Hajthatja bármi, épp csak vÃzzel nem megy még
A Volkswagen Golf a piac egyetlen modellje, amit akár ötféle hajtással megkaphatunk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Lehet benzines, dÃzel, hibrid, elektromos és CNG hajtású is. Mi az? A tavaly 40 éves VW Golf Év Autója dÃjas hetedik generációja a dzsóker.
A jolly (dzsolli) mókás embert, a joker (dzsóker) angol szó pedig tréfamestert jelent, a jolly joker Ãgy együtt vidám tréfamestert, mókamestert jelöl. JelentÅ‘sége, hogy bármelyik lapot lehet vele helyettesÃteni, ezért nagyon fontos lap a játszmákban - áll a Wikipédia vonatkozó szócikkében. Nos, a Volkswagen Golfról utoljára jutna eszünkbe a tréfa és játékosság, úgyhogy jobb lenne talán a svájci bicskához hasonlÃtani. Ebben a cikkben nem arról lesz szó, hogy milyen autó, hogy drága-e, hogy van vagy nincs nála jobb. Ha ezeket az érzelmi szállal is átszÅ‘tt kérdéseket most félretesszük, akkor tudunk a Golfnak arra a tulajdonsáságra fókuszálni, amiben tényleg egyedülálló. Rajta kÃvül nem ismerünk másik autót, amit ötféle hajtásrendszerrel árulnának.
Nem ötféle motorral, nem öt teljesÃtményszinten, nem is öt kivitelben választható, hanem öt különbözÅ‘, működésüket tekintve teljesen eltérÅ‘ hajtáslánc is lehet a Golf alatt. Felejtsük el a karosszériavariánsokat, nem számÃt az sem hány kereket hajt, még a váltómű sem. Ha a nem éppen szegényes kÃnálatot leredukáltuk, akkor is marad öt variáns, nevesen a benzines, a dÃzel, a földgázzal (CNG) hajtott, a hibrid és a teljesen elektromos. Ezt ma senki nem tudja utánacsinálni. Persze, mi is tudjuk, hogy az almát a körtéhez kár hasonlÃtani, de mégis, kÃnálkozik a lehetÅ‘ség.
Volkswagen Golf, ötféle hajtással - műszaki adatok
Változat | Golf 1.2 TSI | Golf 1.6 TDI | Golf TGI | Golf GTE | e-Golf |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1197 | 1598 | 1395 | villanymotor | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | - | |||
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/6 | DSG automata/6 | egyfokozatú hajtómű | |
TeljesÃtmény [LE (1/min)] | 85 (4300-5300) | 90 (2750-4800) | 110 (4800-6000) | 204 | 115 (3000-12000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 160 (1400-3500) | 230 (1400-2700) | 200 (1500-3500) | 350 | 270 (0-3000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,9 | 10,6 | 7,6 | 10,4 | |
Végsebesség [km/h] | 179 | 185 | 194 | 217 | 140 |
Fogyasztás - város/városon kÃvül/vegyes [l/100 km] | 6,1/4,2/4,9 | 4,6/3,3/3,8 | 6,8/4,4/5,3 | -/-/1,7 | -/-/12,7 kWh |
CO2-kibocsátás [g/km] | 113 | 98 | 92-124 | 39 | 0 (helyi emisszió) |
Menetkész tömeg [kg] | 1205 | 1280 | 1382 | 1599 | 1585 |
Rögtön adódik némi magyarázni való. A csakis és kizárólag villanymotorral hajtott e-Golf esetében értelemszerűen sem a hengerűrtartalom, sem henger- és szelepszám mezÅ‘be nem tudtam beÃrni a szokásos adatokat. Meg aztán a fogyasztás, a megadott értékekhez egy literben kifejezett adat tartozna, de ha egyszer ez e-Golf kilowattórát fogyaszt, akkor azt kell feltüntessem. Az elektromos autók elÅ‘retörésével ki kell dolgoznunk valami módszert, amivel összevethetÅ‘ek lesznek a robbanómotorosokkal. A Golf esetében ráadásul - mint azt az e-Golf tesztjében kifejtettem - az elektromos meghajtástól az autó alapértékei változatlanok. A Volkswagen ugyanis azt a stratégiát választotta, hogy alternatÃv hajtású modelljei nem különülnek el az alap kÃnálattól, hanem azt inkább kiegészÃtik. A táblázatban az ötféle hajtásmód elérhetÅ‘ alapváltozatai szerepelnek. BenzinesbÅ‘l és dÃzelbÅ‘l persze van egy csomó erÅ‘sebb változat 220, illetve 184 lóig, de a többi háromféle üzem jelenleg egyféle teljesÃtményszinten létezik.
