Megvan a nyugodt autózás titka

Itt a jövő: Mercedes-Benz Intelligent Drive

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem is olyan távoli jövőkép az autonóm autózás, ahol a sofőr is utassá válik. A Mercedes már addig is komplex asszisztens-rendszert kínál a balesetek megelőzéséért, egy magyar kutatás pedig bemutatja a fejlesztések élettani előnyét.


Közhelyparádéval kell kezdjük: rohanó világban élünk, túlpörögve szétidegeskedjük az agyunkat, sietünk dolgozni, vinni kell a gyereket, dugó van mindig mindenhol, mindenki hülye, aki autózik, de nem is az autósok hibája, hanem a rendszeré, mert a tömegközlekedés silány, na de az autózás, a közlekedés nem csak költséges, de veszélyes is, rengeteg a frusztrált sofőr, kész csoda, ha épségben hazaér az ember. Elvileg kényelemben, gyakorlatilag pattanásig feszülve, nap mint nap az őrület határán. Sebaj, hamarosan eljön az autonóm közlekedés ideje, amikor a sofőr is csak utas, amikor elvileg jóval kevesebb, egyszer pedig zéró baleset lesz. Emberileg programozott műbiztonságban élünk majd nem is olyan sokára.


Hirdetés

Egyre többször olvasunk róla, a minap meg sajtótájékoztatón is hallottuk, hogy a sofőrt kiváltó technológia voltaképp már kész is van, használható is lenne, de még a jogi hátteret rendbe kell tenni. Aztán kezdődhet az elterjedés, egy új korszak jön - azt most hagyjuk, hogy mibe fog ez kerülni, meg tudjuk-e majd fizetni, stb. A Mercedes-Benz mindenesetre komplex asszisztens-rendszert kínál pillanatnyilag az E- és az S-osztályhoz, rövidesen meg még több modelljéhez, és ez a részlegesen autonóm autózást nyújtó csomag nem pusztán biztonságosabbá, de kevésbé fárasztóvá is teszi a mindennapos közlekedést. Tudományosan bizonyítottan.
A modern sofőrsegédekről már eddig is sokat írtunk, gyakran tesztautókban is próbáljuk őket, ugyanakkor tudjuk, hogy Magyarországon egyelőre nagyon kevés autós engedheti meg magának a növelt, az aktív asszisztensekkel növelt biztonság luxusát. Sajnos. Sajnos, mert a kormányzás-asszisztens, a követésitávolság-tartó, a holttérfigyelő, az ütközésveszélyre figyelmeztető, a vészfékező, a sávelhagyást jelző, a sávtartó, a gyalogosfelismerő, a keresztirányú forgalmat pásztázó, az adaptív távfényasszisztens, az éjjellátó, a fáradtságfigyelő, a táblafelismerő, a parkolóasszisztens - radaros/ultrahangos/kamerás - rendszer mind-mind életeket menthet. Együtt pláne. A Mercedes "természetesen" még ezeket is megfejeli például olyasmivel, mint Magic Body Control előrelátó aktív felfüggesztés, oldalszél-asszisztens, multifunkciós hátsó lámpa, Képgalériánkban érdemes végigböngészni a különböző segédberendezések működését - hasznuk megkérdőjelezhetetlen, ha már egyszer ilyen világot élünk. Hasznuk és élettani előnyük is megkérdőjelezhetetlen - így egzakt a kijelentés azután, hogy megtudtuk: a Mercedes-Benz Hungária Kft. újszerű megközelítést választva felkérte Dr. Petrekanits Mátét, a terhelésélettan egyik legismertebb hazai szakértőjét, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának tudományos munkatársát, hogy különböző forgalmi helyzetekben vizsgálja meg egy Intelligent Drive-val felszerelt, illetve egy asszisztens-rendszerek nélküli személyautó vezetőjének élettani adatait. És kiderült, hogy a legmodernebb sofőrsegédes (luxus)autó vezetőjének információ-feldolgozó képessége és kreativitási szintje annál is kedvezőbb, mint amit nyugalmi állapotban, nem a volán mögött mértek nála. Magyarabbul: egy új S-osztály sofőrje kiemelkedően pihenten veszi az akadályokat, és mondjuk egy tárgyalásra frissen, koncentráltan érkezik meg. Amellett, hogy jó eséllyel épségben is. Persze, fel lehet ezt fogni holmi Mercedes-féle reklámnak, ám ennél jóval többről van szó.


