Merjünk kombit álmodni! 10 évesek 1,5 millióért

Piaci körkép: váltás 1,5 millióért, 10 éves korig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A 13 éves életkor nemcsak kislányok, autók esetében is meghozza az ártatlanság elvesztésének lehetőségét. Kockáztatni tovább, vagy eljött a csere ideje?


Ellentétben Kántor úrral, nekem most is van autóm, de kritikus korba ért: mikor alig több mint egy hét múlva összeütődnek a metszett kristálypoharak, és több millió magyar ajkát hagyja el a világ legbutább betűszava - B.ú.é.k. - átlép az átlagéletkoron. Felgyorsult, megfiatalodott világunkban ez az életkor már nemcsak a kislányokat, hanem az autókat is az ártatlanság elvesztésével fenyegeti, amit apaként nem üdvözölhetünk őszinte mosollyal, úgyhogy el kell töprengeni a folytatáson.

Alapvetően nem szeretnék megválni az Almerától, de a gondolattal újra és újra eljátszani szabad: mit vennék, ha mégis sor kerülne rá? Bizony, valami jó kis kombit. Kutya, bringa, kirándulás, téli sportok, kifelé remekül meg tudom indokolni létjogosultságát. Nekem meg annyi elég, hogy imádom a puttonyosokat. Még jobb lenne valami a 80-90-es évek közötti időszakból, de azzal nem segítenék az életkor problematikáján. Úgyhogy fogtam ugyanazokat a kritériumokat, mint a kolléga - vételár 1,7-ig az alku miatt, normál állapot, magyar papírok - melléikszeltem még a klímát, mert nagy ritkán azért jól jön, és végignyálaztam a több mint 700 találatot eredményező listát. Először én is Top 10-et akartam összerakni, de aztán meglepő módon több kívánatos modell is feltűnt, így lett végül 13+1, az eheti használtatutó-totóm.
Hirdetés
Az üzemeltetési költségeket most mellékes kényelmetlenségként kezeltem, úgyhogy lesz köztük olyan, amit hideg fejjel, valódi vásárláskor mellőznék, most mégis szorítottam neki helyet. Dízelmotor, takarékos, de gyenge kisautó szóba se jöhetnek, összkerék-hajtást nem hajtom, de a fenti tevékenységek miatt időnként még jól is jöhet, emiatt semmit sem fogok kizárni. Beikszelt feltételeim leválogatása után a következő lista állt össze:
Típus Évjárat Vételár
Audi A6 Avant 2.4 Automata 2003 1 290 000
BMW 318i Touring 2003 1 549 000
Dodge Caravan 3.3 Automata 2003 1 390 000
Honda Accord 2.4 Tourer Automata 2003 1 490 000
Mazda6 Sportkombi 2.3 2003 1 290 000
Mitsubishi Lancer kombi 1.6 2005 1 150 000
Skoda Octavia RS Kombi 2004 1 390 000
Subaru Forester 2.5 Automata 2003 1 690 000
Toyota Avensis Wagon 1.8 2003 1 590 000
Volvo V50 2004 1 690 000


Látható a lényeg, ugye? Legyen tágas, legalább a csomagtere, és ha lehet, ne kelljen erőhiánnyal küszködni, sőt, inkább legyen az átlagnál erősebb. Ezeket a kritériumokat gyönyörűen teljesítené az A6, méretileg valószínűleg soha nem is kellene nagyobb, a 2,4-es V6-os pedig amolyan lusta nagy motor, ami elviszi a nehéz kasztnit, de sosem fog erőműként tündökölni, ennek megfelelően az ember elautózgat vele nyomatékból, viszonylag takarékosan. Ötfokozatú automata váltóval igazán kényelmes választás. Feltételezzük, hogy kifogok egy jó példányt - ami ennyiért azért eléggé valószínűtlen -, és találok egy megbízható szerelőt, így megúszom a horrorisztikus szervizszámlákat. Na persze.

