Közel annyi villanymotoros autó fogyott idén, mint dízel

Zuhannak a dízeleladások, tarolnak a legalább részint elektromos autók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Átalakulóban van az autópiac, már hazánkban is nagyon sokan hátat fordítottak a dízeleknek, egyre többen nyitnak azonban a legalább részint elektromos modellek felé.


Nem csak az autópiac, az egész közlekedési struktúra átalakulóban van. Gondoljunk csak arra, hogy már hazánkban is két szolgáltató carsharing, azaz autómegosztási rendszere érhető el, még ha egyelőre csak Budapesten. Az első versenyző GreenGo csakis elektromos autókat futtat, míg a MOL Limo első körben harmadrészben vásárolt csupán villanyautókat, aztán persze hamar kiderült, hogy a robotváltós, klíma nélküli benzineseknél jobb lett volna az alapáron légkondis elektromosok mellett dönteniük. Ugyanakkor az is elmondható, hogy nem csak a dízelbotrány, az egyre olcsóbb légi közlekedés miatt is visszaszorulóban vannak a dízeleladások, hiszen a gázolajos üzem csak a sokat autózóknak éri meg, városi használatra egészen egyszerűen nem ajánlható a hosszú bemelegedési idő miatt, meg persze az emisszió miatt sem. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legfrissebb jelentése szerint

az EU átlagában 17 százalékkal csökkent a dízelek eladása az első negyedévben, miközben a benzineseké 17 százalékkal nőtt. Közben rohamosan fejlődik az elektromos, vagy részint elektromos (hibrid) autók piaca, a kettő együttesen 47 százalékkal nőtt.

Ugyanakkor az eladásoknak még mindig csak 5,1 százalékát teszik ki utóbbiak, míg a benzinesek 55, a dízelek 37,9 százalékot képviselnek, további 1,5 százalék pedig az egyéb, például földgázhajtású járműveké.
Ami a hazai piacot illeti, elmondható, hogy bár az autóeladások 71,3 százalékát a benzinesek, 23,6 százalékát a dízelek adják, nálunk is megvan a legalább részint elektromos modellek 5,1 százalékos történelmi rekordja, amiből a tisztán elektromosok 1, a konnektoros hibridek 0,5, míg a közülük leginkább elérhető, de a városi üzemben akár 50-70 százalékban villanymotorral, emissziómentesen üzemelő hibridek eladása a teljes járműpiacon is elérte a 3,6 százalékot. A konnektoros autók eladása tavalyhoz mérten 161,4 százalékkal, de még mindig jóval nagyobb számban fogyó hibridek eladása is 57,8 százalékkal nőtt. Ugyanakkor a dízelek eladásai 10,5 százalékkal csökkentek, s a 23,6 százalékos érték a kishaszonjárművekkel együtt értendő, a személyautóknál csupán 7,6 százalékos volt a gázolajosok aránya.
Hirdetés

Bár a hazai piacon összesen 21 márka 89 részben vagy teljesen elektromos modellje kapható, ezek zöme (75 modell) hibrid, a zöldautó értékesítések több mint kétharmadát a Prius Plug-in kivételével csakis külső töltési lehetőség nélküli hibrideket kínáló Toyota/Lexus adja, s bár a hibridek között 81 százalékos piacrésszel bír a japán gyártó, a komoly üzemanyagtakarékosságot és emissziócsökkentést adó full hybrid hajtásláncú modellek körében gyakorlatilag egyeduralkodó. Az eladásainak 41 százalékát a hibridekkel szerző Toyota idén jelentette be, hogy a jövőben nem kínál, illetve fejleszt dízelmotoros személyautókat, míg a Lexus kínálatában már évek óta nem szerepelnek gázolajos modellek, 95 százalékban hibrideket értékesítenek. A 2018 első negyedévének 5 legnépszerűbb részint vagy teljesen elektromos modelljének listájára a Toyota Auris, C-HR, RAV4, Yaris után a Lexus NX is fel tudott kerülni, tisztán elektromos csak a 10. helyre került, a BMW i3 személyében. Érdekes matekozás, hogy bár dízel személyautóból még több fogyott ugyan, mint elektromosból és részint elektromosból, ha az állami vállalatok, az államigazgatási szervek és közszolgálatok beszerzéseiben is elterjed a zöld autók iránti preferencia, akkor hamar lemaradnak a gázolajosok. Miként arra Varga Zsombor, a Toyota és a Lexus hazai kommunikációs vezetője rámutatott, „ha az idén január és március között közbeszerzés keretében gazdára találó 820 személyautó mindegyike akkumulátoros elektromos vagy hibrid elektromos lett volna, már most 7,7%-os részben vagy teljesen elektromos aránynál tartanánk. Ez annyit tesz, hogy ez esetben már az első negyedévben több részben vagy elektromos személyautó kelt volna el hazánkban, mint dízel.”
Persze hazánkban az új autók piacánál sokkal fontosabb a használtaké. Bár a 2012 óta folyamatosan növekvő import éves szinten még mindig bővülést mutat, idén már volt olyan hónap, amikor az előző évhez mérten visszaesést láthattunk. Míg a hazai autópark átlagos életkora már a 14 évet is elérte, a behozott használtak átlagos életkora is 10 év feletti. Ahogyan az új autók piacán, úgy a használtakén is egyre többen vevők a hibrid és elektromos modellekre, ugyanakkor tavaly még mindig csupán 2,8 százalék volt a behozott autókon belül az elektromos és részint elektromos autók aránya. Fontos tehát annak tudatosítása is, hogy azoknak, akik egyelőre nem engedhetnek meg maguknak új autót, szintén van lehetőségük az alacsonyabb emissziójú és fogyasztású, ugyanakkor a tapasztalatok szerint az átlagosnál megbízhatóbb, szervizköltségben is kedvezőbb hibrideket vagy akár villanyautókat választani.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?