Kína betiltaná ezt a kilincset az új autókon!

Rengeteg autót kell majd áttervezni, ha valóban életbe lép a szabályozás

Bár az autógyártók folyamatosan igyekeznek újdonságokkal feldobni autóikat, van, hogy túllőnek a célon. Vajon ezúttal is ezt történt? Úgy tűnik, a kínai hatóságok szerint igen.

Egyes jelentések szerint a kínai hatóságok betilthatják az új autókon a teljesen a karosszériába süllyedő kilincseket. Az egyik kutatás-fejlesztéssel foglalkozó, meg nem nevezett autógyártónál dolgozó szakember egy kínai újságnak nyilatkozva elmondta, a megbeszélések már zajlanak a tiltás kapcsán. Kiemelte, a részlegesen behúzódó - és természetesen a hagyományos - kilincsek továbbra is engedélyezettek lesznek. Ha a javaslat átmegy, várhatóak 2027 júliusától nem lehet majd Kínában ilyen megoldással ellátott új autót értékesíteni. A karosszériába visszahúzódó kilincsek főként a villanyautók ismérve (persze nem kizárólagosan), mivel a gyártók ezzel a mechanizmussal is a légellenállást kívánják csökkenteni, amivel lényegében a hatótávot igyekeznek feljebb tornázni. Egyes becslések szerint nagyjából 0,01 Cd "nyerhető" ezzel a módszerrel, ami 100 kilométeren 0,6 kilowattóra megspórolt energiát jelent. Más számítások szerint például egy szedán légellenállási együtthatója csupán 0,005-0,01 Cd-vel javítható ezzel a megoldással, viszont a különböző extra motorok és működtető mechanizmusok 7-8 kilogrammot is dobhatnak az autó saját tömegén, ami a hatékonyság ellen dolgozik. Ezzel együtt a tervezet valószínűleg biztonsági megfontolásokból is megszülethetett a döntéshozók fejében. Kínában több olyan precedens is történt a közelmúltban, amelyben a meghibásodott kilincsek miatt az autóban rekedt személyek csak az ablakok kitörésével jutottak ki a kocsiból. De olyan esetről is készült hivatalos feljegyzés, amelyben a fagyás okozott hibát, és a kínai törésteszteken csupán 67 százalékban "oldotta" ki a kilincseket az összetört autó, ezzel is nehezítve a "sérültekhez" történő hozzájutást. Viszonyításképpen a hagyományos kilincsek a karosszéria torzulása után 98 százalékban működőképesek maradtak. Ha pedig még ez sem lenne elég, az ázsiai országban 2024-ben 132 százalékkal nőtt az azt megelőző évhez képest a fogyasztóvédelemnél azon bejelentések száma, amelyek szerint a karosszériába visszahúzódó kilincsek gyermekek ujjait csípték oda, ezzel több esetben csonttörést okozva.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?