Korábbi sportolók nem csak sportolókért
A kutatás módszertanának kidolgozója Dr. Petrekanits Máté, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Kutatóintézetének Terhelésélettani Laboratóriumának vezetője, az autóversenyzők élettani felkészítésére szakosodott Fit4Race program tudományos vezetője. Az 1949-ben született Dr. Petrekanits Máté a terhelésélettan egyik legismertebb hazai szakértője: korábbi 146-szoros válogatott röplabdázó, a Magyar Élettani Társaság, a Magyar Olimpiai Orvos Bizottság tagja, a Magyar Edzők Társaságának elnökségi tagja. Közel 30 éves tudományos munkássága alatt több mint 100 ezer vizsgálatot végzett el sportolók és egyebek mellett fegyveres testületek számára.
A Fit4Race egy Magyarországon egyedülálló program, amely a motorsportokban versenyző sportolók - köztük a WTCC-ben induló Michelisz Norbert vagy az Auto GP-résztvevő Kiss Pál Tamás - teljeskörű felkészítésére és a versenyhétvégéken való támogatására szakosodott. A program különlegessége, hogy annak gyakorlatanyaga azokat a speciális képességeket hivatott fejleszteni, amelyekre egy motorsportokban versenyző sportolónak szüksége van, például a reakció-reagálás, az egyensúly-érzékelés, a szem-kéz koordináció, vagy a speciális erő-állóképesség. A Fit4Race program alapítója Matics Zsolt, korábbi sikeres gokartversenyző, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karán végzett fizioterapeuta, vezetőedző.

A 2014 januárjában elvégzett kutatás során a szakember egy nyugalmi vizsgálatban felvette az autók vezetőjének élettani adatait. Ezután egy meghatározott, 10 kilométeres városi útvonalon először egy asszisztens-rendszerek nélküli Mercedes-Benz A 180 CDI típusú, majd egy Intelligent Drive-val szerelt S 350 BlueTEC személyautóval tett körön valós időben rögzítette a vezető szervezetének működési adatait. A referenciakörök végén az autóban ülve is megismételte a nyugalmi vizsgálatokat. EEG, EKG és különböző biológiai jeleket és fizikai paramétereket vizsgált, majd az eredményeket összehasonlította az autókban készült videófelvételeken látható forgalmi szituációkkal. "Az általunk használt eszközöket élsportolók vizsgálatára fejlesztették ki. Pontos adatokat képesek szolgáltatni a vizsgált alany aktuális fiziológiai kondíciójáról, és ezek alapján meg tudjuk állapítani, hogy a szervezete mennyire van optimális élettani állapotban. Referenciáinkat olimpiai- és világbajnok sportolókon elvégzett méréseink szolgáltatják. A különböző személyautókkal megtett tesztköreink látható különbségeket eredményeztek az élettani adatok – például a szív és az agy elektromos működése - és a fizikai paraméterek, köztük a testre ható gyorsulások terén" – mondta Dr. Petrekanits, és megállapította, hogy az Intelligent Drive-val ellátott tesztautó vezetése kevésbé fárasztó.

Vezetéstechnikai kurzus alapáron
A cél nem csupán a Mercedes-Benz modellek utasainak teljeskörű védelme, hanem a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága is. Ennek jegyében a Mercedes-Benz Hungária Kft. minden 2014. február 1-től Magyarországon forgalomba helyezett új személyautó vezetőjének az autó alapárának részeként vezetéstechnikai tréninget biztosít, valamint MobileKids néven 2012 óta közlekedésbiztonsági gyermekprogramot is működtet.

"Az S 350 BlueTEC-kel szerzett tapasztalataink alapján a szívműködés, az anyagcsere és az agyhullám spektrum-analízis kimutatja, hogy a Mercedes-Benz Intelligent Drive-val szerelt tesztautó vezetése során kevesebb biológiai teljesítményre van szükség a vezető részéről. Ez azt jelenti, hogy a közlekedés során az autóba épített asszisztens-rendszerek hatékonyan támogatják a vezetőt, így például egy tárgyalásra az autó vezetője frissebben, koncentráltabban érkezhet meg. Gokartosokat, motor- és autóversenyzőket már több alkalommal vizsgáltunk zárt pályán, de ez volt az első lehetőségünk, hogy hétköznapi forgalmi viszonyok közepette is lemérjük, hogy a vezető szervezete biológiai szempontból hogyan működik. Ezt ráadásul egy vezetői asszisztens-rendszerek nélküli autóval és a Mercedes-Benz technológiai szempontból nagyon fejlett járművével is meg tudtuk tenni" - fogalmazott a szakember.
Az S-Mercik biztonsági innovációi
220 b/220 Sb/220 SEb/300 SE/300 SE lang, W 111/W 112 típusok (1959-1965)
  1. Biztonsági utascella gyűrődőzónával (elöl és hátul)
  2. Felpárnázott kormánykerék és "sérülésálló" (kevésbé sérülésokozó) utastér
  3. Ék-tűs ajtózárak dupla biztonsági reteszeléssel
  4. Tárcsafékek (300 SE, 1961-től)
  5. Kétkörös fékrendszer (1963-tól)


250 S - 300 SEL 6.3 típusok, W 108/W 109 (1965-1972)
  1. Biztonsági kormányoszlop (1967-től)
  2. Hidropneumatikus kiegyenlítő rugók a hátsó tengelynél


S-osztály a 116-os sorozatból (1972-1980)
  1. Integrált biztonsági koncepció: négyküllős biztonsági kormánykerék, a hátsó tengely fölött elhelyezett üzemanyagtartály az ütközésvédelem érdekében, biztonsági ajtókilincsek, nagyméretű fényszórók és irányjelzők, kevésbé szennyeződő hátsó lámpatestek, kevésbé szennyeződő oldalablakok
  2. ABS blokkolásgátlóval ellátott fékrendszer opcionális extraként (1978-tól)


S-osztály a 126-os sorozatból (1979-1991)
  1. Vázszerkezet hossztartókkal; a világ első szériagyártású gépjárműveként a modell teljesítette a féloldalas frontális ütközésteszt követelményeit (offset crash)
  2. Vezetőoldali légzsák és övfeszítő az utas oldalán opciós extraként (1981-től)
  3. Utasoldali légzsák (1988-tól)


S-osztály a 140-es sorozatból (1991-1998)
  1. Sebességfüggő szervokormány
  2. Biztonsági övek automata magasságállítással
  3. Oldallégzsákok a vezető és az utas oldalán (1996-tól)
  4. ESP, elektronikus menetstabilizáló rendszer szériában (S 600, 1995-től), illetve opciós extraként (S 420, S 500, 1995-től)
  5. BAS fékasszisztens (1996-tól)


S-osztály a 220-as sorozatból (1998-2005)
  1. Alumínium ütközési boxok (ütközéselnyelők) a gépjármű első és hátsó részében
  2. AIRMATIC légrugózás elektronikusan vezérelt adaptív lengéscsillapító rendszerrel
  3. Active Body Control aktív futómű opcionális extraként (szériafelszereltség az S 600 modellben)
  4. Kiegészítő irányjelzők a külső visszapillantó tükrökbe integrálva
  5. Függönylégzsákok, hátsó oldallégzsákok
  6. Utasoldali légzsák kétfokozatú gázgenerátorral
  7. Övfeszítők és överő-határolók hátul
  8. Oldalablakok laminált üvegből
  9. DISTRONIC távolságtartó tempomat opciós extraként
  10. PRE SAFE megelőző utasvédelmi rendszer (2002-től)


