Tiszta sci-fi lesz az új S-osztály

Futurisztikus infotainment rendszert kap a Mercedes-Benz S-osztály következő generációja

Olyan funkciók lesznek a prémium limuzinok etalonjának számító S-osztályban, amiket eddig csak koncepcióautókban láthattunk - talán ez lesz a KITT-hez legközelebb álló létező autó.

A hagyományos vezetési élményt kedvelők fintorogva fognak tekinteni az új Mercedes-Benz S-osztályra, a kényelmi funkciók rajongóinak viszont maga lesz a paradicsom a limuzin utastere. A prémiummárkák zászlóshajói generációváltáskor mindig igyekeznek technológiailag nagyot lépni, a csillagos márka viszont most olyan képességekkel látja el az S-osztályt, amitől tényleg olyan érzés fog el, mintha a jövőből érkezett volna az autó. Persze nem szabad elájulni a gyártó marketinganyagától, kétkedve várjuk a sorozatgyártású verziót, ám ha minden beharangozott részlet használhatóan megvalósul, akkor valóban egyedi ajánlat lesz az egész autóiparban.
Hirdetés
Mint azt már korábban - a roncstelepről kiszivárgott fotókon - láthattuk, függőleges tájolású lesz a központi képernyő elöl, most azonban a felhasználói felületről is kaptunk képet. Ez azonban csak egy az összesen akár öt képernyő közül, melyekből négy érintős (egy a digitális műszerblokk, három pedig hátulra kerül). Ez persze önmagában már nem lenne túl innovatív, a képernyőig nyújtózkodni fölösleges időtöltés, amit a fontos utasok nem engedhetnek meg maguknak - éppen ezért hanggal, gesztusokkal, és immár nézéssel is lehet irányítani a rendszert. Az előbbi kettő sem nagy újdonság egyébként, bár érdemes megjegyezni, hogy már 27 nyelven ért az MBUX nevű operációs rendszer második generációja (egyelőre nem tudjuk, a magyar is köztük van-e, de a világnyelveket nem anyanyelvi szinten beszélőkre is külön odafigyeltek a fejlesztéskor), és már hátulról is működik: a hangulatvilágítás annál az utasnál vált színt, aki éppen megszólítja az autót, hogy tudjuk, a megfelelő személyt hallja-e az S-osztály. Továbbá a társalgási funkciók is bővültek, az okostelefonos asszisztensekhez hasonlóan az MBUX is válaszolni fog általános kérdésekre (feltéve, hogy van internetkapcsolata). De térjünk a nézésvezérlésre! Egy sor kamera figyeli a sofőrt, aki például ha a hátsó szélvédő felé fordítja a fejét, a sötétítő automatikusan ki- vagy behúzódik. Mondjuk egyéb okból is hátra lehet nézni, nem feltétlenül csak az árnyékoló miatt - majd kiderül, mennyire használható ez a gyakorlatban. Ennél viszont hasznosabb, ha például sötétben a hátsó ülésre néz a sofőr, ilyenkor magától felkapcsolódik a világítás, hogy könnyebben meg lehessen találni a keresett dolgokat. Ha a külső visszapillantó tükörre nézünk (feltehetően egy bizonyos módon, bár ez nem teljesen egyértelmű a Mercedes elmondása alapján), már elő is jön az opció, hogy állítsunk rajta. A képernyők közül akár OLED-eseket is lehet rendelni, ami jobb kontrasztot tesz lehetővé, ám nagyobb újdonság a kiterjesztett valóságos head-up display. A kormány mögött már a mozikban használt projektorokhoz hasonló kivetítő szórja a fényt a szélvédőre hatalmas méretben, az optikai csalódásnak köszönhetően pedig olyan, mintha a sofőr előtt 10 méterrel, az úttesten jelennének meg jelzések, például a navigáció nyilai a megfelelő sávokra vetítve. A digitális műszerblokkhoz is hozzányúlnak: pár hónapja még a Bosch jövőbeli terveként számoltunk be a 3D-s kijelzőről, most azonban már meg is érkezik az új S-osztályban egy hasonló megoldás. Természetesen nem lesz szükség szemüvegre, hogy térben lássuk a műszerblokk információit, szabad szemmel is érzékelhető lesz az effektus. További újdonságokat hoz még a felhasználó központú infotainment rendszer is: a Mercedesnek már saját online fiókja is van, melybe ha regisztrálunk, beállíthatjuk kedvenc funkcióinkat, az üléspozíciót és hasonló érdekességeket. Az autóba ülve okostelefonunkkal egy QR-kódot beolvasva tudatjuk a kocsival, hogy mi foglaltunk helyet egy adott ülésben, és a felhőbe mentett beállításaink már szinkronizálódnak is: beáll az ülés, a hangulatvilágítás, a klíma és a többi úgy, ahogy mi azt általában szeretjük - és nem csak elöl, hátul is. Csak hab a tortán, hogy az okosotthonok rendszerét is hozzá lehet csatolni az autóhoz, így a hangvezérléssel például már út közben utasítást adhatunk a lakás felmelegítésére. Összességében tehát egy sor újdonság érkezik az új S-osztállyal, amik nem csak a limuzinok szegmensében, de a teljes autópiacon jelentős fejlődésnek számítanak. Remélhetőleg nem kell sokat várni, hogy bemutatásra kerüljön a sorozatgyártású verzió, kíváncsian várjuk, hogy a fenti funkciók közül melyik és milyen módon fog végül megvalósulni.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?