A BMW. Nos. Nem vagyok nagyon németes, de reménykedem benne, hogy nem fogok úgy távozni a világból - pláne nem 4 nap múlva - hogy sose voltam BMW-tulajdonos. Leginkább 02-est szeretnék, 2002 tii-t vagy Turbót, de azért tisztában vagyok a realitásokkal, úgyhogy egy makulátlan E30-as M3-assal is beérem...
Ezek mellett még az E46-os széria áll közel ízlésemhez, persze ebből is jobb lenne egy 325i, vagy még inkább iX, de ebbe a keretbe ez fért, és egy időre elég is lenne.
Nem kombi, de a Dodge Caravan az egyik legkényelmesebb autó, amiben valaha utazni szerencsém volt, csak azon Chrysler-embléma és Voyager-felirat tündökölt. Lusta V6-os, automata váltó, komfortos, karfás plüssfotelek, Bodri számára bejárható, sok fekhelyet kínáló, padlóba mélyesztett rekeszekkel gazdagított padlóelrendezés, giga csomagtartó: azóta is sóhajtozva gondolok vissza rá minden 300 km-nél hosszabb utazáson.

A japán négyesből a 2.4-es Acccordot kívánnám legjobban: közel 600 literes csomi, xenon, kétzónás klíma, tempomat, elektromos napfénytető, tolatóradar, automata: tökéletes lenne, ha nem úgy nézne ki, mint egy hullaszállító kocsi.
A másik 3 japán nagyjából ugyanazt tudja, a Mazda motorja és formája, a Lancer legendás megbízhatósága, az Avensis pedig jó felszereltsége s totális jellegtelensége miatt vonzó. Az Octavia RS kombit nem kell magyarázni, ennél jobb autót valójában gyártani is teljesen felesleges, de csak 0 km-ig visszaigazolt szerviztörténettel ugranék bármelyikbe is, mert ezek azért sokat mennek, s nyomják is nekik rendesen.
A Volvótól úgy általában ásítozni támad kedvem, a fehér bőr belsőnél rosszabbat trehány önmagamnak sosem tudnék elképzelni, képei alapján valamiért mégis kívánatosnak tűnik a V50-es, különösen, hogy a kolléga által is magasztalt 2,4-es 170 lovas öthengeres és ebben az esetben az automatánál szerencsésebb manuális váltó van benne. És akkor zárásnak ott a Forester, a legbutább Subaru, amiből szintén sokkal jobban tetszik az első generációs változat, s még jobban a turbósok, de a 4WD-nek így is jó hasznát venném telente, hegyekben.
Természetesen az eredeti lista nem csak ilyen remek kombikat tartalmazott, s volt köztük pár autó, amin megakadt a szemem. Ezekkel a még bennem szunnyadó, de a folytonos virgonckodásnak pár éve már istenhozzádot intett ifjonc igényeit tudnám kielégíteni.
Típus Évjárat Vételár
Ford Fiesta ST 2006 1 350 000
Suzuki Swift Sport 2008 1 449 000
Toyota Corolla T Sport 2005 1 499 000


A Fiesta ST múlt héten is szóba került, s én sem tudnék mellette szó nélkül elmenni, megjelenését még a dupla csíkozás sem rontja, 29 000 km-es futásteljesítménye pedig igen kedvező állapotot feltételez. Magas üléspozícióját leszámítva a Swift Sport is vonzó lenne, 70 000 km-es futása a 4 éves kor mellé teljesen korrekt. A Corolla T Sportot amolyan zsákbamacskának szántam, mivel sosem vezettem, bár motorját egy régebbi Celicában próbáltam, alul kellemesen pörgős, változó szelepvezérlésének hála 6200-as fordulat felett pedig megőrül, pompás darab. Ez a példány ráadásul már a frissített 2005-ös évjáratból jön, átszabott futóművel, csillapított toronymerevítővel, amitől nem kőkemény, de jól vezethető, s rázósabb utakon is elviselhető kényelmű autó.

