Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Úgy tűnik, a korábbi ígéretekkel ellentétben idén biztosan nem kezdődik meg a tömeggyártás a BYD magyarországi üzemében, sőt, az azt követő években is más számokkal kalkulálnak., mint az előzetes ígéretek.
(fotó: chimdrone / YouTube)
Elhalasztja 2026-ig a BYD a szegedi üzemben a tömegtermelés kezdetét, de az ezt követő két évben is jelentősen kevesebb autó gördül majd le a gyártósorokról, mint az előzetesen ígérték. A bejelentéskor a kínai gyártó úgy fogalmazott, kezdetben 150 ezer gépjármű lesz az éves termelés, a létesítmény maximális kapacitása pedig 300 ezer lesz. Ezzel szemben a jelenlegi információk alapján 2026-ban és 2027-ben csupán néhány tízezer autó készülne - közölte a Reuters két, egymástól független forrásra hivatkozva.
A Dolphin Surf magyarországi gyártását már korábban megerősítették
Ezzel egyidőben, a Törökországban épülő gyárban a tervezettnél hamarabb kezdődne a termelés, ráadásul az előzetesen bejelentett volumennél is nagyobb mennyiségben készülhetnek BYD modellek. A Manisa mellett található létesítmény eredetileg 2026 végén kezdte volna a tömegtermelést, ezzel szemben a Reuters szerint jövőre több mint 150 ezer autót fognak elkészíteni - jóval többet, mint a szegedi üzem. A portál hozzátette, 2027-ben tovább növelik a gyártási számot, míg Magyarországon 2 év múlva is csak tízezres nagyságrendben működhet a BYD létesítménye.
A döntés mögött minden bizonnyal pénzügyi megfontolások állhatnak. Jelenleg az összes Európában értékesített BYD-ra 27 százalékos vámot kell fizetnie a gyártónak (kivétel a Seal U DM-i) az EU piacvédelmi intézkedései miatt. Ezzel szemben a Magyarországon és Törökországban legyártott "kínai" villanyautókra nem vonatkoznak a védővámok, így ezeket nagyobb árréssel értékesíthetik. Azonban a két üzem közül a manisai működtetése sokkal költséghatékonyabb, hiszen jóval alacsonyabb bérekkel tudják a dolgozókat foglalkoztatni. Nem véletlen, hogy Törökországban rengeteg autógyár található, többek között a Stellantis, a Ford, a Hyundai, vagy épp a Renault is rendelkezik itt érdekeltséggel. Bár a Reuters tényként közölte a fent leírtakat, érdemes némi fenntartással kezelni, hiszen a BYD egyelőre nem kommentálta az értesüléseket.