S-osztály a 221-es sorozatból (2005-2013)
  1. Active Body Control aktív futómű oldalszél-stabilizáló funkcióval opcionális extraként (szériafelszerelés az S 600 modellben)
  2. ADAPTIVE BRAKE fékrendszer
  3. Adaptív féklámpa
  4. BAS PLUS fékasszisztens opcionális extraként
  5. Továbbfejlesztett DISTRONIC PLUS távolságtartó tempomat (már álló helyzetig képes fékezni), opcionális extraként
  6. PRE-SAFE fékrendszer autonóm részleges fékezéssel (2006-tól), illetve autonóm teljes fékezéssel (2009-től), opcionális extraként
  7. Aktív éjjellátó asszisztens opcionális extraként (2009-től Éjjellátó asszisztens PLUS gyalogosfelismeréssel)
  8. Holttérfigyelő asszisztens opcionális extraként (2007-től, 2010-től pedig Aktív holttérfigyelő asszisztens)
  9. Sávtartó asszisztens opcionális extraként (2009-től, 2010-től pedig Aktív sávtartó asszisztens)
  10. Adaptív távfény asszisztens opcionális extraként (2009-től)
  11. ATTENTION ASSIST fáradtságfigyelő rendszer


Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    Ez nagyon érdekes! A kamion sofőr iparban a szállítmányozó multik, már alig várják hogy megjelenjen a “robot sofőr”. (nem kell fizetést adni, nincs pihenő idő, sebesség túllépés, szabadság betegség és még nagyon sok minden)
    Csak gondoljatok bele hogy mennyi embernek megint nem lesz munkája – és lehet, hogy pénze sem, a gépek miatt, amit mi emberek alkottunk….
    Személy szerint a vezetés nagyszerű élményét nem adnám át egy gépnek sem. (belegondolni is rossz hogy tekerem a kormányt és az autó arra megy amerre ő akar)

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    NO KOMMENT-Igaz!
    És nem említettük még az úton álló rendőrt, aki jelzi, állj félre, ellenőrzés! Németországban általában magas szintű a technikai ellátottság, /majdnem/ tökéletesek az utak, lehet gondolkodni “olyan” szinten, de sokszáz oknál fogva ez pl. nálunk szóba sem jöhet. Szóval 1963-ban amerikaiak-oroszok együtt nyilatkozták, hogy 2000-ben már kompok járnaka holdra. Járnak a kompok, csak nem a holdra.

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    ahha…. szép tervek… gratula. inkább fejleszzék ki hogy az autó teljesen újratermelje az energiát amit eléget és igaz, hogy csődbe megy sok arab sejk mert senki nem vesz benzint, de az értelmesebb lenne, mint, ohgy ilyen értelmetlen és eléggé használhatatlan dolgokat fejlesszenek. 1. szép lezs ha a kint felejtett tábla miatt 40-el megy mindenki mert olyaaan okosak a gépek… 2. upsz véletlen hozzáértem a kormánhoz, juhúúú árokban kötöttem ki 😀 3. Magyarországon és sok Kelet-európai és keleti országban kb. hiányzik az útfestés a felező vonal… mi tudjuk, hogy melyik a mi sávunk, de egy gép majd méregeti h. hol van kb. a közepe? 4. előzés h. lenne ilyen autóval? gyorsít, előz és upsz leszabályoz 90-nél? mert az a megengedett? 5. ha ez bejön, akkor mindenki autótolvaj lesz mert elég a városban kiállni sísapkában az útra, kocsi okos és megáll, sofőr olvasgat, kiszedi belőle, kikapcsolja az aszisztenst és hopp viszem az új kocsit. mert egy gép nem tudja, h. ez öreg nénike vagy tolvaj…

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    Nem értem némelyik hozzászólót. Ők 30 éve biztosan ugyanígy reagáltak volna arra a hírre, hogy az akkori S-osztályban megjelent a légzsák és az övfeszítő…”Minek az? Ki fogja tudni ezt megfizetni?”
    A technika fejlődik, az újdonságok pedig a legtöbb esetben a luxuskategóriából indulnak és terjednek el. Majd ha beváltják a hozzáfűzött reményeket, tömeggyártásba kerülnek és leesik az áruk is, ezután pedig széles körben elérhetőek lesznek.

