Jó, de minek és kinek? Suzuki Swift dízel teszt

Suzuki Swift 1.3 DDiS teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha valaki abszolút Suzuki- és dízelpárti, annak az új 1.3 DDiS maga a mennyország. Mindenki más viszont joggal fintoroghat vagy legyinthet - legyen szó a márkáról vagy a gázolajos kisautók létjogosultságáról.


Teszteltük már a legújabb Swiftet három és ötajtós benzinesként, várjuk a minap beárazott sportváltozatát, jelen cikkünk főszereplőjét, a dízelmotoros mi autónkat pedig megversenyeztettük a szintén Fiat-lelkű Opel Corsa CDTI ecoFLEX-szel, s a Suzukit hoztuk ki győztesnek. Mindkettőt hárman is vezettük, hárman is alkottunk róluk véleményt, most bezzeg csak ő van és én. Nézzük, meg tudott-e győzni az együtt töltött majd' két hét alatt!A DDiS-CDTI meccset elsősorban fogyasztásra kívántuk kihegyezni, de persze mindenestül foglalkoztunk a merőben eltérő karakterű két kisautóval. A Swiftet pedig mostanra csak az nem ismeri, aki a létezéséről sem hajlandó tudomást venni, így, ha megengedik, eltekintenék külsejének, belsejének, méreteinek, minden porcikájának mélyreható elemzésétől. Azt azért ezúttal sem tudom nem felróni a típusnak, hogy rövid ülőlapú vezetőülése nem engedhető elég mélyre, hogy magas rakodóperemű csomagtartójának 211 literes befogadóképessége finoman szólva is elégtelen, s hogy a kalaptartó madzag nélkülisége rossz vicc, nem más. A karácsonyi forgatagban két - régebbi - swiftest is láttam felhajtva felejtett kalaptartóval - egyiküknek, egy középkorú hölgynek szóltam is, hogy esetleg döntse már a helyére, mert nem árt, ha hátrafelé is kilát... Bólogatva megtette, s mondta, hogy mindig ez van. Amúgy akkora káosz volt, hogy percekig meg sem mozdult a sor, én kiszállhattam, s értesíthettem, ő kiszállhatott, s lehajthatta - mire nem jó egy dugó?!
Szerettem volna még megkérdezni arról, hogy szokta-e látni a közlekedési lámpát a messzi tető miatt, de rájöttem, nyilván nem szokta - nézni. Mert ugye a kalaptartó sem zavarja. Számomra viszont városi szaladgáláskor a sokadik Swift-vezetés is egyet jelent a tanulással: meg kell tanulni, elsőként a piroshoz érve milyen távolságra álljon az ember, ha a zöldre váltásról nem kíván lemaradni. A karosszéria átláthatósága máskülönben egész jó, a gigászi tükrök parádésak, igaz, parkoláskor néha tolatóradarért kiált a korszerűen magas far és a modern autóktól elpuhuló sofőri én.
Idegesítő, a már említett madzaghiányon túli fillérharapó megoldás a csillapítás nélküli kapaszkodó, a gyatrán dolgozó ablaktörlő, miként a centrálzár belülről működtetése is az. Beszálltunk, magunkra és értékeinkre akarjuk csukni az összes ajtót, hát megnyomjuk a gombot. Biztonságban érezzük mindenünket, megyünk, odaértünk, gyújtás levéve, kilincs húzva - és a Swift nem enged ki, nem oldja automatikusan a zárat. Sofőr dühöng, gomb újra megnyom, távozik. Azt gondolom, nem kerülne sokba ennek orvoslása, temérdek modellben lehet már találkozni az automata be- és kireteszeléssel. Ergonómiai baki, magyarul kényelmetlen még, hogy a fedélzeti számítógép adatainak lapozásához - kifacsart pózban - át kell nyúlni a kormányon. A gyári hifi nem annyira hi-, az ablakemelők közül csak a vezetőé automata és az is csupán lefelé, esős időben (teli utastérrel) a szellőzőrendszer klímázva, az ablakokat résre leengedve is nehezen birkózott meg a párásodással.
Másfelől a Swift egy ügyes és élménydús kis autó, hiszen nem túl nagy, ennek ellenére két, átlagos termetű felnőtt hátul is vígan elfér benne, továbbá futóműve, kormánya és váltója is a jobbak közé tartozik. Kifejezetten üdítő vezetni - még orrában dízelmotorral is. A 75 LE és az 1750-es percenkénti fordulatszámnál jelentkező 190 Nm abszolút elég. Hidegben persze kistraktorként csörömpöl, lassan melegszik be, s némi turbólyukas késedelemmel is számolni kell, azonban a rövidre vett fokozatoknak is hála gyorsulása jobbnak tűnik a közölt 12,7 másodpercesnél, rugalmassága pompás, s a megengedett autópálya-tempóig zokszó nélkül, töretlenül hasít. Sztrádán mondjuk 3000-et forog, elkélne egy hatodik sebesség, úgy halkabb, s még szerényebb fogyasztású lehetne.
Kéthetes tesztátlagunk kereken 5 literre jött ki, miközben a computer 5,6-os értéket jelzett... A viszonylagos hitelesség kedvéért a záró tankolást is ugyanazon kút ugyanazon töltőoszlopánál ejtettük meg, ahol a Corsa elleni háborúban csatát nyert, s noha ez az 5-ös vegyes fogyasztás nem 4,2 l/100 km, mint a Suzuki ígéri, télen, (175/65 R15-ös) téligumin, sok várossal és pályás döngetéssel egyetemben szupernek titulálható. Ráadásul "zöldségmentesen", bármiféle stop-start rendszer, váltási segédlet és egyéb praktika nélkül, 1065 kilós saját tömeggel, tehát nem pehelysúllyal.
