszabb
Az 1992-ben érkezett kupé karosszériájának érdekessége, hogy géptetejét és első sárvédőit megnyújtották, szélvédőjét lankásabbra vették és keret nélküli ablakokat kaptak az ajtók.
Karosszériaelemei közül csak a bajuszléc - a lámpák alatti és vesék körülötti lemez, a lökhárítók egyeznek, illetve az első főfényszórók. Belül az E36 modernebbnek mutatkozik, mint elődje, de a megoldások továbbra is egyszerűek, ahogy az anyaghasználat is. Ezzel együtt időtállóak, a tetőkárpit és az oldalkárpitok elengedésén túl sem jelentős a kopási hajlam, nem jellemző a műanyag elemek repedése, a bőrkormány borítása jól viseli az éveket, ahogy a szövetkárpitok is, ez persze erősen felhasználásfüggő. Mivel a kupét is lehetett légkondicionáló nélkül rendelni, az utastér szellőztetése érdekében a hátsó oldalablakokat billenthetőre tervezték, ezekhez már elektromos mozgatás is kérhető volt. Az első ablakok alapáron gombnyomásra tűntek el az ajtókban, miután az ajtó nyitásához mindenképp pár centit lejjebb kell csusszanniuk a kilincs meghúzásakor, hogy ki tudjuk nyitni az ajtót.Anyaghasználata 30 év elteltével is őt igazolja, mostoha körülmények között is jól tűri az éveket
Az M3 motorjai képesek megközelíteni a 8000-es fordulatszámot, a beltér egyszerű, logikus elrendezésű
Motorkínálata meglehetősen széles, a 98 lóerős négyhengeres 1,6-ostól kezdve a 321 lóerős sorhatos benzinesig terjedt az erő skálája.
Utóbbi a frissítés utáni M3-as motorja. Az első olyan 3-as BMW volt, melyet négyhengeres dízelmotorral is szereltek a szedán, kombi és Compact esetében. Belépőmotorként a kabrión kívül mindegyik kivitel az 1,6 literes, 98 lóerős M40B16-tal indított, a kabrió viszont az 1,8-as, 8 szelepes M40B18-cal. Érdekesség, hogy a kupé esetében az 1,8-as a már az E30-ban is szerepelt négyhengeres, dupla vezérműtengelyes és 140 lóerős M42B18 volt, melyet literteljesítménye miatt kis M-esnek is neveztek. Ezt később 1,9 literesre növelték, motorkódja pedig M44B19-re változott. Mivel már az E30-ban is szerepelt, meglehetősen sok fejlesztésen ment keresztül, így az E36 318is-ben már lényegében bombabiztos volt, a 8 szelepesek hűtési problémáitól sem szenvedett, láncos vezérlésű, igazán strapabíró és pörgős, sportos motor.Az M3 3,0 és 3,2 literes sorhatosa tökéletes sportmotorok, de a kisebb hathengeresek és a 140 lovas 1,8-as is remek sportos élményt ad
18 colos egyedi felniket, erősebb fékeket és akár robotizált automata váltót is kaphatott az M3
Elektromos nyitású vászontetővel érkezett a kabrió 1993-ban
Az E36 vezethetősége miatt még ma is élvezetes modell.
A hathengeres motorok ereje miatt, főleg önzáró differenciálművel szinte átalakításra sem kell sokat költeni ahhoz, hogy élményautó lehessen. A keresztben autózás jelentős része az élménynek, de egy E36 akkor is remek vezetési élményt ad, ha a legkisebb motorral választjuk.Kimondottan jó vezethetőséget adott és ad ma is, ráadásul elég olcsón, az M3-asok persze magas áron cserélhetnek gazdát
Klasz volt a poszt és még szívesen olvasok ilyesmit.
Ha lehet javasolni témát kb mostanában lett 100 éves a Mazda….