Egyre többen vesznek hibridet, villanyautót még mindig nem elegen!
Nőtt az elektromos autók piaci részesedése, viszont az EU elvárásaitól egyelőre messze
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Összességében kevesebb új autót helyeztek forgalomba idén az első öt hónapban Európában, mint tavaly ilyenkor. A hibridek és az elektromos autók piaci részesedése egyaránt nőtt, a magyar piacon pedig érdekes tendenciákat jelentettek.
2025 első öt hónapjában 4 566 970 személyautót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, csupán 0,6 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi esztendő azonos időszakában (akkor 4 594 302). Kizárólag a májusi számokat nézve 1,6 százalékos emelkedést mértek, ez a gyakorlatban 926 532 autót jelent - derül ki az ACEA friss kimutatásából. Az év ötödik hónapjában a legnagyobb ugrást Litvánia újautó-piaca érte el, ahol 43,8 százalékkal több kocsit vettek nyilvántartásba, mint tavaly ilyenkor, de ez még így is csak 4092 személygépjárművet jelent. Ezzel szemben a legnagyobb visszaesést Románia produkálta -32,7 százalékkal, így a szomszédos országban 10 521 autót regisztráltak.
Hajtásláncok alapján rangsorolva továbbra is a hibridek vezetnek 35,1 százalékos piaci részesedéssel, ezt követően a benzinesek jönnek 28,6 százalékkal. Harmadikként az elektromos autók 15,4 százalékkal, csak ez után a dízelmotorosok 9,5 százalékkal, majd a PHEV-ek (8,2%), végül az alternatív üzeműek (3,3%).
Bár az elektromos autók piaci részesedése az első öt hónap alapján 15,4 százalék, ami előrelépést jelent a múlt év azonos időszakában jelentett 12,1 százalékhoz képest, még mindig messze elmarad az ideálistól, amennyiben a gyártók meg akarnak felelni az EU emissziós kvótájának - áll az ACEA közleményében. Jól látható a piaci trendeken, hogy a vásárlók a hibrideket részesítik előnyben: nagyobb szeletet hasítottak ki a "tortából", mint tavaly ilyenkor.
Ami a hazai piacot illeti, idén május végéig 54 588 autót regisztráltak - ez 5,7 százalékos előrelépés. Döntő többségük hibrid (52%), majd a benzinesek következnek (24,2%), ezt követően a dízelmotoros kocsik (12,1%), az elektromosok pedig az európai számokhoz képest egészen kicsi részesedéssel bírnak - csupán 7,2 százalékkal. Az alternatív üzeműeket nem számítva hazánkban a PHEV-ek az utolsók 4,1 százalékkal.
A gyártók rangsorában továbbra is őrzi piacvezető szerepét a Volkswagen csoport, ráadásul 4,8 százalékkal növelni tudta regisztrációt. Márkákra lebontva az Audi (-0,4%), a SEAT (-19,3%) és a Porsche (-22,3%) kivételével az összes növelni tudta az értékesítését, legnagyobb mértékben a Cupra (+47,7%).
A VW-t követően a Stellantis következik, január és május vége között kereken 10 százalékkal kevesebb személyautót regisztráltak, mint 2024 azonos időszakában. Itt éppen fordított a helyzet, hiszen csak a Peugeot (+1,3%), a Jeep (+0,4%), illetve az Alfa Romeo (+33,5%) tudott növekedni, minden más márka mínuszban zárt. Figyelemre méltó a Lancia/Chrysler mélyrepülése (az ACEA együtt rangsorolja őket): 72,8 százalékos visszaesést produkáltak.
A harmadik Renault Csoport 6,6 százalékos pluszban zárt. A Renault 10, a Dacia 1,9 százalékos növekedést jelentett, míg az Alpine elképesztő 128,9 százalékkal több autót vett nyilvántartásba. Utóbbinál az jelentős elmozdulást az A290 megjelenése okozta, előtte csak az A110 volt a kínálat része.
A top 5-be a Toyota és a Hyundai csoport fért be, az első tízet pedig a BMW, a Mercedes, a Ford, a Volvo, illetve a Nissan teszi teljessé. A mostanában komoly visszaesést produkáló Tesla a 13. lett az év első öt hónapja alapján, 40,5 százalékos mínuszban zárva.







