Tipp az APEH-nek: hol vették a legtöbb autót tavaly?
Hol vettek egyáltalán autót 2011-ben?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tavaly a lakosság fél százalékának sem jutott új autó, ráadásul a vásárlók zömét nem is magánszemélyek adták. Érdekes megnézni, hol volt egyáltalán vevő.
Érdekes, a KEK KH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) adatain alapuló táblázatot állított össze a Datahouse Kft., melyből mi némi szűréssel egy új autó/lakosság jelzőszámmal mutatjuk meg: hol jutott a 2011-ben értékesített, szerény számú új autó közül a legtöbb egy lakóra, azaz közülük hány százalék tudott új járgányba ülni tavaly.
Be kell ismerni, az adatok megtévesztőek, hiszen részük a céges vétel is, így lehet messze átlag feletti, 2,13 százalékos a Budapest belvárosát jelentő V. kerület, s a szintén sok cég székhelyéül szolgáló XIII. kerület, mely egyébként fővárosi és országos viszonylatban is messze felülreprezentált, az egy lakóra jutó új autó száma például a Csepelt is jelentő XXI. kerületben tizedannyi sincs, mint ott, a XX. kerületben pedig még szerényebb a szám.
Lakók és 2011-ben értékesített autók megyénkénti megoszlása
Adatok forrása: KEK KH/Datahouse Kft.
Mivel a főváros több kerületében is eléri, sőt, jócskán át is lépi az új autók/lakosok aránya az 1 százalékot, a főváros egészének mutatója a szegényebb, kevés új autót fogyasztó pesti kerületekkel közös átlagban is 1 százalék feletti - ilyen az ország egyetlen másik megyéjében sincs! A gazdaságföldrajzban jártasaknak nem meglepő, hogy Budapest után Pest és Győr-Moson-Sopron megye következik, azokban a lakók 0,73, illetve 0,7 százalékára jutott új autó. Majd kezdődik a szakadék, bár Veszprém megyében még mindig a lakók 0,5 százalékának megfelelő számú autót értékesítettek, a lemaradás érezhető. Vas megyében még a lakók 0,38, Békésben csak 0,19, Nógrádban mindössze 0,17 százalékának jutott új autó 2011-ben. A vásárlás nyilván a jövedelmi és vagyoni egyenlőtlenségekkel is egyenesen arányos - ami bizony országon belül is erőteljesen egyenlőtlen eloszlásra világít rá. Ezt sajnos a tolvajok is tudják, és fel vannak készülve, hogy hol találnak friss árut.
Megye | Lakók száma | Új autók száma | Új autó/lakos (%) |
Budapest | 1 668 236 | 16 882 | 1,01 |
Baranya megye | 330 251 | 920 | 0,28 |
Bács-Kiskun megye | 521 202 | 1 431 | 0,27 |
Békés megye | 375 816 | 709 | 0,19 |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye | 612 848 | 1 226 | 0,20 |
Csongrád megye | 404 440 | 1 185 | 0,29 |
Fejér megye | 409 052 | 1 494 | 0,37 |
Győr-Moson-Sopron megye | 415 387 | 2 925 | 0,70 |
Hajdú-Bihar megye | 523 614 | 1 188 | 0,23 |
Heves megye | 277 556 | 562 | 0,20 |
Komárom-Esztergom megye | 300 909 | 916 | 0,30 |
Nógrád megye | 166 271 | 275 | 0,17 |
Pest megye | 1 142 234 | 8 309 | 0,73 |
Somogy megye | 265 743 | 767 | 0,29 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye | 479 635 | 964 | 0,20 |
Jász-Nagykun-Szolnok megye | 394 402 | 855 | 0,22 |
Tolna megye | 220 359 | 620 | 0,28 |
Vas megye | 223 816 | 857 | 0,38 |
Veszprém megye | 321 400 | 1602 | 0,50 |
Zala megye | 245 896 | 779 | 0,32 |
Adatok forrása: KEK KH/Datahouse Kft.
Lakók és 2011-ben értékesített autók kerületenkénti megoszlása Budapesten
Adatok forrása: KEK KH/Datahouse Kft.
Kerület | Lakók száma | Új autók száma | Új autó/lakos (%) |
I. kerület | 26 507 | 335 | 1,26 |
II. kerület | 85 671 | 1 040 | 1,21 |
III. kerület | 125 963 | 1 430 | 1,14 |
IV. kerület | 100 872 | 506 | 0,50 |
V. kerület | 28 001 | 596 | 2,13 |
VI. kerület | 39 755 | 237 | 0,60 |
VII. kerület | 59 877 | 192 | 0,32 |
VIII. kerület | 74 362 | 287 | 0,39 |
IX. kerület | 57 220 | 716 | 1,25 |
X. kerület | 75 470 | 1 046 | 1,39 |
XI. kerület | 129 616 | 2 478 | 1,91 |
XII. kerület | 59 756 | 598 | 1,00 |
XIII. kerület | 104 982 | 2 903 | 2,77 |
XIV. kerület | 111 544 | 1 116 | 1,00 |
XV. kerület | 83 458 | 285 | 0,34 |
XVI. kerület | 70 536 | 545 | 0,77 |
XVII. kerület | 81 430 | 337 | 0,41 |
XVIII. kerület | 97 167 | 644 | 0,66 |
XIX. kerület | 61 499 | 324 | 0,53 |
XX. kerület | 64 539 | 125 | 0,19 |
XXI. kerület | 77 728 | 202 | 0,26 |
XXII. kerület | 52 283 | 940 | 1,8 |
Adatok forrása: KEK KH/Datahouse Kft.
az rendben van, hogy csökkent, de ne a hiteles időket vegyük alapul, ami irreállisan felduzzasztotta az autóipart…
Lehet pár az eltérő kultúrájút nem számoltak bele :))))
Mintegy 700 ezer lakos hiányzik a teljes népességből az első táblázat szerint (9 299 067), ami több az elfogadható hibahatárnál. A statisztika már csak ilyen!!!
Azért azt megmutatja, hogy a cégek sem azonos arányban vettek autót az egyes megyékben, kerületekben.
az új autó eladások zöme céges flotta vásárlás, így ezeknek a táblázatoknak semmi értelme.