Ezzel együtt a modellközi dízelfelár és a gázolaj magyarosan szánalmas adótartalommal terhelt horrorára is megkérdőjelezi az 1.3 DDiS racionalitását a "mezei", szintén visszafogott étvágyú, 1,2 literes benzinessel szemben. A három- és ötajtós, benzines GC alapára menetstabilizáló elektronikával, 7 légzsákkal és manuális légkondival, de például magasságállítós ülést, központi zárat, fordulatszámmérőt (!) nem adva 2 790 000, illetve 2 990 000 forint. A már távirányítós centrálzáras, elektromos mozgatású és fűthető tükrös, MP3-as hifis, osztottan dönthető hátsó támlás, bőrözött multikormányos, USB-csatlakozós - ötajtós, benzines - GLX-é 3 390 000. A dízel egyedül GLX-ként és öt ajtóval érhető el 3 950 000 forintért, azaz 560 ezer Ft a többletköltsége, amit alig enyhít, hogy az ő GLX szintje egy ködlámpával és egy hátsóablak-sötétítéssel több a benzines GLX-énél.
Tehát 3 950 000 forint - bátor ár. Bátor, mert a riválisok többsége is megkapható ennyi pénzért. És ha már valaki csengetne közel 4 milliót egy kis Suzukiért, a benzines GS 3 890 000 forintos áron automata világítással, hátul is elektromos ablakkal, Bluetooth-kihangosítóval, ülésfűtéssel, tempomattal, tengelyirányban is állítható kormányoszloppal, kulcs nélküli nyitással/indítással, automata klímával kényeztet. A dízelhez ezek nincsenek - csupán tesztautónk volt olyan hibrid, hogy majdnem GS-szintre extrázták a Bluetooth-t és az ülésfűtést kihagyva. A műszaki adatlapon ezért becsült, 4,4 milliós ár szerepel a vonatkozó rovatban.
Hirdetés
Ahogy a Corsa-Swift összehasonlítóban is kinyilvánítottam, én benzines Suzukit vennék GLX-csomaggal, tán úgy 3,2 millióra alkudva utólagos ülésfűtéssel és tempomattal, és ránéznék a gyári tartozékok listájára, hogy biztosan ne válasszak popszegecses Aruba dísztárcsát 9196 forintért. Az antracit Wind inkább bejön. A temérdek gyári kiegészítő közül hátsó kerékpártartó is választható. Igaz, nem olyan, mint az Opeleké, amit már Astránál és Merivánál is megelégedéssel próbáltunk, hanem vonóhorogra szerelendő. Kár továbbá, hogy borsos az ára, közel 150 ezer forint - sokan nem engedhetik meg maguknak. Mint magát a dízel Swiftet sem, hiába jó kocsi.
Értékelés
Pozitív
Alacsony fogyasztás, viszonylag kultúrált, halk üzem, agilis menettulajdonságok
Negatív
Apró csomagtartó, bosszantó hiányosságok, jelentős dízelfelár
Árak
Tesztmodell alapára
3 950 000 Ft (2012.01.08.)
Tesztautó ára
4 400 000 Ft (2012.01.08.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1248 cm3
Teljesítmény:
55 kW (75 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
190 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,7 s
Végsebesség:
165 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3850 mm
Szélesség:
1695 mm
Magasság:
1510 mm
Saját tömeg:
1065 kg
Össztömeg:
1560 kg
Tengelytáv:
2430 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
211-902 l
Belső szélesség elöl:
1390 mm
Belső szélesség hátul:
1390 mm
Belmagasság elöl:
950-1000 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
180 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
990 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
990 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza:
500 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1200 mm
Raktérnyílás szélessége:
880 mm
Raktérnyílás magassága:
650 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1248 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
190 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
55 kW (75 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
165 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,7 s
CO2-kibocsátás:
109 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    Tisztelt,szerkesztők ,olvasok,mindenki!
    1.3 CDTi-t lehet e gázosítani???
    Infót szeretnék arról,komolyat,és hiteleset,hogy létezik,hivatalos,gázosítása a Diesel autóknak!???
    Van állítolag már hazánkban is! Ki mit tud? Hol,mennyiért? Ez LPG,vagy CNG???
    LPG-t hallottam,és hogy egy plusz olajadagoló,meg pár apró átalakítás a benzineshez képest,és már ok is a dolog. Meg hogy targoncákat is így csinálták.
    Persze fontos lenne,hogy a gázolaj használat is megmaradhasson,,ez lehet e?
    Kérdés,hol,mennyiért,ki csinálja,és lehet e részletre?
    Ezekkel az üzemanyagárakkal,ez egyre aktuálisabb.
    Köszönöm..Várom az infókat.
    P……….