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    Akarom én ezt? Van már parkoló segéd, de döntő többségben nem talál és nem áll be. Van vészfék asszisztens, de 50% csak az esély, hogy nem fut rá az előzőre 90 km/h felett… stb. Ezek után engedjem el a kormányt a családommal a hátam mögött? Méregdrága butaságok, egyre drágább autókba. Ez ebbe a közlekedés biztonsági fejlesztés, senki nem engedhet majd meg magának egy autót, így senki nem közlekedik, senki nem hal meg. Tökéletes. Az a néhány király meg lóhátról is képes volt lefordulni.

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    10 kilométeres városi útvonalon először egy Mercedes-Benz A 180 CDI, majd egy S 350 BlueTEC személyautóval.
    Érdekelne hol itt a nagy felfedezés? A-s mercit hasonlítunk egy S-hez?
    Szerintem nézzük meg Trabanttal és Bentleyvel is hátha ott is kiderül, hogy Bentleyt vezetni kevésbé fárasztó.

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    Igen a jelen, én meg azoktól szoktam akik megvadulnak nem csak az autóban hanem munkahelyen az utcán vagy bárhol, nem tudják kezelni az indulataikat, ugatnak mint a kutya persze ahhoz nem mindegyiknek van mersze hogy harapjon is sőt a legtöbbjük a farokhosszabbítóval akar példát statuálni ha autóban ül.
    Én azoktól tartok akik meg is próbálják, és itt derül ki hogy ki húzza a rövidebbet.
    Aki ugat vagy aki szúr ha úgy érzi nincs más választása. Az egyik megdöglik, a másik a börtönbe döglik meg jobb esetbe…

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    Aki létminimum alatt él barátom, annak tök mindegy. Szegények mindig voltak és mindig is lesznek. Sajnos olyan modoros, okoskodó, sokat író, ám semmit nem mondó alakok is, mint te.

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    2./ Mibe kerül ez nekünk-szlogenre:egyenlőre MO-n, százezrek élnek a létminimum alatt, tehát nem az a gondjuk, hogy milyen autót vegyenek, hanem a lét egyáltalán! Hogy 10-20 év múlva már minden kész lesz? Bocsánat, de valaki nagyon elszállt ezzel a ondolattal. Vagy majd veszünk 500 ezerért egy daciát és telepakoljuk 5 milkóért a szükséges berendezésel és akkor kész? Vagy hogy gondolja ezt valaki? Nagy meséket lehet írni, de akkor, amikor ma MO-n igen sokan áhítoznak egy AKÁRMILYEN auóra, mert SZÜKSÉGES lenne nekik, ne arról álmodozzunk , hogy majd 20 év múlva már disszertációt írunk menet közben!! Ha kész az elmélet, az dícséretes, de készpénz ebből igen-igen sokára lesz!!

  • 2017.10.29. at 14:29
    Permalink

    Az rendben van, hogy MÁR KÉSZ IS a technika, csak jogi /?/ és egyéb akadályai vannak a kivitelezésnek és azt sem tudjuk, hogy MAJD AKKOR /mikor?/ mibe kerül ez nekünk?! A kérdésem csak az: minek ehhez egy autó? A-ból B-be más módon is eljuthatunk, mint egy ÁLLANDÓAN KARBAN TARTOTT autóra, amibe csak be kell ülni. Beülhetünk egy gömbbe is pl. ami suhanhat akár háromféle módon is.
    Szóval DEDYKE közel jár az igazsághoz……..

Vélemény, hozzászólás?