Most nem szeretnék túlságosan leragadni az új X3 formatervénél, hiszen már járt nálunk teszten a 20d utónevű dízel, ezért is nagyon érdekes, hogy milyen a 30e xDrive egy teljesen más hajtáslánccal. De azért ismételjük hát, hogy mindenki képben legyen: Az új X3 lényegében már nagyobb, mint az első X5-ös. Közel 9 centivel hosszabb, ha egymás mellé tesszük őket. Ráadásul a 4,75 méteres hosszúság a harmadik generációs X3-hoz képest a kicsivel több, mint 3 centis a növekedés, miközben a tengelytáv csupán egy milliméterrel lett hosszabb. Mivel az előző X3 is bőven családi autó méretű, ebben természetesen a utód sem vall szégyent. Főleg nem a konnektoros hibrid hajtáslánccal.
A külső dizájnelemekben sincs különbség a dízelhez képest, ugyanúgy aktív lamellák lapulnak a hatalmas vesékben, amelyek nem titkoltan a kínai piac ügyfelei miatt nőttek ekkorára, habár ezt szerintem már sokszor elmondtuk. Ugyanakkor hozzá kell tennem, hogy az európai eladási számokat látva egyáltalán nem tűnik baklövésnek az alkalmazása az öreg kontinensen sem, hiába akadnak még mindig panaszos hangok a "régi rajongók" köreiben. Szóval külsőleg csak a plusz töltőnyílás különbözteti meg a dízeltől a PHEV-et, és ugyanúgy csinosítható az M-csomaggal. Ám külön öröm, hogy a 30e tesztautón egészen ballonos gumiabroncsok feszültek a 20 colos felinek és ez egyáltalán nem rontott az autó megjelenésén.
Bent is minden a szokásos: letisztult műszerfal, enyhén a vezető felé fordított infotainment képernyő, túl vastag kormánykerék, zseniális iDrive kezelőrendszer, fantasztikusan kényelmes ülések, és kellemes anyagok mindenfelé. Még az elsőre durva felületűnek tűnő, nagy textilburkolat is is hozzájárul, hogy gyorsan otthonossá váljon az utastér. Ami persze a hátsó utasok számára is nagy lábteret, széles vállteret és tökéletesen elegendő fejteret nyújt. A PHEV egyetlen hátránya a kisebb csomagtér, ami fura módon lejt is kicsit. Ugyanakkor ez a kisebb jelző is alapból 460 litert jelent (570 liter helyett), amelynek a legtöbb élethelyzetben elégnek kell lennie.
A 30e orrában négyhengeres, kétliteres benzinmotor adja a hibrid rendszer alapját. A villanymotorral együtt 299 lóerő a rendszerteljesítmény, 450 Nm forgatónyomaték mellett. Mindez 8 fokozatú automatikus sebességváltóval és fixen összkerékhajtással. A 19,7 kWh kapacitású akkumulátort teljesen feltöltve 92 km tisztán elektromos hatótávot ígért az autó, amiből 77 kilométert tudott tényleges vegyes használatban, autópályával, várossal, hegymenetes országúttal, szóval ez napi ingázásra a legtöbb embernek teljesen elegendő lesz.
Vezetése kellemes, annak ellenére, hogy alaptömege picivel 2 tonna feletti. Ehhez igazították a rugózást, magyarán lágyabbra hangolták. Így a hazai utakhoz - a már említett 20 colos, ballonos gumis kerekekkel - sokkal jobban passzol, mint egy kihegyezett, sportosabb változat. Természetesen ebből sem hagyták ki a sportmódot, ami a hangszórókból valami hathengeres szólamot próbál utánozni, miközben nagyot ugrik az autó, de ez nem illik a 30e-hez. A finom suhanás, az észrevétlen váltás a villany- és a benzinmotor között a stresszmentes utazás záloga. Ha nem is akkora a teljes hatótávolsága, mint a dízelnek, azért 800 kilométert simán tud, erre pedig ugyancsak az tudom mondani, hogy egy átlagos családi használatban elégnek kell lennie. Sőt, inkább ez az ideális, ha inkább ide-oda rohangálós hobbiterepjáró a szerepe. Lemerült aksival, full hibrid módban sem nőtt 7 liter fölé a fogyasztása, ami egy sima kompakt masina átlagos értéke, tehát egy nagy SUV-tól jó érték.
A BMW embléma presztízsét természetesen megkell fizetni, de kategóriájában egyáltalán nem túlzó a 30e alapára, ami 25 185 000 forint. Ez bőségesen drágítható az extrákkal, de ha az alapdízel 23,3 millió forintos árát nézem, akkor nem egy megemészthetetlen felár. Végső döntés előtt mindig érdemes jól végiggondolni, hogy mire lesz használva az autó. De, ha nem sűrűn és hosszas autópályázásokra, akkor a PHEV üti a dízelt.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Teljesítmény:
222 kW (302 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6.2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1,1 l/100km
Méretek
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
8 fokozatú automatikus
Teljesítmény:
222 kW (302 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6.2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,0 l/100km