A márka története
A gyárat Renault Fréres néven Luis Renault alapÃtotta két testvérével és barátjával közösen. 1899-ben elkészül az elsÅ‘ autójuk, a Voiturette. A fiatal tehetséges mérnök Luis mindinkább a versenyzés felé fordult. Egy 1903-as tragikus baleset után, amelyben egyik testvére életét vesztette felhagyott a versenyzéssel. A szomorú eseményt három évvel késÅ‘bb egy sporttörténeti gyÅ‘zelem feledtette. 1906-ban a világ elsÅ‘ Grand Prix versenyét egy Renault AK 90CV nyerte a magyar Szisz Ferenccel a volánja mögött. Az elsÅ‘ világháború idején hadiüzemmé alakÃtják a gyárat, ahol lÅ‘szert, repülÅ‘gépeket és tankokat készÃtenek. A második világégés során sincs ez másképp. Mivel együttműködtek a németekkel, a háború után államosÃtják az üzemet, vezetÅ‘je Pierre Lefaucheux lesz. Ennek a korszaknak az elsÅ‘ autója a Renault 4CV volt, amellyel komoly sikereket értek el a Le Mans-i 24 órás versenyeken a Mille Miglián és a Monte Carlo ralin. A sikereken felbuzdulva megalapÃtják a Société Automobiles Alpine céget, amely versenyekre készÃti fel az autókat. A következÅ‘ modell a Dauphine volt. Majd a hatvanas évek elején megjelenik az R4, amely szakÃt az addigi hagyományokkal. Az orrmotoros, fronthajtású kisautót egészen 1992-ig gyártották. Vele egy idÅ‘ben kezdÅ‘dött az R8-as pályafutása is, amelynek fÅ‘ként a Gordini változata lett ismert Magyarországon a ralilegenda, Ferjáncz Attila révén. A farmotoros, hátsókerék hajtásos R10 az utolsó tÃpus ezzel a megoldással.
A Renault 16 már végleg szakÃt a hagyományokkal. Érdekessége, hogy a jobb súlyelosztás érdekében a sebességváltót a motor elé helyezték. 1969-ben piacra dobják a Renault 12-est, amelyet a világ minden táján gyártanak. Köztük Romániában is Dacia 1300 néven.
1972-ben bemutatják a kicsi és gazdaságos Renault 5-öst. A következÅ‘ évben kitör az olajválság, amely a francia céget sem kerüli el. A keveset fogyasztó kisautó sikeres lesz, olyannyira, hogy egészen 1996-ig gyártották. Az 1990-es években több innovatÃv tÃpussal jelentkezik a gyár. Ekkor mutatják be többek között a formabontó külsejű kisautót a Twingot. A Clio, Megane, Laguna modellek is ebben az idÅ‘szakban kerülnek fel a termékpalettára. A Megane volt az elsÅ‘ olyan autó, amely négy csillagot kapott a EuroNCAP töréstesztjén.
1996-ban privatizálják a céget és létrejön a Renault S.A., majd három évvel később megállapodást kötnek a Nissannal. A formabontó külső és a luxusfelszereltség ellenére a Vel Satis modell nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A gyár szemléletváltásának fő gondolata a biztonság lett. Arra törekednek, hogy minél jobban megvédjék az autóban ülőket. Ez lebegett a mérnökök szeme előtt a Laguna, a második generációs Megane és a Modus tervezésénél is. Mindhárom autó a világon először öt csillagot ért el az EuroNCAP tesztjein.