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    Tisztelt,szerkesztők ,olvasok,mindenki!
    1.3 CDTi-t lehet e gázosítani???
    Infót szeretnék arról,komolyat,és hiteleset,hogy létezik,hivatalos,gázosítása a Diesel autóknak!???
    Van állítolag már hazánkban is! Ki mit tud? Hol,mennyiért? Ez LPG,vagy CNG???
    LPG-t hallottam,és hogy egy plusz olajadagoló,meg pár apró átalakítás a benzineshez képest,és már ok is a dolog. Meg hogy targoncákat is így csinálták.
    Persze fontos lenne,hogy a gázolaj használat is megmaradhasson,,ez lehet e?
    Kérdés,hol,mennyiért,ki csinálja,és lehet e részletre?
    Ezekkel az üzemanyagárakkal,ez egyre aktuálisabb.
    Köszönöm..Várom az infókat.
    P……….

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    na közben, azért hogy az autóknál is maradjunk, ez az 1.4T motor elég jól sikerült úgy hallottam, mert nem tudnak belőle eleget gyártani…ezért is csúszik ennyit pl az aveo rs.Nem készpénz, csak hallottam valahol, de ha 7el elmegy városban normálisan használva akkor már jó.Nyilván ha nyomja neki az ember akkor többet eszik, fizika… 🙂

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    hát..direkt mondtam 6m-ot, mert van az 7 is..tobb rokkant van mint lengyelben,rengeteg cigó meg nyugger ja, csecsemő (az már kevesebb) meg sok diák aki 25 éves koráig tanul..bár már diák se lesz annyi.Munkanélküliek megint sokan.Ráadásul aki dolgozik, nagy %ka minimálbéren.Na mind1, a társadalom azért beteg mert csak meg kell nézni a fórumokon milyen kommentek találhatók..98%ban orbánozás meg gyurcsányozás.Tovább nem jut el az agyuk…hogy miattuk vannak ott azok a bohócok, nem más miatt, talán ha nem lenne ilyen korrupt a magyar nép, akkor ki tudnának nevelni egy normális pártot.De amíg csak a köpködés megy, itt nem lesz semmi.patkányfészek ja, az hitelből 😀 Egy osztráknak nem lesz probléma egy sport swiftet megvenni 2. autónak, és még tankolni is tudja…. :S

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    [i]“beruházások helyett népjóléti célokra fordítani a hitelt,”[/i]
    Ez így van, nagy hiba, csak ennél sokkal nagyobb gazdaságpolitikai hibákat is elkövettek folyamatosan.
    Nem véletlenül skandálja a tömeg, bármelyik oldalról bármelyik tüntetésen, bármelyik pártra, hogy “hazaárulók!”.
    Mondják, az átkos nem volt versenyképes. O.K.
    Forgott a kerék, ha lassan is, most meg kerék sincsen, voltak üzemek, erős mezőgazdaság stb. Most semmi sincs, néhány multicég az olcsó bérmunkabérért.
    A magyar hozzáadott érték olyan alacsony az előállított és kivitt termékekben, hozzászámolva a multicégek állami támogatását, hogy a szaldó jó esetben is 0 azaz nulla!
    Az átkosban felvett hiteleknek legalább ötvenszeresét visszafizettük már, mégis az akkori államadósság harmincszorosával küszködünk, miközben a nemzeti vagyon 80%-a meg eltűnt, a lakosság 50%-ának életszínvonala meg még az átkosnál is rosszabb.
    Erre jönnek még a szociális problémák.

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    Hát figyelj, ez a hitelekkel mesterségesen felpumpált piac (autóipar).Egyébként igen..sajnos sosem volt mo-nak olyan vezetősége, aki stabil (több) lábon álló gazdaságot teremtett volna..ha mást nem a mezőgazdaságból.Emellett lehetnének gyárak is…meg még rengeteg mindent lehetne az országgal csinálni, de inkább IMF hitelt veszünk fel, hogy a hiteleket tudjuk fizetni és a 6 millió nem termelő embert eltartani…ígyhát ez a fizetéseden is meglátszik.Ha a cégnek mindennel együtt 300 ezer forintjába kerülsz ebből az állam kb (az áfát is beleszámolom) 190 ezret szed be…nem lenne még az 500 hufos benzin sem probléma, ha értelmes gazd.politika lenne.Bár a molról is megvan a véleményem…

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    E mellé még az is oda kínálkozik, hogy TRAFIPAX ORSZÁGBAN élünk! Ehhez még hozzájön az április 15-én életbe lépő új büntetőjogi törvény. 3-szori sebességtúllépésért akár 3 havi börtönt is lehet majd kapni. Jó esetben 400.000 Ft büntetést.
    Szóval az autócsodáknak, technikai vívmányoknak, teljesítmény növelésnek csak ennek a fényében lehet majd örülni.

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    persze nyilván meg kell várni.Súlyban biztos, h jobb a swift mivel kisebb (rgo fogyiban is talán azért lehet jobb).Eként a fogyasztást be lehet állítani egy jó elektronikával.Ellenben lassan 500 forint lesz a benzin :/ lehet nem azon fog menni a vita, hogy most az egyik 6.5-et eszik a másik meg 6-ot..hanem, hogy melyik busszal menj.Összeomlik az autógyártás effektive, a rengeteg munkást elküldik, eleve sz@rban van a világgazdaság…kíváncsian várom.

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    [i]“Gondolj bele, 1.2-es turbó 125 lóval mondjuk 5 literes fogyasztással.”[/i]

    Az 5 literes fogyasztás 90-100 km/h-nál van. Ehhez a sebességhez meg maximum 35 ló szükségeltetik.