És egy ilyen csapongó piaci körképnél még egy lehetőség felmerült, de ez már tényleg a +1, ráadásul az eddigieknek teljesen ellentmondó, hitelcsapdába rántó, korlátozottan használható kategóriájú. A hasznaltauto.hu-n ugyanis lehet kapni használt Toyota GT86-ot, ráadásul ha jól sejtem, pont a nálunk is megfordult kézi váltós tesztautót. Amiről azért sejtjük, mit kapott első 11 000 kilométerén. 9 560 000 helyett 8 490 000 forintért. Ha nagyon könyörögnék, és összeszedném utolsó garasaimat is, talán rá tudnám venni a kereskedőt, hogy adja oda 20%-os kezdőrészletnek tekintett 1,7 millióért. Ez persze 200 000-rel több mint amit eredetileg a cserére akartam fordítani, a következő 5 évemet teljesen lenullázó, szörnyen nyomasztó havi részlettel, teljes ostobaság. Ráadásul tudnám, hogy mindenki hülyének néz, a kutya nyomorogna, a snowboard alig férne bele, drága 98-assal kellene tankolni: a széles, önkéntelen és rendkívül elégedett vigyort viszont senki sem tudná letörölni arcomról.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Igazat adok abban Neked, hogy túlreagáltam a dolgot. Így utólag még egyszer átolvasva talán sok volt tőlem. Abban is egyetértünk, hogy latens a dolgunk. Magam részéről a túlkontrollt mindig is igyekeztem elkerülni, mert hiszek benne, hogy ugyanúgy árt, mint az ellenkezője.
    Egyelőre nálunk jó irányt látok, de nyilván utólag leszek majd okosabb én is 🙂

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Köszönöm a jókívánságodat. Lányos apai is vagyok. Csak azért reagáltam, mert úgy ítéltem meg, eléggé indulatosan túllihegtél egy olyan mondatot, ami fölött az átlag egy szemöldök felhúzással, vagy egy halvány mosollyal átsiklik.
    Természetesen méltányolandók a megpendített aggodalmaid, érveid. Ami mondanivalóm volt az előzőben is, “nem eszik a kását olyan forrón”.
    Nevelés kérdése…
    A szülői túlkontroll éppen olyan káros a gyerek egyéniségére, mint a gyerek elhanyagolása. Egyéni habitus kérdése. Persze ez latens!! Hogy mennyire voltunk jó szülők, az igazából csak akkor derül majd ki, amikor gyerekeinknek egyénileg kell helyt állniuk az életben.
    Ezt az utat már megjártam, ezért bátorkodtam ezeket felhozni, ami úgy gondolom messze túlmutat azon az egy mondaton, amivel kapcsolatban felháborodásodat fejezted ki.
    Egy elégedett édesapa.

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Elnézést mindenkitől az előző off-topic hozzászólásaimért, de sajnos – mivel fontosnak éreztem – kénytelen voltam itt lereagálni, pláne, hogy a cikk egy kellemetlen mondatához kapcsolódik a téma.

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Kedves Vidi500!

    Először is gratulálok az unokához, remélem örömötöket lelitek benne!

    Nem az egész mondaton háborgok, hanem azon, hogy 13 évesekről (az ugyebár nem 18) beszél a cikkíró (majdnem tényként véve és szinte erre a “normára” biztatva a bármilyen korú olvasóját, holott neki újságíróként nagyobb felelőssége kéne hogy legyen, hogy mit és hogyan ír le). Szerető apaként gondolom te sem hagytad volna, hogy a kislányodat (ha van – nem tudom – de nekem van) 13 évesen tágítsa szanaszét egy idióta suhanc, ugye? Remélem egy állásponton vagyunk… 🙂

    Ja igen, jó nevelésnek, illetve gyerek és szülő közti feltétlen bizalomnak meg kell lennie ahhoz, hogy az “orromra kössék”. Nálunk ez megvan és működik, nincs is belőle gond, és a mai napig hozzám/hozzánk fordulnak – hidd el, még ilyen kérdéssel is, pláne hogy nem érzik “cikinek” sem. Persze ha vannak olyan családok, ahol ez a fajta bizalom nem épült ki, akkor ott sajnos előfordul, hogy 13 évesen vesztik el az ártatlanságukat és akár teherbe is esnek, drogoznak, stb… Szerinted ez így jól van és tehetetlen az ember ellene? Szerintem nem. Én nem vagyok egy túl szigorú apa, de azért igyekszem ésszel csinálni a nevelést és ahogy bánok a gyerekeimmel, nem csak “ahogy esik úgy puffan” módon.