Bár a dÃzelek és a benzinesek műszakilag kevés izgalommal szolgálnak, belÅ‘lük fogy tÃzezerszámra. A kÃnálat legújabb darabja a GTE, ami plug-in, tehát hálózatról is tölthetÅ‘ hibrid. Ereje 204 lóerÅ‘, ezzel épp illik a 220 lóerÅ‘s GTI alá a kÃnálatba, ahol eddig lyuk tátongott a hot hatch verzió és a polgári, 150 lovas 1.4-es benzines között. A GTE-ben is ugyanaz az 1.4-es dolgozik, de hozzá társul még egy önmagában 102 lóerÅ‘s elektromotor is. Ketten együtt egy 350 Nm nyomatékú, összesen 204 lóerÅ‘s rendszerteljesÃtményű és akár igen takarékos hajtásláncot adnak. Az eredmény 222 km/h végsebesség, 7,6 másodperces gyorsulás és ha ezeket nem forszÃrozzuk, akkor akár 1,7 liter benzinnel is beérheti száz kilométeren. A GTE akkumulátora 8,7 kWh kapacitású, a gyár által megadott 12,4 kWh villanyfogyasztással számolva akár 70 kilométeres tisztán elektromos hatótávra is képes lehetne.
A gyár 50 kilométert garantál, amivel a napi ingázást benzinégetés nélkül is simán letudhatjuk. Ha meg végre kiszabadulunk a városból, akkor begyújthatjuk a rakétákat és kihasználhatjuk a teljes erejét. Már tavaly óta lehet kapni és már hazai ára is van: 11,738 millió forinttól indul. Nem olcsó; drágább még az e-Golfnál is, milliókkal többe kerül az erősebb GTI-nél, de nem velük kell versenyeznie, hanem például a Toyota Prius Plug-innel. Annál olcsóbb jó 700 ezerrel, ráadásul úgy, hogy nagyobb az akkukapacitása és dupla a hatótávja.
A földgáz (CNG) üzemre optimalizált TGI változat árusÃtását egyelÅ‘re nem tervezi a forgalmazó Porsche Hungária. Nem csoda, hiszen ma alig öt darab nyilvános CNG-kút van az országban és két budapesti kúttal, meg a FÅ‘gáz - csak a BKK-t és más közületeket kiszolgáló tavaly átadott - kútjával nem lehet forradalmat csinálni. LPG, azaz autógázzal hajtható kivitelt nem kÃnál a VW, de biztos van, aki nem tartott a TSI benzinesek kenésrendszerének a megbolygatásától, Ãgy simán futhat már itthon ilyen egyedi átépÃtésű hetes Golf is. Egy biztos, a gyár által kÃnált ötféle hajtásverzióval ma csak a Golf dicsekedhet.
Meg se próbáld vele megértetni.
Sajnos sérült.
Kezdjük az elején. Ahogy a cikk Ãrója is elmondta, legalább megadják a lehetÅ‘séget. Ha én egy hybrid golfot akarok venni, megvan rá a lehetÅ‘ségem. Ha tiszta elektromosat, azt is megvehetem.
Elmondhatjuk róla, hogy egy tucatautó, de azok közül az egyik legjobb. Még hogy nem kiemelkedő.
2013-ban az év autójának választották a VII-es golfot. Ez még nem is olyan nagy szám, ugye? A nagy elismerés inkább az, hogy japánban is az lett (jó nagy fölénnyel), ahol már 34 éve mindÃg csak hazai modell nyerte el ezt a cÃmet.
Amúgy lemerném fogadni, hogy a Japán autókért rajongsz. Ebből az egy hozzászólásodból nekem ez jött le.
“Ezt ma senki nem tudja utánacsinálni.”
Ezen jót röhögtem!
A nem tudja és a nem akarja, mert értelmetlen között elég nagy a különbség.
A Golf egy tucat autó és azok közül sem kiemelkedő, sőt.
Elvitathatatlan erénye, hogy a minőségi hatást nagyon jól hozza, ellentétben az igazi minőséggel. 🙂
iGAZODJ!