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    Ha az aveo rs is 4.5 millióért jön, akkor halott ügy a swift sport, és nem csak itthon…szerintem ezt a szériát elszúrták úgy ahogy van.4,1 méternek kellene lennie, jobb motorválasztékkal 1.2,1.5, és 1.2 meg 1.5 turbó.Minden alapjuk meg lenne hozzá..de cseszik megcsinálni.Gondolj bele, 1.2-es turbó 125 lóval mondjuk 5 literes fogyasztással..vagy egy 1.5-ös 160 lóval esetleg, normális lábtérrel, meg csomagtartóval..na mindegy, az az aveo rs lesz 😀

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    Uraim!
    Ezekkel az üzemanyagárakkal,érdemes a motor alapbeállításainál maradni. Sőt inkább óvatosan vezetni. “Lassan járj,tovább érsz,élsz!!!”
    Az Állam vissza vette a MOL részvényeket jó drágán,kamatostól,a MI magán nyugdíjunkból,most meg folyamatosan Üzemanyag árat emel? Holott a termelés jó része hazai..
    Az üzemanyag árát,meg behozott nyugati áron számolják,miközben keletről jön olcsóbban,és részben saját,hazai még olcsóbban..
    Ez az igazi szívató…
    P.

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    Azt írja Kántor István úr: [i]“Azt azért ezúttal sem tudom nem felróni a típusnak, hogy rövid ülőlapú vezetőülése nem engedhető elég mélyre.”[/i]
    Különbözőek vagyunk, ez szubjektív dolog, én meg frászt kapnék, ha mélyen kellene ülnöm…

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    Valóban nem hozza be az árát a benyáshoz képest,valamint még azt is hozzá kell venni,hogy a diesel-nek magasabbak a szervízszámlái,így végképp esélytelen a dolog.Melette az szól,hogy jobban megy mint a benzines,de ez traffipax országban teljesen felesleges és mindegy is.Amúgy csalóka,mert tényleg horror hozzá a karosszéria alkatrész!Egyébként Vidi 500 megállapításával teljesen egyetértek.

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    Nem, még nem ütközött vele senki és nem is szeretne!

    Ehhez sem drágább a műanyag mint bármi máshoz, sőt ha közel vagy a tűzhöz még kifejezetten olcsó is lehet.
    Bontóban sem aranyáron mérik a cuccot hozzá.

    Ennyi.

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    háát kicsit bizarra gyorsulása 12.7 alatt én már 200 on felül vagyok nempedig még csak 100 nál de a fullos 3,9 millás kocsi árából már valami egész kultúrált autót lehet építeni aminek azért 5 alatt van 100 as sprintje. csak ugye ahhoz kis ész meg sok hozzáértés kell. szerintem ez a kisautó irreálisan drága. ha asszonynak vennék autót akkor nem lenne kérdés hogy nemsuzukit hanem inkább egy régebbi luxusautót vennék. dehát ki hogy látja

  • 2017.10.31. at 05:53
    Permalink

    A cikk írója szinte minden választ megadott ennek a diesel Swiftnek a létjogosultságára.
    Szóval a valóság, ami az üzemanyag fogyasztást illeti, hosszú időtávon azért a dieselnél is 5 liter!
    Az 1,2-es benzinesnél meg vigyázva ki lehet jönni 5,5 benzinből. Az 1 milliós árkülönbözet soha nem fog visszajönni a jelenlegi gázolaj-benzinárak mellett.
    Az autópiac be van dögölve? Persze. Csak azt nézzük meg, ott van a képen látható Honda Jazz, ami 9 éves. Értéke lehet max. 1,4 millió Ft. Hosszabb időtávon nézve a fogyasztást, a KRESZ szabályait durván nem túllépve kijövök 5,5-ből én is, mint egy új benzines 1,2-es Swift-el. A diesel Swift ára meg 4 millió. Az árkülönbözet 2,6 millió! Mire adjam ki ezt az összeget, szinte semmit nem kapok érte!
    Akkor minek a csere?
    Tegnap néztem éppen az új Swiftet. Nagyszerű autó, ami az első üléssort illeti! Még a hátsó is elmegy, de ami a hátsó padok mögött van, az szörnyű!
    Ebben még a 9 éves Jazz-el sem versenyképes.

Vélemény, hozzászólás?