    És még valami. A cikk ominózus mondata alapján 13 éves korú gyerekről (!) beszélünk, ezt lássad be. A magyar jogrendszer (és sok más épkézláb országé) szerint a gyerekem 18 éves koráig minden dolga az én döntésem ÉS felelősségem, ha esetleg eltérő mértékben is, de gyakorlatilag igen. Szóval főleg a felelősség kérdése miatt igenis én döntök és felelek érte és nem hiszem, hogy egy 13 éves lány (de akár fiú is) bármilyen szinten is érett lenne szexuális kapcsolatra, még ha a teste szeretné is már csinálni. Szerencse, hogy ezt nálunk megértik a gyerekek, mert megtanítottuk nekik és ésszel is felérik – mert az is van nekik.

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Ne háborogj ezen a mondaton. Amikor a “nagy esemény” bekövetkezik, azt már nem fogják a te orrodra kötni!
    Egyszerűen azért nem, mert az már nem a te döntésed, nem a te életed, és ez a rész nem tartozik akkor már hatáskörödbe!

    Egy özvegy édesapa, aki ma már nagyapa. 🙂

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Kedves cikkíró Gruber Gergely!

    Ez áll a cikk felett vastaggal szedve: “A 13 éves életkor nemcsak kislányok, autók esetében is meghozza az ártatlanság elvesztésének lehetőségét.”

    NORMÁLIS vagy kisöcsém?? Belegondoltál már, mit írtál ide? Egy kiéhezett pedofil újságíróval van dolgunk? Azonnal korrigáljátok idióták, már a trollfész is rajtatok röhög!

    Nem nagy tisztelettel,
    Egy édesapa.

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Üdv,
    A volvót, csak amiatt emeltem ki, mert megtetszett egy példány, és tanácsot kértem egy autókereskedő ismerősömtől. Ő óva intett a volvóktol, úgy összességében. Lehet neked jó tapasztalataid vannak, és meg vannak a forrásaid, ahogy nekem az audi alkatrészekre, de én nem is a megbízhatóságot firtattam. Nekem bejönnek a volvók, de egyszer abban is kell cserélni ezt azt a tervezetten felül, és ott lehet, hogy nem mindig olyan egyszerű. Ez igaz persze az audira is, mert én is futottam bele ritka alkatrészbe, és rohadtul fájt mikor egy 15cm-es gumicsőért 13000Ft-ot kellett kifizetnem, mert csak gyáriban létezik Németországból rendelve. És persze addig áll az autó!
    Összességében nem lejáratni akartam a márkát, csak más aktuális példám pont nem volt.
    A Renault, Kia, Hyundai egyes modelljeinek is lehetnek hibái, melyek tartogathatnak meglepetést.
    Az esetleges karambol, koccanásról ne is beszéljünk.
    De még egyszer megjegyezném, hogy nem lejáratni, illetve isteníteni akarok, csak a saját, illetve édesanyám autóhasználati szokásaiból(vezetési stílus, utak minősége, felhasználási jelleg, stb) kiindulva, még mindig a németek nyújtják a megfelelőt.
    Különbözőképpen, különböző célokra használjuk autóinkat, ezért nem vitát akartam indítani, hanem a saját tapasztalataimat megosztani.

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    “Én a volvót mellőzném, meg az összes nem slágermárkát.”Nem tudom miert kene mellozni agy karbantartott Volvot ??? Vagy 20 eve mindig van legalabb egy a csaladban (mas menet Premiun markak) mellett meg soha egy fillert sem kellett koltenem a normalis servizeken kivul egy Volvora sem. Oktoberben adtam el egy 13 eves V-70 est ami soha nem allt a servizben javitasra varva csak a normalis servizeket kapta meg.

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Mindenki azt állítja, hogy az Audi zsebbenyúlós luxusautó. A luxus kategóriát képviseli, de attól még megfizethető, főleg a régebbi modellek. Én a volvót mellőzném, meg az összes nem slágermárkát.
    Alkatrész szempontjából (bontott, új) a legmeghatározóbb tényező az előfordulási arány.
    Logikus, hogy egy a4-es audihoz kapni alkatrészt, egy a8-ashoz kevésbé és borsosabban. Ez igaz az általános alkatrészekre, és karosszéria elemekre. Motorprobléma esetén szintén a sláger a nyerő. 1.9TDI esetén mindegy, hogy vw, audi, zeat, skoda (Ez csak példa) biztos, hogy az első bontóban ott fityeg ami kell.
    Én félek a nem német márkáktól. Volvóhoz, horror az alkatrész, a koreai, japán konstrukciókhoz, meg a kasztni elemek.
    Még mielőtt bárki is megszólna, autóvásárlás előtt állok édasanyám számára, és a használhatóság, fenntarthatóság szempontjából, csak a németek jöttek ki győztesen itt Magyarországon. Minden szerelő ismeri kívül-belül, van alkatrész, és még presztizse is van.
    Nekem őskövület C4/a6-osom van, és az agyamra megy az öregkori bajaival, de, ha beleülök imádom.Még mindíg megnézik a piros lámpánál, és még mindig jobb mint egy mai 2500000-ós euro-szabványos “biztonságos” autó.

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    A Golf IV.hez is lehetett xenont rendelni, de szinte senki nem tette meg, mint ahogy a ’97-es Audiknak is csak egy kis töredékében van, meg aztán a xenon, azért nem egy hipertér ugrás valljuk be, nincs nagy különbség, legfeljebb amikor izzót, vagy trafót kell cserélni, na akkor szignifikáns.
    Xenonos autóm van, innen a gondolatok, mielőtt jön a savanyú a szölő 🙂

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Az már más kérdés egyáltalán érdemes-e 97 utáni autót venni… Csak mert mind a tervezett avultatás remek ötletét követi és sokkal hamarabb tönkremennek mint a régi túlméretezett vasak… inkább karbantartok 1 rendes akár 20 éves autót mint veygek 1 “új” 21. századi műanyagot… persze ez csak magánvélemény

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Ebben az esetben nem biztos, hogy megéri váltani. Az a4 alapja kb 90-94 közötti fejlesztés, 94től volt A4, az hogy most facelift, az a technikai alapokat nem változtatja meg, csak szebb, meg van benne pl xenon. Minőségben persze van különbség, de kérdéses, hogy fenttarthatóság szempontjából megtérül e (bonyolultabb mint egy 3as golf). De látod valakinek többet ér a 4 karika, pedig nem hiszem, hogy megéri.

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Haver nemrég csinálta ezt végig. Próbáltam lebeszélni róla, de nem sikerült!
    Adott egy Golf III. Az autó 97-es, de maga a konstrukció mikori!? ’91-’92? Meg adott egy 99-es A4-es, 97-ben Facelifttelt modell.
    Na most, ha úgy nézzük, akkor 91 vs 97: azért az a 6 év igencsak észrevehető, főleg, hogy egy kategória ugrás is benne van. Zaj, futómű, utastér, minőség, stb, stb…
    Viszont, ha a másik oldalát nézzük akkor 97 vs 99. Majdnem ugyanannyit mentek, rozsdával, karosszéria védelemmel majdnem ugyanúgy állnak…
    És ezért a 2 évért fél millát kidobni!? Nekem eszembe nem jutna… Másnak mégis megéri…

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Egyetértek az előttem szólóval.Ha peched van a 9-10 évessel jóval több gondod lesz, mint a jól ismert és vélhetően megfelelően karbantartott 13-15 évessel.

  • 2017.10.30. at 09:47
    Permalink

    Egy átlagos futásteljesítményű 13-15 éves autót nincs értelme lecserélni egy 8-10 évesre! Ilyen esetben inkább egy 3-6 évesnek lenne igazán értelme. Mert alapesetben egy 13 évesből átülni egy 9-10 évesbe, hát szerintem értelmetlen, mivel minimális a differencia!

Vélemény, hozzászólás?