Versenyautó kormányt kapott a Lexus villany-SUV-ja

Frissült a Lexus RZ, de ezt kívülről kevésbé fogod látni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ahogy korábban ígérték, szériaéretté fejlesztették a Lexus mérnökei a steer-by-wire kormánykereket, amelyről nekem a modern versenyautók kormánykereke jut először eszembe. De valóban a sportosság a lényeg?

Kizárólag az F Sport modellen fogod észrevenni, hogy frissített RZ halad előtted, ugyanis egyedül ezen láthatók újdonságok, és csak ehhez jár alapból a különleges kormánykerék. Ám ne szaladjunk ennyire előre, kicsit ismételjük át, hogy mi is ez az RZ, hiszen nem sok futkos belőle az útjainkon. De talán pont ez változik meg a frissítés után.

Az RZ a Lexus első eleve villanyhajtásúnak tervezett autója, ami napjaink divatjának megfelelően SUV formát öltött. Formatervével szépen illeszkedik márkatársai közé, sőt, ha az emlékeim nem csalnak, akkor az RZ hozta el a Lexus új formanyelvét, amit most már nevezzünk aktuális formanyelvnek. Az orsó alakú orrát nem akarták elengedni, de akkor válik ez igazán feltűnővé, ha kéttónusú fényezéssel rendelik az autót. Amely egyébként 4,8 méter hosszú, a tengelytávolsága pedig 2,850 méter. Ehhez társul az 1,63 méteres magasság és az 1,89 méteres szélesség (a külső tükrök nélkül). Az RZ látványa oldalról is izgalmas, érdekes ívek és fény-árnyék vonalak játéka az egész, hosszú időre magára vonja a figyelmet. Hátul pedig a teljes szélességben végighúzódó fénycsík dobja fel a látványt, illetve a két kis légterelő a tető szélein. Na, és ehhez dobtak még hozzá egy nem túl nagy, de mégis feltűnő légterelőt az F Sport modellen a  csomagtér-ajtó peremén. A sportosabb változaton nagyon enyhén átszabták a hátsó diffúzor díszt is, illetve elöl több légbeömlőt rajzoltak rá. De ennyiben ki is merülnek a külső újdonságok.

Bent is felesleges nagy változásokat keresni. A  műszerfal továbbra is a Tazuna koncepciót követi. Ezt a gyeplő ihlette, amellyel a lovas apró, intuitív mozdulatokkal képes irányítani lovát, ugyanígy tudja az RZ vezetője kezelni az autó különböző funkcióit. A digitális műszeregység és a szélvédőre vetített vezetési információk elrendezésének köszönhetően minimális kéz- és szemmozgásra van szükség ezek eléréséhez, kezeléséhez és leolvasásához. Ebben az is nagy segítség, hogy a műszerfal letisztult, aránylag gyorsan ki lehet rajta igazodni, viszont egy kicsit több fizikai gomb nem ártana, a klíma vezérlése sokkal egyszerűbb lenne, ha nem a 14 colos érintőképernyőn kéne ehhez is matatni. Az ülések egyébként kényelmesek, nem használnak állati bőröket a kárpitokhoz és úgy összességében kellemes a hangulat az RZ-ben. Az új kormánykerékkel meg egyenesen különleges, de a csúcsmodellben akad egy új gomb, amin egy nagy M-betű virít. Erről is mindjárt mesélek. Viszont még meg kell említenem a csomagteret is, ami alapból 522 literes, de 1451 literesre bővíthető, a padló alatt pedig további 58 liternyi tér található, ahol a töltőkábelek kényelmesen elférnek.

A lényegesebb változások a lemezek alatt történtek. Nevezetesen nagyobb kapacitású akkumulátor beszerelése, illetve az optimalizált hajtáslánc, amelynek csökkentek a belső veszteségei. Így a 77 kilowattórás akkumulátorral még nagyobb lehet a hatótáv, a 22 kilowattos fedélzeti töltővel pedig gyorsabb az áramfelvétel (10-80 százalékra 30 perc). Háromféle modellváltozat közül lehet választani: a 350e FWD a belépő szint, ennek a nevéből ki is derül, hogy csak elöl hajt. A 224 lóerejével 7,5 másodperc alatt gyorsul százra és akár 568 kilométer is lehet a hatótávolsága a 18 colos felnikkel. A 20 colosakkal már csak 508 km a hatótáv, de a végsebesség minden esetben 160 km/h.

