A Peugeot új vezetője, Alain Favey határozott vízióval érkezett: szerinte a francia gyártónak gyorsabban kell reagálnia a piac változásaira, és bátrabban kell kihasználnia azokat az értékeket, amelyekkel a versenytársak nem rendelkeznek.
Alain Favey, a Peugeot új vezérigazgatója
Alain Favey 2025 elején vette át a Peugeot irányítását, ám korántsem számít újoncnak az autóiparban: korábban meghatározó vezetői pozíciókat töltött be a Porsche és a Bentley kötelékében, és hosszabb ideig dolgozott francia gyártóknál is, többek között a Citroën brit piacának vezetőjeként. Nem véletlen, hogy kívülről érkezve is pontosan látja, mi különböztetheti meg a Peugeot márkát az autóipar új szereplőitől. Felhívta a figyelmet: a múlt és hagyományok nélküli, feltörekvő, távol-keleti márkákkal szemben a Peugeot 135 éve gyárt autókat, maga a vállalat pedig már ekkor is 80 éves múltra tekintett vissza. Favey szerint a márka jövőjének egyik kulcsa tehát éppen az, ami másoknál hiányzik: a több mint 100 éves örökség, a francia dizájnkultúra, a vezetési élmény iránti elkötelezettség és az a fajta karakteresség, amelyet a Peugeot mindig is képviselt. Ahogy fogalmaz: „Rengeteg versenytársunk van, de én egy közhelyekkel teli tengert látok. A Peugeot örökséggel, innovációval, dizájnnal és francia stílussal rendelkezik. Olyan pozíciót keresünk a márkának, amely valóban különlegessé teszi.” A Peugeot-nak tehát nem az a célja, hogy a tömeggyártók közé simuljon, hanem hogy megőrizze saját hangját a túlságosan egységessé váló piacon.
A 208 a Peugeot legnépszerűbb modellje jelenleg, ám a világjárvány óta erőteljes visszaesést tapasztal a márka
A vállalat kelet-franciaországi gyökerei, a márkát máig irányító Peugeot család jelenléte és az a mentalitás, amelyben a fegyelem és a kemény munka a francia eleganciával és kreativitással párosul, mind részei annak a különleges egyensúlynak, amelyet Favey szeretne újra hangsúlyossá tenni. Mint mondja, a Peugeot egyszerre komoly és karizmatikus márka: technológiában igényes, formában letisztult, élményben pedig olyan, amely a vezetést nem pusztán funkciónak, hanem élvezetnek tekinti. A márka közelmúltbeli nehézségeivel kapcsolatban Favey nem kertel, ugyanakkor nem is dramatizál. A Peugeot európai piaci részesedése a pandémia előtt még hét százalék körül alakult, ám mára öt százalékra csökkent – ez azonban nem egyedi jelenség, hiszen számos tradicionális gyártó vesztett pozíciót a gyorsan növekvő új szereplők, köztük a koreai és kínai márkák térnyerése miatt. Favey szerint a Peugeot a járvány utáni időszakban túl gyorsan emelte az árait, ami jót tett ugyan a flottapiacnak, de a magánvásárlóknál visszaesést eredményezett.
A GTI változat még az aprócska tömegmodellt is feldobhatná
A változás ezért két irányt követ: a Peugeot egyrészt visszatér a közvetlenebb, emberközelibb kommunikációhoz: „barátságosabb, dinamikusabb és emberibb hangon szólunk majd az érdeklődőkhöz”, másrészt sokkal nagyobb hangsúlyt helyez a termékfejlesztésre és az innovációra, amely Favey szerint a márka létezésének alapvető értelme. „A végén minden a terméken múlik” – mondja. „Minőség és innováció terén kell bizonyítanunk. Nem leszünk konzervatívak.” A márka vezetője tehát nem csupán stabilizálni, hanem karakteresebbé is szeretné tenni a Peugeot kínálatát.
Ennek egyik legfontosabb példája a hamarosan érkező E-208 GTi, amely a Peugeot sportos örökségét hozza vissza a márka elérhető árú modelljei közé.
Favey már érkezésekor meglepődött, hogy a 208-asból korábban nem készült GTi változat. Ennek pótlására gyorsan megszületett a döntés: a GTi visszatér, méghozzá teljesen elektromos változatban. A villanyhajtás egyrészt összhangban van a mai piaci elvárásokkal, másrészt teljesítmény terén is garantálja azt a dinamizmust, amit a GTi név korábban jelentett. Favey szerint az E-208 GTi a Peugeot egyik legfontosabb modellje lesz, ami azt üzeni, hogy a márka továbbra is komolyan veszi a vezetési élményt, és nem engedi el a sportos karaktert akkor sem, amikor az iparág elektrifikációja sok terméket uniformizál.
Vajon a jövőben a Peugeot is felülhetne a futurisztikus retro-vonatra, ami a konkurens Renault esetében is sikeresnek bizonyult?
A másik meghatározó újdonság, amelyről Favey különösen lelkesen beszél, a Hypersquare kormány és irányítási rendszer. A cégvezető szerint ez a technológia nem egyszerűen látványos innováció, hanem stratégiai irány: a Hypersquare-rel a Peugeot aktívan formálja az autózás jövőjét, nem pedig követi azt. A rendszer előnyei egyértelműek: egyrészt az ergonomikus kialakítás gyorsabb, természetesebb reakciókat tesz lehetővé, másrészt a teljesen elektronikus kapcsolat nagyobb szabadságot ad a mérnököknek a vezetési élmény finomhangolásában.
A Hypersquare kormány lehet a Peugeot „Quattro hajtása”?
Favey egyenesen a Quattro bevezetéséhez hasonlítja a Hypersquare hatását, hiszen az összkerékhajtás terén elért technológiai áttörés képes volt az Audi megítélését hosszú évekre meghatározni. A Hypersquare idővel a Peugeot teljes modellpalettájában megjelenhet, ezzel pedig a márka saját technológiai identitást épít; a Peugeot egyszerre válik modernné és karakteressé. A cégvezető világos célja, hogy a Peugeot soha ne legyen közhelyes, hanem saját hangján, saját értékeivel és saját innovációival szóljon a vásárlókhoz. A márka jövőképe így nem csupán a stabilizációról szól, hanem arról is, hogy a Peugeot újra meghatározó, inspiráló szereplő legyen az európai és globális autópiacon.
Vajon sikerülhet ezzel az iránnyal újjáépíteni a márka dicsőségét?