Az RZ 500e AWD már összkerékhajtású, ami nem is árt a 381 lóerőhöz és a 4,6 másodperces gyorsuláshoz. Ennek modellnek már 180 km/h a végsebessége, a hatótávolsága viszont 500 km, vagy 456 km a nagyobb felniken. Viszont ehhez már rendelhető a steer-by-wire kormánykerék.

A csúcson az 550e AWD helyezkedik el 408 lóerővel és 4,4 másodperces százas sprinttel. Szintén 180 km/h a végsebessége, a hatótávolsága pedig 450 km és szériafelszerelésként kapja a steer-by-wire rendszert, amelyet versenyautó kormánynak neveztem a címben. Simán lehet, hogy a kedves olvasó mást lát bele, de engem egyértelműen a modern versenyautók kissé téglalap alakú kormánykerekére emlékeztet, és a rövid menetpróba után sokkal jobban el tudom képzelni egy sportautóban, mint egy villany-SUV-ban. Egyébként dióhéjban annyit jelent ez a kifejezés, hogy nincs mechanikus kapcsolat a kormány és a kerekek között, ami ezernyi kérdést felvet majd az ügyfelekben, úgyhogy a Lexus értékesítők felköthetik a gatyájukat.

A forma előnye azonban vitathatatlan, bármilyen karosszériába is építik. Kisebb méretének köszönhetően - 360 mm átmérőjű és 197 mm magas - nagyobb a vezető térdhelye, így könnyebb a be- és kiszállás. Emellett kevesebbet is takar ki a vezető látómezejéből, szóval ezek mindenképpen a pirospontot érdemlő tulajdonságok, na meg az is, hogy ugyanúgy fűthető, mint a hagyományos kormánykerekek. A negatívum - bár lehet, hogy csak a menetpróba és a hozzászokási idő rövidsége mondatja ezt velem - az indexkarok rövidsége, és a nem fix állásuk. Mert ha teljesen eltekered a kormánykereket, akkor pont "fejjel lefelé" áll majd a kar, így jelzési irányok is megváltoznak. Úgyhogy ez erősen megszokást igényel. Ahogy az egész kormányzás közvetlensége is. Mintha egy szimulátorban lennél, és igazából apró kormánymozdulatokkal már nagyot lehet kanyarodni. Ez is megszokást igényel, de végső soron tetszett, mert ettől is olyan sportautós, viszont itt kell újra utalnom rá, hogy pont ezért furcsa egy SUV-ban. Ráadásul egy villany SUV-ban, mert az RZ tömege nagy, ennek ellenére rendkívül kényelmes utazóautó. A futóműve szépen kisimítja az úthibákat, nem túl feszes, de nem is túl lágy, ezért a kanyartulajdonságaiba sem tudok belekötni, sőt kimondottan az élmezőnybe sorolnám a hasonló SUV-ok között. Viszont a nagy tömeg mindenképp az tempós kanyarodás ellen szól, így hát a steer-by-wire kormány sem tud igazán kibontakozni.

Egy másik érdekessége a csúcsváltozatnak a manuális váltót imitáló rendszer. Ez az a bizonyos M-gomb, vagyis ezzel aktiválható, hogy aztán a pillangófülekkel lehessen imitálni a manuális váltásokat. Igazából az érzetet tényleg sikerült eltalálni, de a vele járó (mű)hang inkább kacagtató, mint élvezhető. Ezért ez az üzemmód érdekességnek tök jó,de pár napnyi játszadozás után valószínűleg unalmassá válik.

Végső soron tehát az RZ a hagyományos kormánykerékkel és az M-mód nélkül egy szerethető villany-luxus-SUV, bár nem tartom kizártnak, hogy pont ezek az extrém újdonságok fogják megdobni az eladásait.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre